‘Kleine schepen extra de dupe van crisis’

De ‘droge’ zand- en grindschippers maken zich zorgen over de teruggelopen bouwactiviteiten, vergrijzing en teruggelopen waarde van de schepen en roept de opdrachtgevers, zoals aannemers en betoncentrales, op om de kleine schepen niet kapot te laten gaan. ‘Ze moeten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid kennen en nemen en mogen de tarieven niet verder onderuit laten gaan’, zegt bestuurslid Hendrik Meints (mbs Juntos, 750 ton) van de Vereniging Zand- en Grindschippers (VZ&G).

De crisis slaat hard toe bij de vervoerders van bouwgrondstoffen. ‘Als we niet oppassen zijn straks, als de markt weer aantrekt, alle kleine schepen verdwenen’, zegt Meints. ‘Het aantal schepen tot 650 ton is de afgelopen tien jaar al gedaald van 2700 naar 600. Nu de tarieven zijn gezakt, zijn veel oudere schippers eerder geneigd te stoppen. Als we nu niet aan de bel trekken, is er over tien jaar geen klein schip meer over.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Kleine schepen extra de dupe van crisis’ | Schuttevaer.nl

‘Kleine schepen extra de dupe van crisis’

De ‘droge’ zand- en grindschippers maken zich zorgen over de teruggelopen bouwactiviteiten, vergrijzing en teruggelopen waarde van de schepen en roept de opdrachtgevers, zoals aannemers en betoncentrales, op om de kleine schepen niet kapot te laten gaan. ‘Ze moeten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid kennen en nemen en mogen de tarieven niet verder onderuit laten gaan’, zegt bestuurslid Hendrik Meints (mbs Juntos, 750 ton) van de Vereniging Zand- en Grindschippers (VZ&G).

De crisis slaat hard toe bij de vervoerders van bouwgrondstoffen. ‘Als we niet oppassen zijn straks, als de markt weer aantrekt, alle kleine schepen verdwenen’, zegt Meints. ‘Het aantal schepen tot 650 ton is de afgelopen tien jaar al gedaald van 2700 naar 600. Nu de tarieven zijn gezakt, zijn veel oudere schippers eerder geneigd te stoppen. Als we nu niet aan de bel trekken, is er over tien jaar geen klein schip meer over.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer