Nieuwe poging om krimp vloot kleine schepen te stoppen

De vloot kleine binnenvaartschepen krimpt in hoog tempo en de politiek moet zorgen dat daar zo snel mogelijk een einde aan komt. Die oproep doen de Algemeene Schippersvereeniging (ASV), het particuliere samenwerkingsverband PTC en de verladersorganisatie Evofenedex in een brandbrief aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (4)

  • Het is een moeilijk onderwerp. We hebben inderdaad vergrijzing van de ondernemers.
    Als tweede vraag je je af? Hoe komt het dat je, nadat je het schip hebt afgeschreven, niet gewoon een nieuwe kunt laten bouwen? Veel te duur roept iedereen! Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Het is het eindresultaat van jaren, zo niet altijd, onder de kostprijs varen. Als je 30 jaar onder de kostprijs hebt gevaren krijg je toch een keer de rekening gepresenteerd. Die rekening ligt nu bij de oudere schippers op het bord.

    Het is al zolang de binnenvaart bestaat dat we het uitzingen tot ons pensioen en dan
    is het schip ook versleten. Alhoewel je nu ziet dat er aan schepen van 50 jaar en ouder nog enorme investeringen worden gedaan. Ik loop al een poosje mee en heb de grootste economen zich over de binnenvaart zien buigen en niemand had een oplossing voor ons.

    Het blijft, zoals ik in de aanhef al zei, een moeilijke bedrijfstak. Zeker de gezinsbedrijven met op de achtergrond de internaten, welke in principe een gezonde bedrijfsvoering in de weg staan, maken het geheel moeilijk.

    Het verschil met nu en 30 jaar geleden is natuurlijk ook dat er niet alleen met de mond geprotesteerd werd, maar vroeger gingen de beurzen plat. Wat Gerard Kester betreft heeft hij het aan rechte eind, wie wil er nog met een spits of een kempenaar varen? Ik vraag mij af wie er sowieso nog wil varen. Schippers hebben praktisch
    geen opvolgers meer. Hoe zou dat nu komen?? Omdat het nog zo gezellig en sociaal is?? Wie het weet mag het zeggen!!!

    Geplaatst door: A. le Cessie op
  • Sinds KSV is opgeheven en zogenaamd is opgevolgd door BLN heeft deze organisatie bar weinig binding met de originele doelstellingen van de schippers vereninging Schuttevaer. BLN is een zaken club met weinig maritieme binding/bloed.

    Geplaatst door: A. Elzinga op
  • De ASV heeft het over kleine schepen tot 1500 ton, terwijl de heer Kester spreekt over spitsenvaart. Waar gaat dit mis?

    Geplaatst door: a.o stienstra op
  • Kan die meneer Kester mij dan even uit leggen waarom dat je dan nu bijna geen plaatsje op een werf kan vinden om een nieuwe CVO te maken voor 2020.
    Die zitten bijna allemaal vol dit jaar.
    Maar ik snap het al: dat zijn allemaal mensen zonder angst voor de regelgeving van 2020.
    O nee.
    Die mensen zijn vergrijsd
    Maar ik krijg stellig de indruk dat hier meneer Kester aardig vergrijsd is.

    Geplaatst door: J.D. Ruijtenberg op

Reageer

Nieuwe poging om krimp vloot kleine schepen te stoppen | Schuttevaer.nl

Nieuwe poging om krimp vloot kleine schepen te stoppen

De vloot kleine binnenvaartschepen krimpt in hoog tempo en de politiek moet zorgen dat daar zo snel mogelijk een einde aan komt. Die oproep doen de Algemeene Schippersvereeniging (ASV), het particuliere samenwerkingsverband PTC en de verladersorganisatie Evofenedex in een brandbrief aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (4)

  • Het is een moeilijk onderwerp. We hebben inderdaad vergrijzing van de ondernemers.
    Als tweede vraag je je af? Hoe komt het dat je, nadat je het schip hebt afgeschreven, niet gewoon een nieuwe kunt laten bouwen? Veel te duur roept iedereen! Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Het is het eindresultaat van jaren, zo niet altijd, onder de kostprijs varen. Als je 30 jaar onder de kostprijs hebt gevaren krijg je toch een keer de rekening gepresenteerd. Die rekening ligt nu bij de oudere schippers op het bord.

    Het is al zolang de binnenvaart bestaat dat we het uitzingen tot ons pensioen en dan
    is het schip ook versleten. Alhoewel je nu ziet dat er aan schepen van 50 jaar en ouder nog enorme investeringen worden gedaan. Ik loop al een poosje mee en heb de grootste economen zich over de binnenvaart zien buigen en niemand had een oplossing voor ons.

    Het blijft, zoals ik in de aanhef al zei, een moeilijke bedrijfstak. Zeker de gezinsbedrijven met op de achtergrond de internaten, welke in principe een gezonde bedrijfsvoering in de weg staan, maken het geheel moeilijk.

    Het verschil met nu en 30 jaar geleden is natuurlijk ook dat er niet alleen met de mond geprotesteerd werd, maar vroeger gingen de beurzen plat. Wat Gerard Kester betreft heeft hij het aan rechte eind, wie wil er nog met een spits of een kempenaar varen? Ik vraag mij af wie er sowieso nog wil varen. Schippers hebben praktisch
    geen opvolgers meer. Hoe zou dat nu komen?? Omdat het nog zo gezellig en sociaal is?? Wie het weet mag het zeggen!!!

    Geplaatst door: A. le Cessie op
  • Sinds KSV is opgeheven en zogenaamd is opgevolgd door BLN heeft deze organisatie bar weinig binding met de originele doelstellingen van de schippers vereninging Schuttevaer. BLN is een zaken club met weinig maritieme binding/bloed.

    Geplaatst door: A. Elzinga op
  • De ASV heeft het over kleine schepen tot 1500 ton, terwijl de heer Kester spreekt over spitsenvaart. Waar gaat dit mis?

    Geplaatst door: a.o stienstra op
  • Kan die meneer Kester mij dan even uit leggen waarom dat je dan nu bijna geen plaatsje op een werf kan vinden om een nieuwe CVO te maken voor 2020.
    Die zitten bijna allemaal vol dit jaar.
    Maar ik snap het al: dat zijn allemaal mensen zonder angst voor de regelgeving van 2020.
    O nee.
    Die mensen zijn vergrijsd
    Maar ik krijg stellig de indruk dat hier meneer Kester aardig vergrijsd is.

    Geplaatst door: J.D. Ruijtenberg op

Reageer