Het loopt aardig op de Tadorna

Cor Roth en Yvonne Jongman varen op de 750-tonner Tadorna. Ze hebben niet te klagen over het werk, want het loopt aardig. Niet overdreven, maar gewoon goed. Het moeilijkste vinden ze eigenlijk om een plaats voor het schip te vinden waar ze veilig kan liggen.

Cor Roth en Yvonne Jongman
  • ‘Steeds minder concurrentie in ons marktsegment’
  • Lidmaatschap CBRB is historisch bepaald

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Een ligplaats waar je van boord kunt is in ons vaargebied erg moeilijk te vinden. Er wordt veel ingebroken op schepen en dat geeft een onveilig gevoel. In Rotterdam is er zo’n periode geweest en momenteel speelt dat in Dordrecht. Je gaat dan niet met een gerust gevoel van boord. En soms lijkt het onderhoud van de ligplaatsen in ons vaargebied minder belangrijk te zijn. Zo staan er in Oss en Doetinchem oude palen.’

Over de markt voor hun scheepstype zijn ze optimistisch, want veel schippers zullen de komende jaren met pensioen gaan of minder gaan varen en er is geen opvolging. ‘In onze tonnenmaat komt dus steeds minder concurrentie en niet elk bedrijf wil grote partijen voor de kant. Wij verwachten daarom dat de toekomst er goed uitziet. In onze markt was het in 2009 erg slecht en tot halverwege 2010 was er weinig werk, maar het is weer aangetrokken.’

Wel verdenken de eigenaren van de Tadorna zowel de binnenvaart als verladers van een communicatiestoornis, want soms liggen er schepen leeg, terwijl de verladers zeggen geen schepen te kunnen vinden. Ze krijgen er geen helder beeld van en vinden het moeilijk die situatie in te schatten.

Niet getrouwd

Cor en Yvonne zijn nooit getrouwd. Dat was een keuze. Ze hebben alles geregeld bij de notaris. ‘Het stadhuis zagen we niet zitten. We hebben gezien dat het belangrijk is het goed te regelen. Als het bij ons misgaat krijgt ieder zijn deel’, vertelt Cor.

Cor vaart vanaf zijn 14de en begon, zoals destijds gebruikelijk was, bij zijn ouders aan boord en nam later hun schip over.

Ook Yvonne is een schippersdochter. Haar eerste man overleed in 1990. Ze woonde zeven jaar met haar zoon aan de wal en ontmoette toen Cor. Ze is blij dat ze weer kan varen. ‘Ik vaar graag en ben blij dat ik het weer kan doen. Mijn zoon is niet gaan varen. Hij is elektricien bij Van Tiem in Wamel.’

Het stel kocht onlangs een jacht voor later. Ze verwachten dat ze na hun pensionering een stapje terug moeten doen en dan is het moeilijker het jacht aan te schaffen. ‘Het is een Jakabo motorkruiser en ze heet Barranco. Nu kunnen we dat nog betalen. Het plan is dat mijn schoonouders er de eerste tijd veel mee varen en wij als we tijd hebben’, vertelt Cor.

Aan het jacht moet nog wel het een en ander worden gedaan. Ze hopen er tussendoor tijd voor te vinden. ‘Het is een opknapper. We gaan haar niet helemaal verbouwen, want ze moet authentiek blijven. We verwachten dat het een maand werk is als je aan een stuk doorwerkt, maar wij varen gewoon door. Dus het zal bij ons langer duren.’

Bondslidmaatschap

De Tadorna is als een van de weinige kleine schepen aangesloten bij het CBRB. Dat is historisch zo gegroeid. Of het helemaal ideaal is weet Cor niet zeker, maar aan opzeggen denkt hij nu ook weer niet. ‘Mijn vader was al lid van de ARSB en wij zijn lid gebleven toen we het schip overnamen. De ARSB is opgegaan in het CBRB. Je merkt dat de meeste leden in een heel andere wereld werkzaam zijn dan wij. Voor ons gevoel hangen we er soms een beetje bij. We blijven lid, omdat we het belangrijk vinden dat we vertegenwoordigd zijn. We gaan heus niet zomaar weg.’

Cor en Yvonne bezoeken zelden vergaderingen. ‘We hebben meestal geen tijd voor vergaderingen. We hebben een huis en een bootje en dat moeten we allemaal bijhouden. We lezen wel alle verslagen.’

Yvonne zat vroeger in de organisatie van het Nationaal Kamp in Hattem. Ze is lid van Vereniging De Binnenvaart. Als ze ooit aan de wal zit, ziet ze zich wel een functie in die vereniging vervullen. ‘Het lijkt me leuk om me daarvoor in te zetten. Ik houd van organiseren.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Tadorna. Lengte: 55 meter. Breedte: 7,20 meter. Diepgang: 2,80 meter. Tonnage: 750. Europanummer: 02315870. Motor: 2 x 400 pk Volvo. Bouwjaar: 1965. Eigenaar: C. Roth. Thuishaven: Rotterdam.

Het loopt aardig op de Tadorna | Schuttevaer.nl

Het loopt aardig op de Tadorna

Cor Roth en Yvonne Jongman varen op de 750-tonner Tadorna. Ze hebben niet te klagen over het werk, want het loopt aardig. Niet overdreven, maar gewoon goed. Het moeilijkste vinden ze eigenlijk om een plaats voor het schip te vinden waar ze veilig kan liggen.

Cor Roth en Yvonne Jongman
  • ‘Steeds minder concurrentie in ons marktsegment’
  • Lidmaatschap CBRB is historisch bepaald

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Een ligplaats waar je van boord kunt is in ons vaargebied erg moeilijk te vinden. Er wordt veel ingebroken op schepen en dat geeft een onveilig gevoel. In Rotterdam is er zo’n periode geweest en momenteel speelt dat in Dordrecht. Je gaat dan niet met een gerust gevoel van boord. En soms lijkt het onderhoud van de ligplaatsen in ons vaargebied minder belangrijk te zijn. Zo staan er in Oss en Doetinchem oude palen.’

Over de markt voor hun scheepstype zijn ze optimistisch, want veel schippers zullen de komende jaren met pensioen gaan of minder gaan varen en er is geen opvolging. ‘In onze tonnenmaat komt dus steeds minder concurrentie en niet elk bedrijf wil grote partijen voor de kant. Wij verwachten daarom dat de toekomst er goed uitziet. In onze markt was het in 2009 erg slecht en tot halverwege 2010 was er weinig werk, maar het is weer aangetrokken.’

Wel verdenken de eigenaren van de Tadorna zowel de binnenvaart als verladers van een communicatiestoornis, want soms liggen er schepen leeg, terwijl de verladers zeggen geen schepen te kunnen vinden. Ze krijgen er geen helder beeld van en vinden het moeilijk die situatie in te schatten.

Niet getrouwd

Cor en Yvonne zijn nooit getrouwd. Dat was een keuze. Ze hebben alles geregeld bij de notaris. ‘Het stadhuis zagen we niet zitten. We hebben gezien dat het belangrijk is het goed te regelen. Als het bij ons misgaat krijgt ieder zijn deel’, vertelt Cor.

Cor vaart vanaf zijn 14de en begon, zoals destijds gebruikelijk was, bij zijn ouders aan boord en nam later hun schip over.

Ook Yvonne is een schippersdochter. Haar eerste man overleed in 1990. Ze woonde zeven jaar met haar zoon aan de wal en ontmoette toen Cor. Ze is blij dat ze weer kan varen. ‘Ik vaar graag en ben blij dat ik het weer kan doen. Mijn zoon is niet gaan varen. Hij is elektricien bij Van Tiem in Wamel.’

Het stel kocht onlangs een jacht voor later. Ze verwachten dat ze na hun pensionering een stapje terug moeten doen en dan is het moeilijker het jacht aan te schaffen. ‘Het is een Jakabo motorkruiser en ze heet Barranco. Nu kunnen we dat nog betalen. Het plan is dat mijn schoonouders er de eerste tijd veel mee varen en wij als we tijd hebben’, vertelt Cor.

Aan het jacht moet nog wel het een en ander worden gedaan. Ze hopen er tussendoor tijd voor te vinden. ‘Het is een opknapper. We gaan haar niet helemaal verbouwen, want ze moet authentiek blijven. We verwachten dat het een maand werk is als je aan een stuk doorwerkt, maar wij varen gewoon door. Dus het zal bij ons langer duren.’

Bondslidmaatschap

De Tadorna is als een van de weinige kleine schepen aangesloten bij het CBRB. Dat is historisch zo gegroeid. Of het helemaal ideaal is weet Cor niet zeker, maar aan opzeggen denkt hij nu ook weer niet. ‘Mijn vader was al lid van de ARSB en wij zijn lid gebleven toen we het schip overnamen. De ARSB is opgegaan in het CBRB. Je merkt dat de meeste leden in een heel andere wereld werkzaam zijn dan wij. Voor ons gevoel hangen we er soms een beetje bij. We blijven lid, omdat we het belangrijk vinden dat we vertegenwoordigd zijn. We gaan heus niet zomaar weg.’

Cor en Yvonne bezoeken zelden vergaderingen. ‘We hebben meestal geen tijd voor vergaderingen. We hebben een huis en een bootje en dat moeten we allemaal bijhouden. We lezen wel alle verslagen.’

Yvonne zat vroeger in de organisatie van het Nationaal Kamp in Hattem. Ze is lid van Vereniging De Binnenvaart. Als ze ooit aan de wal zit, ziet ze zich wel een functie in die vereniging vervullen. ‘Het lijkt me leuk om me daarvoor in te zetten. Ik houd van organiseren.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Tadorna. Lengte: 55 meter. Breedte: 7,20 meter. Diepgang: 2,80 meter. Tonnage: 750. Europanummer: 02315870. Motor: 2 x 400 pk Volvo. Bouwjaar: 1965. Eigenaar: C. Roth. Thuishaven: Rotterdam.