Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Duidelijk vaarwegbeeld laat nog wel eens te wensen over

DEN HAAG

Het beeld van de vaarweg voor de schipper laat bij kunstwerken nog wel eens te wensen over. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties en aanvaringen. Rijkswaterstaat onderzocht naar aanleiding van de aanvaring bij Grave, waarbij bleek dat het vaarwegbeeld niet op alle punten helder was voor de schipper, zeven keringen en spui- en sluiscomplexen. In vijf van de gevallen is het vaarwegbeeld zo slecht dat Rijkswaterstaat op korte termijn maatregelen moet nemen.

1 / 1
De Thompsonbrug bij Grave. De stuw bij de brug raakte beschadigd na een aanvaring door een binnenvaartschip in dichte mist. (Foto ANP)

De Thompsonbrug bij Grave. De stuw bij de brug raakte beschadigd na een aanvaring door een binnenvaartschip in dichte mist. (Foto ANP)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • J. Teunisse

    Zutphen de hefbrug doorvaart. Ook hier zijn verbeteringen wenselijk. Nieuwe hogere brug bijvoorbeeld.

  • Henri Derksen

    Men kan overwegen om in Grave pal bovenstrooms van de brug een nieuwe (dubbele) sluiskolk van 200 x 18 meter op de linker oever aan te leggen als uitbreiding naar 3 kolken, zoals de andere hogere gelegen Maas sluizen er ook al 3 hebben.
    Een boeienlijntje met groene boeien, groene iso-fase knipperlichten en radarreflectoren had er lang moeten liggen als dat nog niet gedaan is, net zoals bij Driel, Amerongen en Hagestein in de NederRijn en Lek al vele decennia aanwezig is/zijn.
    In Heumen had men EERST de puntdeuren van de schutsluis moeten sluiten en daarna pas de hefdeur van de keersluis, i.p.v. andersom zoals eind 2016 gedaan was.
    Puntdeuren sluiten tegen de stroming in is de goden verzoeken, en RWS heeft daarmee geluk gehad. Er is daar ook maar slechts een stel ebdeuren aanwezig, kwetsbaar dus. Maak zonodig een nood hefdeur zoals men in alle sluizen van de N.O.P. heeft geplaatst, simpel, doeltreffend en betaalbaar, toch?
    Overweeg een identieke 2e hefdeur keersluis op 200 meter in noordelijke richting in Heumen op het Maas-Waal-Kanaal, dan kan ook met die set hefdeuren geschut worden bij een calamiteit of defect aan de oude west sluis Heumen.
    Ik snap ook niet waarom er geen lege schepen (max. 1,50 m. diepgang) mochten varen, terwijl dat technisch heel prima kon op dat stuk leeggelopen Maas. Op mij komt dat over als overdreven veiligheidsdenken.
    Nautische groet van Henri.

  • G.C. de Bruijn

    ja van Maasbracht in de afvaart (excl weinig watafvoer naar Roermond) alles over BB om in te varen. Tsja dan Grave over SB naar de sluis.!!!! Mischien extra boeienlijntje met goede radarreflectoren? Alles hangt af van het attentieniveau van de bootbestuurder (sorry van de schipper/kapitein) it depends on. Overigens de van overheidswege (door)meldingen verdienen ook een aandachtige (na)controle mbt sluiting Heumen. Na kaarten is makkelijk echter hopelijk zijn hier goede lessen uit getrokken. ” BEHEERDER” ken uw “REVIER” en de mogelijk zwakke punten.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.