Stilliggen voor twintig eurocent

Schippers die in het plan van het Crisisberaad Binnenvaart vrijwillig gaan stilliggen krijgen voorlopig ongeveer twintig eurocent per ton per dag. Dat meldt het Crisisberaad Binnenvaart.

Het Crisisberaad zet in op een grootschalige capaciteitsreductie. Zo kunnen vraag en aanbod in balans worden gebracht. Het Crisisberaad Binnenvaart denkt dat de banken hierbij een belangrijke kunnen spelen. De mogelijkheden daartoe onderzoekt het Crisisberaad.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (27)

  • Ik VIND het voldoende maar het IS te weinig.
    Hiermee wil ik aangeven dat het er eigenlijk niet toe doet wat ik vind. Enigste vraag is kun je er voor liggen of niet?

    Wat mij betreft zal er dan ook nog heel wat water door de Rijn stromen alvorens wij voor deze fooi zouden gaan liggen. Volgens mij zou ik dan beter faillissement aan kunnen vragen.
    Voor ons is het in ieder geval te weinig.

    Wellicht zijn er ook mensen voor wie het weliswaar te weinig is, maar meer als wat er met varen verdiend word.
    Ik denk dat er in die zin een behoorlijke kloof zit tussen de grotere en de kleinere schepen. Kleine schepen hebben altijd een hoger bedrag per ton/dag nodig dan de grotere schepen.

    veel succes iedereen,

    Geplaatst door: Roel op
  • wat wel zo is, is dat er in een hoog tempo veel grote schepen zijn bijgekomen. en de arme drommels die nog schepen op bestelling hadden staan en ze in deze tijden krijgen hebben het ook zwaar
    maar hou ook gewoon rekening met de kleintjes! ik zie de grote niet zo snel de zijrivieren in duitsland of kanalen opvaren..
    zometeen krijg je eht gedonder met de bedrijven/onderhoud daar nog omdat de kleine vaart weg is en er niks verdient wordt.

    Geplaatst door: M op
  • 20 cent is best een aardig bedrag voor stilliggen, maar t kan nooit lang duren, want met je hypotheek en rente kom je nog altijd in de knoei.

    en waar t van betaald gaat worden vind ik oook interessante vraag, evenals of het per werkdag of per kalenderdag is berekend, dat scheelt een slok op een borrel.

    het idee om het van de slooptonnenregeling te betalen klinkt goed, er wordt nu tenslotte ook niks mee gedaan, het staat renteloos op een rekening!

    veder lees ik dat bepaalde mensen (lees: bevrachters) de schuld in de schoenen geschoven krijgen. dit is mijns inziens te makkelijk. u moet zich even losmaken van uw eigen sores en u dan verplaatsen in een bevrachter. wat u dan ziet is dat u op een heel makkelijke manier in deze tijd toch nog kunt verdienen door opzettelijk de prijzen laag te houden en te profiteren van de tijdelijke(!) overcapaciteit. dus zeg mij dna maar eens zonder een lange neus te krijgen dat u dat niet ook zou doen!

    groeten!

    ps. jan, waarom zouden schippers zelf iets aan ladingwerving en acquisitie doen? daar zijn bevrachters toch voor?! de slager gaat toch ook zijn eigen brood niet bakken?!

    Geplaatst door: kees op
  • De schepen stilleggen die de laatste twee jaar afgebouwd zijn zal zonder goedkeuring van de eigenaren nooit niet lukken,elke gedwongen acties zal een rechter direct van tafel vegen.

    Geplaatst door: c op
  • Ik ben het volledig eens met de laatste reactie!
    De enige manier om het probleem in de binnenvaart tegen te gaan is de nieuwbouw aanvoer en afbouw met onmiddelijke ingang te stoppen en vervolgens te kijken wat er van de in de afgelopen 2 jaar in de vaart genomen vloot zo goedkoop mogelijk stil te leggen!

    Geplaatst door: Dani op
  • Zolang de aanvoer en afbouw van nieuwbouw niet radicaal wordt gestopt is het dweilen met de kraan open en hebben deze plannen geen enkel nut.
    En dan nog een vraagje worden deze percentages zowel in bovenstaande geschreven voorstel als in de reacties over vaardagen gerekend of over 365 dagen?Hier zit namelijk een heel groot verschil in en ziet zo’n plaatje er ineens heel anders uit.

    Geplaatst door: g op
  • Charly, de kosten voor de administratie, vergaderingen e,d komt van Den Haag.
    Ikke,je moet niet te persoonlijk worden, het is niet enkel firma de Korte,het zijn er veel meer.Ikke maak jezelf is bekend, ben benieuwd op welk nieuwbouw schip jij zit, of wil iemand anders dat misschien toelichten.

    Geplaatst door: John op
  • nou msg verhaal erst was eerst niet van de msg nu wel al een aantal jaren msg zet voor elk schip nou een bak voor laaste jaren zijn al een aantal koppels bij gekomen is toch ook schaal vergrooting .

    Geplaatst door: henri op
  • hoeveel onkosten administratie voor dit plan,?? en naar lange tijd veel geld in de pot en dan weer niet terug krijgen , zoals dubbeltje zand e grind pot v 25 jaar en sloopgeld van 10 jaar geleden , schippers laat je eigen niet beet nemen.

    Geplaatst door: charly op
  • Geef de bevrachters
    maar weer de schuld,
    U bent alleen vergeten dat U zelf een veel te duur schip gekocht heeft en U alleen zorgen gehad hebt of het RVS wel glimt. Maar, zelf iets aan ladingwerving of aqusitie doen is er niet bij, steek Uw hand eens in eigen boezem.

    Geplaatst door: jan op
  • klopt.die stomme firma de korte brengt het wel even weg voor 10 euro naar budapest.en 6 euro erts naar linz als ze de kans krijgen.word tijd dat die Prullen eens flink problemen krijgen op de donau met laag water.maar nee ze hebben dan nog geluk ook dat ze net weer weg zijn hier.een tip,haal die vlag er uit dat werkt als een rode lap op een stier.

    Geplaatst door: ikke op
  • dat klopt de een gaat liggen en de ander gaat varen dat hebben in 1993 al mee gemaakt, slecht plan

    Geplaatst door: charly 2 op
  • de MSG in Wurzburg doet dit al er ligt 1/3 van hun vloot betaald stil om de vracht naar de Main en Donau omhoog te krijgen, de Hollanders brengen voor nog minder als het MSG tarief n d Donau , dit plan is niet goed , je k ook 14 dagen allemaal niet aannemen zonder die 20 cent is v eenvoudiger e effectiever.

    Geplaatst door: charly op
  • jullie hebben gelijk havengeld vrij maar komt goed hoop ik Mvrg Bart

    Geplaatst door: bart op
  • Beste collega’s als elke 4 schepen 5 cent per dag per ton betalen kan er 1 gaan liggen voor 20 cent en haal je 20%aan ruimte uit de vaart en je neemt gewoon niet aan onder de 60 of 70 cent per dag netto en anders blijven liggen .en nog effectiever misschien 2 schepen wel 10 cent en is er 33 % uit de vaart moet je eens kijken wat er gebeurt jullie konden het vroeger toch ook vracht vragen en reken er gewoon 10 cent bij voor je collega en na twee maanden varen gaat de volgende tegen de kant en lekker op vakantie en kan jij varen en gelijke tonnematen,schepen financieren elkaar ,hoef je niet met scheve ogen naar anderen te kijken en krijg je niet die taferelen als ik ga maar 3 meter diep of ik verdien al 60 cent per ton ,ik betaal niet voor de overgefinancierde nieuwbouw nee je betaalt voor je eigen en je collega van hetzelfde soort schip en misschien is het van jou helemaal niet van toepassing omdat je in jou tonnemaat genoeg verdient maar dat kan je zelf beslissen en weet je alleen zelf
    Ik vind het nog niet zo een gek idee je moet het maar eens uitrekenen voor jezelf en niet je kop in het zand steken maar eerlijk naar je zelf zijn

    mvg

    Geplaatst door: jansen op
  • betalen van de sloop tonnen pot??

    Geplaatst door: Richard op
  • Ik vraag me alleen af, waar komt dat geld vandaan, door wie de zogenaamde oplegkosten worden betaald.
    Ik neem aan dat degene die gaat liggen dit ook zelf gaat betalen?

    Geplaatst door: D.W. op
  • Het is toch allemaal te gek voor woorden!!!!!!!

    Geplaatst door: Carina op
  • ja en wie worden er weer de dupe de kleinere schepen en de groten worden weer geholpen dus nog meer grote laten bouwen .

    Geplaatst door: jan op
  • Voor grote schepen is €0.20 per ton een leuk bedrag maar voor 80 m schepen is het natuurlijk niet genoeg. Ik kan me vinden in €0.30 per ton per dag voor de leinere schepen. Dan val je niet helemaal in een put. Een ligplaats buiten havengeld is het volgende probleem. Want op het haringvliet voor anker lijkt me geen goed idee.

    Gonnie

    Geplaatst door: Gonnie jager op
  • wat dat voor zin er is aardig wat werk in om loop heel veel varen gewoon in de rondte als dan voor 20cent gaat liggen wat ga je dan verdienen aLS JE aan het varen bent hoeveel centen 40?zolang de vrachten niet om hoog gaan om je onkosten te vergoeden dan blijf een race tegen de klokde tarieven moeten om hoog vooral van beneden uit zolang als dat niet gebeurt kan de helf van de vlot stilligenmaar dan komt er toch ook teweing binnen de tarieven voor klein en groot moeten verhoogt worden .

    Geplaatst door: henri op
  • Ik mag toch hopen dat er een boete heffing komt op (nog toe te voegen )nieuwbouw om dit te bekostigen ?
    Of gaan die gelijk 20 cent per ton vangen om ze zo goed als nieuw te verkopen over een jaar of vijf !(met winst natuurlijk)

    Geplaatst door: Erik op
  • ja 20 cent is niet gek voor een schipvan 2500 tot3300 ton en een lengte van 110 meter.maar er zijn schepen van 100 meter en 2000 ton,met een geringe diepgang.de jonge schepen hebben een diepgang gemiddeld van 3.60.dus voor die schepen is het zeker interesant om te gaan liggen.maar voor ons word het een ander verhaal.we willen best liggen als het nodig is,maar dan voor 30 cent.onse tonnen worden altyd volledig benut en de rest vaart haast altyd met 60 a70 centimeter uitwatering .dus er zal toch een staffeling moeten komen.misschien dat het cristeam daat ook aangedacht heeft.

    Geplaatst door: anneke op
  • beste Henk,als ik voor 0,40 cent per ton moet varen of voor 0,20 moet stilliggen is het plan gauw getrokken hier,stilliggen dus dan loop je ook geen risico dat er iets kapot gaat.
    als wij varen kost ons kleine kempenaartje al minimaal 100 euro per dag aan slijtage en dan moeten wij ook nog betaald worden dus reken maar uit.
    Ben het wel met je eens dat 20 cent niks is maar 40 cent is ook te weinig,hopen dan ook snel op normale tijden maar dat zal ben ik bang nog wel ff duren maar wie weet er gebeuren vreemde dingen tegenwoordig.
    Alleen denk ik niet dat de kleine schepen stil moeten gaan liggen anders zijn we het werk op de kleine kanalen zo kwijt.

    Geplaatst door: gre op
  • Beste mensen Schepen boven de 2500 ton verdienen op het moment niet meer dan die 20 euro cent per ton netto op een paar eenlingen na dus dit is een goede insteek en ik denk ook dat dit een succes kan worden en schepen onder de 85 meter kan u nagaan dat u situatie nog niet zo nijpend is als hier boven beschreven
    mvg

    Geplaatst door: jansen op
  • 20ct niet gek?!? kan ik beter varen dan blijft er netto minimaal 40-60 ct over met mijn kleine(

    Geplaatst door: Henk op
  • Die € 0,20 per ton lijkt niet gek in deze tijd maar dan moeten ze wel plaatsen aanwijzen waar we langdurig havengeldvrij mogen liggen. Anders blijft er bitter weinig van over…

    Geplaatst door: Garfield op

Reageer

Stilliggen voor twintig eurocent | Schuttevaer.nl

Stilliggen voor twintig eurocent

Schippers die in het plan van het Crisisberaad Binnenvaart vrijwillig gaan stilliggen krijgen voorlopig ongeveer twintig eurocent per ton per dag. Dat meldt het Crisisberaad Binnenvaart.

Het Crisisberaad zet in op een grootschalige capaciteitsreductie. Zo kunnen vraag en aanbod in balans worden gebracht. Het Crisisberaad Binnenvaart denkt dat de banken hierbij een belangrijke kunnen spelen. De mogelijkheden daartoe onderzoekt het Crisisberaad.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (27)

  • Ik VIND het voldoende maar het IS te weinig.
    Hiermee wil ik aangeven dat het er eigenlijk niet toe doet wat ik vind. Enigste vraag is kun je er voor liggen of niet?

    Wat mij betreft zal er dan ook nog heel wat water door de Rijn stromen alvorens wij voor deze fooi zouden gaan liggen. Volgens mij zou ik dan beter faillissement aan kunnen vragen.
    Voor ons is het in ieder geval te weinig.

    Wellicht zijn er ook mensen voor wie het weliswaar te weinig is, maar meer als wat er met varen verdiend word.
    Ik denk dat er in die zin een behoorlijke kloof zit tussen de grotere en de kleinere schepen. Kleine schepen hebben altijd een hoger bedrag per ton/dag nodig dan de grotere schepen.

    veel succes iedereen,

    Geplaatst door: Roel op
  • wat wel zo is, is dat er in een hoog tempo veel grote schepen zijn bijgekomen. en de arme drommels die nog schepen op bestelling hadden staan en ze in deze tijden krijgen hebben het ook zwaar
    maar hou ook gewoon rekening met de kleintjes! ik zie de grote niet zo snel de zijrivieren in duitsland of kanalen opvaren..
    zometeen krijg je eht gedonder met de bedrijven/onderhoud daar nog omdat de kleine vaart weg is en er niks verdient wordt.

    Geplaatst door: M op
  • 20 cent is best een aardig bedrag voor stilliggen, maar t kan nooit lang duren, want met je hypotheek en rente kom je nog altijd in de knoei.

    en waar t van betaald gaat worden vind ik oook interessante vraag, evenals of het per werkdag of per kalenderdag is berekend, dat scheelt een slok op een borrel.

    het idee om het van de slooptonnenregeling te betalen klinkt goed, er wordt nu tenslotte ook niks mee gedaan, het staat renteloos op een rekening!

    veder lees ik dat bepaalde mensen (lees: bevrachters) de schuld in de schoenen geschoven krijgen. dit is mijns inziens te makkelijk. u moet zich even losmaken van uw eigen sores en u dan verplaatsen in een bevrachter. wat u dan ziet is dat u op een heel makkelijke manier in deze tijd toch nog kunt verdienen door opzettelijk de prijzen laag te houden en te profiteren van de tijdelijke(!) overcapaciteit. dus zeg mij dna maar eens zonder een lange neus te krijgen dat u dat niet ook zou doen!

    groeten!

    ps. jan, waarom zouden schippers zelf iets aan ladingwerving en acquisitie doen? daar zijn bevrachters toch voor?! de slager gaat toch ook zijn eigen brood niet bakken?!

    Geplaatst door: kees op
  • De schepen stilleggen die de laatste twee jaar afgebouwd zijn zal zonder goedkeuring van de eigenaren nooit niet lukken,elke gedwongen acties zal een rechter direct van tafel vegen.

    Geplaatst door: c op
  • Ik ben het volledig eens met de laatste reactie!
    De enige manier om het probleem in de binnenvaart tegen te gaan is de nieuwbouw aanvoer en afbouw met onmiddelijke ingang te stoppen en vervolgens te kijken wat er van de in de afgelopen 2 jaar in de vaart genomen vloot zo goedkoop mogelijk stil te leggen!

    Geplaatst door: Dani op
  • Zolang de aanvoer en afbouw van nieuwbouw niet radicaal wordt gestopt is het dweilen met de kraan open en hebben deze plannen geen enkel nut.
    En dan nog een vraagje worden deze percentages zowel in bovenstaande geschreven voorstel als in de reacties over vaardagen gerekend of over 365 dagen?Hier zit namelijk een heel groot verschil in en ziet zo’n plaatje er ineens heel anders uit.

    Geplaatst door: g op
  • Charly, de kosten voor de administratie, vergaderingen e,d komt van Den Haag.
    Ikke,je moet niet te persoonlijk worden, het is niet enkel firma de Korte,het zijn er veel meer.Ikke maak jezelf is bekend, ben benieuwd op welk nieuwbouw schip jij zit, of wil iemand anders dat misschien toelichten.

    Geplaatst door: John op
  • nou msg verhaal erst was eerst niet van de msg nu wel al een aantal jaren msg zet voor elk schip nou een bak voor laaste jaren zijn al een aantal koppels bij gekomen is toch ook schaal vergrooting .

    Geplaatst door: henri op
  • hoeveel onkosten administratie voor dit plan,?? en naar lange tijd veel geld in de pot en dan weer niet terug krijgen , zoals dubbeltje zand e grind pot v 25 jaar en sloopgeld van 10 jaar geleden , schippers laat je eigen niet beet nemen.

    Geplaatst door: charly op
  • Geef de bevrachters
    maar weer de schuld,
    U bent alleen vergeten dat U zelf een veel te duur schip gekocht heeft en U alleen zorgen gehad hebt of het RVS wel glimt. Maar, zelf iets aan ladingwerving of aqusitie doen is er niet bij, steek Uw hand eens in eigen boezem.

    Geplaatst door: jan op
  • klopt.die stomme firma de korte brengt het wel even weg voor 10 euro naar budapest.en 6 euro erts naar linz als ze de kans krijgen.word tijd dat die Prullen eens flink problemen krijgen op de donau met laag water.maar nee ze hebben dan nog geluk ook dat ze net weer weg zijn hier.een tip,haal die vlag er uit dat werkt als een rode lap op een stier.

    Geplaatst door: ikke op
  • dat klopt de een gaat liggen en de ander gaat varen dat hebben in 1993 al mee gemaakt, slecht plan

    Geplaatst door: charly 2 op
  • de MSG in Wurzburg doet dit al er ligt 1/3 van hun vloot betaald stil om de vracht naar de Main en Donau omhoog te krijgen, de Hollanders brengen voor nog minder als het MSG tarief n d Donau , dit plan is niet goed , je k ook 14 dagen allemaal niet aannemen zonder die 20 cent is v eenvoudiger e effectiever.

    Geplaatst door: charly op
  • jullie hebben gelijk havengeld vrij maar komt goed hoop ik Mvrg Bart

    Geplaatst door: bart op
  • Beste collega’s als elke 4 schepen 5 cent per dag per ton betalen kan er 1 gaan liggen voor 20 cent en haal je 20%aan ruimte uit de vaart en je neemt gewoon niet aan onder de 60 of 70 cent per dag netto en anders blijven liggen .en nog effectiever misschien 2 schepen wel 10 cent en is er 33 % uit de vaart moet je eens kijken wat er gebeurt jullie konden het vroeger toch ook vracht vragen en reken er gewoon 10 cent bij voor je collega en na twee maanden varen gaat de volgende tegen de kant en lekker op vakantie en kan jij varen en gelijke tonnematen,schepen financieren elkaar ,hoef je niet met scheve ogen naar anderen te kijken en krijg je niet die taferelen als ik ga maar 3 meter diep of ik verdien al 60 cent per ton ,ik betaal niet voor de overgefinancierde nieuwbouw nee je betaalt voor je eigen en je collega van hetzelfde soort schip en misschien is het van jou helemaal niet van toepassing omdat je in jou tonnemaat genoeg verdient maar dat kan je zelf beslissen en weet je alleen zelf
    Ik vind het nog niet zo een gek idee je moet het maar eens uitrekenen voor jezelf en niet je kop in het zand steken maar eerlijk naar je zelf zijn

    mvg

    Geplaatst door: jansen op
  • betalen van de sloop tonnen pot??

    Geplaatst door: Richard op
  • Ik vraag me alleen af, waar komt dat geld vandaan, door wie de zogenaamde oplegkosten worden betaald.
    Ik neem aan dat degene die gaat liggen dit ook zelf gaat betalen?

    Geplaatst door: D.W. op
  • Het is toch allemaal te gek voor woorden!!!!!!!

    Geplaatst door: Carina op
  • ja en wie worden er weer de dupe de kleinere schepen en de groten worden weer geholpen dus nog meer grote laten bouwen .

    Geplaatst door: jan op
  • Voor grote schepen is €0.20 per ton een leuk bedrag maar voor 80 m schepen is het natuurlijk niet genoeg. Ik kan me vinden in €0.30 per ton per dag voor de leinere schepen. Dan val je niet helemaal in een put. Een ligplaats buiten havengeld is het volgende probleem. Want op het haringvliet voor anker lijkt me geen goed idee.

    Gonnie

    Geplaatst door: Gonnie jager op
  • wat dat voor zin er is aardig wat werk in om loop heel veel varen gewoon in de rondte als dan voor 20cent gaat liggen wat ga je dan verdienen aLS JE aan het varen bent hoeveel centen 40?zolang de vrachten niet om hoog gaan om je onkosten te vergoeden dan blijf een race tegen de klokde tarieven moeten om hoog vooral van beneden uit zolang als dat niet gebeurt kan de helf van de vlot stilligenmaar dan komt er toch ook teweing binnen de tarieven voor klein en groot moeten verhoogt worden .

    Geplaatst door: henri op
  • Ik mag toch hopen dat er een boete heffing komt op (nog toe te voegen )nieuwbouw om dit te bekostigen ?
    Of gaan die gelijk 20 cent per ton vangen om ze zo goed als nieuw te verkopen over een jaar of vijf !(met winst natuurlijk)

    Geplaatst door: Erik op
  • ja 20 cent is niet gek voor een schipvan 2500 tot3300 ton en een lengte van 110 meter.maar er zijn schepen van 100 meter en 2000 ton,met een geringe diepgang.de jonge schepen hebben een diepgang gemiddeld van 3.60.dus voor die schepen is het zeker interesant om te gaan liggen.maar voor ons word het een ander verhaal.we willen best liggen als het nodig is,maar dan voor 30 cent.onse tonnen worden altyd volledig benut en de rest vaart haast altyd met 60 a70 centimeter uitwatering .dus er zal toch een staffeling moeten komen.misschien dat het cristeam daat ook aangedacht heeft.

    Geplaatst door: anneke op
  • beste Henk,als ik voor 0,40 cent per ton moet varen of voor 0,20 moet stilliggen is het plan gauw getrokken hier,stilliggen dus dan loop je ook geen risico dat er iets kapot gaat.
    als wij varen kost ons kleine kempenaartje al minimaal 100 euro per dag aan slijtage en dan moeten wij ook nog betaald worden dus reken maar uit.
    Ben het wel met je eens dat 20 cent niks is maar 40 cent is ook te weinig,hopen dan ook snel op normale tijden maar dat zal ben ik bang nog wel ff duren maar wie weet er gebeuren vreemde dingen tegenwoordig.
    Alleen denk ik niet dat de kleine schepen stil moeten gaan liggen anders zijn we het werk op de kleine kanalen zo kwijt.

    Geplaatst door: gre op
  • Beste mensen Schepen boven de 2500 ton verdienen op het moment niet meer dan die 20 euro cent per ton netto op een paar eenlingen na dus dit is een goede insteek en ik denk ook dat dit een succes kan worden en schepen onder de 85 meter kan u nagaan dat u situatie nog niet zo nijpend is als hier boven beschreven
    mvg

    Geplaatst door: jansen op
  • 20ct niet gek?!? kan ik beter varen dan blijft er netto minimaal 40-60 ct over met mijn kleine(

    Geplaatst door: Henk op
  • Die € 0,20 per ton lijkt niet gek in deze tijd maar dan moeten ze wel plaatsen aanwijzen waar we langdurig havengeldvrij mogen liggen. Anders blijft er bitter weinig van over…

    Geplaatst door: Garfield op

Reageer