Geen klein schip klaar voor 2010

Binnenschippers wachten massaal tot de volgende SI-keuring met de aanpassing van hun schip aan de nieuwste technische eisen. Het is ze niet duidelijk waaraan hun schepen straks precies moeten voldoen. Er zijn veel tegenstrijdige verhalen in omloop en er is hoop dat de strengere eisen voor schepen met een bouwjaar voor 1976 nog in hun voordeel worden aangepast. Dat blijkt uit een telefonische enquête van Weekblad Schuttevaer onder schippers van kleinere schepen tot 1000 ton.

Het wachten is vooral op de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). Die is nog niet akkoord met de oplossingen die de nautisch-technische commissie (NTK) van ESO en EBU heeft aangedragen voor knelpunten. De NTK vroeg in februari alternatieven toe te staan voor onder meer het gasdicht scheiden van verblijven, de geluidseisen en de gekleurde ruiten in stuurhuizen. Volgens hoofdingenieur Gernot Pauli van de CCR duurt het nog zeker tot december voordat daar duidelijkheid over is. ‘Maar de schippers kunnen er vanuit gaan dat ze ruim voor het verlopen van de overgangstermijn zekerheid krijgen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Geen klein schip klaar voor 2010 | Schuttevaer.nl

Geen klein schip klaar voor 2010

Binnenschippers wachten massaal tot de volgende SI-keuring met de aanpassing van hun schip aan de nieuwste technische eisen. Het is ze niet duidelijk waaraan hun schepen straks precies moeten voldoen. Er zijn veel tegenstrijdige verhalen in omloop en er is hoop dat de strengere eisen voor schepen met een bouwjaar voor 1976 nog in hun voordeel worden aangepast. Dat blijkt uit een telefonische enquête van Weekblad Schuttevaer onder schippers van kleinere schepen tot 1000 ton.

Het wachten is vooral op de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). Die is nog niet akkoord met de oplossingen die de nautisch-technische commissie (NTK) van ESO en EBU heeft aangedragen voor knelpunten. De NTK vroeg in februari alternatieven toe te staan voor onder meer het gasdicht scheiden van verblijven, de geluidseisen en de gekleurde ruiten in stuurhuizen. Volgens hoofdingenieur Gernot Pauli van de CCR duurt het nog zeker tot december voordat daar duidelijkheid over is. ‘Maar de schippers kunnen er vanuit gaan dat ze ruim voor het verlopen van de overgangstermijn zekerheid krijgen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer