Binnenvaartmarkt creëert eigen lasten

De marktpartijen in de binnenvaart veroorzaken voor een groot deel hun eigen lasten. ‘Niet de overheid zorgt voor de obstakels, maar de markt zelf’, stelt onderzoeksbureau NEA in een onlangs verschenen rapport. In het rapport onthult NEA dat de binnenvaartmarkt veel belemmeringen ervaart in het dagelijkse werk.

‘Hoewel de administratieve en wettelijke belemmeringen als gevolg van de liberalisering van de markt in de jaren negentig zijn verminderd, zijn er veel nieuwe soorten obstakels naar voren gekomen’, concludeert NEA. ‘Met name de administratieve en wettelijke eisen in verband met recente maatschappelijke issues, bijvoorbeeld milieu, voedselkwaliteit en veiligheid zijn fors verhoogd in de afgelopen jaren. Verrassend genoeg lijkt het erop dat veel obstakels van dit type door de markt zelf zijn veroorzaakt, dat wil zeggen dat de eisen worden opgelegd door de marktpartijen, en niet de overheden.’
Van de 180 in het verslag vastgestelde obstakels, houden er meer dan 135 verband met administratieve lasten en/of regelgeving. Dit zijn belemmeringen die verband houden met scheepsexploitatie en certificering, de vervoerde lading en infrastructurele problemen. Ongeveer negentig hiervan zijn van een gemeenschappelijk karakter en komen in alle lidstaten voor die betrokken zijn bij de binnenvaart. Anderen zijn specifiek voor de afzonderlijke lidstaten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Binnenvaartmarkt creëert eigen lasten | Schuttevaer.nl

Binnenvaartmarkt creëert eigen lasten

De marktpartijen in de binnenvaart veroorzaken voor een groot deel hun eigen lasten. ‘Niet de overheid zorgt voor de obstakels, maar de markt zelf’, stelt onderzoeksbureau NEA in een onlangs verschenen rapport. In het rapport onthult NEA dat de binnenvaartmarkt veel belemmeringen ervaart in het dagelijkse werk.

‘Hoewel de administratieve en wettelijke belemmeringen als gevolg van de liberalisering van de markt in de jaren negentig zijn verminderd, zijn er veel nieuwe soorten obstakels naar voren gekomen’, concludeert NEA. ‘Met name de administratieve en wettelijke eisen in verband met recente maatschappelijke issues, bijvoorbeeld milieu, voedselkwaliteit en veiligheid zijn fors verhoogd in de afgelopen jaren. Verrassend genoeg lijkt het erop dat veel obstakels van dit type door de markt zelf zijn veroorzaakt, dat wil zeggen dat de eisen worden opgelegd door de marktpartijen, en niet de overheden.’
Van de 180 in het verslag vastgestelde obstakels, houden er meer dan 135 verband met administratieve lasten en/of regelgeving. Dit zijn belemmeringen die verband houden met scheepsexploitatie en certificering, de vervoerde lading en infrastructurele problemen. Ongeveer negentig hiervan zijn van een gemeenschappelijk karakter en komen in alle lidstaten voor die betrokken zijn bij de binnenvaart. Anderen zijn specifiek voor de afzonderlijke lidstaten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer