‘Ik zou zeggen: u bent aan zet’

De binnenvaart kan een grote toekomst tegemoet gaan, maar moet de kansen dan wel zelf gaan verzilveren. Volgens demissionair minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu, is er genoeg te verzilveren als de binnenvaart verder verduurzaamt, meer in logistieke ketens denkt en zich afvraagt hoe ze een aantrekkelijke werkgever wordt. Weekblad Schuttevaer blikte met de minister terug op 1,5 jaar ministerschap.

'Ik zou zeggen: u bent aan zet'

Minister Schultz van Haegen over de binnenvaart

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • de lof die deze mevrouw, zichzelf toeswaaid,kom t mij een beetje politisch over,om de beatrixsluis is al zeker 20 jaar gevochten en de sluis bij EEFDE is pas in de versnelling gegaan nadat de deur naarbeneden kwam de sluisen in het julianakanaal werden pas gerenoveerd nadat het beton er uitviel en dan praten wij nog maar niet over achterstallig onderhoud van de afgelopen 25 jaar.dus het is al net als MH RAMSAUER politische lof

    Geplaatst door: hof op
  • @Carla Inderdaad schandalig hoe de binnenvaart zich laat uitmelken. En vervolgens de politiek de schuld geeft.

    Geplaatst door: Esther op
  • Mevrouw Schultz heeft zich meerdere malen ingezet voor onze sector in haar regeerperiode. Ik ben vrij content met haar als minister en vind het enorm jammer dat we haar misschien verliezen..
    Ondertussen ben ik het gemieren**k flink zat en wil mijn collega’s vragen om eens gehoor te geven aan het advies van mevrouw Schultz!
    Zoek de gewaardeerde schakels op in uw netwerk en laat de rest vallen als een baksteen zou ik zeggen. Ga de samenwerking aan met uw vertrouwde relaties en spreek ze aan op hun verantwoordelijkheid tegenover u als vervoerder!
    De serieuse tussenhandel in onze sector kan ons verder helpen, schakel de zakkenvullende niksnutten uit door ze te negeren en zoek de relaties op waar u verder mee komt!

    Geplaatst door: Anoniem op
  • is het niet altijd al zo geweest dat de schippers tegen elkaar uit worden gespeeld daar in Den Haag en zelfs de bonden hebben daar aan meegewerkt.
    Vroeger 10 gulden per ton nu 3 euro per ton schandalig hoe de binnenvaart word uitgemolken.

    Geplaatst door: Carla op
  • Nou aan zo’n half verhaal op de site heb je niks dus kan je eigenlijk geen zinnig commentaar erop geven.
    Misschien moeten de binnenvaartondernemers er maar eens over nadenken om grote rederijen met elkaar op te zetten en zichzelf als aandeelhouders te presenteren hiermee zou de slagkracht van de ondernemers groter zijn. Stop al die schepen in een moedermaatschappij met kleine BV’tjes of zoiets. Of het iets oplost weet ik niet maar er zullen vast wel wat financieel adviseurs zijn die het in een vat gieten kunnen.
    Maar men moet stoppen met wijzen en creatief ondernemen binnen de mogelijkheden die er zijn en gaan samenwerken denk ik.

    Geplaatst door: Leendert op
  • Wat me altijd opvalt, onder de reakties, de verwijten over en weer.Klein –groot en oud- nieuw.

    Elkaar de schuld geven lost niets op! Er zijn gewoon fouten gemaakt door iedereen. Banken schippers makelaars. Een deel door onkunde. een deel hebzucht.

    Waar we als schippers WEL over eens zijn, we krijgen te weinig vracht betaald. Doe daar wat mee!! Niet klagen, maar met eventueel oplossing komen. En zo creatief, dat de stropdassen van NMA je niets kunnen maken. Als grote rederij mag je gewoon een eigen beleid voeren punt.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Nu begrijp ik hoe ze het in haar hoofd haalt om het kleine schip uitteroeien. Meer vrachtwagens in het achterland op de weg, helaas te weinig asfalt. Meer milieuvervuiling. €5,00 voor je brood ipv €2,50. Wat maakt het uit. Als de grote schepen maar kunnen blijven varen want die hebben in de toekomst een grotere concurrentie positie. Volgens mij hebben ze die nu al, ze varen toch met 1000 tons partijen voor een klein rotvrachtje, waar de kleinere schepen inderdaad niet hun hoofd mee boven water kunnen houden. De grotere schepen hoeven over algemeen geen aflossing te doen van de banken. De kleinere schepen kunnen geen geld krijgen voor de broodnodige investeringen. Dat is nu gerechtigdheid.

    Geplaatst door: Schipperinnetje op
  • ‘Ik zie eigenlijk twee binnenvaartsectoren: één van grote, zeer professionele ondernemingen in met name de tankvaart en de containervaart. Deze groep heeft veel innovatiekracht en een goede concurrentiepositie’…. Beste mevrouw Schultz van Hagen, ik heb geen idee door wie u wordt bijgepraat over de binnenvaart, maar men heeft u praatjes op de mouw gespeld. De grote bedrijven in de tankvaart en de containervaart waar u op doelt, hebben nul eigen schepen. Zij zijn de organisatoren van het vervoer. Ze huren de laadruimte in van de gezinsbedrijven tegen tarieven waarvoor geen zinnige ondernemer nog kan werken. Zij halen de door u geroemde investerings- en innovatiekracht uit woekerwinsten die een logisch gevolg zijn van de vrije markt die gedomineerd wordt door steeds groter wordende conglomeraten van vervoersorganisatoren. De vervoerders gaan financieel ten onder aan ongebreidelde concurrentie die voortkomt uit overcapaciteit. Ze kunnen niet anders dan met hun vervoersprijs zakken omdat ze met hun homogene product geen onderscheidend vermogen kunnen ontwikkelen. De innovatiekracht is weg en komt voorlopig niet terug. Samenwerking is een lege huls geworden. We zijn daarmee te laat. Er is veel te veel tonnage gebouwd, aangejaagd door vervoersprognoses die luchtkastelen bleken. Saneren gaat niet; afwaarderen van de activa is het enige dat rest. Daarmee spoelt de sector door het putje en is Nederland een trotse bedrijfstak kwijt.

    Geplaatst door: Calimero op
  • Mooi om te weten: we zijn aan zet, deze uitspraak van de minister impliceert dat we voor deze uitspraak nog niet aan zet waren, helder, nou moet het goed, komen, maar welke stappen moeten we precies zetten ? samenwerken willen we best, maar zolang dat dit kartelvorming heet…moet mevr. de minister niet spreken over stappen, geen probleem hoor, we modderen heus wel verder…net als u….

    Geplaatst door: flip op
  • Wat een reacties. Typisch voor de binnenvaart, reageren op een half gepubliceerd artikel. De redactie heb je weer aardig te pakken. Staat er samenwerken in een artikel dan schop je de binnenschipper tegen z’n schenen! Maakt niet uit wat er verder te lezen valt.
    Met je reactie geef je je ziel erg bloot, je wil gewoonweg niet samenwerken, en praat jezelf een calimero syndroom aan. Zij benne groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk!
    Een vraagje de EVO is dat een bedrijf of gewoon een belangenvereniging van concurerende bedrijven?

    misschien een tip; er is een tv-programma “Help mijn man heeft een hobby / binnenschip” Daar kunnen ze best voor de afwisseling een nieuwe doelgroep gebruiken.

    Geplaatst door: stationchef op
  • Een mooi verhaal van de minister maar dan moet er wel de kans gegeven worden aan de ondernemer omdat ook te kunnen bewerkstelligen. Want net wat gerrit ook zegt als maar iets gebeurt wat op samenwerking lijkt dan wordt dat door een andere lobbygroep de grond ingeboord want dat is niet in hun belang.
    Als vertrekkend minister is `t ook weer makkelijk praten want zij hoeft er toch niks meer me te maken,he. Dus dit is een leuk verhaaltje om misschien wat zieltjes te winnen voor de verkiezingen maar meer ook niet.
    De kleine ondernemingen, mevrouw Schultz van Haegen, zijn de pilaren van de binnenvaart ook wat betreft het transport op de kleinere vaarwegen. Hoe dan ook, de werkelijkheid is in Den Haag weer eens volledig aan hun voorbij gegaan.
    Tevens is het natuurlijk ook schuld van de banken en de ondernemers zelf die maar bleven financieren ondanks dat economen al zeiden dat het op deze manier niet goed kan blijven gaan.
    Mevrouw Schultz van Haegen had beter kunnen zeggen dat schippers/varende ondernemers zich moeten verenigen in de bestaande cooperaties.

    Geplaatst door: Leon op
  • bla bla bla

    Geplaatst door: bla-adje op
  • Mevrouw.melanie U praat over samen werken als er maar iets lijkt op samen werken dan roept de EVO zijn hond (nma)bescherm mij als de schippers samen werken moeten wij betalen! En dat willen wij niet.De schippers tegen alkaar uitspelen brengd meer op! Sluit deze hond op als u meent wat u zegt! En roep niet dat mag niet van brussel.

    Geplaatst door: gerrit op

Reageer

‘Ik zou zeggen: u bent aan zet’ | Schuttevaer.nl

‘Ik zou zeggen: u bent aan zet’

De binnenvaart kan een grote toekomst tegemoet gaan, maar moet de kansen dan wel zelf gaan verzilveren. Volgens demissionair minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu, is er genoeg te verzilveren als de binnenvaart verder verduurzaamt, meer in logistieke ketens denkt en zich afvraagt hoe ze een aantrekkelijke werkgever wordt. Weekblad Schuttevaer blikte met de minister terug op 1,5 jaar ministerschap.

'Ik zou zeggen: u bent aan zet'

Minister Schultz van Haegen over de binnenvaart

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • de lof die deze mevrouw, zichzelf toeswaaid,kom t mij een beetje politisch over,om de beatrixsluis is al zeker 20 jaar gevochten en de sluis bij EEFDE is pas in de versnelling gegaan nadat de deur naarbeneden kwam de sluisen in het julianakanaal werden pas gerenoveerd nadat het beton er uitviel en dan praten wij nog maar niet over achterstallig onderhoud van de afgelopen 25 jaar.dus het is al net als MH RAMSAUER politische lof

    Geplaatst door: hof op
  • @Carla Inderdaad schandalig hoe de binnenvaart zich laat uitmelken. En vervolgens de politiek de schuld geeft.

    Geplaatst door: Esther op
  • Mevrouw Schultz heeft zich meerdere malen ingezet voor onze sector in haar regeerperiode. Ik ben vrij content met haar als minister en vind het enorm jammer dat we haar misschien verliezen..
    Ondertussen ben ik het gemieren**k flink zat en wil mijn collega’s vragen om eens gehoor te geven aan het advies van mevrouw Schultz!
    Zoek de gewaardeerde schakels op in uw netwerk en laat de rest vallen als een baksteen zou ik zeggen. Ga de samenwerking aan met uw vertrouwde relaties en spreek ze aan op hun verantwoordelijkheid tegenover u als vervoerder!
    De serieuse tussenhandel in onze sector kan ons verder helpen, schakel de zakkenvullende niksnutten uit door ze te negeren en zoek de relaties op waar u verder mee komt!

    Geplaatst door: Anoniem op
  • is het niet altijd al zo geweest dat de schippers tegen elkaar uit worden gespeeld daar in Den Haag en zelfs de bonden hebben daar aan meegewerkt.
    Vroeger 10 gulden per ton nu 3 euro per ton schandalig hoe de binnenvaart word uitgemolken.

    Geplaatst door: Carla op
  • Nou aan zo’n half verhaal op de site heb je niks dus kan je eigenlijk geen zinnig commentaar erop geven.
    Misschien moeten de binnenvaartondernemers er maar eens over nadenken om grote rederijen met elkaar op te zetten en zichzelf als aandeelhouders te presenteren hiermee zou de slagkracht van de ondernemers groter zijn. Stop al die schepen in een moedermaatschappij met kleine BV’tjes of zoiets. Of het iets oplost weet ik niet maar er zullen vast wel wat financieel adviseurs zijn die het in een vat gieten kunnen.
    Maar men moet stoppen met wijzen en creatief ondernemen binnen de mogelijkheden die er zijn en gaan samenwerken denk ik.

    Geplaatst door: Leendert op
  • Wat me altijd opvalt, onder de reakties, de verwijten over en weer.Klein –groot en oud- nieuw.

    Elkaar de schuld geven lost niets op! Er zijn gewoon fouten gemaakt door iedereen. Banken schippers makelaars. Een deel door onkunde. een deel hebzucht.

    Waar we als schippers WEL over eens zijn, we krijgen te weinig vracht betaald. Doe daar wat mee!! Niet klagen, maar met eventueel oplossing komen. En zo creatief, dat de stropdassen van NMA je niets kunnen maken. Als grote rederij mag je gewoon een eigen beleid voeren punt.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Nu begrijp ik hoe ze het in haar hoofd haalt om het kleine schip uitteroeien. Meer vrachtwagens in het achterland op de weg, helaas te weinig asfalt. Meer milieuvervuiling. €5,00 voor je brood ipv €2,50. Wat maakt het uit. Als de grote schepen maar kunnen blijven varen want die hebben in de toekomst een grotere concurrentie positie. Volgens mij hebben ze die nu al, ze varen toch met 1000 tons partijen voor een klein rotvrachtje, waar de kleinere schepen inderdaad niet hun hoofd mee boven water kunnen houden. De grotere schepen hoeven over algemeen geen aflossing te doen van de banken. De kleinere schepen kunnen geen geld krijgen voor de broodnodige investeringen. Dat is nu gerechtigdheid.

    Geplaatst door: Schipperinnetje op
  • ‘Ik zie eigenlijk twee binnenvaartsectoren: één van grote, zeer professionele ondernemingen in met name de tankvaart en de containervaart. Deze groep heeft veel innovatiekracht en een goede concurrentiepositie’…. Beste mevrouw Schultz van Hagen, ik heb geen idee door wie u wordt bijgepraat over de binnenvaart, maar men heeft u praatjes op de mouw gespeld. De grote bedrijven in de tankvaart en de containervaart waar u op doelt, hebben nul eigen schepen. Zij zijn de organisatoren van het vervoer. Ze huren de laadruimte in van de gezinsbedrijven tegen tarieven waarvoor geen zinnige ondernemer nog kan werken. Zij halen de door u geroemde investerings- en innovatiekracht uit woekerwinsten die een logisch gevolg zijn van de vrije markt die gedomineerd wordt door steeds groter wordende conglomeraten van vervoersorganisatoren. De vervoerders gaan financieel ten onder aan ongebreidelde concurrentie die voortkomt uit overcapaciteit. Ze kunnen niet anders dan met hun vervoersprijs zakken omdat ze met hun homogene product geen onderscheidend vermogen kunnen ontwikkelen. De innovatiekracht is weg en komt voorlopig niet terug. Samenwerking is een lege huls geworden. We zijn daarmee te laat. Er is veel te veel tonnage gebouwd, aangejaagd door vervoersprognoses die luchtkastelen bleken. Saneren gaat niet; afwaarderen van de activa is het enige dat rest. Daarmee spoelt de sector door het putje en is Nederland een trotse bedrijfstak kwijt.

    Geplaatst door: Calimero op
  • Mooi om te weten: we zijn aan zet, deze uitspraak van de minister impliceert dat we voor deze uitspraak nog niet aan zet waren, helder, nou moet het goed, komen, maar welke stappen moeten we precies zetten ? samenwerken willen we best, maar zolang dat dit kartelvorming heet…moet mevr. de minister niet spreken over stappen, geen probleem hoor, we modderen heus wel verder…net als u….

    Geplaatst door: flip op
  • Wat een reacties. Typisch voor de binnenvaart, reageren op een half gepubliceerd artikel. De redactie heb je weer aardig te pakken. Staat er samenwerken in een artikel dan schop je de binnenschipper tegen z’n schenen! Maakt niet uit wat er verder te lezen valt.
    Met je reactie geef je je ziel erg bloot, je wil gewoonweg niet samenwerken, en praat jezelf een calimero syndroom aan. Zij benne groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk!
    Een vraagje de EVO is dat een bedrijf of gewoon een belangenvereniging van concurerende bedrijven?

    misschien een tip; er is een tv-programma “Help mijn man heeft een hobby / binnenschip” Daar kunnen ze best voor de afwisseling een nieuwe doelgroep gebruiken.

    Geplaatst door: stationchef op
  • Een mooi verhaal van de minister maar dan moet er wel de kans gegeven worden aan de ondernemer omdat ook te kunnen bewerkstelligen. Want net wat gerrit ook zegt als maar iets gebeurt wat op samenwerking lijkt dan wordt dat door een andere lobbygroep de grond ingeboord want dat is niet in hun belang.
    Als vertrekkend minister is `t ook weer makkelijk praten want zij hoeft er toch niks meer me te maken,he. Dus dit is een leuk verhaaltje om misschien wat zieltjes te winnen voor de verkiezingen maar meer ook niet.
    De kleine ondernemingen, mevrouw Schultz van Haegen, zijn de pilaren van de binnenvaart ook wat betreft het transport op de kleinere vaarwegen. Hoe dan ook, de werkelijkheid is in Den Haag weer eens volledig aan hun voorbij gegaan.
    Tevens is het natuurlijk ook schuld van de banken en de ondernemers zelf die maar bleven financieren ondanks dat economen al zeiden dat het op deze manier niet goed kan blijven gaan.
    Mevrouw Schultz van Haegen had beter kunnen zeggen dat schippers/varende ondernemers zich moeten verenigen in de bestaande cooperaties.

    Geplaatst door: Leon op
  • bla bla bla

    Geplaatst door: bla-adje op
  • Mevrouw.melanie U praat over samen werken als er maar iets lijkt op samen werken dan roept de EVO zijn hond (nma)bescherm mij als de schippers samen werken moeten wij betalen! En dat willen wij niet.De schippers tegen alkaar uitspelen brengd meer op! Sluit deze hond op als u meent wat u zegt! En roep niet dat mag niet van brussel.

    Geplaatst door: gerrit op

Reageer