Ingezonden: Feestdagen in Tholen

Op 23 december 2009 hebben wij een plekje gezocht in de vluchthaven van Tholen om daar de feestdagen door te brengen. Op 24 december kwam de Rijkswaterstaatboot langszij. Of wij wel wisten dat het hier een 3×24-uur haven was, want wij lagen al enkele dagen. Waarop wij vroegen of hij wel wist wanneer we waren aangekomen.

Het was gewoon een vervelende manier van communiceren, omdat het nu leek of wij daar al dagen lagen. Hij gaf ons een kaartje met een telefoonnummer van Goes. Dat konden we bellen voor een vergunning.
Dit hebben we diezelfde middag nog geprobeerd, maar de juiste persoon was niet meer aanwezig.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • Ik kan RWS geruststellen!
    Als de helft van de mensen die hier op het forum reageren, ooit stoppen met varen of failliet gaan (je vaart je toch niet voor niets scheel tijdens de feestdagen).
    Al krijg ik hier een beetje het idee dat er al heel veel de weg weten op zo’n mooie gele boot. Ik kan het me namelijk niet voorstellen dat schippers op andere schippers zeuren dat ze geen geld willen betalen voor een verguning. Er zijn schippers en die betalen geen rente en aflossing, als we ons daar nou een sruk over gingen maken.

    Bij dit verhaal krijg ik ook niet echt het idee dat de schipper niet wil betalen, omdat het over het betalen gaat. Deze schipper vraagt aandacht over de manier van communiceren van de RWS. Een overheidinstantie die zich druk maakt over de veiligheid bij u aan boord. Een instantie die zeurt als er geen oorbeschermers bij u in de machinekamer ingang hangen. Tot het punt dat ze zelf uit die boor moeten komen om zelf een goed voorbeeld te geven wat veilig is. Deze schippers hebben met zijn vieren het steiger sneeuwvrij moeten maken en de rotte planken van het steiger moeten mis stappen. Maar hier veranderd de RWS niks aan. Ze hangen een boord aan het steiger op eigen risco betreden en de volgende stap is het sluiten van de haven, want de haven ziet de claims al aankomen. Ik snap dus best dat deze schippers voor slechte spullen niet willen betalen.

    En dan zijn er hier van die, ik noem ze maar even “zielige knulletjes” die dan zeggen dan ga je toch in een andere haven liggen. Dan zeg ik op mijn beurt: Er zijn tegenwoordig ook nog schippers die met de feestdagen bij vrienden en familie willen zijn en niet met een kalkoen in de stuurstoel willen zitten.

    Ik verlang weer naar de goede oude tijd, toen zon- en feestdagen nog vrije dagen waren en de economie gewoon stil lag.

    mvg

    Geplaatst door: studentje op
  • @ patrick hoe weet jij zo zeker dat ze bewust dingen nalaten,nogal een stevige beschuldiging.Weet jij alle regeltjes en wetjes zo goed uit je thuishaven of in je gemeente.Er was voorafgaande keren toch niets gezegd.Maar ik ben er klaar mee ik hoop dat ze echt alle wetjes goed gaan nastreven krijgen we een leuke wereld van!

    Geplaatst door: mvg BG op
  • @ mvg BG:

    Deze schipper was dus al langer van plan om de feestdagen door te brengen in Tholen: Het was immers zijn thuishaven.

    Oftewel, hij had al weken van te voren een vergunning aan kunnen vragen bij RWS.

    Nu hebben ze dat bewust nagelaten, vervolgens komt er een boot van RWS, die volkomen in hun recht staan, en wat gebeurt er…..Er wordt een zielig verhaal in de Schuttevaer opgehangen….. wie is er dan hypocriet???

    Ik vind dat RWS volkomen gelijk heeft, menselijk of niet, regels zijn er voor iedereen, als dit in de zomervakantie was gebeurd had iedereen moord en brand geschreeuwd, maar omdat het kerst is moeten we medelijden hebben…..???

    Geplaatst door: Patrick op
  • geachte o.a.claudio en meerdere
    Wie heeft er nou zo’n probleem mee of je daar rond de feestdagen daar stillegt?(Tholen ligt niet zomaar vol en je kunt altijd wel bij iemand opzij)Wat voor kwaad doe je ermee?De haven is groot genoeg kom op zeg.Moet je dan altijd maar geld betalen want dat is volgens mij waar het omgaat toch een leuk extraatje voor wie het int.Zorg eerst maar eens dat je daar veilig van boord kan tijdens barre dagen(v.b.De eigen steigertjes van Rijkswaterstaat zijn goed op orde).Ben je als je zo adequaat ligt op te letten als Rijkswaterstaat dan ook niet wettelijk verplicht voor het onderhoud?Gedogen we toch ook of niet soms?De borden zijn overigens in het leven geroepen volgens mij voor langliggers die proberen er een permanente ligplaats te veroveren.Dat is hier absoluut niet het geval in bovenstaande voorbeeld.En het jammeren noemen,is flauwekul en grote onzin.Je kunt ook op deze manier proberen het onder de aandacht te brengen,want dit gebeurt niet alleen in Tholen.Ik zou alleen een oproep aan organisaties doen dit ligplaatsgebeuren te behandelen.In deze tijd liggen er een aantal schepen niet zomaar voor de lol stil.Moet je dan ook nog tijdens de feestdagen zo streng zijn?Ook al vinden sommigen dat zij zogenaamd moeten varen omdat anderen kerst houden.Ik vind sommigen reacties uitermate slecht en het lijkt alsof ze bewust zitten te sarren om een verzetje.Ben overigens blij dat er wel op andere plaatsen wel nog hartelijke mensen bij Rijkswaterstaat werken waarom kunnen zij het wel?Ik hoop dat de briefschrijvers toch nog een paar mooie dagen hebben gehad en jammer dat er soms toch wat te ijverige dienders zijn op gezellige familiedagen.Natuurlijk wet is wet ik hoor jullie al roepen,maar waar zijn de mensen gebleven?

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Die zo goed weten dat 3 x 24 uur voor ider geld! En de wed handhaven. Doe dat dan ook met de vaartijden dat is ook de wed!Dus overheid doet uw best handhaven de wet.

    Geplaatst door: gerrit op
  • Ze hadden ook gewoon even een vergunning aan kunnen vragen, maar schijnbaar als je daar te beroerd voor bent, mag je wel een jammerverhaal in de krant zetten.

    Als ik met mijn camper in Tholen voor de kerk ga staan maken ze er ook geen uitzondering al is het kerst!!

    Maar nee, gewoon de makkelijkste weg zoeken en RWS aan het kruis nagelen.
    Ik ben het ook niet altijd eens met het beleid van RWS, maar regels zijn regels, en die borden staan er niet voor niets.

    Wat is het volgende, tijdens pasen een week blijven liggen, want dat zijn ook feestdagen?????

    Geplaatst door: Patrick op
  • een uitzondering maken? ze praten over van 23 dec tot 4 januari. dat is niet iets langer dan 3 dgn.juist voor deze mensen zijn de borden geplaats omdat sommigen denken voor mij geld wel een uitzondering.

    Geplaatst door: claudio op
  • Beste lezers en schrijvers.Als ik dit zo allemaal lees dan vallen me verschillende dingen op:
    Je hebt volgens mij reacties van mensen die bij Rijkswaterstaat werken en het gedrag rechtvaardigen.
    Maar kun je je tijdens de feestdagen of ziektes niet menselijker en coulanter opstellen? De borden van niet langer als 3 keer 24 uur zijn alleen maar geplaatst zodat de overheid langliggers kan weren.
    De schepen die nu in Tholen lagen zijn gewoon schepen die altijd varen.
    De andere reacties lijken mij van schippers die gewoon varen en het met de briefschrijvers eens zijn.
    Ook valt me op dat schuttevaer niet de originele brief geplaatst heeft zonder overleg te hebben gehad met de inzenders.Ik vind dat Schuttevaer dit wel hoort te doen anders ga je twijfelen aan de objectiviteit van de berichtgeving.

    Wees in deze tijd eens wat menselijker wat maakt het Rijkswaterstaat nou uit of iemand daar 3 of 4 of 5 dagen ligt met uitzonderlijke dagen!!En zeker in Tholen is de haven groot genoeg om te vluchten of te overnachten.Want je kunt ook bij iemand opzij.Als de palen vol zijn wil nog niet zeggen dat de haven vol ligt.En je mag publiekelijk aandacht vragen om dit probleem ook al vindt een andere partij dit lastig.Een idee misschien zou zijn dat binnenvaartorganisaties weer eens het ligplaatsprobleem gaan bespreken met dit soort instanties.

    Geplaatst door: c.j.j.le sage op
  • @Ruijtenberg.
    Met prenten werkt het overal het zelfde. Dus niet alleen op het water maar ook op de weg.
    Heb zelf ook met de kerstdagen stil gelegen maar geen moeilijkheden gehad als ook in het verleden.

    Geplaatst door: Ronald op
  • ten eerste kan ik jullie vertellen dat ik zeker niet op die rws boot zat. ik was gewoon aan het varen en had geen enkel tijd om überhaupt stil te gaan liggen.( dit is een nadeel van week/week varen) de vraag of ik van welk planeet ik kom, volgens mij heet deze planeet “aarde” en ik sta met beide benen op die planeet.en roel, jij heb het over een lang steiger van 40 meter. al dit je niet zint, waarom ga je er dan liggen? en waarom doe je dan al deze moeite?

    Geplaatst door: pier krediet op
  • GEWOON VEEL TE WEINIG LIGPLEK INFRASTRCTUUR NIET AANGEPAST AAN DE GROTE VLOOTUITBEREIDING IK VINDT DAT JE OOK NIEMAND KUNT VERPLICHTEN OM TE GAAN VAREN DIT INCIDENT WAS TOEVALLIG MET DE FEESDAGEN KON OOK WEGENS ZIEKTE GEWEEST ZIJN. VOOR WOONBOTEN WORDT ALLES GEDAAN WATER ELECTRICITEIT MAAR VOOR DE ACTIEVE SCHIPPERS NIETS WORDEN GEWOON ALS VUIL BEHANDELT

    Geplaatst door: K op
  • Ze zijn op de hoogte van de regels (vorig jaar is het ook aangegeven 3×24 uur.
    Ze hebben zich niet gemeld.
    en er staan borden. Wat moet RWS nog meer doen.
    Ze willen gratis liggen, en ja anders moet je dit door berekenen aan de klant net als andere collega’s.
    RWS heeft gehandeld zoals het hoort. Op deze manier kunnen we gebruikmaken van de haven zoals het hoort. Het is een OVERNACHTINGS of WEL VLUCHTHAVEN. Als je lager wil liggen dan 3×24 uur moet je ergens anders heen.

    Geplaatst door: sinam op
  • Wat een ontzettend onnozel geleuter zeg, BESCHAMEND gewoon
    Ik ben het met iedereen eens ALS er een bord staat dan moet je je aan die geldende regels houden Maar rond kerst en oud en nieuw…..
    Ik dacht al dat we ver gezonken waren als binnenvaarttak Maar dit overtreft alles Maar het zullen wel mensen zijn die zelf MOETEN varen met Kerst en ook als er vuurwerk word afgestoken ZO stoer moeten doorvaren.
    Gewoon zielig!!!!

    Geplaatst door: 3 maal 24 op
  • En als RWS iedereen had laten liggen en de haven lag vol, dan hadden deze mensen een brief geschreven over het ligplaatsen beleid van RWS. 3 x 24 uur is er niet voor niets en anders gewoon naar een gemeente haven en dan maar betalen zo hoort het en zo doen de meeste collega’s het ook.

    Geplaatst door: remco op
  • Schuttevaer, hier komt de volledige brief. Als je een brief instuurt, dan ga je er vanuit dat je hele brief wordt gepubliceerd en niet ingekort wordt zonder overleg.

    @Piet kritiek, we zijn niet mediageil! Waar we naartoe willen met deze actie is dat er normaal om wordt gegaan met problemen die op dit moment in de binnenvaart spelen.

    @ Ronald, je bent aardig op de hoogte van de gang van zaken. Zelf ook wel eens te lang in een haven gelegen?

    Prettige feestdagen in Tholen!

    Op 23 december 2009 hebben wij een plekje gezocht in de vluchthaven van Tholen om daar de feestdagen door te brengen. Op 24 dec kwam de Rijkswaterstaatboot bij ons langszij en klopte aan de deur. “Of wij wel wisten dat het hier een 3×24 uur haven was, want wij lagen hier al enkele dagen.”
    Waarop wij vroegen of hij wel wist wanneer we aangekomen waren. Het was gewoon een vervelende manier van communiceren, omdat het nu leek alsof wij daar al dagen lagen. Hij gaf ons een kaartje met een telefoonnummer van Goes. Dat konden we wel bellen voor een vergunning. Dit hebben we diezelfde middag nog geprobeerd, maar daar was de juiste persoon niet meer aanwezig.

    Op Eerste Kerstdag zagen wij de boot weer in de haven ronddrijven. Wij constateerden dat hij erg lang bij alle schepen bleef liggen, waarschijnlijk om gegevens op te schrijven. Bij een Duitse tanker (Yvonne) stond hij zelfs om 09.30 uur op de deur te kloppen.
    Door de feestdagen waren we weinig aan boord, dus hebben we ze niet meer gezien. Op maandagmorgen de 28e kwamen ze weer aan boord met een A4-blad, dat ze op wilden plakken als wij niet aan boord waren.
    Nu we wel aan boord waren, kwam hij vragen wanneer we de haven gingen verlaten, omdat we nog niet gemeld waren in Goes. We hebben hem uitgelegd dat het feestdagen waren en dat we gedacht hadden dat ze dan wel een oogje dicht konden knijpen. We zouden immers in het nieuwe jaar(4 jan) weer vertrekken. We hebben nu eenmaal geen schip dat weken tegen de kant kan liggen (financieel). En dat is heus wel te zien.

    Er zou een proces-verbaal geschreven worden, omdat we niet geregistreerd waren. We hebben toen aangegeven dat als we twaalf uur lang 500 meter verderop zouden gaan liggen, dat we er dan weer 72 uur mochten liggen; dus waarom tijdens de feestdagen zo moeilijk doen?
    We hadden wel mogen blijven liggen, maar dan moet er een forse vergoeding per dag worden betaald. Maar als je betaalt, zijn de palen toch ook bezet?! Dan kan er ook niemand liggen. Of heeft Rijkswaterstaat een haven die maar leeg moet blijven?
    Als je moet betalen, zijn er ook geen voorzieningen. De steigers zijn al jaren slecht; er is geen vuilnisbak en in de winterperiode wordt er ook niet gestrooid. We hebben zelf met vier man de steiger schoongemaakt. De autosteiger was ongekend glad van de ijzel. Er is geen vangrail aan het einde van de steiger, dus levensgevaarlijk. Dit alles in het kader van de VEILIGHEID, waar Rijkswaterstaat de mond zo van vol heeft. Maar het lijkt wel of ze alleen hun boot uitkomen om schippers te pesten.

    De binnenvaartschippers moeten niet worden gecriminaliseerd.We hopen dat dit bestuurlijk handhaven gaat werken en de veiligheid zal bevorderen. Dat men liever een fout herstelt dan weer een boete te krijgen.

    Dit is een citaat uit de Schuttevaer-vergadering van afdeling Utrecht.Maar de veiligheid van Rijkswaterstaat is zelf ver te zoeken.
    Hij wilde vooral goed zijn werk doen en dat was verbalen uitdelen of schippers wegsturen. Dit had nog een beetje begrijpelijk geweest als de hele haven stampvol zou liggen, maar er lagen hooguit vijf schepen met de feestdagen. Als ze de discussie niet meer in de hand lijken te hebben, dan valt men terug op HET BELEID.

    We hebben uiteindelijk besloten om tot 31 december (drie dagen) bij de Kreekraksluizen te gaan liggen, om zo weer tot 4 januari in onze thuishaven Tholen te kunnen liggen. Op deze manier hebben we onnodig heen en weer gevaren, wat ook het milieu niet ten goede komt.
    We vinden de medewerking van Rijkswaterstaat verre van aangenaam, omdat er gewoon niet mee te praten valt. Hij moet zijn werk doen en dat is het.
    We hadden vernomen dat de Rijkswaterstaat een oogje dicht zou knijpen in deze tijd van crisis met de gratis ligplaatsen en deze afdeling van Rijkswaterstaat legt er nog een schepje bovenop. Het is wel goed dat ze toezicht houden dat sloop- en woonschepen er niet constant blijven liggen.
    De vorige jaren mochten we zonder problemen de feestdagen over blijven liggen. Vorig jaar kregen we wel een plakkaat opgeplakt dat we de 4e januari vertrokken moesten zijn, omdat ze ons anders weg zouden slepen op onze kosten. Maar we zijn toen de 3e gaan varen; dus dat was geen probleem. Nu begonnen ze de eerste dag al vervelend te doen.

    We doen als binnenvaartondernemers ons best om na leegkomst een zo strategisch mogelijke ligplaats in te nemen. Als je zoals nu van haven naar haven wordt gestuurd, dan worden er extra vaarkilometers gemaakt en dat komt het milieu niet ten goede.
    Ook het betalen in havens van Rijkswaterstaat brengt de concurrentiepositie van de binnenvaart ten opzichte van anderen vervoersmodaliteiten in gevaar. De onkosten die gemaakt worden, zullen toch door berekend moeten worden aan de klant.

    Familie Ruijtenberg (ms Duplus)
    en R. Boermann (ms Majorca)

    Geplaatst door: Fam Ruijtenberg op
  • @hobbyist.
    Waarom staan die borden er anders in de haven van Tholen? Je mag er 3×24 uur liggen. dan moet je niet zeuren als je een prent krijgt als je er langer ligt. Ga je het gedogen gaat iedereen er langer dan 72 uur liggen. In de meeste havens moet je ook havengeld betalen na een x aantal uur. Dus is het volstrekt logies dat er wat van wordt gezegt ook al is het met kerst en oud en nieuw. Of is dat een uitzondering op de regels die er gelden? Alle dagen behalve met kerst en oud en nieuw geld die regel niet.

    Geplaatst door: Hendrik op
  • heren Ronald en Piet kritiek,
    Het lijkt wel of dat jullie op die RWS boot zaten die ons uit de haven van Tholen hebben weg gejaagd. Het lijkt wel of je persoonlijk wordt aangevallen. Waar het om gaat is dat je zulke dingen menselijk moet benaderen en niet naar de letter van de wet. En Ronald om half tien aan kloppen op de deur is helemaal geen probleem maar wel op 1e kerstdag dan ga je geen mensen vervelen zulk soort dingen. en voor piet, wij hieven niet op de eerste rang te liggen het was ongeveer 400 meter over een steiger lopen die we zelf sneeuwvrij hebben moeten maken om aan de wal te komen.

    Geplaatst door: R. Boermann op
  • De heren roland en piet kritiek van welke planeet komen jullie.In deze mooie tijden liggen we allemaal wel eens wat langer.Je kan wel aan de gang blijven.Als je een week vrij wil hebben moet je maar drie keer verkassen,doe eens normaal.

    Geplaatst door: hobbyist op
  • Als er een bord staat van 3×24 uur dan weetje dat je na 72 uur moet verkassen. Waarom zouden ze uitzondering met de feestdagen moeten maken? Dan blijf je bezig. Terecht dat ze een prent krijgen als ze telang in de haven zijn geweest. Want wordt het gedoogd dat je er langer dan 72 uur blijft ligt iedereen straks daar. En dat kun je niet maken tegen diegene die er eens wil overnachten. Hoezo al om halftien ‘sochtends aan klopen is een volstrekt normaale tijd! Alleen jammer dat ze het nu proberen via de media uittevechten. Gewoon accepteren dat je fout was en prent betalen. Ben je het niet met die prent eens, eerst betalen dan kunje een bezwaarschrift indienen en laten voorkomen bij het gerechtshof en dan mag de rechter beslissen wie het bij het juiste eind heeft!

    Groet

    Geplaatst door: Ronald op
  • ik heb geen idee waar je met deze aktie naar toe wil. als er borden staan, staan ze er niet voor niets. als je zo graag kerst wil vieren, had je ook ergens anders kunnen gaan liggen. en als je domicilie tholen is, moet je weten hoe het allemaal werkt.
    ook vindt ik het redelijk kortzichtig om te denken dat rws maar zijn ogen dicht knijpt met de feestdagen. er zijn ook een hoop mensen die moeten varen met de feestdagen en dan in de avond ook vrij willen hebben, maar nee deze knulletjes denken dat ze meer recht hebben op ligplaats en willen die dan inpikken. maar ik begrijp wel waar ze naar te willen, ze willen eerste rangs liggen en geen havengeld willen betalen. je had ook in een gemeente haven kunnen gaan liggen.

    maar natuurlijk een brief schrijven naar een krant, dat heeft zin. maar we zijn met z`n alle zo media geil en denk hier een hoop aanhangers mee te krijgen. als je zo goed ben ik brieven schrijven, had een vergunning bij de rws aanvragen ook geen probleem geweest ( zeker als er vandaan komt en weet hoe het werkt)

    kortom hulde aan de rws, die doen ook met de feestdagen gewoon hun werk.

    Geplaatst door: piet kritiek op
  • Het is gewoon heel verschillend wie er op de boten zit….wij hebben een week in s’Gravendeel gelegen en er werd vrolijk gezwaaid vanaf de RWS boot

    Geplaatst door: Arjan op
  • nee, pieter legt zijn schip in een gemeente haven. Waar vaak het toezicht vele malen beter is.

    Geplaatst door: peter op
  • Daarnaast wil iedereen wel eens op vakantie en dan moet je je schip ook ergens laten.
    Of gaat pieter max. 3×24 uur op vakantie?

    Geplaatst door: hans op
  • gewoon meer aanlegplaatsen erbij en niet overal borden zetten met 3x 24 uur want dan verlies je aanlegplaatsen,nu wisselen schepen van ligplaats die geen werk hebben en dat zijn heus niet altijd vakantiegangers maar mensen die voor deze prijzen niet door het ijs willen varen. Er is momenteel te weinig werk voor iedereen en een schip kun je niet zomaar laten verdwijnen en heen en weer varen is ook geen optie.

    Geplaatst door: G.J.Wijkstra op
  • Door het vakantie houden van sommige collega’s moet ik verplicht door varen en over mijn vaartijd gaan. Dit is toch ook niet normaal. Ik deel zeker de mening dat met feestdagen soepeler omgegaan kan wordn met de 3×24 uurs regeling. Maar ik vind het ook fijn dat ik na mijn vaaruren kan liggen in een vluchthaven. En in plaats van een stuk naar de krant schrijven is het waarschijnlijker effectiever een klacht in te dienen bij RWS.

    Geplaatst door: pieter op
  • Wat vreselijk arrogant van RWS.Mooie kerstgedachte zo.Verjaagt van huis en haard.En schuttevaer? die doet daar vervolgens ook niks aan.Wil men de binnenvaart ook nog voor (jonge) gezinnen promoten,moet men bij RWS echt het beleidt eens weizigen.Op het A-R.kanaal mag je niet op spudpalen liggen.Je zou het bodem profiel te veel aantasten.Terwijl men vroeger toen de boegschroef er nog niet was het anker veel gebruikte.Toen kon/mocht het klaarblijkelijk wel.

    Geplaatst door: kees van r.dam op

Reageer

Ingezonden: Feestdagen in Tholen | Schuttevaer.nl

Ingezonden: Feestdagen in Tholen

Op 23 december 2009 hebben wij een plekje gezocht in de vluchthaven van Tholen om daar de feestdagen door te brengen. Op 24 december kwam de Rijkswaterstaatboot langszij. Of wij wel wisten dat het hier een 3×24-uur haven was, want wij lagen al enkele dagen. Waarop wij vroegen of hij wel wist wanneer we waren aangekomen.

Het was gewoon een vervelende manier van communiceren, omdat het nu leek of wij daar al dagen lagen. Hij gaf ons een kaartje met een telefoonnummer van Goes. Dat konden we bellen voor een vergunning.
Dit hebben we diezelfde middag nog geprobeerd, maar de juiste persoon was niet meer aanwezig.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • Ik kan RWS geruststellen!
    Als de helft van de mensen die hier op het forum reageren, ooit stoppen met varen of failliet gaan (je vaart je toch niet voor niets scheel tijdens de feestdagen).
    Al krijg ik hier een beetje het idee dat er al heel veel de weg weten op zo’n mooie gele boot. Ik kan het me namelijk niet voorstellen dat schippers op andere schippers zeuren dat ze geen geld willen betalen voor een verguning. Er zijn schippers en die betalen geen rente en aflossing, als we ons daar nou een sruk over gingen maken.

    Bij dit verhaal krijg ik ook niet echt het idee dat de schipper niet wil betalen, omdat het over het betalen gaat. Deze schipper vraagt aandacht over de manier van communiceren van de RWS. Een overheidinstantie die zich druk maakt over de veiligheid bij u aan boord. Een instantie die zeurt als er geen oorbeschermers bij u in de machinekamer ingang hangen. Tot het punt dat ze zelf uit die boor moeten komen om zelf een goed voorbeeld te geven wat veilig is. Deze schippers hebben met zijn vieren het steiger sneeuwvrij moeten maken en de rotte planken van het steiger moeten mis stappen. Maar hier veranderd de RWS niks aan. Ze hangen een boord aan het steiger op eigen risco betreden en de volgende stap is het sluiten van de haven, want de haven ziet de claims al aankomen. Ik snap dus best dat deze schippers voor slechte spullen niet willen betalen.

    En dan zijn er hier van die, ik noem ze maar even “zielige knulletjes” die dan zeggen dan ga je toch in een andere haven liggen. Dan zeg ik op mijn beurt: Er zijn tegenwoordig ook nog schippers die met de feestdagen bij vrienden en familie willen zijn en niet met een kalkoen in de stuurstoel willen zitten.

    Ik verlang weer naar de goede oude tijd, toen zon- en feestdagen nog vrije dagen waren en de economie gewoon stil lag.

    mvg

    Geplaatst door: studentje op
  • @ patrick hoe weet jij zo zeker dat ze bewust dingen nalaten,nogal een stevige beschuldiging.Weet jij alle regeltjes en wetjes zo goed uit je thuishaven of in je gemeente.Er was voorafgaande keren toch niets gezegd.Maar ik ben er klaar mee ik hoop dat ze echt alle wetjes goed gaan nastreven krijgen we een leuke wereld van!

    Geplaatst door: mvg BG op
  • @ mvg BG:

    Deze schipper was dus al langer van plan om de feestdagen door te brengen in Tholen: Het was immers zijn thuishaven.

    Oftewel, hij had al weken van te voren een vergunning aan kunnen vragen bij RWS.

    Nu hebben ze dat bewust nagelaten, vervolgens komt er een boot van RWS, die volkomen in hun recht staan, en wat gebeurt er…..Er wordt een zielig verhaal in de Schuttevaer opgehangen….. wie is er dan hypocriet???

    Ik vind dat RWS volkomen gelijk heeft, menselijk of niet, regels zijn er voor iedereen, als dit in de zomervakantie was gebeurd had iedereen moord en brand geschreeuwd, maar omdat het kerst is moeten we medelijden hebben…..???

    Geplaatst door: Patrick op
  • geachte o.a.claudio en meerdere
    Wie heeft er nou zo’n probleem mee of je daar rond de feestdagen daar stillegt?(Tholen ligt niet zomaar vol en je kunt altijd wel bij iemand opzij)Wat voor kwaad doe je ermee?De haven is groot genoeg kom op zeg.Moet je dan altijd maar geld betalen want dat is volgens mij waar het omgaat toch een leuk extraatje voor wie het int.Zorg eerst maar eens dat je daar veilig van boord kan tijdens barre dagen(v.b.De eigen steigertjes van Rijkswaterstaat zijn goed op orde).Ben je als je zo adequaat ligt op te letten als Rijkswaterstaat dan ook niet wettelijk verplicht voor het onderhoud?Gedogen we toch ook of niet soms?De borden zijn overigens in het leven geroepen volgens mij voor langliggers die proberen er een permanente ligplaats te veroveren.Dat is hier absoluut niet het geval in bovenstaande voorbeeld.En het jammeren noemen,is flauwekul en grote onzin.Je kunt ook op deze manier proberen het onder de aandacht te brengen,want dit gebeurt niet alleen in Tholen.Ik zou alleen een oproep aan organisaties doen dit ligplaatsgebeuren te behandelen.In deze tijd liggen er een aantal schepen niet zomaar voor de lol stil.Moet je dan ook nog tijdens de feestdagen zo streng zijn?Ook al vinden sommigen dat zij zogenaamd moeten varen omdat anderen kerst houden.Ik vind sommigen reacties uitermate slecht en het lijkt alsof ze bewust zitten te sarren om een verzetje.Ben overigens blij dat er wel op andere plaatsen wel nog hartelijke mensen bij Rijkswaterstaat werken waarom kunnen zij het wel?Ik hoop dat de briefschrijvers toch nog een paar mooie dagen hebben gehad en jammer dat er soms toch wat te ijverige dienders zijn op gezellige familiedagen.Natuurlijk wet is wet ik hoor jullie al roepen,maar waar zijn de mensen gebleven?

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Die zo goed weten dat 3 x 24 uur voor ider geld! En de wed handhaven. Doe dat dan ook met de vaartijden dat is ook de wed!Dus overheid doet uw best handhaven de wet.

    Geplaatst door: gerrit op
  • Ze hadden ook gewoon even een vergunning aan kunnen vragen, maar schijnbaar als je daar te beroerd voor bent, mag je wel een jammerverhaal in de krant zetten.

    Als ik met mijn camper in Tholen voor de kerk ga staan maken ze er ook geen uitzondering al is het kerst!!

    Maar nee, gewoon de makkelijkste weg zoeken en RWS aan het kruis nagelen.
    Ik ben het ook niet altijd eens met het beleid van RWS, maar regels zijn regels, en die borden staan er niet voor niets.

    Wat is het volgende, tijdens pasen een week blijven liggen, want dat zijn ook feestdagen?????

    Geplaatst door: Patrick op
  • een uitzondering maken? ze praten over van 23 dec tot 4 januari. dat is niet iets langer dan 3 dgn.juist voor deze mensen zijn de borden geplaats omdat sommigen denken voor mij geld wel een uitzondering.

    Geplaatst door: claudio op
  • Beste lezers en schrijvers.Als ik dit zo allemaal lees dan vallen me verschillende dingen op:
    Je hebt volgens mij reacties van mensen die bij Rijkswaterstaat werken en het gedrag rechtvaardigen.
    Maar kun je je tijdens de feestdagen of ziektes niet menselijker en coulanter opstellen? De borden van niet langer als 3 keer 24 uur zijn alleen maar geplaatst zodat de overheid langliggers kan weren.
    De schepen die nu in Tholen lagen zijn gewoon schepen die altijd varen.
    De andere reacties lijken mij van schippers die gewoon varen en het met de briefschrijvers eens zijn.
    Ook valt me op dat schuttevaer niet de originele brief geplaatst heeft zonder overleg te hebben gehad met de inzenders.Ik vind dat Schuttevaer dit wel hoort te doen anders ga je twijfelen aan de objectiviteit van de berichtgeving.

    Wees in deze tijd eens wat menselijker wat maakt het Rijkswaterstaat nou uit of iemand daar 3 of 4 of 5 dagen ligt met uitzonderlijke dagen!!En zeker in Tholen is de haven groot genoeg om te vluchten of te overnachten.Want je kunt ook bij iemand opzij.Als de palen vol zijn wil nog niet zeggen dat de haven vol ligt.En je mag publiekelijk aandacht vragen om dit probleem ook al vindt een andere partij dit lastig.Een idee misschien zou zijn dat binnenvaartorganisaties weer eens het ligplaatsprobleem gaan bespreken met dit soort instanties.

    Geplaatst door: c.j.j.le sage op
  • @Ruijtenberg.
    Met prenten werkt het overal het zelfde. Dus niet alleen op het water maar ook op de weg.
    Heb zelf ook met de kerstdagen stil gelegen maar geen moeilijkheden gehad als ook in het verleden.

    Geplaatst door: Ronald op
  • ten eerste kan ik jullie vertellen dat ik zeker niet op die rws boot zat. ik was gewoon aan het varen en had geen enkel tijd om überhaupt stil te gaan liggen.( dit is een nadeel van week/week varen) de vraag of ik van welk planeet ik kom, volgens mij heet deze planeet “aarde” en ik sta met beide benen op die planeet.en roel, jij heb het over een lang steiger van 40 meter. al dit je niet zint, waarom ga je er dan liggen? en waarom doe je dan al deze moeite?

    Geplaatst door: pier krediet op
  • GEWOON VEEL TE WEINIG LIGPLEK INFRASTRCTUUR NIET AANGEPAST AAN DE GROTE VLOOTUITBEREIDING IK VINDT DAT JE OOK NIEMAND KUNT VERPLICHTEN OM TE GAAN VAREN DIT INCIDENT WAS TOEVALLIG MET DE FEESDAGEN KON OOK WEGENS ZIEKTE GEWEEST ZIJN. VOOR WOONBOTEN WORDT ALLES GEDAAN WATER ELECTRICITEIT MAAR VOOR DE ACTIEVE SCHIPPERS NIETS WORDEN GEWOON ALS VUIL BEHANDELT

    Geplaatst door: K op
  • Ze zijn op de hoogte van de regels (vorig jaar is het ook aangegeven 3×24 uur.
    Ze hebben zich niet gemeld.
    en er staan borden. Wat moet RWS nog meer doen.
    Ze willen gratis liggen, en ja anders moet je dit door berekenen aan de klant net als andere collega’s.
    RWS heeft gehandeld zoals het hoort. Op deze manier kunnen we gebruikmaken van de haven zoals het hoort. Het is een OVERNACHTINGS of WEL VLUCHTHAVEN. Als je lager wil liggen dan 3×24 uur moet je ergens anders heen.

    Geplaatst door: sinam op
  • Wat een ontzettend onnozel geleuter zeg, BESCHAMEND gewoon
    Ik ben het met iedereen eens ALS er een bord staat dan moet je je aan die geldende regels houden Maar rond kerst en oud en nieuw…..
    Ik dacht al dat we ver gezonken waren als binnenvaarttak Maar dit overtreft alles Maar het zullen wel mensen zijn die zelf MOETEN varen met Kerst en ook als er vuurwerk word afgestoken ZO stoer moeten doorvaren.
    Gewoon zielig!!!!

    Geplaatst door: 3 maal 24 op
  • En als RWS iedereen had laten liggen en de haven lag vol, dan hadden deze mensen een brief geschreven over het ligplaatsen beleid van RWS. 3 x 24 uur is er niet voor niets en anders gewoon naar een gemeente haven en dan maar betalen zo hoort het en zo doen de meeste collega’s het ook.

    Geplaatst door: remco op
  • Schuttevaer, hier komt de volledige brief. Als je een brief instuurt, dan ga je er vanuit dat je hele brief wordt gepubliceerd en niet ingekort wordt zonder overleg.

    @Piet kritiek, we zijn niet mediageil! Waar we naartoe willen met deze actie is dat er normaal om wordt gegaan met problemen die op dit moment in de binnenvaart spelen.

    @ Ronald, je bent aardig op de hoogte van de gang van zaken. Zelf ook wel eens te lang in een haven gelegen?

    Prettige feestdagen in Tholen!

    Op 23 december 2009 hebben wij een plekje gezocht in de vluchthaven van Tholen om daar de feestdagen door te brengen. Op 24 dec kwam de Rijkswaterstaatboot bij ons langszij en klopte aan de deur. “Of wij wel wisten dat het hier een 3×24 uur haven was, want wij lagen hier al enkele dagen.”
    Waarop wij vroegen of hij wel wist wanneer we aangekomen waren. Het was gewoon een vervelende manier van communiceren, omdat het nu leek alsof wij daar al dagen lagen. Hij gaf ons een kaartje met een telefoonnummer van Goes. Dat konden we wel bellen voor een vergunning. Dit hebben we diezelfde middag nog geprobeerd, maar daar was de juiste persoon niet meer aanwezig.

    Op Eerste Kerstdag zagen wij de boot weer in de haven ronddrijven. Wij constateerden dat hij erg lang bij alle schepen bleef liggen, waarschijnlijk om gegevens op te schrijven. Bij een Duitse tanker (Yvonne) stond hij zelfs om 09.30 uur op de deur te kloppen.
    Door de feestdagen waren we weinig aan boord, dus hebben we ze niet meer gezien. Op maandagmorgen de 28e kwamen ze weer aan boord met een A4-blad, dat ze op wilden plakken als wij niet aan boord waren.
    Nu we wel aan boord waren, kwam hij vragen wanneer we de haven gingen verlaten, omdat we nog niet gemeld waren in Goes. We hebben hem uitgelegd dat het feestdagen waren en dat we gedacht hadden dat ze dan wel een oogje dicht konden knijpen. We zouden immers in het nieuwe jaar(4 jan) weer vertrekken. We hebben nu eenmaal geen schip dat weken tegen de kant kan liggen (financieel). En dat is heus wel te zien.

    Er zou een proces-verbaal geschreven worden, omdat we niet geregistreerd waren. We hebben toen aangegeven dat als we twaalf uur lang 500 meter verderop zouden gaan liggen, dat we er dan weer 72 uur mochten liggen; dus waarom tijdens de feestdagen zo moeilijk doen?
    We hadden wel mogen blijven liggen, maar dan moet er een forse vergoeding per dag worden betaald. Maar als je betaalt, zijn de palen toch ook bezet?! Dan kan er ook niemand liggen. Of heeft Rijkswaterstaat een haven die maar leeg moet blijven?
    Als je moet betalen, zijn er ook geen voorzieningen. De steigers zijn al jaren slecht; er is geen vuilnisbak en in de winterperiode wordt er ook niet gestrooid. We hebben zelf met vier man de steiger schoongemaakt. De autosteiger was ongekend glad van de ijzel. Er is geen vangrail aan het einde van de steiger, dus levensgevaarlijk. Dit alles in het kader van de VEILIGHEID, waar Rijkswaterstaat de mond zo van vol heeft. Maar het lijkt wel of ze alleen hun boot uitkomen om schippers te pesten.

    De binnenvaartschippers moeten niet worden gecriminaliseerd.We hopen dat dit bestuurlijk handhaven gaat werken en de veiligheid zal bevorderen. Dat men liever een fout herstelt dan weer een boete te krijgen.

    Dit is een citaat uit de Schuttevaer-vergadering van afdeling Utrecht.Maar de veiligheid van Rijkswaterstaat is zelf ver te zoeken.
    Hij wilde vooral goed zijn werk doen en dat was verbalen uitdelen of schippers wegsturen. Dit had nog een beetje begrijpelijk geweest als de hele haven stampvol zou liggen, maar er lagen hooguit vijf schepen met de feestdagen. Als ze de discussie niet meer in de hand lijken te hebben, dan valt men terug op HET BELEID.

    We hebben uiteindelijk besloten om tot 31 december (drie dagen) bij de Kreekraksluizen te gaan liggen, om zo weer tot 4 januari in onze thuishaven Tholen te kunnen liggen. Op deze manier hebben we onnodig heen en weer gevaren, wat ook het milieu niet ten goede komt.
    We vinden de medewerking van Rijkswaterstaat verre van aangenaam, omdat er gewoon niet mee te praten valt. Hij moet zijn werk doen en dat is het.
    We hadden vernomen dat de Rijkswaterstaat een oogje dicht zou knijpen in deze tijd van crisis met de gratis ligplaatsen en deze afdeling van Rijkswaterstaat legt er nog een schepje bovenop. Het is wel goed dat ze toezicht houden dat sloop- en woonschepen er niet constant blijven liggen.
    De vorige jaren mochten we zonder problemen de feestdagen over blijven liggen. Vorig jaar kregen we wel een plakkaat opgeplakt dat we de 4e januari vertrokken moesten zijn, omdat ze ons anders weg zouden slepen op onze kosten. Maar we zijn toen de 3e gaan varen; dus dat was geen probleem. Nu begonnen ze de eerste dag al vervelend te doen.

    We doen als binnenvaartondernemers ons best om na leegkomst een zo strategisch mogelijke ligplaats in te nemen. Als je zoals nu van haven naar haven wordt gestuurd, dan worden er extra vaarkilometers gemaakt en dat komt het milieu niet ten goede.
    Ook het betalen in havens van Rijkswaterstaat brengt de concurrentiepositie van de binnenvaart ten opzichte van anderen vervoersmodaliteiten in gevaar. De onkosten die gemaakt worden, zullen toch door berekend moeten worden aan de klant.

    Familie Ruijtenberg (ms Duplus)
    en R. Boermann (ms Majorca)

    Geplaatst door: Fam Ruijtenberg op
  • @hobbyist.
    Waarom staan die borden er anders in de haven van Tholen? Je mag er 3×24 uur liggen. dan moet je niet zeuren als je een prent krijgt als je er langer ligt. Ga je het gedogen gaat iedereen er langer dan 72 uur liggen. In de meeste havens moet je ook havengeld betalen na een x aantal uur. Dus is het volstrekt logies dat er wat van wordt gezegt ook al is het met kerst en oud en nieuw. Of is dat een uitzondering op de regels die er gelden? Alle dagen behalve met kerst en oud en nieuw geld die regel niet.

    Geplaatst door: Hendrik op
  • heren Ronald en Piet kritiek,
    Het lijkt wel of dat jullie op die RWS boot zaten die ons uit de haven van Tholen hebben weg gejaagd. Het lijkt wel of je persoonlijk wordt aangevallen. Waar het om gaat is dat je zulke dingen menselijk moet benaderen en niet naar de letter van de wet. En Ronald om half tien aan kloppen op de deur is helemaal geen probleem maar wel op 1e kerstdag dan ga je geen mensen vervelen zulk soort dingen. en voor piet, wij hieven niet op de eerste rang te liggen het was ongeveer 400 meter over een steiger lopen die we zelf sneeuwvrij hebben moeten maken om aan de wal te komen.

    Geplaatst door: R. Boermann op
  • De heren roland en piet kritiek van welke planeet komen jullie.In deze mooie tijden liggen we allemaal wel eens wat langer.Je kan wel aan de gang blijven.Als je een week vrij wil hebben moet je maar drie keer verkassen,doe eens normaal.

    Geplaatst door: hobbyist op
  • Als er een bord staat van 3×24 uur dan weetje dat je na 72 uur moet verkassen. Waarom zouden ze uitzondering met de feestdagen moeten maken? Dan blijf je bezig. Terecht dat ze een prent krijgen als ze telang in de haven zijn geweest. Want wordt het gedoogd dat je er langer dan 72 uur blijft ligt iedereen straks daar. En dat kun je niet maken tegen diegene die er eens wil overnachten. Hoezo al om halftien ‘sochtends aan klopen is een volstrekt normaale tijd! Alleen jammer dat ze het nu proberen via de media uittevechten. Gewoon accepteren dat je fout was en prent betalen. Ben je het niet met die prent eens, eerst betalen dan kunje een bezwaarschrift indienen en laten voorkomen bij het gerechtshof en dan mag de rechter beslissen wie het bij het juiste eind heeft!

    Groet

    Geplaatst door: Ronald op
  • ik heb geen idee waar je met deze aktie naar toe wil. als er borden staan, staan ze er niet voor niets. als je zo graag kerst wil vieren, had je ook ergens anders kunnen gaan liggen. en als je domicilie tholen is, moet je weten hoe het allemaal werkt.
    ook vindt ik het redelijk kortzichtig om te denken dat rws maar zijn ogen dicht knijpt met de feestdagen. er zijn ook een hoop mensen die moeten varen met de feestdagen en dan in de avond ook vrij willen hebben, maar nee deze knulletjes denken dat ze meer recht hebben op ligplaats en willen die dan inpikken. maar ik begrijp wel waar ze naar te willen, ze willen eerste rangs liggen en geen havengeld willen betalen. je had ook in een gemeente haven kunnen gaan liggen.

    maar natuurlijk een brief schrijven naar een krant, dat heeft zin. maar we zijn met z`n alle zo media geil en denk hier een hoop aanhangers mee te krijgen. als je zo goed ben ik brieven schrijven, had een vergunning bij de rws aanvragen ook geen probleem geweest ( zeker als er vandaan komt en weet hoe het werkt)

    kortom hulde aan de rws, die doen ook met de feestdagen gewoon hun werk.

    Geplaatst door: piet kritiek op
  • Het is gewoon heel verschillend wie er op de boten zit….wij hebben een week in s’Gravendeel gelegen en er werd vrolijk gezwaaid vanaf de RWS boot

    Geplaatst door: Arjan op
  • nee, pieter legt zijn schip in een gemeente haven. Waar vaak het toezicht vele malen beter is.

    Geplaatst door: peter op
  • Daarnaast wil iedereen wel eens op vakantie en dan moet je je schip ook ergens laten.
    Of gaat pieter max. 3×24 uur op vakantie?

    Geplaatst door: hans op
  • gewoon meer aanlegplaatsen erbij en niet overal borden zetten met 3x 24 uur want dan verlies je aanlegplaatsen,nu wisselen schepen van ligplaats die geen werk hebben en dat zijn heus niet altijd vakantiegangers maar mensen die voor deze prijzen niet door het ijs willen varen. Er is momenteel te weinig werk voor iedereen en een schip kun je niet zomaar laten verdwijnen en heen en weer varen is ook geen optie.

    Geplaatst door: G.J.Wijkstra op
  • Door het vakantie houden van sommige collega’s moet ik verplicht door varen en over mijn vaartijd gaan. Dit is toch ook niet normaal. Ik deel zeker de mening dat met feestdagen soepeler omgegaan kan wordn met de 3×24 uurs regeling. Maar ik vind het ook fijn dat ik na mijn vaaruren kan liggen in een vluchthaven. En in plaats van een stuk naar de krant schrijven is het waarschijnlijker effectiever een klacht in te dienen bij RWS.

    Geplaatst door: pieter op
  • Wat vreselijk arrogant van RWS.Mooie kerstgedachte zo.Verjaagt van huis en haard.En schuttevaer? die doet daar vervolgens ook niks aan.Wil men de binnenvaart ook nog voor (jonge) gezinnen promoten,moet men bij RWS echt het beleidt eens weizigen.Op het A-R.kanaal mag je niet op spudpalen liggen.Je zou het bodem profiel te veel aantasten.Terwijl men vroeger toen de boegschroef er nog niet was het anker veel gebruikte.Toen kon/mocht het klaarblijkelijk wel.

    Geplaatst door: kees van r.dam op

Reageer