Stormoverlast in Rotterdamse haven

De terminals in de Rotterdamse haven zijn vrijdagmorgen vanwege overlast door de storm gestopt met overslaan. Omdat ook de loodsen hun dienst staakten, kwamen er ook geen schepen meer de haven in. Inmiddels is de storm gaan liggen.

Woordvoerder Tie Schellekens van het Havenbedrijf Rotterdam zag van de zeventiende etage in het havengebouw op elke golf in de Maas een wit kopje. ‘Er was wel wat overlast voor de schepen. Zo braken van vier schepen de trossen. Andere schepen hadden extra sleepbootassistentie nodig. Dat komt omdat de containerschepen tegenwoordig zo hoog zijn, dat ze steeds meer wind vangen. De schepen hebben nu een windoppervlakte van drie voetbalvelden. Dan heb je toch drie tot vier sleepboten nodig om ze te kunnen slepen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Stormoverlast in Rotterdamse haven | Schuttevaer.nl

Stormoverlast in Rotterdamse haven

De terminals in de Rotterdamse haven zijn vrijdagmorgen vanwege overlast door de storm gestopt met overslaan. Omdat ook de loodsen hun dienst staakten, kwamen er ook geen schepen meer de haven in. Inmiddels is de storm gaan liggen.

Woordvoerder Tie Schellekens van het Havenbedrijf Rotterdam zag van de zeventiende etage in het havengebouw op elke golf in de Maas een wit kopje. ‘Er was wel wat overlast voor de schepen. Zo braken van vier schepen de trossen. Andere schepen hadden extra sleepbootassistentie nodig. Dat komt omdat de containerschepen tegenwoordig zo hoog zijn, dat ze steeds meer wind vangen. De schepen hebben nu een windoppervlakte van drie voetbalvelden. Dan heb je toch drie tot vier sleepboten nodig om ze te kunnen slepen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer