Ontwikkeling klein schip in volgende fase

Innovative Inland Navigation (Inlanav), zo heet een nieuw Europees project dat onlangs werd gepresenteerd op de Dijle in het Vlaamse Mechelen. Bedoeling is het vervoer op de kleine waterwegen te optimaliseren en te stimuleren via nieuwe technologieën en logistieke concepten. Het is een vervolg op het Ecswa of Waterslag-project waarbij men twee Kempenaars koppelde, die wel autonoom door de sluizen kunnen varen.

Ontwikkeling klein schip in volgende fase

Het project mikt daarbij vooral op de kleine waterwegen (Klasse II) die belangrijke internationale centra met elkaar verbinden en dus een groot economisch potentieel hebben. Inlanav heeft de ontwikkeling op het oog van een vloot kleine duwverbanden bestaande uit twee gekoppelde motorschepen (spitsen en Kempenaars), die nieuwe marktsegmenten, zoals het vervoer van palets en big bags kan vervoeren. De ‘pousseurs’ kunnen een gemiddelde capaciteit bereiken van circa 400 big bags of meer dan 340 europallets (in twee lagen), wat overeenkomt met circa 44 vrachtwagens.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Ontwikkeling klein schip in volgende fase | Schuttevaer.nl

Ontwikkeling klein schip in volgende fase

Innovative Inland Navigation (Inlanav), zo heet een nieuw Europees project dat onlangs werd gepresenteerd op de Dijle in het Vlaamse Mechelen. Bedoeling is het vervoer op de kleine waterwegen te optimaliseren en te stimuleren via nieuwe technologieën en logistieke concepten. Het is een vervolg op het Ecswa of Waterslag-project waarbij men twee Kempenaars koppelde, die wel autonoom door de sluizen kunnen varen.

Ontwikkeling klein schip in volgende fase

Het project mikt daarbij vooral op de kleine waterwegen (Klasse II) die belangrijke internationale centra met elkaar verbinden en dus een groot economisch potentieel hebben. Inlanav heeft de ontwikkeling op het oog van een vloot kleine duwverbanden bestaande uit twee gekoppelde motorschepen (spitsen en Kempenaars), die nieuwe marktsegmenten, zoals het vervoer van palets en big bags kan vervoeren. De ‘pousseurs’ kunnen een gemiddelde capaciteit bereiken van circa 400 big bags of meer dan 340 europallets (in twee lagen), wat overeenkomt met circa 44 vrachtwagens.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer