Zwolse bijeenkomst Crisisberaad Binnenvaart een dag eerder

De Zwolse discussiebijeenkomst van het Crisisberaad Binnenvaart wordt een dag vervroegd, naar vrijdag 18 september van 15.00 tot 18.00 uur.

Over de eerdere datum ontstond commotie op internet, omdat de Algemeene Schippers Vereeniging eerder al een openbare crisisvergadering had aangegkondigd voor zaterdag 19 september. Bovendien wordt in Zwolle dan ook een internatendag gehouden.
Het Crisisberaad legde drie data vast voor de discussiebijeenkomsten met binnenvaartondernemers. De bijeenkomst in Zwolle wordt nu dus op 18 september gehouden van 15 tot 18 uur en in Rotterdam op 25 september van 15 tot 18 uur. De bijeenkomst in Maasbracht wordt 26 september gehouden van 10 tot 13 uur. De precieze locaties volgen zo snel mogelijk. Alle binnenvaartondernemers en andere betrokken partijen zijn van harte uitgenodigd om op een van deze dagen aanwezig te zijn om mee te praten en te denken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • Jan, doe nou eens een beetje realistisch man.

    Je hebt gelijk ik was er nog niet aan toe gekomen oom ook hier te vertellen dat Bobby niet de ASV vertegenwoordigd. En dat de ASV door jou en anderen hier op de site lelijk en ten onrechte onder vuur genomen wordt wat zij absoluut niet verdienen. Als ik bij je in de buurt kom dan is je broekspijp niet veilig. Wees gewaarschuwd. Wat denk je nou eigenlijk met je waardeloze en ongegronde vooroordelen te bereiken. Ik zou echt mijn eigen plaats maar eens goed bekijken als ik jou was. Het probleem wat er was daar is toch immers een oplossing voor gekomen. Ik ben het crisisberaad en het CAB dankbaar dat zij de datum van de bijeenkomst veranderd hebben. Helaas heb ik niet alles berijkt wat ik wilde, nl. dat zij het verhaal van de ASV, de SP, de Belgen, Fransen en Duitsers in hun verhaal mee zouden nemen maar daar zal ik mee moeten leven. In elk geval kunnen wij als belanghebbenden nu beide bijeenkomsten bijwonen en zelf beslissen aan de hand van onze eigen waarnemingen waar wij in geloven. Als ik jou zo hoor moet ik nog zien dat je van de mogelijkheden om zelf objectief waarnemingen te doen gebruik gaat maken. De ASV in ieder geval treft geen enkele blaam. Ik spreek niet namens hun, heb dat ook nooit gedaan en zal dat ook nooit doen. Jij hebt dus een excuus aan te bieden aan de ASV. Ik ben benieuwd of je daar moed genoeg voor hebt, Wraf.
    Weet je wel hoeveel procent leden er bij de verschillende bonden zijn aangesloten alleen maar om te kunnen zeggen dat ze toch ergens lid van zijn?
    Weet je hoeveel mensen zeggen ja ik ben wel lid van die en die bond maar ze doen eigenlijk niets voor mij. Als je dan vraagd waarom ga je niet naar een andere bond die jouw belangen beter behartigd dan zeggen ze: Hmmmm, ik zie wel. Als je die mensen een jaar later weer spreekt krijg je het zelfde verhaal. Iedere bond is belangrijk ongeacht het aantal leden. Het gaat om wat de bond voor haar leden probeerd te doen. Als de leden hun belangen niet aan hun bond kenbaar maken dan doet de bond niets voor die leden en gaat zij haar eigen weg met de dingen die op haar pad komen.

    Grrrrrrrrrr, Bobby
    en voor de rest toch een goede vaart voor iedereen

    Geplaatst door: Bobby op
  • De ASV vertegenwoorigd nog geen 2 procent van de totale NL binnevaartvloot.
    Niet dat de andere bonden 100 procent hebben maar wel de overgrote meerderheid.
    Het lijkt erg op grootheidswaanzin om dan op eigen houtje dingen te organiseren (niet slecht overgens) en daarna de breedgesteunde organistie dingen te gaan verwijten.

    Geplaatst door: Jan op
  • de pot verwijt de ketel .Ga zo maar door .Met julie gejank .eerst egoistis en nu weet je van geen hout pijlen maken

    Geplaatst door: sonseahray op
  • Op de openbare ASV vergadering is een woordvoerder van een politieke partij aanwezig die een enquete over de crisis in de binnenvaart heeft gehouden die door ruim 500 schippers is ingevuld.
    Is dit onbeduidend, zielig, calimerisch?
    Moeten die ruim 500 ook hun plaats weten en niet zeuren?
    Het is daarom lovenswaardig dat het crisisberaad hun datum heeft verzet zodat we gelukkig ondanks een aantal schreeuwers nog even een democratie hebben.

    Geplaatst door: Eric op
  • gaat nu eens naar de maan met zijn alle dan kan ik lekker lachend jullie zuur geleende scheepjes kopen voor 3 keer minder en dan weer voor 3 keer meer verkopen aan de zelfde debiel ja schippers jullie blijven en zijn maar gewoon domme werk paarden praat er nog maar eens over hoe je van een kwartje een dubbeltje maakt of was dat nu anders

    Geplaatst door: henk op
  • @ Jan,

    Ten eerste zijn de mensen geen kinderen (laat ik datin ieder geval hopen), maar waarschijlijk mensen welke hun brood verdienen met het vervoeren van A naar B met een binnenvaartschip.
    Zij mogen dus wel degelijk opkomen voor hun bestaan, ik ben overigens geen lid van de ASV, maar achter verschillende opvattingen kan ik zeker staan.
    Dat je dan durft te stellen dat zij hun plaats moeten weten!!!!!!!!!!!!!!, wie bepaald die plaats?????? zeer zeker niet JIJ!!!!!
    En volgens mij is er OOK door het crisisbeleid gevraagd om mee te denken, dat mogen zij dus niet van jou???? want zij moeten hun plaats weten????!!!!
    Ik snap niet dat je zolke taal durft te bezigen, en als dit de teneur is, meld het dan, want ik sta persoonijk niet achter al de voorstellen welke onderzocht worden.
    Ik zou zeggen zoek het zelf maar uit, en dop je eigen boontjes.
    Bij mij hoeven ze niet aan te komen, en zeer zeker zal ik nooit aan een stilligregeling of iets dergelijks meewerken, en al NOOIT een cent betalen!!!
    Succes er mee

    Geplaatst door: D.W. op
  • Sorry voor het taalgebruik maar ik wordt schijtziek van dat kinderachtige vingertjes wijzennaar elkaar.
    Als jullie het al met elkaar niet eens kunnen worden, hoe breng je het dan op een ander over.
    Dus bonden vorm eerst eenheid en kom dan naar buiten met elkaar en stop met je energie te verspillen aan pietluttigheid .
    Wil nog aanhalen dat ik zelf een 1100 tonner heb en naar het westduitse kanaal vaar waar de grotere schepen ook komen dus het is wel ons aller probleem, ASV u leden varen veelal op spitsen naar Frankrijk .
    Toch vind ik dat u een bond heeft waar u trots op mag zijn laat dit dus naar buiten zien.

    Geplaatst door: hagens op
  • Tuurlijk Bobby, je mag zeggen wat je wil.

    Ik zeg mn kinderen altijd dat ze mogen zeggen en vragen wat ze willen maar dat ze niet mogen zeuren.
    Hadden ze dat iedereen maar geprobeerd te leren.

    Geplaatst door: Jan op
  • Dag Jan

    Zeker ook eigenaar van een groot schip?

    Om te beginnen je draait de zaken om.
    De ASV belegd een belangrijke vergadering die iedereen aangaat en weet daar de politiek voor warm te laten lopen. Ook het crisisberaad en het CAB waren uitgenodigd op deze vergadering. Het crisisberaad regelt na dit bericht voor die zelfde dag een net zo belangrijke vergadering die ook iedereen aangaat. Dat schept geen eenheid terwijl dat juist wel het toverwoord is om deze crisis te beweren.

    Ik stel me neutraal op en wanneer ik de mening van de meeste ASV leden verkondig dan is dat toeval. Ik verkondig hier mijn eigen mening en zie geen enkele reden om dat niet te doen. Wat mij betreft kun je alleen maar bewondering hebben voor de mensen van de ASV die zo vastberaden voor hun mening uit blijven komen ook al wordt door vele van hun collega s de vloer met ze aangeveegd. En wat mij betreft, als het mij niet trof dan had ik nu wel wat beters te doen.

    Voor je informatie, de ASV is een belangenvereniging voor de binnenvaart waar hoofdzakelijk praktijkmensen de boel runnen en blijkbaar hebben de leden aan het bestuur gevraagd te proberen iets aan hun positie te doen. Een goede vereniging pikt zulke signalen op en gaat er dan mee aan het werk, dat zal hier ongetwijfeld het geval zijn geweest.

    Kleine stemmen zijn in een democratisch land net zo belangrijk als grote stemmen. Op het moment dat dit niet meer zo is dan is er iets mis met de democratie.
    Wat denk je dat er gebeurd wanneer de onderzoeksfase voorbij is en wij het CAB en het Crisisberaad niet wakker en alert gehouden hebben? Hen niet op de hoogte gehouden hebben van wat er bij ons speelt. Ik zie werkelijk geen enkele reden waarom ik mijn mening en mijn vragen hier niet mag publiceren.
    Ik zie ook geen enkele reden waarom ik moet slikken en stikken in een regeling die me straks voorgeschoteld wordt waarvan ik weet dat ik er helemaal ziek van wordt.

    Misschien moet je je eigen plaats in dit geheel nog maar eens onder de loep nemen.

    Groet, Bobby

    Geplaatst door: Bobby op
  • Hallo Suvinnia , Eric en Bobby en kornuiten.
    Ik begrijp die zielige houding van de ASV en haar leden niet zo goed.
    De meeste van de ASV leden zeggen weinig ernstige last te hebben van de crisis (buiten minder verdienste dan) maar als er een vergadering wordt belegd om de echte problemen aan te pakken willen jullie op de voorste rij zitten om mee te praten,liefst met een VIP uitnodeging van het crisisberaad.
    Waarom willen jullie zo’n belangrijke stem hebben in iets wat jullie bijna niet direct treft?

    De kleine politieke parijen krijgen ook niet het eerste woord en of belangrijkste stem bij belangrijke beslissingen.
    Zeker niet wanneer deze nog in onderzoeksfase is.

    Klinkt lullig maar ken je plaats een beetje.

    Geplaatst door: Jan op
  • Naar mijn mening houd het CAB wel een vreemde veronderstelling op na.
    Omdat het CAB van mening is dat in het begin van dit jaar de meerderheid van de kleine schepen niet bij crisismaatregelen betrokken wilde worden (daar zat ik in elk geval niet bij) moeten ze nu tol betalen om nog voor werk in aanmerking te mogen komen. Wanneer kleine schepen meer werk krijgen doordat grote schepen tegen de kant gaan, dan hebben we het over een ernstige scheefgroei in de markt, want meer werk komt er niet.
    Hiermee bewijzen jullie alleen maar, wat de meesten van ons allang weten, dat te grote schepen, zeer oneconomisch en daarmee ook belastend voor het milieu, nu met te kleine vrachten rond varen. Er moet dus een minimum beladingsgraad voor de verschillende tonnages komen.

    Dan is het zo dat de belastingdienst nog meer vertrouwen in ons heeft dan het CAB. Waarom anders moeten de bevrachters onze bijdragen aan het stillegfonds op de uitbetaling van de vracht inhouden? Daar kan in mijn ogen maar een reden voor zijn, nl. dat men bang is dat wij onze verplichtingen niet na zullen komen. Gebrek aan vertrouwen dus.

    Mijn bijdrage is gelijke monniken, gelijke kappen ongeacht de lengte, ouderdom of de aart van het schip. Als er een stillegregeling zou komen, dan betaald iedereen mee aan deze regeling en iedereen maakt evenveel aanspraak om te mogen gaan liggen tegen betaling uit dit fonds.

    De binnenvaart met haar vrije markt is zo enorm verdeeld, daarin is geen sprake van draagvlak. Je kunt alleen maar hopen dat het gros zo ernstig in de moeilijkheden komt dat ze geen andere uitweg meer zien dan zich aan te sluiten bij de ideeën van het CAB. Geen leuk vooruitzicht want het betekend dat zodra het de binnenschippers weer ietsje beter gaat de een na de ander weer zal afhaken en jullie plannen alsnog in duigen zullen vallen als ze al ooit gaan werken.

    Het is prijzenswaardig dat niet leden net zo welkom zijn op jullie bijeenkomsten als leden. Minder prijzenswaardig is het dat jullie een bijeenkomst plannen op een dag dat de ASV haar inzet met betrekking tot de crisis alsmede de SP en haar rol in de crisis presenteren. Wat ik ook niet zo mooi vind is dat jullie blijkbaar vasthouden aan de 19e en daarmee blijkbaar niet bereid zijn het verhaal van de ASV en de SP aan te horen en mee te nemen in jullie plannen.

    Ik moet zeggen, het kost wel wat tijd maar de discussie hier bevalt mij stukken beter dan die in de Maassilo. Zodra ik iets verkeerds zeg om dat ik iets blijkbaar niet helemaal begrepen heb krijg ik daar een antwoord op. En doordat we dit in het openbaar doen weet iedereen meteen waar de schoen wringt en hoe het zit. Kost weinig en dat vind ik uitermate belangrijk vandaag de dag.

    Ik begrijp dat het crisisberaad de vergaderingen heeft belegd, ik dacht echt dat we door het CAB toegesproken zouden gaan worden. Sorry. Even een vraag voor de duidelijkheid, klopt het dat het crisisberaad een uitvloeisel is van de kantoorbonden waarbij het CAB weer een product van het crisisberaad is?

    U belooft wel dat er voldoende kennis aanwezig zal zijn, maar niet dat er ook voldoende tijd zal zijn om onze vragen te beantwoorden. Zo gaan velen van ons waarschijnlijk weer met een kater naar boord terug.
    Nee, voorlopig kom ik nog niet, ik ben nog niet overtuigd van jullie goede bedoelingen en het nut van deze dagen.

    Groet, Bobby

    Geplaatst door: Bobby op
  • Goedemorgen Sunniva,
    normaal discussieer ik niet op mijn eigen site, maar als mij iets wordt verweten, dan toch maar even. Ik had je beloofd de aankondiging van de ASV-vergadering in de krant mee te nemen. Die staat nu prominent op pagina 3. Na de voorpagina de best gelezen pagina. Dat moet toch voldoende zijn…

    Geplaatst door: Erik van Huizen op
  • Baste Erik (van Toor) Reclame komt van Re en clamare. Re staat voor herhaaldelijk. Clamare voor roepen. Dat betekent: als je iets maar vaak genoeg roept denken mensen vanzelf dat het waar is. Maar helaas….zoals we vaak weten van reclame is dat dat natuurlijk niet zo is.
    Wij, als ASV, hebben er alles aan gedaan om mee te spreken over de crisis. Dus je kunt wel blijven roepen dat kleine schepen niet mee willen praten (wie zijn dat dan?). Daarmee maak je het nog geen waarheid.

    En nu dan dit. Als je wilt dat wij meepraten hoe kan je dan een vergadering op eenzelfde datum zetten?
    Jij wil de discussie liever op de vergadering voortzetten zeg je, ik daarentegen vind het prima dat mensen hier hun stem kunnen laten horen. Hoeven ze ook niet te wachten of ze wel of geen microfoon krijgen.
    En wat als er bij ons een bepaalde uitkomst is? Ga je dan zeggen dat dat komt omdat het echt belangrijke deel van de binnenvaart bij jullie op de vergadering was?
    Wat wil je hier nu toch mee bereiken?

    En dan had ik toch ook al een persbericht naar de schrijver van dit stuk, Erik van Huizen, gestuurd. Die zou het deze week plaatsen. Dus de Schuttevaer had dat best even bij dit schrijven kunnen melden lijkt mij, als je toch data in agenda\’s wilt laten zetten.

    En dan maar iets roepen over eenheid en solidariteit….tja in plaats van roepen kun je beter laten zien waar je voor staat.

    Sunniva

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Beste Bobby,

    Je hebt gelijk. In de Maassilo hebben we een grens gelegd tussen verschillende categoriën schepen. Dat komt omdat we in de maanden daarvoor heel goed geluisterd hebben naar o.a een groot aantal leden van kleine schepen die toen in meerderheid specifiek aangaven dat ze in eerste instantie niet betrokken wilden worden bij crisismaatregelen. En iets doen zonder draagvlak heeft geen enkele zin. Inmiddels is de situatie verslechterd en wordt de roep om maatregelen sterker, vanuit alle categoriën. Om duidelijk te maken dat we iedere schipper, lid of geen lid van onze organisaties serieus nemen, organiseren we de bijeenkomsten. Ik stel voor om de discussie daar voort te zetten i.p.v. hier op deze site. Dat voorkomt erg veel misverstanden. Overigens is CAB (Capaciteits Alliantie Binnenvaart) het voorstel van het crisisberaad. CAB heeft dus geen vergaderingen belegd, Crisisberaad wel.(voorbeeldje van een klein misverstandje) Ik hoop oprecht je op één van de bijeenkomsten te ontmoeten en jouw oplossing te mogen horen. Ik beloof je dat er voldoende kennis aanwezig zal zijn om vragen te beantwoorden en suggesties te behandelen.

    Geplaatst door: Erik van Toor op
  • Ik lees goed maar luister ook goed. Het was het CAB die in de Maassilo vond dat er onderscheid moest komen tussen groot en klein. Het was het CAB die van mening was dat klein niet mocht liggen en wel moest betalen om groot te kunnen laten liggen zonder te betalen. Dat klein toen al lag en nog steeds ligt zonder door groot betaald te worden daar wil het CAB niets van weten. Ik heb geen argwaan maar na zovele maanden ontkenning en armoe ben ik niet meer gemotiveerd om de hand boven het hoofd van mijn grote collega\’s te houden.

    Wat de door het CAB belegde vergaderingen betreft, ik ben nog niet overtuigd dat het enig nut voor mij heeft mijn geld aan zulke verre en kostbare reizen te verbrassen terwijl ik ieder dubbeltje 12 keer moet omdraaien om te overleven in deze tijd. En dat terwijl er absoluut geen enkel zicht op is dat ik straks zo\’n goede vrachtprijs ga bedingen dat ik mijn drastisch geslonken reserves kan aanvullen.

    Stel dat wij straks wel massaal op jullie vergaderingen komen, is er dan wel tijd om onze vragen aan te horen? En is de kennis dan wel aanwezig om die vragen te beantwoorden?

    Door klein te zijn kun je groot worden.
    Zelf het goede voorbeeld geven tot samenwerken met de andere bonden en crisiscomités is daar een onderdeel van. Als jullie willen dat wij komen maak het dan ook mogelijk voor ons om te komen. Het lijkt mij verstandig om de vergadering van de 19 september uit te stellen nu de locatie toch nog niet bekend is en om gezichtverlies bij de kleine binnenvaartvaart te voorkomen lijkt het mij verstandig om deel te nemen aan de openbare vergadering bij de ASV. Dan kunnen jullie de uitkomst van die vergadering meteen meenemen in jullie eerst volgende vergadering inplaats van in elkaars vaarwater te zitten knoeien.

    Succes, Bobby

    Geplaatst door: Bobby op
  • Ik kan best lezen, feit blijft dat Zwolle gewoon fout gekozen is, tegelijk met de ASV vergadering.
    Als het per ongeluk is dan is het dom en als het niet per ongeluk is dan is het respectloos.

    Geplaatst door: anja op
  • Als jullie goed LEZEN, zien jullie dat er 3 bijeenkomsten gepland zijn. Wie niet naar Zwolle kan komen, kan naar Rotterdam of Maasbracht komen. En schei nou eens uit met die huilverhalen over nieuwe of oude of grote en kleine schepen. We hebben met z’n allen een giga probleem en het is hoogst noodzakelijk dat we met z’n allen met goede oplossingen komen. Als het CAB plan werkt bij de grote tonnages, zal het in de kleine tonnages ook beter worden, omdat er dan grote schepen stil liggen. Kwade opzet?? Altijd die argwaan en dat wantrouwen van sommigen…. Daar gaat onze bedrijfstak aan kapot! Kom alsjeblieft naar één van de locaties als je suggesties hebt voor oplossingen die SNEL kunnen worden gerealiseerd.

    Geplaatst door: Erik van Toor op
  • Ik denk dat het CAB gewoon nog moe was van hun vakantie.
    Dus aan de slag, dat daarbij de vakbladen niet gelezen werden en deze fantastische site van schuttevaer moeten we ze maar niet kwalijk nemen .
    Geeft toch wel aan dat een bond door schippers en voor schippers veel meer affiniteit met deze kwestie heeft.

    Geplaatst door: Rosa op
  • het schippersinternaat in zwolle heeft 19 september een ouderdag,dus zoveel zullen er niet komen.

    Geplaatst door: nog een schipper op
  • Ik proef toch een enorme kwade opzet uit de hoek van het crisisberaad.
    Het leek er al vrij sterk op dat ze de ASV niet zo geweldig vonden om op gelijke voet mee samen te werken.
    Om deze datum van 19 september ook te prikken getuigt wel heel erg van disrespect voor deze bond en hun aanhang.
    Dictatuurtje?

    Geplaatst door: Eric op
  • Wat speelt het crisisberaad een vies spelletje zeg, snel de datum van de ASV inpikken en dan zover mogelijk weg want je moet flink doorscheuren om in een uur tijd van Zwolle in Rotterdam te komen.
    Ik ben het helemaal met Bobby eens.
    Duidelijk hoor, dat het crisisberaad alle schippers serieus wil nemen.
    NOT!

    Geplaatst door: anja op
  • kan net om 13:00 weg uit zwolle aankomst rotterdam 14:00 kan gelijk alles mee genomen worden bij de volgende vergadering wat is precies het probleem, hoe verser hoe beter

    Geplaatst door: j op
  • nu word het leuk nu moeten we gaan kijken wie als eerste op papier een vergadering gepland heeft misschien lopen er wel spionnen rond bij elkaar

    Geplaatst door: jan op
  • Hele, hele grote complimenten voor de handelswijze van het CAB.

    Op 17 juni 2009 was de eerste vergadering van het CAB in de Maassilo te Rotterdam.
    Kort voor en tijdens de vergadering was er onenigheid tussen de kantoorbonden COB enerzijds en de ASV anderzijds.
    Toen de tijd voor het publiek was gekomen om vragen te stellen bleek dat dit niet de bedoeling was ondanks de toezeggingen die het CAB aan de ASV gedaan had. Voor zover er al vragen gesteld konden worden werden deze hoofdzakelijk ontwijkend beantwoord en toen de vragen te lastig werden was de tijd ineens op. Na de vergadering werden de diverse leden van het CAB door bodyguards onbereikbaar voor het publiek gehouden. Die dag verlieten velen van ons zonder borrel genuttigd te hebben, toch met een kater de Maassilo.

    De ASV is lastig voor het CAB en de kantoorbonden. Het CAB is van mening dat de bonden zich niet met de crisis moeten bemoeien. Toch zie ik dat wel als een van de taken van de bonden. Verleden week werd op Vaart bekend gemaakt dat de ASV de 19e September zal vergaderen en dat iedereen welkom is in de Harmonie te Rotterdam, dus ook het CAB. De crisis in de binnenvaart zal uitgebreid besproken worden alsmede de rol van de ASV en de SP hierin. De SP zal ter vergadering ook vertegenwoordigd zijn. (Voor wie in die uitnodiging geïnteresseerd is zal ik deze aan het eind van deze reactie nogmaals toevoegen.)
    Het is dus aannemelijk dat de bestuursleden alsmede de leden van de ASV en geïnteresseerde gasten naar Rotterdam zullen komen en niet naar de CAB vergadering in Zwolle. In de verwachting ligt dat de ASV vergadering vooral door eigenaren van kleine schepen bezocht zal worden.
    Ik vindt het ongelofelijk respectloos om een CAB vergadering te beleggen op een datum waarvan bekend is dat er elders in het land een minstens even belangrijke vergadering over het zelfde onderwerp zal plaats zal vinden. Aan de beschikbaarheid van de locatie ligt dat niet want die is terwijl ik dit schrijf nog niet eens bekend. Dit getuigd ook absoluut niet van enige samenwerking. Hier wordt op een geraffineerde manier tweespalt gezaaid.
    Ik denk dat het CAB en de kantoorbonden de eerste klap willen uitdelen want die is immers een daalder waard.
    Ik zie deze vergadering op 19 september a.s. als een regelrechte oorlogsverklaring tussen kantoorbonden, CAB en ASV.
    De heilige nieuwbouw en de nog nieuw te bouwen schepen moeten ten koste van alles overleven. Iemand moet dat betalen daar heeft het CAB de kleinere schepen voor uitgekozen. Dat is in de Maas silo al overduidelijk geworden. Wat doet het CAB voor die kleine schepen die nu al maanden dankzij hun grotere collega’s volledig uitgemolken worden? Het CAB kan alleen haar plannen verwezenlijken als 85% van de binnenvaart bereid is om met haar plannen in te stemmen. Zonder tegenstanders of pottenkijkers die tegen kunnen stemmen is het goed vergaderen voor het CAB. Nog even een tip voor de volgende vergadering: ‘Laat alleen eigenaren toe van schepen langer dan 85 meter, het liefst nadat door hun bekend is gemaakt dat ze jullie plannen te steunen’.

    Omdat ik de 19e september niet ga komen geef ik het CAB nu vast mijn stem.
    Ik ben tegen jullie plannen omdat er niets voor mijn doelgroep geregeld is. Mijn schip is volgens jullie straks weer heel hard nodig maar hoe ik en mijn schip tot straks, wanneer dat ook mag zijn, moeten overleven daar hebben jullie geen interesse in en is niets voor geregeld. Een ding weet ik zeker en dat is dat ik niet langer bereid ben om nog 1 cent te betalen voor de grote schepen die mij al maanden brodeloos houden.

    Bobby

    —–Oorspronkelijk bericht—–
    Van: owner-vaart-l@vaart.nl [mailto:owner-vaart-l@vaart.nl] Namens Sunniva en David
    Verzonden: vrijdag 28 augustus 2009 23:30
    Aan: vaart@vaart.nl
    Onderwerp: VAART! openbare vergadering over de crisis en de CCR

    VAART-bericht van: “Sunniva en David”

    CRISIS?????…………CCR????

    Deze directe bedreigingen moeten bespreekbaar gemaakt worden

    Hoe gaan we ermee om? Wat zijn de mogelijkheden?

    Wat heeft de ASV gedaan tot nu toe?

    Wat hebben de ASV acties opgeleverd?

    Wat vindt u dat de ASV moet doen?

    Wij willen dat van U horen!!

    Het bestuur van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV)

    nodigt u daarom van harte uit voor een bijzondere openbare vergadering op

    19 september 2009

    aanvang 14.00 uur

    De vergadering zal gehouden worden in

    “Appartementen Harmonie”

    Gaesbeekstraat 50

    3081 NL Rotterdam

    (metro maashaven, gratis parkeren bij de dijk Brielselaan)

    Onderdeel van de vergadering zal zijn:

    de enquête betreffende de crisis,

    de houding ten opzichte van de CCR regelgeving door de Nederlandse overheid

    spreker: Emile Roemer. Tweede kamerlid voor de SP

    en als zodanig direct betrokkene bij de binnenvaartenquête

    Wat heeft de SP gedaan tot nu toe?

    Wat hebben de SP acties opgeleverd?

    Wat vindt u dat de SP moet doen?

    Lid of niet: Laat uw mening horen!!!!!

    Kom op 19 september naar de Harmonie!!

    Geplaatst door: Bobby op
  • een goede zaak vergaderen over het beleid,ik hoop dat er veel ondernemers komen, niet de CAB ,ik geloof er noch niet in maar er moet een ander beleid komen ,met vergunning stop en sloopbijdrage en inruil voor oud van nieuw , en nieuwe sloopronde ,niet voor mij ,maar voor de binnevaartmarkt,ook kamerleden moeten zich hierin verdiepen en er snel wat aan gaan doen,of moet de binnenvaart kapot,tot de vergadering.

    Geplaatst door: tjen op
  • had de ASV deze datum(19 september) al niet gepland voor een algehele schippersvergadering?

    Geplaatst door: schipper op

Reageer

Zwolse bijeenkomst Crisisberaad Binnenvaart een dag eerder | Schuttevaer.nl

Zwolse bijeenkomst Crisisberaad Binnenvaart een dag eerder

De Zwolse discussiebijeenkomst van het Crisisberaad Binnenvaart wordt een dag vervroegd, naar vrijdag 18 september van 15.00 tot 18.00 uur.

Over de eerdere datum ontstond commotie op internet, omdat de Algemeene Schippers Vereeniging eerder al een openbare crisisvergadering had aangegkondigd voor zaterdag 19 september. Bovendien wordt in Zwolle dan ook een internatendag gehouden.
Het Crisisberaad legde drie data vast voor de discussiebijeenkomsten met binnenvaartondernemers. De bijeenkomst in Zwolle wordt nu dus op 18 september gehouden van 15 tot 18 uur en in Rotterdam op 25 september van 15 tot 18 uur. De bijeenkomst in Maasbracht wordt 26 september gehouden van 10 tot 13 uur. De precieze locaties volgen zo snel mogelijk. Alle binnenvaartondernemers en andere betrokken partijen zijn van harte uitgenodigd om op een van deze dagen aanwezig te zijn om mee te praten en te denken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • Jan, doe nou eens een beetje realistisch man.

    Je hebt gelijk ik was er nog niet aan toe gekomen oom ook hier te vertellen dat Bobby niet de ASV vertegenwoordigd. En dat de ASV door jou en anderen hier op de site lelijk en ten onrechte onder vuur genomen wordt wat zij absoluut niet verdienen. Als ik bij je in de buurt kom dan is je broekspijp niet veilig. Wees gewaarschuwd. Wat denk je nou eigenlijk met je waardeloze en ongegronde vooroordelen te bereiken. Ik zou echt mijn eigen plaats maar eens goed bekijken als ik jou was. Het probleem wat er was daar is toch immers een oplossing voor gekomen. Ik ben het crisisberaad en het CAB dankbaar dat zij de datum van de bijeenkomst veranderd hebben. Helaas heb ik niet alles berijkt wat ik wilde, nl. dat zij het verhaal van de ASV, de SP, de Belgen, Fransen en Duitsers in hun verhaal mee zouden nemen maar daar zal ik mee moeten leven. In elk geval kunnen wij als belanghebbenden nu beide bijeenkomsten bijwonen en zelf beslissen aan de hand van onze eigen waarnemingen waar wij in geloven. Als ik jou zo hoor moet ik nog zien dat je van de mogelijkheden om zelf objectief waarnemingen te doen gebruik gaat maken. De ASV in ieder geval treft geen enkele blaam. Ik spreek niet namens hun, heb dat ook nooit gedaan en zal dat ook nooit doen. Jij hebt dus een excuus aan te bieden aan de ASV. Ik ben benieuwd of je daar moed genoeg voor hebt, Wraf.
    Weet je wel hoeveel procent leden er bij de verschillende bonden zijn aangesloten alleen maar om te kunnen zeggen dat ze toch ergens lid van zijn?
    Weet je hoeveel mensen zeggen ja ik ben wel lid van die en die bond maar ze doen eigenlijk niets voor mij. Als je dan vraagd waarom ga je niet naar een andere bond die jouw belangen beter behartigd dan zeggen ze: Hmmmm, ik zie wel. Als je die mensen een jaar later weer spreekt krijg je het zelfde verhaal. Iedere bond is belangrijk ongeacht het aantal leden. Het gaat om wat de bond voor haar leden probeerd te doen. Als de leden hun belangen niet aan hun bond kenbaar maken dan doet de bond niets voor die leden en gaat zij haar eigen weg met de dingen die op haar pad komen.

    Grrrrrrrrrr, Bobby
    en voor de rest toch een goede vaart voor iedereen

    Geplaatst door: Bobby op
  • De ASV vertegenwoorigd nog geen 2 procent van de totale NL binnevaartvloot.
    Niet dat de andere bonden 100 procent hebben maar wel de overgrote meerderheid.
    Het lijkt erg op grootheidswaanzin om dan op eigen houtje dingen te organiseren (niet slecht overgens) en daarna de breedgesteunde organistie dingen te gaan verwijten.

    Geplaatst door: Jan op
  • de pot verwijt de ketel .Ga zo maar door .Met julie gejank .eerst egoistis en nu weet je van geen hout pijlen maken

    Geplaatst door: sonseahray op
  • Op de openbare ASV vergadering is een woordvoerder van een politieke partij aanwezig die een enquete over de crisis in de binnenvaart heeft gehouden die door ruim 500 schippers is ingevuld.
    Is dit onbeduidend, zielig, calimerisch?
    Moeten die ruim 500 ook hun plaats weten en niet zeuren?
    Het is daarom lovenswaardig dat het crisisberaad hun datum heeft verzet zodat we gelukkig ondanks een aantal schreeuwers nog even een democratie hebben.

    Geplaatst door: Eric op
  • gaat nu eens naar de maan met zijn alle dan kan ik lekker lachend jullie zuur geleende scheepjes kopen voor 3 keer minder en dan weer voor 3 keer meer verkopen aan de zelfde debiel ja schippers jullie blijven en zijn maar gewoon domme werk paarden praat er nog maar eens over hoe je van een kwartje een dubbeltje maakt of was dat nu anders

    Geplaatst door: henk op
  • @ Jan,

    Ten eerste zijn de mensen geen kinderen (laat ik datin ieder geval hopen), maar waarschijlijk mensen welke hun brood verdienen met het vervoeren van A naar B met een binnenvaartschip.
    Zij mogen dus wel degelijk opkomen voor hun bestaan, ik ben overigens geen lid van de ASV, maar achter verschillende opvattingen kan ik zeker staan.
    Dat je dan durft te stellen dat zij hun plaats moeten weten!!!!!!!!!!!!!!, wie bepaald die plaats?????? zeer zeker niet JIJ!!!!!
    En volgens mij is er OOK door het crisisbeleid gevraagd om mee te denken, dat mogen zij dus niet van jou???? want zij moeten hun plaats weten????!!!!
    Ik snap niet dat je zolke taal durft te bezigen, en als dit de teneur is, meld het dan, want ik sta persoonijk niet achter al de voorstellen welke onderzocht worden.
    Ik zou zeggen zoek het zelf maar uit, en dop je eigen boontjes.
    Bij mij hoeven ze niet aan te komen, en zeer zeker zal ik nooit aan een stilligregeling of iets dergelijks meewerken, en al NOOIT een cent betalen!!!
    Succes er mee

    Geplaatst door: D.W. op
  • Sorry voor het taalgebruik maar ik wordt schijtziek van dat kinderachtige vingertjes wijzennaar elkaar.
    Als jullie het al met elkaar niet eens kunnen worden, hoe breng je het dan op een ander over.
    Dus bonden vorm eerst eenheid en kom dan naar buiten met elkaar en stop met je energie te verspillen aan pietluttigheid .
    Wil nog aanhalen dat ik zelf een 1100 tonner heb en naar het westduitse kanaal vaar waar de grotere schepen ook komen dus het is wel ons aller probleem, ASV u leden varen veelal op spitsen naar Frankrijk .
    Toch vind ik dat u een bond heeft waar u trots op mag zijn laat dit dus naar buiten zien.

    Geplaatst door: hagens op
  • Tuurlijk Bobby, je mag zeggen wat je wil.

    Ik zeg mn kinderen altijd dat ze mogen zeggen en vragen wat ze willen maar dat ze niet mogen zeuren.
    Hadden ze dat iedereen maar geprobeerd te leren.

    Geplaatst door: Jan op
  • Dag Jan

    Zeker ook eigenaar van een groot schip?

    Om te beginnen je draait de zaken om.
    De ASV belegd een belangrijke vergadering die iedereen aangaat en weet daar de politiek voor warm te laten lopen. Ook het crisisberaad en het CAB waren uitgenodigd op deze vergadering. Het crisisberaad regelt na dit bericht voor die zelfde dag een net zo belangrijke vergadering die ook iedereen aangaat. Dat schept geen eenheid terwijl dat juist wel het toverwoord is om deze crisis te beweren.

    Ik stel me neutraal op en wanneer ik de mening van de meeste ASV leden verkondig dan is dat toeval. Ik verkondig hier mijn eigen mening en zie geen enkele reden om dat niet te doen. Wat mij betreft kun je alleen maar bewondering hebben voor de mensen van de ASV die zo vastberaden voor hun mening uit blijven komen ook al wordt door vele van hun collega s de vloer met ze aangeveegd. En wat mij betreft, als het mij niet trof dan had ik nu wel wat beters te doen.

    Voor je informatie, de ASV is een belangenvereniging voor de binnenvaart waar hoofdzakelijk praktijkmensen de boel runnen en blijkbaar hebben de leden aan het bestuur gevraagd te proberen iets aan hun positie te doen. Een goede vereniging pikt zulke signalen op en gaat er dan mee aan het werk, dat zal hier ongetwijfeld het geval zijn geweest.

    Kleine stemmen zijn in een democratisch land net zo belangrijk als grote stemmen. Op het moment dat dit niet meer zo is dan is er iets mis met de democratie.
    Wat denk je dat er gebeurd wanneer de onderzoeksfase voorbij is en wij het CAB en het Crisisberaad niet wakker en alert gehouden hebben? Hen niet op de hoogte gehouden hebben van wat er bij ons speelt. Ik zie werkelijk geen enkele reden waarom ik mijn mening en mijn vragen hier niet mag publiceren.
    Ik zie ook geen enkele reden waarom ik moet slikken en stikken in een regeling die me straks voorgeschoteld wordt waarvan ik weet dat ik er helemaal ziek van wordt.

    Misschien moet je je eigen plaats in dit geheel nog maar eens onder de loep nemen.

    Groet, Bobby

    Geplaatst door: Bobby op
  • Hallo Suvinnia , Eric en Bobby en kornuiten.
    Ik begrijp die zielige houding van de ASV en haar leden niet zo goed.
    De meeste van de ASV leden zeggen weinig ernstige last te hebben van de crisis (buiten minder verdienste dan) maar als er een vergadering wordt belegd om de echte problemen aan te pakken willen jullie op de voorste rij zitten om mee te praten,liefst met een VIP uitnodeging van het crisisberaad.
    Waarom willen jullie zo’n belangrijke stem hebben in iets wat jullie bijna niet direct treft?

    De kleine politieke parijen krijgen ook niet het eerste woord en of belangrijkste stem bij belangrijke beslissingen.
    Zeker niet wanneer deze nog in onderzoeksfase is.

    Klinkt lullig maar ken je plaats een beetje.

    Geplaatst door: Jan op
  • Naar mijn mening houd het CAB wel een vreemde veronderstelling op na.
    Omdat het CAB van mening is dat in het begin van dit jaar de meerderheid van de kleine schepen niet bij crisismaatregelen betrokken wilde worden (daar zat ik in elk geval niet bij) moeten ze nu tol betalen om nog voor werk in aanmerking te mogen komen. Wanneer kleine schepen meer werk krijgen doordat grote schepen tegen de kant gaan, dan hebben we het over een ernstige scheefgroei in de markt, want meer werk komt er niet.
    Hiermee bewijzen jullie alleen maar, wat de meesten van ons allang weten, dat te grote schepen, zeer oneconomisch en daarmee ook belastend voor het milieu, nu met te kleine vrachten rond varen. Er moet dus een minimum beladingsgraad voor de verschillende tonnages komen.

    Dan is het zo dat de belastingdienst nog meer vertrouwen in ons heeft dan het CAB. Waarom anders moeten de bevrachters onze bijdragen aan het stillegfonds op de uitbetaling van de vracht inhouden? Daar kan in mijn ogen maar een reden voor zijn, nl. dat men bang is dat wij onze verplichtingen niet na zullen komen. Gebrek aan vertrouwen dus.

    Mijn bijdrage is gelijke monniken, gelijke kappen ongeacht de lengte, ouderdom of de aart van het schip. Als er een stillegregeling zou komen, dan betaald iedereen mee aan deze regeling en iedereen maakt evenveel aanspraak om te mogen gaan liggen tegen betaling uit dit fonds.

    De binnenvaart met haar vrije markt is zo enorm verdeeld, daarin is geen sprake van draagvlak. Je kunt alleen maar hopen dat het gros zo ernstig in de moeilijkheden komt dat ze geen andere uitweg meer zien dan zich aan te sluiten bij de ideeën van het CAB. Geen leuk vooruitzicht want het betekend dat zodra het de binnenschippers weer ietsje beter gaat de een na de ander weer zal afhaken en jullie plannen alsnog in duigen zullen vallen als ze al ooit gaan werken.

    Het is prijzenswaardig dat niet leden net zo welkom zijn op jullie bijeenkomsten als leden. Minder prijzenswaardig is het dat jullie een bijeenkomst plannen op een dag dat de ASV haar inzet met betrekking tot de crisis alsmede de SP en haar rol in de crisis presenteren. Wat ik ook niet zo mooi vind is dat jullie blijkbaar vasthouden aan de 19e en daarmee blijkbaar niet bereid zijn het verhaal van de ASV en de SP aan te horen en mee te nemen in jullie plannen.

    Ik moet zeggen, het kost wel wat tijd maar de discussie hier bevalt mij stukken beter dan die in de Maassilo. Zodra ik iets verkeerds zeg om dat ik iets blijkbaar niet helemaal begrepen heb krijg ik daar een antwoord op. En doordat we dit in het openbaar doen weet iedereen meteen waar de schoen wringt en hoe het zit. Kost weinig en dat vind ik uitermate belangrijk vandaag de dag.

    Ik begrijp dat het crisisberaad de vergaderingen heeft belegd, ik dacht echt dat we door het CAB toegesproken zouden gaan worden. Sorry. Even een vraag voor de duidelijkheid, klopt het dat het crisisberaad een uitvloeisel is van de kantoorbonden waarbij het CAB weer een product van het crisisberaad is?

    U belooft wel dat er voldoende kennis aanwezig zal zijn, maar niet dat er ook voldoende tijd zal zijn om onze vragen te beantwoorden. Zo gaan velen van ons waarschijnlijk weer met een kater naar boord terug.
    Nee, voorlopig kom ik nog niet, ik ben nog niet overtuigd van jullie goede bedoelingen en het nut van deze dagen.

    Groet, Bobby

    Geplaatst door: Bobby op
  • Goedemorgen Sunniva,
    normaal discussieer ik niet op mijn eigen site, maar als mij iets wordt verweten, dan toch maar even. Ik had je beloofd de aankondiging van de ASV-vergadering in de krant mee te nemen. Die staat nu prominent op pagina 3. Na de voorpagina de best gelezen pagina. Dat moet toch voldoende zijn…

    Geplaatst door: Erik van Huizen op
  • Baste Erik (van Toor) Reclame komt van Re en clamare. Re staat voor herhaaldelijk. Clamare voor roepen. Dat betekent: als je iets maar vaak genoeg roept denken mensen vanzelf dat het waar is. Maar helaas….zoals we vaak weten van reclame is dat dat natuurlijk niet zo is.
    Wij, als ASV, hebben er alles aan gedaan om mee te spreken over de crisis. Dus je kunt wel blijven roepen dat kleine schepen niet mee willen praten (wie zijn dat dan?). Daarmee maak je het nog geen waarheid.

    En nu dan dit. Als je wilt dat wij meepraten hoe kan je dan een vergadering op eenzelfde datum zetten?
    Jij wil de discussie liever op de vergadering voortzetten zeg je, ik daarentegen vind het prima dat mensen hier hun stem kunnen laten horen. Hoeven ze ook niet te wachten of ze wel of geen microfoon krijgen.
    En wat als er bij ons een bepaalde uitkomst is? Ga je dan zeggen dat dat komt omdat het echt belangrijke deel van de binnenvaart bij jullie op de vergadering was?
    Wat wil je hier nu toch mee bereiken?

    En dan had ik toch ook al een persbericht naar de schrijver van dit stuk, Erik van Huizen, gestuurd. Die zou het deze week plaatsen. Dus de Schuttevaer had dat best even bij dit schrijven kunnen melden lijkt mij, als je toch data in agenda\’s wilt laten zetten.

    En dan maar iets roepen over eenheid en solidariteit….tja in plaats van roepen kun je beter laten zien waar je voor staat.

    Sunniva

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Beste Bobby,

    Je hebt gelijk. In de Maassilo hebben we een grens gelegd tussen verschillende categoriën schepen. Dat komt omdat we in de maanden daarvoor heel goed geluisterd hebben naar o.a een groot aantal leden van kleine schepen die toen in meerderheid specifiek aangaven dat ze in eerste instantie niet betrokken wilden worden bij crisismaatregelen. En iets doen zonder draagvlak heeft geen enkele zin. Inmiddels is de situatie verslechterd en wordt de roep om maatregelen sterker, vanuit alle categoriën. Om duidelijk te maken dat we iedere schipper, lid of geen lid van onze organisaties serieus nemen, organiseren we de bijeenkomsten. Ik stel voor om de discussie daar voort te zetten i.p.v. hier op deze site. Dat voorkomt erg veel misverstanden. Overigens is CAB (Capaciteits Alliantie Binnenvaart) het voorstel van het crisisberaad. CAB heeft dus geen vergaderingen belegd, Crisisberaad wel.(voorbeeldje van een klein misverstandje) Ik hoop oprecht je op één van de bijeenkomsten te ontmoeten en jouw oplossing te mogen horen. Ik beloof je dat er voldoende kennis aanwezig zal zijn om vragen te beantwoorden en suggesties te behandelen.

    Geplaatst door: Erik van Toor op
  • Ik lees goed maar luister ook goed. Het was het CAB die in de Maassilo vond dat er onderscheid moest komen tussen groot en klein. Het was het CAB die van mening was dat klein niet mocht liggen en wel moest betalen om groot te kunnen laten liggen zonder te betalen. Dat klein toen al lag en nog steeds ligt zonder door groot betaald te worden daar wil het CAB niets van weten. Ik heb geen argwaan maar na zovele maanden ontkenning en armoe ben ik niet meer gemotiveerd om de hand boven het hoofd van mijn grote collega\’s te houden.

    Wat de door het CAB belegde vergaderingen betreft, ik ben nog niet overtuigd dat het enig nut voor mij heeft mijn geld aan zulke verre en kostbare reizen te verbrassen terwijl ik ieder dubbeltje 12 keer moet omdraaien om te overleven in deze tijd. En dat terwijl er absoluut geen enkel zicht op is dat ik straks zo\’n goede vrachtprijs ga bedingen dat ik mijn drastisch geslonken reserves kan aanvullen.

    Stel dat wij straks wel massaal op jullie vergaderingen komen, is er dan wel tijd om onze vragen aan te horen? En is de kennis dan wel aanwezig om die vragen te beantwoorden?

    Door klein te zijn kun je groot worden.
    Zelf het goede voorbeeld geven tot samenwerken met de andere bonden en crisiscomités is daar een onderdeel van. Als jullie willen dat wij komen maak het dan ook mogelijk voor ons om te komen. Het lijkt mij verstandig om de vergadering van de 19 september uit te stellen nu de locatie toch nog niet bekend is en om gezichtverlies bij de kleine binnenvaartvaart te voorkomen lijkt het mij verstandig om deel te nemen aan de openbare vergadering bij de ASV. Dan kunnen jullie de uitkomst van die vergadering meteen meenemen in jullie eerst volgende vergadering inplaats van in elkaars vaarwater te zitten knoeien.

    Succes, Bobby

    Geplaatst door: Bobby op
  • Ik kan best lezen, feit blijft dat Zwolle gewoon fout gekozen is, tegelijk met de ASV vergadering.
    Als het per ongeluk is dan is het dom en als het niet per ongeluk is dan is het respectloos.

    Geplaatst door: anja op
  • Als jullie goed LEZEN, zien jullie dat er 3 bijeenkomsten gepland zijn. Wie niet naar Zwolle kan komen, kan naar Rotterdam of Maasbracht komen. En schei nou eens uit met die huilverhalen over nieuwe of oude of grote en kleine schepen. We hebben met z’n allen een giga probleem en het is hoogst noodzakelijk dat we met z’n allen met goede oplossingen komen. Als het CAB plan werkt bij de grote tonnages, zal het in de kleine tonnages ook beter worden, omdat er dan grote schepen stil liggen. Kwade opzet?? Altijd die argwaan en dat wantrouwen van sommigen…. Daar gaat onze bedrijfstak aan kapot! Kom alsjeblieft naar één van de locaties als je suggesties hebt voor oplossingen die SNEL kunnen worden gerealiseerd.

    Geplaatst door: Erik van Toor op
  • Ik denk dat het CAB gewoon nog moe was van hun vakantie.
    Dus aan de slag, dat daarbij de vakbladen niet gelezen werden en deze fantastische site van schuttevaer moeten we ze maar niet kwalijk nemen .
    Geeft toch wel aan dat een bond door schippers en voor schippers veel meer affiniteit met deze kwestie heeft.

    Geplaatst door: Rosa op
  • het schippersinternaat in zwolle heeft 19 september een ouderdag,dus zoveel zullen er niet komen.

    Geplaatst door: nog een schipper op
  • Ik proef toch een enorme kwade opzet uit de hoek van het crisisberaad.
    Het leek er al vrij sterk op dat ze de ASV niet zo geweldig vonden om op gelijke voet mee samen te werken.
    Om deze datum van 19 september ook te prikken getuigt wel heel erg van disrespect voor deze bond en hun aanhang.
    Dictatuurtje?

    Geplaatst door: Eric op
  • Wat speelt het crisisberaad een vies spelletje zeg, snel de datum van de ASV inpikken en dan zover mogelijk weg want je moet flink doorscheuren om in een uur tijd van Zwolle in Rotterdam te komen.
    Ik ben het helemaal met Bobby eens.
    Duidelijk hoor, dat het crisisberaad alle schippers serieus wil nemen.
    NOT!

    Geplaatst door: anja op
  • kan net om 13:00 weg uit zwolle aankomst rotterdam 14:00 kan gelijk alles mee genomen worden bij de volgende vergadering wat is precies het probleem, hoe verser hoe beter

    Geplaatst door: j op
  • nu word het leuk nu moeten we gaan kijken wie als eerste op papier een vergadering gepland heeft misschien lopen er wel spionnen rond bij elkaar

    Geplaatst door: jan op
  • Hele, hele grote complimenten voor de handelswijze van het CAB.

    Op 17 juni 2009 was de eerste vergadering van het CAB in de Maassilo te Rotterdam.
    Kort voor en tijdens de vergadering was er onenigheid tussen de kantoorbonden COB enerzijds en de ASV anderzijds.
    Toen de tijd voor het publiek was gekomen om vragen te stellen bleek dat dit niet de bedoeling was ondanks de toezeggingen die het CAB aan de ASV gedaan had. Voor zover er al vragen gesteld konden worden werden deze hoofdzakelijk ontwijkend beantwoord en toen de vragen te lastig werden was de tijd ineens op. Na de vergadering werden de diverse leden van het CAB door bodyguards onbereikbaar voor het publiek gehouden. Die dag verlieten velen van ons zonder borrel genuttigd te hebben, toch met een kater de Maassilo.

    De ASV is lastig voor het CAB en de kantoorbonden. Het CAB is van mening dat de bonden zich niet met de crisis moeten bemoeien. Toch zie ik dat wel als een van de taken van de bonden. Verleden week werd op Vaart bekend gemaakt dat de ASV de 19e September zal vergaderen en dat iedereen welkom is in de Harmonie te Rotterdam, dus ook het CAB. De crisis in de binnenvaart zal uitgebreid besproken worden alsmede de rol van de ASV en de SP hierin. De SP zal ter vergadering ook vertegenwoordigd zijn. (Voor wie in die uitnodiging geïnteresseerd is zal ik deze aan het eind van deze reactie nogmaals toevoegen.)
    Het is dus aannemelijk dat de bestuursleden alsmede de leden van de ASV en geïnteresseerde gasten naar Rotterdam zullen komen en niet naar de CAB vergadering in Zwolle. In de verwachting ligt dat de ASV vergadering vooral door eigenaren van kleine schepen bezocht zal worden.
    Ik vindt het ongelofelijk respectloos om een CAB vergadering te beleggen op een datum waarvan bekend is dat er elders in het land een minstens even belangrijke vergadering over het zelfde onderwerp zal plaats zal vinden. Aan de beschikbaarheid van de locatie ligt dat niet want die is terwijl ik dit schrijf nog niet eens bekend. Dit getuigd ook absoluut niet van enige samenwerking. Hier wordt op een geraffineerde manier tweespalt gezaaid.
    Ik denk dat het CAB en de kantoorbonden de eerste klap willen uitdelen want die is immers een daalder waard.
    Ik zie deze vergadering op 19 september a.s. als een regelrechte oorlogsverklaring tussen kantoorbonden, CAB en ASV.
    De heilige nieuwbouw en de nog nieuw te bouwen schepen moeten ten koste van alles overleven. Iemand moet dat betalen daar heeft het CAB de kleinere schepen voor uitgekozen. Dat is in de Maas silo al overduidelijk geworden. Wat doet het CAB voor die kleine schepen die nu al maanden dankzij hun grotere collega’s volledig uitgemolken worden? Het CAB kan alleen haar plannen verwezenlijken als 85% van de binnenvaart bereid is om met haar plannen in te stemmen. Zonder tegenstanders of pottenkijkers die tegen kunnen stemmen is het goed vergaderen voor het CAB. Nog even een tip voor de volgende vergadering: ‘Laat alleen eigenaren toe van schepen langer dan 85 meter, het liefst nadat door hun bekend is gemaakt dat ze jullie plannen te steunen’.

    Omdat ik de 19e september niet ga komen geef ik het CAB nu vast mijn stem.
    Ik ben tegen jullie plannen omdat er niets voor mijn doelgroep geregeld is. Mijn schip is volgens jullie straks weer heel hard nodig maar hoe ik en mijn schip tot straks, wanneer dat ook mag zijn, moeten overleven daar hebben jullie geen interesse in en is niets voor geregeld. Een ding weet ik zeker en dat is dat ik niet langer bereid ben om nog 1 cent te betalen voor de grote schepen die mij al maanden brodeloos houden.

    Bobby

    —–Oorspronkelijk bericht—–
    Van: owner-vaart-l@vaart.nl [mailto:owner-vaart-l@vaart.nl] Namens Sunniva en David
    Verzonden: vrijdag 28 augustus 2009 23:30
    Aan: vaart@vaart.nl
    Onderwerp: VAART! openbare vergadering over de crisis en de CCR

    VAART-bericht van: “Sunniva en David”

    CRISIS?????…………CCR????

    Deze directe bedreigingen moeten bespreekbaar gemaakt worden

    Hoe gaan we ermee om? Wat zijn de mogelijkheden?

    Wat heeft de ASV gedaan tot nu toe?

    Wat hebben de ASV acties opgeleverd?

    Wat vindt u dat de ASV moet doen?

    Wij willen dat van U horen!!

    Het bestuur van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV)

    nodigt u daarom van harte uit voor een bijzondere openbare vergadering op

    19 september 2009

    aanvang 14.00 uur

    De vergadering zal gehouden worden in

    “Appartementen Harmonie”

    Gaesbeekstraat 50

    3081 NL Rotterdam

    (metro maashaven, gratis parkeren bij de dijk Brielselaan)

    Onderdeel van de vergadering zal zijn:

    de enquête betreffende de crisis,

    de houding ten opzichte van de CCR regelgeving door de Nederlandse overheid

    spreker: Emile Roemer. Tweede kamerlid voor de SP

    en als zodanig direct betrokkene bij de binnenvaartenquête

    Wat heeft de SP gedaan tot nu toe?

    Wat hebben de SP acties opgeleverd?

    Wat vindt u dat de SP moet doen?

    Lid of niet: Laat uw mening horen!!!!!

    Kom op 19 september naar de Harmonie!!

    Geplaatst door: Bobby op
  • een goede zaak vergaderen over het beleid,ik hoop dat er veel ondernemers komen, niet de CAB ,ik geloof er noch niet in maar er moet een ander beleid komen ,met vergunning stop en sloopbijdrage en inruil voor oud van nieuw , en nieuwe sloopronde ,niet voor mij ,maar voor de binnevaartmarkt,ook kamerleden moeten zich hierin verdiepen en er snel wat aan gaan doen,of moet de binnenvaart kapot,tot de vergadering.

    Geplaatst door: tjen op
  • had de ASV deze datum(19 september) al niet gepland voor een algehele schippersvergadering?

    Geplaatst door: schipper op

Reageer