Steun aan binnenvaart is onmogelijk

Het vrijstellen van kleine schepen voor de nieuwe technische eisen en de terugkeer van de evenredige vrachtverdeling. Als het aan de Socialistische Partij ligt gaat dat gebeuren, als het aan staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat ligt niet.

‘De transportsector heeft het moeilijk, dus ook de binnenvaart’, stelden Tweede Kamerleden Roemer (SP) en Madlener (PVV) in een debat in de Tweede Kamer. ‘Wij pleiten daarom voor uitstel van de nieuwe veiligheidseisen voor de ongeveer 2700 kleine transportschepen.’
‘Dat is niet mogelijk’, antwoordde Huizinga. ‘Nederland kan geen eenzijdige stappen nemen. Nederland geeft vaarcertificaten af op grond van de regels van de Centrale Commissie Rijnvaart (CCR). Die regels zijn al in 2003 ingesteld en als Nederland daarvan afwijkt, kunnen binnenvaartschippers niet meer uit de voeten in het buitenland, benadrukt de staatssecretaris.’ Daarom ontraadt zij de moties van Roemer en De Rouwe (CDA) om te wachten met het invoeren van nieuwe CCR-regels voor binnenschepen. Vrachtverdeling’Voldoende vracht tegen een eerlijke prijs.’ Dat is wat Roemer wil met de terugkeer van de evenredige vrachtverdeling. Roemer meent dat het huidige systeem vooral ten nadele is van de kleine schippers. Hij vroeg in een motie om een modern systeem van evenredige vrachtverdeling.’Een onbegaanbare weg’, noemde Huizinga dit voorstel. ‘Dat kan alleen als de hele sector ermee eens is en dat is in Nederland niet het geval.’ De Kamer stemt 17 februari over de moties die bij dit debat zijn ingediend. Het algemeen overleg vond plaats op 3 februari.
Lees ook:
– ‘Huizinga laat kleine schippers vastlopen’
– Schipper geen arme sloeber
– SP bepleit versterking binnenvaart

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Steun aan binnenvaart is onmogelijk | Schuttevaer.nl

Steun aan binnenvaart is onmogelijk

Het vrijstellen van kleine schepen voor de nieuwe technische eisen en de terugkeer van de evenredige vrachtverdeling. Als het aan de Socialistische Partij ligt gaat dat gebeuren, als het aan staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat ligt niet.

‘De transportsector heeft het moeilijk, dus ook de binnenvaart’, stelden Tweede Kamerleden Roemer (SP) en Madlener (PVV) in een debat in de Tweede Kamer. ‘Wij pleiten daarom voor uitstel van de nieuwe veiligheidseisen voor de ongeveer 2700 kleine transportschepen.’
‘Dat is niet mogelijk’, antwoordde Huizinga. ‘Nederland kan geen eenzijdige stappen nemen. Nederland geeft vaarcertificaten af op grond van de regels van de Centrale Commissie Rijnvaart (CCR). Die regels zijn al in 2003 ingesteld en als Nederland daarvan afwijkt, kunnen binnenvaartschippers niet meer uit de voeten in het buitenland, benadrukt de staatssecretaris.’ Daarom ontraadt zij de moties van Roemer en De Rouwe (CDA) om te wachten met het invoeren van nieuwe CCR-regels voor binnenschepen. Vrachtverdeling’Voldoende vracht tegen een eerlijke prijs.’ Dat is wat Roemer wil met de terugkeer van de evenredige vrachtverdeling. Roemer meent dat het huidige systeem vooral ten nadele is van de kleine schippers. Hij vroeg in een motie om een modern systeem van evenredige vrachtverdeling.’Een onbegaanbare weg’, noemde Huizinga dit voorstel. ‘Dat kan alleen als de hele sector ermee eens is en dat is in Nederland niet het geval.’ De Kamer stemt 17 februari over de moties die bij dit debat zijn ingediend. Het algemeen overleg vond plaats op 3 februari.
Lees ook:
– ‘Huizinga laat kleine schippers vastlopen’
– Schipper geen arme sloeber
– SP bepleit versterking binnenvaart

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer