Van Nieuwenhuizen zei dit woensdag 2 juni tijdens het Algemeen Overleg Maritiem in de Tweede Kamer. De mogelijkheid schepen bij slecht weer te verbieden in de buurt te komen van de Waddenzee, is een wens van de Kamer. Van Nieuwenhuizen zegt die echter niet zonder meer te kunnen honoreren, aangezien hierover internationale afspraken bestaan.
Advies
Op dit moment mag de Kustwacht alleen advies geven. Het staat kapiteins vrij dit advies al dan niet op te volgen. Veelal geven zij overigens wel gehoor aan het advies. Recent werden 14 schepen geadviseerd een andere route te nemen en 12 deden dat ook.
Kamerlid De Groot (D66) drong aan op meer spoed en vroeg Van Nieuwenhuizen of ze kon beloven dat het onderzoek voor 1 september klaar is. Dit kon de minister niet toezeggen.
Duitsland verzuimt
De politieke onrust over de zeevaart boven de Waddeneiland vloeit voort uit recente incidenten, zoals het grote containerverlies van de MSC Zoe en onlangs het verlies van vijf containers door de Baltic Tern.
Ten aanzien van de Baltic Tern kon de minister melden dat Duitsland het schip had moeten afraden om de zuidelijke route te nemen. Hierover waren afspraken gemaakt, maar die zijn in dit geval niet opgevolgd. Duitsland heeft toegezegd dit voortaan wel te zullen doen.
Lees ook:
Onderzoek naar overboord slaan containers Baltic Tern
[UPDATE] Dit zijn grootste rampen met containerschepen van de afgelopen 10 jaar
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?