E) Aanpassing van wet- en regelgeving

Om de positie van kleine schepen te verbeteren kunnen oplossingen gevonden worden in de aanpassing van wet- en regelgeving. Het betreft dan aanpassingen in de Binnenvaartwet, de Binnenschepenwet en het bijbehorende besluit Vaarbewijzen, de wet en het bijbehorende besluit Vaartijden en Bemanningssterkte Binnenvaart en Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn.

Volgens het Ministerie van Verkeer & Waterstaat wordt begin 2009 de Binnenvaartwet ingevoerd die voor schippers op spitsen perspectief biedt op een aanpassing van de vaartijdeis. Onder deze Binnenvaartwet zal een nieuw vaarbewijs worden ingevoerd, het zgn. beperkt vaarbewijs voor alle schepen met een afmeting tussen 25 en 40 meter. Ook wordt door het Ministerie nagedacht over een praktijkexamen wat de benodigde vaartijd voor spitsen met twee jaar kan verkorten (1 jaar varen, praktijkexamen en 1 jaar varen).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

E) Aanpassing van wet- en regelgeving | Schuttevaer.nl

E) Aanpassing van wet- en regelgeving

Om de positie van kleine schepen te verbeteren kunnen oplossingen gevonden worden in de aanpassing van wet- en regelgeving. Het betreft dan aanpassingen in de Binnenvaartwet, de Binnenschepenwet en het bijbehorende besluit Vaarbewijzen, de wet en het bijbehorende besluit Vaartijden en Bemanningssterkte Binnenvaart en Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn.

Volgens het Ministerie van Verkeer & Waterstaat wordt begin 2009 de Binnenvaartwet ingevoerd die voor schippers op spitsen perspectief biedt op een aanpassing van de vaartijdeis. Onder deze Binnenvaartwet zal een nieuw vaarbewijs worden ingevoerd, het zgn. beperkt vaarbewijs voor alle schepen met een afmeting tussen 25 en 40 meter. Ook wordt door het Ministerie nagedacht over een praktijkexamen wat de benodigde vaartijd voor spitsen met twee jaar kan verkorten (1 jaar varen, praktijkexamen en 1 jaar varen).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer