Nederland moet crisis aanmelden bij EU

Het belangrijkste binnenvaartland van Europa, Nederland, moet onmiddellijk de crisis in de binnenvaart aanmelden bij de EU in Brussel. Pas dan kunnen afdoende maatregelen worden genomen om de rampspoed te beteugelen. Daarover waren vriend en vijand het zaterdag eens op de openbare vergadering van de Algemeene Schippersvereeniging (ASV) in Rotterdam.

Er is intussen een vol jaar verspeeld zonder dat iets van de grond is gekomen dat de dramatische vrachtprijsontwikkeling kan stuiten. De ASV heeft weinig vertrouwen in de plannen voor een vrijwillige oplegregeling en al evenmin in vrijblijvende beloftes om niet langer beneden de kostprijs te vervoeren. Er zijn door de overheid gesanctioneerde bodemtarieven nodig en op termijn een Europese marktordening die definitief een einde maakt aan de moordende concurrentie en ongebreidelde vlootuitbreiding die het gevolg zijn van de geliberaliseerde markt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nederland moet crisis aanmelden bij EU | Schuttevaer.nl

Nederland moet crisis aanmelden bij EU

Het belangrijkste binnenvaartland van Europa, Nederland, moet onmiddellijk de crisis in de binnenvaart aanmelden bij de EU in Brussel. Pas dan kunnen afdoende maatregelen worden genomen om de rampspoed te beteugelen. Daarover waren vriend en vijand het zaterdag eens op de openbare vergadering van de Algemeene Schippersvereeniging (ASV) in Rotterdam.

Er is intussen een vol jaar verspeeld zonder dat iets van de grond is gekomen dat de dramatische vrachtprijsontwikkeling kan stuiten. De ASV heeft weinig vertrouwen in de plannen voor een vrijwillige oplegregeling en al evenmin in vrijblijvende beloftes om niet langer beneden de kostprijs te vervoeren. Er zijn door de overheid gesanctioneerde bodemtarieven nodig en op termijn een Europese marktordening die definitief een einde maakt aan de moordende concurrentie en ongebreidelde vlootuitbreiding die het gevolg zijn van de geliberaliseerde markt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer