Zwijgzaamheid wordt Heliodor noodlottig

Gebrek aan communicatie en een verkeerde inschatting van de situatie hebben in de nacht van vrijdag 9 op zaterdag 10 oktober omstreeks half drie op de Waal bij Erlecom geleid tot een kop-op-kopaanvaring tussen het mts Heliodor en de coaster Pride of Braila. De materiële schade was groot. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.

Zwijgzaamheid wordt Heliodor noodlottig

De met het brandbare syclohexanon geladen Heliodor voer stroomafwaarts, de met containers geladen coaster stroomopwaarts. Toen de tankerschipper de coaster in beeld kreeg, begon hij volgens politiewoordvoerder Ed Kraszewski te twijfelen. ‘De coaster voer niet helemaal stuurboordswal, maar voerde geen flikkerlicht en wilde wel gewoon bakboord-bakboord passeren. De schipper van de binnenvaarttanker dacht echter aan een stuurboord-stuurboordsituatie en week uit. Maar hij verifieerde niet wat de coaster van plan was. Hij nam later pas contact op met de coaster, maar toen was het veel te laat. Typisch menselijk falen dus.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (42)

  • geld krijgen van de verzekering he,zet je daar om evt het leven van een ander op het spel, want het gaat niet altijd zonder slachtoffers

    Geplaatst door: guus op
  • Yep AIS, in theorie werkt alles! wel of niet door een deskundige aangesloten.. de praktijk is helaas anders. Niet zo lang geleden flikkerde er een turks vliegtuig uit de lucht omdat hun snelheidsmeter niet bleek te werken, tsja extreem voorbeeld maar ook een vervoerstak waar extreem op veiligheid wordt gelet.
    AIS is mooi en voegt veiligheid toe maar geeft ook weer nieuwe problemen.
    Veel van de nieuwe generatie schippers is niet meer in staat om een radar fatsoenlijk af te stellen en leunt steeds meer op de technische snufjes.
    Het is een kwestie van tijd dat er een echte grote klap komt en van Vollenhoven wakker wordt.

    Geplaatst door: Wasibi op
  • Te dure aflossers mt een te grote mond,bla bla bla

    Geplaatst door: deukenzoeker op
  • Ja Gerard wat bedoel je?

    Geplaatst door: sukupa op
  • Wasibi, Dat komt omdat de AIS RTX ofwel niet goed geconfigureerd is, ofwel de GPS antenne (van de transponder)onjuist geplaast/aangesloten. Sommige laten die antenne gewoon weg en sluiten een andere gps/kompas aan op de Transponder, maar de gps antenne op de transponder is noodzakelijk (verplicht zelfs) voor de timing van het timeslot en met externe gps/kompas apparatuur kan de timing om zeep zijn
    Daarom zou men er op moeten toezien dat alles RF installaties dus ook AIS alleen door erkende (BIPT/AT) installatie bedrijven met voldoende RF kennis
    uitgevoerd mogen worden.

    Geplaatst door: AIS & RF adviser op
  • Hoe bedoel je Gerard

    Geplaatst door: 007 op
  • Nou nou…..

    De meeste reacties zijn geplaats door te dure aflossertjes met een te grote mond

    Geplaatst door: gerard op
  • Tis weer een hoop bla bla.
    Vroeger vonden de schippers het nog leuk als het laag water was. Maar nu kunnen we alleen nog zeiken op elkaar.
    Succes “Collega’s”

    Geplaatst door: huipi op
  • Het is op het moment wel zo dat de opvaart vaak breed zit en niet alleen met het lage water. Vroeg leerde ik al van mijn ouwe heer dat het rivier varen uit systeem varen bestond. Als je ergens normaal overloop dan doe je dat anders zit je niet in het systeem en als je bij kunt varen dan doe het ook. De opvaart moet een geschikte weg vrij laten voor de afvaart ( bij reglement geregeld).Dan mag het toch niet zo worden dat de afvaart moet gaan vragen aan de opvaart van: schuif eens een beetje op of wat is de bedoeling. Dus je goed aan het systeem houden kan veel voorkomen.( maar ja dat vraagt wel kennis van het varen, zijn de opleidingen wel goed?)

    Enne een AIS is mooi werk om iemand op te roepen bij scheepsnaam, maar ja je hoeft niet te roepen als er een schipper goed voor zijn werk zit.

    Geplaatst door: 007 op
  • AIS adviseur, AIS is een pracht uitvinding! Het probleem is dat mensen het systeem gebruiken op een manier waarvoor het niet bedoeld is. Voorbeeld; om een hoekje kijken of er iemand aan komt ipv te roepen. AIS zit er nogal eens naast( een paar honderd meter).
    Ais op een radaroverlay ditto, zoveel rommel in beeld dat een spits niet meer te zien is!
    Tis niet altijd vooruitgang!

    Geplaatst door: Wasibi op
  • rechtsverkeer is helemaal niet nodig, maar laat zien hoe je vaart en vaar niet 100 meter uit de kant waardoor een ander gaat twijfelen en zeker niet tijdens deze laagwater periode. vaar zo dat het voor de afvaart duidelijk is waar je vaar want dat is heden ten dagen het grote probleem, iedereen zit maar tv te kijken en vaar zodoende verder uit de kant dan noodzakelijk is

    Geplaatst door: Fred op
  • ohh damm ze hebben me leuke filmpje verwijderd …flauw

    Geplaatst door: ikke op
  • Daarom moet er nu AIS komen.

    Geplaatst door: Erkend AIS & RF adviser op
  • @schip01:
    Maak er maar 8 van nu… 3 á 4 dagen geleden in xanten en afgelopen nacht weer in millingen. Ik vind het niet gek ook, als je toch ziet hoe er nu gevaren wordt op het moment…Maar ja dat is bij iedereen wel bekend…

    Geplaatst door: Davy op
  • Gewoon rechtsverkeer hele waal probleem opgelost

    Geplaatst door: W Suijkerbuijk teteringen op
  • Hoera,iemand die de schuld niet aan het roerwerk of geeft.

    Geplaatst door: kees op
  • ik schaam me diep, dat mijn collega’s uit zulke mensen bestaan!!!

    Geplaatst door: Peter op
  • @ Alesha, je weet niet waar je over praat, je bent zelf een gefrusteerde tankerschipper die nu voor een appel en een ei vaart. Dus hou jij je commentaar maar voor je, want zelf ben je al helemaal geen heilige.

    Geplaatst door: varensman op
  • Wat een gel*l allemaal zeg. ik kom die pride’s elke week tegen en inderdaad die hebben geen beste naam. daar zouden ze best eens over na kunnen denken. maar ja hoe is de naam van tankers of containerschepen? het is altijd wel wat. met het lage water kun je problemen verwachten dus een beetje extra opletten is normaal. En dan nog even over goed zee mansschap een lichter heeft 5 min nodig om vast te maken of te vertrekken maar een zee vaart een half uur. om maar een voorbeeld te noemen. op zee wijk je uit want daar ga je nooit zo kortlangs elkaar af en laag water kennen ze al helemaal niet.
    Mensen hou toch op met elkaar de schuld te geven das veels te makkelijk zoek eerder naar een oplossing das een stuk moeilijker.

    groetjes botoloog

    Geplaatst door: botoloog op
  • Beetje jammer dat alle binnenmannen met de middelvinger wijzen naar de bemanning van de custer..Dit waarschijnlijk uit jaloezie omdat men van hun vrouw de stap naar de zeevaart niet mochten nemen.Ik zit zelf op de binnenvaart en maak dagelijks mee dat ik een ander schip niet te pakken krijg omdat ze het te druk hebben met slap ouwehoeren op dubbel of alleen maar oog hebben voor de televisie.W8 liever af wat de uitkomst is van het onderzoek dan met vingers te wijzen in het voordeel van je maatjes.

    Geplaatst door: N.B. op
  • varensman, gebruik je eigen naam niet de mijne

    Geplaatst door: varensman op
  • in de zeevaart bestaat er zoiets als goed zeemanschap.. Kortom ik zie dat het niet goed gaat, dus onderneem zelf actie teneinde een aanvaring te voorkomen.

    Geplaatst door: zeeman op
  • Wat een gezeur allemaal, als je de schade aan de Helidoor ziet aan SB, dan heeft die coaster erg ver afgezeten van de kribben anders kun je niet aan stuurboord schade hebben.
    gewoon weer die coaster
    succes Helidoor

    Geplaatst door: Jannes op
  • tja,het kan zelfs de beste overkomen….dus;afkloppen iedereen,toch?

    Geplaatst door: martinus op
  • @ Herko, denk dat je daar inderdaad wel eens gelijk in zou kunnen hebben!

    Gegroet

    Geplaatst door: stuurbaas op
  • Zou het nou echt zo zinvol zijn om zo op elkaar te schoppen?
    Wat mij op valt is dat dit minder gebeurde toen het met iedereen goed ging….
    Zowel die coaster als tanker zouden dit niet opzettelijk hebben gedaan lijkt mij….

    Geplaatst door: Herko op
  • Goedenmorgen allemaal De loods of aflosser komt in Rotterdam aan boord en proberen dan in 14 uur naar duisburg te komen . Veel plezier

    Geplaatst door: Haribo op
  • Wat mij opvalt aan de reactie’s (o.a. van hr.varensman) is dat dit voor 70% door goedkope aflossers is geplaatst die in het verleden wel op zo’n Custer stapte met de patentje…maar geen benul hebben hoe ze er mee moesten varen stapte met de nodige arrogantie de trap naar de stuurhut op met alle gevaarlijke sutuatie’s van dien.
    uit de reactie’s blijken dat er in het verleden de nodige zijn geweest!
    Dan is er de particuliere tanker schipper,waar dit ongeluk al een enorme inpact heb….tijd-verlet…black-list door meneer Bakker ect.ect. en die wordt dan met naam en toenaam genoemd en krijg bijvoorbaat van een een hufterige ambtenaar (hr Tissing..of collega) DIRECT ook maar ff een prent,dat melden ze dan ook nog maar even aan de media wat want dat staat interesant…en heb nogmeer nadelige gevolgen voor deze particulier…dat is de Nederlandse bureau cratie.
    Maar voor de oorzaak te achterhalen hebben die zelfde ambtenaren dan vervolgens wel een 1/2 jaar nodig (ondanks de radar-beelden,’k spreek uit ervaring “aanvaring mts FATIMA/Variant 2003 te Rossum!
    Ik hoop dat de Raad van transport-veiligheid het voor elkaar krijg om die dingen aan de kant te leggen tot einde onderzoek!!
    Want tot op heden zijn die broertjes uit Veere altijd overal mee weg gekomen…dat zijn dezelfde hufters die ook met die INNOVATIONS koppelverbanden niet konden varen,en iedereen aan de grond zetten
    of van de kant trokken.Terwijl Bolle Bartje nou met diezelfde apperaten een zeer representatieve naam heb opgebouwd.
    Dus het kan wel..met bekwaam personeel … mts Helliodor veel sterkte en succes de aankomende periode!!

    Geplaatst door: mts ALESHA op
  • @binnenploffer: hier zeg je zelf al dat je er geen benul van hebt namelijk, in de hang staat het meeste water en vaar je dus kort langs de kribben in de hang en niet zoals jij suggereert door het midden omdat je dan de afvaart hun plaats ontneemt met als gevolg een kop op kop kusje.

    Geplaatst door: Varensman op
  • Tsja, over het algemeen genomen krijgt welke willekeurige coaster dan ook gewoon weg geen ruimte, dus was het misschien ook gewoon wel afwachten tot het mis ging. Buiten dat de prides idd regelmatig schade varen staat er ook duidelijk genoeg in bovenstaand artikel dat in dit geval de tanker de zaakjes niet voor elkaar hadden. Niet op een marifoon reageren mag nooit natuurlijk, maar geen ruimte geven vind ik persoonlijk ook ronduit asociaal, zeker dat iedereen voor een grote tanker maar moet wijken want oh wat zijn we diep geladen met zijn allen, maar een coaster die een behoorlijk stuk beroerder manoeuvreert moet zich maar aanpassen. Leven we dan echt nog met zijn allen in het stenen tijdperk dat kruiplijners als broodroof gezien wordt? Als iedereen zich nou gewoon eens aan de geschreven regels ging houden in plaats van de ongeschreven zou het allemaal een stuk makkelijker worden.

    Geplaatst door: stuurbaas op
  • Binnenploffer, die “coasters” waar jij het nu over hebt zijn niet de zee-rivierschepen die vast naar boven varen. Anders had deze “coaster” met deze waterstand hier niet gezeten, toch? En volgens mij staat er in de hang bij de kribben minstens zoveel water als midden in de rivier…

    Geplaatst door: J.A. op
  • Met een beetje diepgang zit je met laag water al snel een stuk van de kribben. Een coaster ligt gemiddeld leeg al dieper dan een binnenschip geladen.

    Geplaatst door: binnenploffer op
  • Allereerst over de bemanning, op de braila zaten een nederlanse kapitein met alle papieren, een russische stuurman, twee filipijnen en een loods die ten tijde van het ongeval aan het varen was.
    Op de tanker zat een nederlandse schipper met ruime ervaring en een tsjechische matroos.

    Dit ongeval is gebeurd doordat de afvaart te ver de hang in ging en de opvaart te ver van de kribben afzat waardoor er dus plaats tekort was.

    Als men in het vervolg zijn VRM ring van de radar op 40 meter zet en die dwars langs de kribben laat lopen en de afvaart meer door het midden gaat dan wel meer de binnenbocht in, dan is het probleem opgelost.
    Mensen in het midden staat heus wel water genoeg want vaar altijd af met pegel ruhrort plus 20 en je hebt af en toe de drempels en dan even 50 cm eronder maar 20 meter verder gelijk weer 1,5 meter.
    Dat is allemaal nog water genoeg voor iedereen.

    Als iedereen zo het een beetje doet dan zijn kop op kop aanvaring verleden tijd denk ik.

    Geplaatst door: Varensman op
  • Typisch dat er meteen weer met verwijtende vingertjes naar die coasters gewezen word, jullie hebben zeker allemaal de laatste 3 regels van dit artikel maar overgeslagen?!! Het staat zowiezo al vast dat die tanker niet aan de regels voldeed.

    Verder zitten er op de Prides allemaal binnenschippers aan het roer, en als ik tig keer op een dag hetzelfde onredelijke gezeur van binnenschippers aan moet horen zou ik ook niet meer reageren.

    Geplaatst door: Giel op
  • eerst naar de feiten kijken en dan pas oordelen .succes voor bemanning van de coaster

    Geplaatst door: pim op
  • Iemand hieronder weleens aan boord geweest van zo een coaster? Normale bemanning hoor. Je kunt ze gewoon verstaan en volgens mij gedragen ze zich gewoon gelijk een ieder ander die daar rondvaart. Succes allen

    Geplaatst door: Karin op
  • Het is wel soms erg makkelijk om coasters de schuld te geven als er iets fout gaat.
    Daar voor een groot deel van de binnenvaart incognito meld via de marifoon weet je niet met wie het je van doen hebt, bang dat ze betrapt worden i.v.m. de vaartijdenwet.
    Denk dat één ieder zijn hand in eigen boezem moet steken en zich ervan bewust zijn dat je niet alleen op de rivier bent alsook wetende waar je moet zitten in het vaarwater tijdens laagwater.

    Geplaatst door: Marten op
  • Bij deze lage waterstanden zou je mogen verwachten dat de verkeersposten een meer dan begeleidende rol zullen spelen, er is toch radar dekking! bij meer adviezen van de posten zullen deze aanvaringen misschien niet gebeuren daar.

    Geplaatst door: chief1 op
  • zonde zeg, was een mooie tanker….

    Geplaatst door: Davy op
  • Dat kunnen er maar 2 coasters zijn die met containers op de rijn varen dat zijn de pride of Braila/Veere zijn geweest en die reageren ook nooit op de marifoon als ze geroepen worden

    Geplaatst door: skipper op
  • weet ook iemand om welke coaster het gaat???

    Geplaatst door: claudio op
  • het is wel goed raak de laatste tijd dit is alweer de 6de kop op kop in 2 weken tijd je zou bijna denken dat het allemaal express gebeurt ?? om geld te krijgen van de verzekering

    Geplaatst door: schip01 op

Reageer

Zwijgzaamheid wordt Heliodor noodlottig | Schuttevaer.nl

Zwijgzaamheid wordt Heliodor noodlottig

Gebrek aan communicatie en een verkeerde inschatting van de situatie hebben in de nacht van vrijdag 9 op zaterdag 10 oktober omstreeks half drie op de Waal bij Erlecom geleid tot een kop-op-kopaanvaring tussen het mts Heliodor en de coaster Pride of Braila. De materiële schade was groot. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.

Zwijgzaamheid wordt Heliodor noodlottig

De met het brandbare syclohexanon geladen Heliodor voer stroomafwaarts, de met containers geladen coaster stroomopwaarts. Toen de tankerschipper de coaster in beeld kreeg, begon hij volgens politiewoordvoerder Ed Kraszewski te twijfelen. ‘De coaster voer niet helemaal stuurboordswal, maar voerde geen flikkerlicht en wilde wel gewoon bakboord-bakboord passeren. De schipper van de binnenvaarttanker dacht echter aan een stuurboord-stuurboordsituatie en week uit. Maar hij verifieerde niet wat de coaster van plan was. Hij nam later pas contact op met de coaster, maar toen was het veel te laat. Typisch menselijk falen dus.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (42)

  • geld krijgen van de verzekering he,zet je daar om evt het leven van een ander op het spel, want het gaat niet altijd zonder slachtoffers

    Geplaatst door: guus op
  • Yep AIS, in theorie werkt alles! wel of niet door een deskundige aangesloten.. de praktijk is helaas anders. Niet zo lang geleden flikkerde er een turks vliegtuig uit de lucht omdat hun snelheidsmeter niet bleek te werken, tsja extreem voorbeeld maar ook een vervoerstak waar extreem op veiligheid wordt gelet.
    AIS is mooi en voegt veiligheid toe maar geeft ook weer nieuwe problemen.
    Veel van de nieuwe generatie schippers is niet meer in staat om een radar fatsoenlijk af te stellen en leunt steeds meer op de technische snufjes.
    Het is een kwestie van tijd dat er een echte grote klap komt en van Vollenhoven wakker wordt.

    Geplaatst door: Wasibi op
  • Te dure aflossers mt een te grote mond,bla bla bla

    Geplaatst door: deukenzoeker op
  • Ja Gerard wat bedoel je?

    Geplaatst door: sukupa op
  • Wasibi, Dat komt omdat de AIS RTX ofwel niet goed geconfigureerd is, ofwel de GPS antenne (van de transponder)onjuist geplaast/aangesloten. Sommige laten die antenne gewoon weg en sluiten een andere gps/kompas aan op de Transponder, maar de gps antenne op de transponder is noodzakelijk (verplicht zelfs) voor de timing van het timeslot en met externe gps/kompas apparatuur kan de timing om zeep zijn
    Daarom zou men er op moeten toezien dat alles RF installaties dus ook AIS alleen door erkende (BIPT/AT) installatie bedrijven met voldoende RF kennis
    uitgevoerd mogen worden.

    Geplaatst door: AIS & RF adviser op
  • Hoe bedoel je Gerard

    Geplaatst door: 007 op
  • Nou nou…..

    De meeste reacties zijn geplaats door te dure aflossertjes met een te grote mond

    Geplaatst door: gerard op
  • Tis weer een hoop bla bla.
    Vroeger vonden de schippers het nog leuk als het laag water was. Maar nu kunnen we alleen nog zeiken op elkaar.
    Succes “Collega’s”

    Geplaatst door: huipi op
  • Het is op het moment wel zo dat de opvaart vaak breed zit en niet alleen met het lage water. Vroeg leerde ik al van mijn ouwe heer dat het rivier varen uit systeem varen bestond. Als je ergens normaal overloop dan doe je dat anders zit je niet in het systeem en als je bij kunt varen dan doe het ook. De opvaart moet een geschikte weg vrij laten voor de afvaart ( bij reglement geregeld).Dan mag het toch niet zo worden dat de afvaart moet gaan vragen aan de opvaart van: schuif eens een beetje op of wat is de bedoeling. Dus je goed aan het systeem houden kan veel voorkomen.( maar ja dat vraagt wel kennis van het varen, zijn de opleidingen wel goed?)

    Enne een AIS is mooi werk om iemand op te roepen bij scheepsnaam, maar ja je hoeft niet te roepen als er een schipper goed voor zijn werk zit.

    Geplaatst door: 007 op
  • AIS adviseur, AIS is een pracht uitvinding! Het probleem is dat mensen het systeem gebruiken op een manier waarvoor het niet bedoeld is. Voorbeeld; om een hoekje kijken of er iemand aan komt ipv te roepen. AIS zit er nogal eens naast( een paar honderd meter).
    Ais op een radaroverlay ditto, zoveel rommel in beeld dat een spits niet meer te zien is!
    Tis niet altijd vooruitgang!

    Geplaatst door: Wasibi op
  • rechtsverkeer is helemaal niet nodig, maar laat zien hoe je vaart en vaar niet 100 meter uit de kant waardoor een ander gaat twijfelen en zeker niet tijdens deze laagwater periode. vaar zo dat het voor de afvaart duidelijk is waar je vaar want dat is heden ten dagen het grote probleem, iedereen zit maar tv te kijken en vaar zodoende verder uit de kant dan noodzakelijk is

    Geplaatst door: Fred op
  • ohh damm ze hebben me leuke filmpje verwijderd …flauw

    Geplaatst door: ikke op
  • Daarom moet er nu AIS komen.

    Geplaatst door: Erkend AIS & RF adviser op
  • @schip01:
    Maak er maar 8 van nu… 3 á 4 dagen geleden in xanten en afgelopen nacht weer in millingen. Ik vind het niet gek ook, als je toch ziet hoe er nu gevaren wordt op het moment…Maar ja dat is bij iedereen wel bekend…

    Geplaatst door: Davy op
  • Gewoon rechtsverkeer hele waal probleem opgelost

    Geplaatst door: W Suijkerbuijk teteringen op
  • Hoera,iemand die de schuld niet aan het roerwerk of geeft.

    Geplaatst door: kees op
  • ik schaam me diep, dat mijn collega’s uit zulke mensen bestaan!!!

    Geplaatst door: Peter op
  • @ Alesha, je weet niet waar je over praat, je bent zelf een gefrusteerde tankerschipper die nu voor een appel en een ei vaart. Dus hou jij je commentaar maar voor je, want zelf ben je al helemaal geen heilige.

    Geplaatst door: varensman op
  • Wat een gel*l allemaal zeg. ik kom die pride’s elke week tegen en inderdaad die hebben geen beste naam. daar zouden ze best eens over na kunnen denken. maar ja hoe is de naam van tankers of containerschepen? het is altijd wel wat. met het lage water kun je problemen verwachten dus een beetje extra opletten is normaal. En dan nog even over goed zee mansschap een lichter heeft 5 min nodig om vast te maken of te vertrekken maar een zee vaart een half uur. om maar een voorbeeld te noemen. op zee wijk je uit want daar ga je nooit zo kortlangs elkaar af en laag water kennen ze al helemaal niet.
    Mensen hou toch op met elkaar de schuld te geven das veels te makkelijk zoek eerder naar een oplossing das een stuk moeilijker.

    groetjes botoloog

    Geplaatst door: botoloog op
  • Beetje jammer dat alle binnenmannen met de middelvinger wijzen naar de bemanning van de custer..Dit waarschijnlijk uit jaloezie omdat men van hun vrouw de stap naar de zeevaart niet mochten nemen.Ik zit zelf op de binnenvaart en maak dagelijks mee dat ik een ander schip niet te pakken krijg omdat ze het te druk hebben met slap ouwehoeren op dubbel of alleen maar oog hebben voor de televisie.W8 liever af wat de uitkomst is van het onderzoek dan met vingers te wijzen in het voordeel van je maatjes.

    Geplaatst door: N.B. op
  • varensman, gebruik je eigen naam niet de mijne

    Geplaatst door: varensman op
  • in de zeevaart bestaat er zoiets als goed zeemanschap.. Kortom ik zie dat het niet goed gaat, dus onderneem zelf actie teneinde een aanvaring te voorkomen.

    Geplaatst door: zeeman op
  • Wat een gezeur allemaal, als je de schade aan de Helidoor ziet aan SB, dan heeft die coaster erg ver afgezeten van de kribben anders kun je niet aan stuurboord schade hebben.
    gewoon weer die coaster
    succes Helidoor

    Geplaatst door: Jannes op
  • tja,het kan zelfs de beste overkomen….dus;afkloppen iedereen,toch?

    Geplaatst door: martinus op
  • @ Herko, denk dat je daar inderdaad wel eens gelijk in zou kunnen hebben!

    Gegroet

    Geplaatst door: stuurbaas op
  • Zou het nou echt zo zinvol zijn om zo op elkaar te schoppen?
    Wat mij op valt is dat dit minder gebeurde toen het met iedereen goed ging….
    Zowel die coaster als tanker zouden dit niet opzettelijk hebben gedaan lijkt mij….

    Geplaatst door: Herko op
  • Goedenmorgen allemaal De loods of aflosser komt in Rotterdam aan boord en proberen dan in 14 uur naar duisburg te komen . Veel plezier

    Geplaatst door: Haribo op
  • Wat mij opvalt aan de reactie’s (o.a. van hr.varensman) is dat dit voor 70% door goedkope aflossers is geplaatst die in het verleden wel op zo’n Custer stapte met de patentje…maar geen benul hebben hoe ze er mee moesten varen stapte met de nodige arrogantie de trap naar de stuurhut op met alle gevaarlijke sutuatie’s van dien.
    uit de reactie’s blijken dat er in het verleden de nodige zijn geweest!
    Dan is er de particuliere tanker schipper,waar dit ongeluk al een enorme inpact heb….tijd-verlet…black-list door meneer Bakker ect.ect. en die wordt dan met naam en toenaam genoemd en krijg bijvoorbaat van een een hufterige ambtenaar (hr Tissing..of collega) DIRECT ook maar ff een prent,dat melden ze dan ook nog maar even aan de media wat want dat staat interesant…en heb nogmeer nadelige gevolgen voor deze particulier…dat is de Nederlandse bureau cratie.
    Maar voor de oorzaak te achterhalen hebben die zelfde ambtenaren dan vervolgens wel een 1/2 jaar nodig (ondanks de radar-beelden,’k spreek uit ervaring “aanvaring mts FATIMA/Variant 2003 te Rossum!
    Ik hoop dat de Raad van transport-veiligheid het voor elkaar krijg om die dingen aan de kant te leggen tot einde onderzoek!!
    Want tot op heden zijn die broertjes uit Veere altijd overal mee weg gekomen…dat zijn dezelfde hufters die ook met die INNOVATIONS koppelverbanden niet konden varen,en iedereen aan de grond zetten
    of van de kant trokken.Terwijl Bolle Bartje nou met diezelfde apperaten een zeer representatieve naam heb opgebouwd.
    Dus het kan wel..met bekwaam personeel … mts Helliodor veel sterkte en succes de aankomende periode!!

    Geplaatst door: mts ALESHA op
  • @binnenploffer: hier zeg je zelf al dat je er geen benul van hebt namelijk, in de hang staat het meeste water en vaar je dus kort langs de kribben in de hang en niet zoals jij suggereert door het midden omdat je dan de afvaart hun plaats ontneemt met als gevolg een kop op kop kusje.

    Geplaatst door: Varensman op
  • Tsja, over het algemeen genomen krijgt welke willekeurige coaster dan ook gewoon weg geen ruimte, dus was het misschien ook gewoon wel afwachten tot het mis ging. Buiten dat de prides idd regelmatig schade varen staat er ook duidelijk genoeg in bovenstaand artikel dat in dit geval de tanker de zaakjes niet voor elkaar hadden. Niet op een marifoon reageren mag nooit natuurlijk, maar geen ruimte geven vind ik persoonlijk ook ronduit asociaal, zeker dat iedereen voor een grote tanker maar moet wijken want oh wat zijn we diep geladen met zijn allen, maar een coaster die een behoorlijk stuk beroerder manoeuvreert moet zich maar aanpassen. Leven we dan echt nog met zijn allen in het stenen tijdperk dat kruiplijners als broodroof gezien wordt? Als iedereen zich nou gewoon eens aan de geschreven regels ging houden in plaats van de ongeschreven zou het allemaal een stuk makkelijker worden.

    Geplaatst door: stuurbaas op
  • Binnenploffer, die “coasters” waar jij het nu over hebt zijn niet de zee-rivierschepen die vast naar boven varen. Anders had deze “coaster” met deze waterstand hier niet gezeten, toch? En volgens mij staat er in de hang bij de kribben minstens zoveel water als midden in de rivier…

    Geplaatst door: J.A. op
  • Met een beetje diepgang zit je met laag water al snel een stuk van de kribben. Een coaster ligt gemiddeld leeg al dieper dan een binnenschip geladen.

    Geplaatst door: binnenploffer op
  • Allereerst over de bemanning, op de braila zaten een nederlanse kapitein met alle papieren, een russische stuurman, twee filipijnen en een loods die ten tijde van het ongeval aan het varen was.
    Op de tanker zat een nederlandse schipper met ruime ervaring en een tsjechische matroos.

    Dit ongeval is gebeurd doordat de afvaart te ver de hang in ging en de opvaart te ver van de kribben afzat waardoor er dus plaats tekort was.

    Als men in het vervolg zijn VRM ring van de radar op 40 meter zet en die dwars langs de kribben laat lopen en de afvaart meer door het midden gaat dan wel meer de binnenbocht in, dan is het probleem opgelost.
    Mensen in het midden staat heus wel water genoeg want vaar altijd af met pegel ruhrort plus 20 en je hebt af en toe de drempels en dan even 50 cm eronder maar 20 meter verder gelijk weer 1,5 meter.
    Dat is allemaal nog water genoeg voor iedereen.

    Als iedereen zo het een beetje doet dan zijn kop op kop aanvaring verleden tijd denk ik.

    Geplaatst door: Varensman op
  • Typisch dat er meteen weer met verwijtende vingertjes naar die coasters gewezen word, jullie hebben zeker allemaal de laatste 3 regels van dit artikel maar overgeslagen?!! Het staat zowiezo al vast dat die tanker niet aan de regels voldeed.

    Verder zitten er op de Prides allemaal binnenschippers aan het roer, en als ik tig keer op een dag hetzelfde onredelijke gezeur van binnenschippers aan moet horen zou ik ook niet meer reageren.

    Geplaatst door: Giel op
  • eerst naar de feiten kijken en dan pas oordelen .succes voor bemanning van de coaster

    Geplaatst door: pim op
  • Iemand hieronder weleens aan boord geweest van zo een coaster? Normale bemanning hoor. Je kunt ze gewoon verstaan en volgens mij gedragen ze zich gewoon gelijk een ieder ander die daar rondvaart. Succes allen

    Geplaatst door: Karin op
  • Het is wel soms erg makkelijk om coasters de schuld te geven als er iets fout gaat.
    Daar voor een groot deel van de binnenvaart incognito meld via de marifoon weet je niet met wie het je van doen hebt, bang dat ze betrapt worden i.v.m. de vaartijdenwet.
    Denk dat één ieder zijn hand in eigen boezem moet steken en zich ervan bewust zijn dat je niet alleen op de rivier bent alsook wetende waar je moet zitten in het vaarwater tijdens laagwater.

    Geplaatst door: Marten op
  • Bij deze lage waterstanden zou je mogen verwachten dat de verkeersposten een meer dan begeleidende rol zullen spelen, er is toch radar dekking! bij meer adviezen van de posten zullen deze aanvaringen misschien niet gebeuren daar.

    Geplaatst door: chief1 op
  • zonde zeg, was een mooie tanker….

    Geplaatst door: Davy op
  • Dat kunnen er maar 2 coasters zijn die met containers op de rijn varen dat zijn de pride of Braila/Veere zijn geweest en die reageren ook nooit op de marifoon als ze geroepen worden

    Geplaatst door: skipper op
  • weet ook iemand om welke coaster het gaat???

    Geplaatst door: claudio op
  • het is wel goed raak de laatste tijd dit is alweer de 6de kop op kop in 2 weken tijd je zou bijna denken dat het allemaal express gebeurt ?? om geld te krijgen van de verzekering

    Geplaatst door: schip01 op

Reageer