Verwijderingsbijdrage eigenlijk nu al omhoog

Als België volgend jaar het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV) ondertekent, dan gaat de Nederlandse binnenschipper 7,50 euro verwijderingsbijdrage per 1000 liter gebunkerde gasolie betalen. Omdat dit bedrag de inzamelingskosten van olie- en vethoudend afval niet dekt, gaat dit bedrag waarschijnlijk snel omhoog, zo verwacht directeur Jan de Vries van de stichting Afvalstoffen Vaardocumenten Binnenvaart. Uiteindelijk moet de binnenschipper ruim drie keer zoveel betalen als nu om alle kosten volgens het principe ‘de vervuiler betaalt’ te dekken.

Volgens De Vries willen de overheden het verdrag niet meer aanpassen voordat het van kracht wordt. ‘Die 7,50 euro is de enige vergoeding die de schipper dan gaat betalen. Maar uit voortschrijdend inzicht is ons gebleken, dat dit niet voldoende is. Het dekt niet alle kosten. We moeten natuurlijk niet vergeten dat het verdrag dateert uit september 1996. Toch wil niemand het wijzigen. De overheden hebben het goedgekeurd en een wijziging zou betekenen dat het niet deugt. Dat is gezichtverlies. Het ligt dus voor de hand dat we na een jaar geld tekortkomen. Dan kan het maar zo zijn, dat het bedrag wordt verhoogd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Verwijderingsbijdrage eigenlijk nu al omhoog | Schuttevaer.nl

Verwijderingsbijdrage eigenlijk nu al omhoog

Als België volgend jaar het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV) ondertekent, dan gaat de Nederlandse binnenschipper 7,50 euro verwijderingsbijdrage per 1000 liter gebunkerde gasolie betalen. Omdat dit bedrag de inzamelingskosten van olie- en vethoudend afval niet dekt, gaat dit bedrag waarschijnlijk snel omhoog, zo verwacht directeur Jan de Vries van de stichting Afvalstoffen Vaardocumenten Binnenvaart. Uiteindelijk moet de binnenschipper ruim drie keer zoveel betalen als nu om alle kosten volgens het principe ‘de vervuiler betaalt’ te dekken.

Volgens De Vries willen de overheden het verdrag niet meer aanpassen voordat het van kracht wordt. ‘Die 7,50 euro is de enige vergoeding die de schipper dan gaat betalen. Maar uit voortschrijdend inzicht is ons gebleken, dat dit niet voldoende is. Het dekt niet alle kosten. We moeten natuurlijk niet vergeten dat het verdrag dateert uit september 1996. Toch wil niemand het wijzigen. De overheden hebben het goedgekeurd en een wijziging zou betekenen dat het niet deugt. Dat is gezichtverlies. Het ligt dus voor de hand dat we na een jaar geld tekortkomen. Dan kan het maar zo zijn, dat het bedrag wordt verhoogd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer