Meer geld voor binnenvaart in Vlaanderen

Vlaanderen verhoogt het budget voor vaarwegonderhoud tot 2019 met 17,5% tot 2,25 miljard euro. Het moet ervoor zorgen dat het vervoer over water gemiddeld met 2,8% gaat groeien, zodat het aandeel van de binnenvaart in het goederentransport in 2030 is gestegen tot 18%.

‘Dat maakt een enorm verschil, want een gemiddeld binnenvaartschip haalt al snel 200 volle vrachtwagens uit de file’, zei de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts onlangs. De minister sprak van ‘een historisch investeringsbeleid’. Hij wil met het extra geld de capaciteit op de waterwegen verder uitbreiden. Niet alleen wordt de Leie verdiept en verbreed en worden de bruggen over het Albertkanaal verhoogd, maar ook de kleinere vaarwegen krijgen meer aandacht. Zo worden bijvoorbeeld ook de Dender en het Kanaal naar Charleroi opgewaardeerd. ‘Er gaan dan ook heel wat schoppen de grond in’, schrijft Weyts.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Meer geld voor binnenvaart in Vlaanderen | Schuttevaer.nl

Meer geld voor binnenvaart in Vlaanderen

Vlaanderen verhoogt het budget voor vaarwegonderhoud tot 2019 met 17,5% tot 2,25 miljard euro. Het moet ervoor zorgen dat het vervoer over water gemiddeld met 2,8% gaat groeien, zodat het aandeel van de binnenvaart in het goederentransport in 2030 is gestegen tot 18%.

‘Dat maakt een enorm verschil, want een gemiddeld binnenvaartschip haalt al snel 200 volle vrachtwagens uit de file’, zei de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts onlangs. De minister sprak van ‘een historisch investeringsbeleid’. Hij wil met het extra geld de capaciteit op de waterwegen verder uitbreiden. Niet alleen wordt de Leie verdiept en verbreed en worden de bruggen over het Albertkanaal verhoogd, maar ook de kleinere vaarwegen krijgen meer aandacht. Zo worden bijvoorbeeld ook de Dender en het Kanaal naar Charleroi opgewaardeerd. ‘Er gaan dan ook heel wat schoppen de grond in’, schrijft Weyts.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer