Seine-Nord stimulans voor economie

Drie trimodale terminals, één quatromodale terminal (water, weg, spoor, en luchtvracht), zeven loskades en zeker drie nieuwe bedrijfsterreinen moeten van het nieuwe Canal Seine-Nord Europe een stimulator maken voor de economische ontwikkeling van de achtergebleven regio’s in Noord-Frankrijk.

Regionale en nationale overheden rekenen op zo’n 10.000 nieuwe banen wanneer het kanaal in 2015 klaar is. Daarnaast kan de aanleg zelf de economie een stimulans geven. Om die reden wil de Franse regering de bouw zo snel mogelijk uitvoeren. ‘De eerste archeologische graafwerkzaamheden zijn al begonnen’, zei ir. Nicolas Bour, die als projectmanager de bouw van het kanaal leidt voor waterwegbeheerder Voies Navigables de France (VNF). Bour sprak op de 3 en 4 december gehouden binnenvaartconferentie in Parijs. Hij leidde eerder onder meer de bouw van de Kanaaltunnel, een metrolijn in Peking en diverse Chinese waterkrachtcentrales. Hij verwacht dat de hoeveelheid goederen die per binnenvaart tussen België, Nederland en Frankrijk wordt vervoerd vervijfvoudigt na de opening van het kanaal. ‘Het huidige kanaal verwerkt vijf miljoen ton goederen, dat stijgt naar twintig tot 25 miljoen ton.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Seine-Nord stimulans voor economie | Schuttevaer.nl

Seine-Nord stimulans voor economie

Drie trimodale terminals, één quatromodale terminal (water, weg, spoor, en luchtvracht), zeven loskades en zeker drie nieuwe bedrijfsterreinen moeten van het nieuwe Canal Seine-Nord Europe een stimulator maken voor de economische ontwikkeling van de achtergebleven regio’s in Noord-Frankrijk.

Regionale en nationale overheden rekenen op zo’n 10.000 nieuwe banen wanneer het kanaal in 2015 klaar is. Daarnaast kan de aanleg zelf de economie een stimulans geven. Om die reden wil de Franse regering de bouw zo snel mogelijk uitvoeren. ‘De eerste archeologische graafwerkzaamheden zijn al begonnen’, zei ir. Nicolas Bour, die als projectmanager de bouw van het kanaal leidt voor waterwegbeheerder Voies Navigables de France (VNF). Bour sprak op de 3 en 4 december gehouden binnenvaartconferentie in Parijs. Hij leidde eerder onder meer de bouw van de Kanaaltunnel, een metrolijn in Peking en diverse Chinese waterkrachtcentrales. Hij verwacht dat de hoeveelheid goederen die per binnenvaart tussen België, Nederland en Frankrijk wordt vervoerd vervijfvoudigt na de opening van het kanaal. ‘Het huidige kanaal verwerkt vijf miljoen ton goederen, dat stijgt naar twintig tot 25 miljoen ton.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer