Maarssen te gevaarlijk om af te meren

Rijkswaterstaat (RWS) heeft begin juni de ligplaats voor binnenvaartschepen in het Amsterdam-Rijnkanaal bij Maarssen gesloten, omdat de damwand bij de ligplaats onvoldoende stabiel is. Volgens RWS bestaat er een reëel gevaar dat de damwand bezwijkt vanwege ontgronding ter plaatse.

Door Marja de Vet
RWS was al van plan om de ligplaats op termijn te sluiten, omdat het Amsterdam-Rijnkanaal ter hoogte van Maarssen niet breed genoeg is. Nu de veiligheid echter in het geding is, gaat RWS over tot directe sluiting. ‘Het is jammer voor de binnenvaart’, zegt een woordvoerder van RWS, ‘maar we kunnen niet anders omdat het in Maarssen niet meer veilig is.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Maarssen te gevaarlijk om af te meren | Schuttevaer.nl

Maarssen te gevaarlijk om af te meren

Rijkswaterstaat (RWS) heeft begin juni de ligplaats voor binnenvaartschepen in het Amsterdam-Rijnkanaal bij Maarssen gesloten, omdat de damwand bij de ligplaats onvoldoende stabiel is. Volgens RWS bestaat er een reëel gevaar dat de damwand bezwijkt vanwege ontgronding ter plaatse.

Door Marja de Vet
RWS was al van plan om de ligplaats op termijn te sluiten, omdat het Amsterdam-Rijnkanaal ter hoogte van Maarssen niet breed genoeg is. Nu de veiligheid echter in het geding is, gaat RWS over tot directe sluiting. ‘Het is jammer voor de binnenvaart’, zegt een woordvoerder van RWS, ‘maar we kunnen niet anders omdat het in Maarssen niet meer veilig is.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • wij hebben altijd met plezier in Maarssen gelegen en moesten natuurlijk hem altijd goed strak vastmaken zoals altijd op het A R kanaal. Nooit een touw gebroken. Maar als je vaak ziet met hoeveel loos in de touwen ligt afgemeerd, dan is dat vragen om problemen.Verder kan rijkswaterstaat,( dat tegen woordig meer rijk is dan waterstaat) ook daar de ligplaats vernieuwen en bij alle ligplaatsen een snelheids beperking invoeren.

    Geplaatst door: Dorus op
  • nou,

    denk dat ze op kanaaleiland zelfs de nieuwe bolders nog mee stelen.

    een passant

    Geplaatst door: ruud v op
  • Tja Maarssen, toch al een rot plek om te liggen.
    (net als de rest van de ligplaatssen op het kanaal trouwens, je schut je bed uit)
    Maar in Maarssen zijn we een keer los gevaren midden in de nacht. Het resultaat: 3 kapotte staaldraden en 2 kapotte touwen! En alles wat Rijkswaterstaat te melden had: Dat passerende schip voer maar
    16 km/u. Daar sta je dan met je bek vol tanden…
    Nee, mijn vrienden zijn het niet.

    Geplaatst door: JO op
  • Nou JN wie zegt dat iedereen een matroos heeft rond lopen??
    Wij dus niet.
    Maar wij kunnen allebei prima met de touwen omgaan.

    Maar ik ben er niet rouwig om dat je daar niet meer kan liggen, je kunt nergens fatsoenlijk liggen op Adamrijnkanaal, of je slingert je bed uit of je kan nieuwe touwen kopen, wij varen altijd in 1 keer door.
    Het wordt steeds asocialer op kanaal, afstoppen kennen ze ook al niet meer.
    Ben zelf altijd netjes gebleven maar helaas krijg je er weinig voor terug

    Geplaatst door: Een schippersvrouw op
  • Lang leven de SPUDPALEN.
    Binnenkort kunnen we nergens meer liggen
    gaan ze daar liggen met hun paaltjes en het is al bewezen. het maakt de grond kapot en dan komen de problemen. op laadplaatsen en losplaatsen, paaltje laten zakken en na een paar jaar grondverzakkingen, damwand weg en zo verder.
    GEBRUIK JE PALEN ALLEEN WAAR JE ANDERS ZOU ANKEREN.
    1. daar hoort het ook voor, waarom heb je ze anders gezet.
    2. je houd de plaatsen over voor de schepen dat er geen hebben.
    3. en als ik zo vriendelijk mag vragen, aan de laadplaatsen en losplaatsen en aan andere kaaien maak dan vast met TOUWEN. Je hebt toch allemaal een MATROOS lopen, anders moet die man binnenkort trg op CURSUS HOE MAAK IK EEN TOUW VAST.

    Bedankt voor jullie begrip

    Geplaatst door: jn op
  • Nico, wat is dit weer voor dom gelul, het is toch prettig dat je ook normaal van en aan boord komen kan als je boodschappen hebt gedaan, ipv met je roeibootje te moeten klooien. En schippers hebben inderdaad vaak wat te zeuren, maar als er aan de scheepvaart zoveel eisen worden gesteld mag je op z’n minst fatsoenlijke ligplaatsen verwachten. En wat de vaarsnelheid betreft is het natuurlijk van de gekken dat ze met 18 km langs vliegen, 18km/u is de maximum snelheid, geen verplichte!

    Geplaatst door: m op
  • Wij liggen nooit meer op Adam Rijnkanaal, ze varen echt veel te hard, al verschillende keren door de touwen gegaan.
    Wij varen wel in 1 keer door.

    Geplaatst door: Lin op
  • Ach ja, het ligplaatsenprobleem.

    Ook in Zeeland veel klachten, maar ik vraag me af waarom de schepen nog ankers hebben, gebruikt worden ze nooit.
    Op het Volkerak, Oosterschelde ruimte en plek zat om eens die spijker er onder te gooien, maar nee, liever aan een muurtje liggen en klagen dat de rest te hard voorbij komt.

    Geplaatst door: Nico op
  • Absurd dat zo’n mooie plek dicht gaat, je ligt er net zo goed (of slecht) als Utrecht en Breukelen.

    Geplaatst door: Schippertje op
  • Leeg 16 kilometer en geladen 12 voor iedereen …

    Geplaatst door: 110 x 11,45 die altyd rustig draaid op
  • Het besluit van het sluiten van Maarsen is een daad van een ambtenaar. Hij heeft om dit te bewerkstelligen zichzelf en anderen weer een jaar aan het werk gehouden. Op de spiegeldag was al duidelijk, de ligplaatsen gaan dicht, alleen hoe brengen we een goede rede naar voren. En de uitspraak; RWS zegt wel te blijven zoeken naar oplossingen om schippers zo goed mogelijk te faciliteren. Zo wordt de pilot spudpalen versneld opgepakt, houdt ook weer ambtenaren aan het werk. Zo werkt Rijkswaterstaat, het Sab, en vele overheidsinstellingen.

    Geplaatst door: willem op
  • Mooie spudpalenplaats zou ik zeggen!
    30 cm van de wal ga je voor paal liggen, je hebt het damwand helemaal niet nodig!

    Geplaatst door: kees op
  • ach ja,
    haal nog maar een mooie ligplaats weg, schepen zijn toch om te varen!! 4 breed in breukelen dat ligt lekker. of het kanaleneiland daar zal je rustig slapen durf de auto er niet eens te parkeren!! ze kunnen toch ook nieuw damwand slaan en nieuwe bolders in Maarsen
    enne 17,18 km voor lege schepen en voor geladen 14,15 dat is al hard genoeg! heeft toch weinig nut dat harde draaien!!

    Geplaatst door: Ruben op
  • Zou het eventueel een optie zijn om de ligplaats in Maarssen open te houden voor ledige schepen en dan tot een bepaalde lengte of tonnage, daar dit toch veel minder sterkte van het damwand vraagt.
    Iedere ligplaats die verdwijnt is er een te veel!
    En dat er te hard gevaren wordt geld voor het hele kanaal, de maximum snelheid is 18 km,dat is voor veel, en dan vooral de grote geladen schepen veel te hard!R.W.S doe je werk en pak dit probleem eens aan, dit is vrij simpel te controleren daar straks iedereen AIS heeft, en je van ieder schip de snelheid kunt aflezen.

    Geplaatst door: Adri op

Reageer