Zakendoen op de grens van Nederland en Duitsland

De toeleveringsindustrie voor de binnenvaart presenteert zich dinsdag 27 en woensdag 28 september op de derde editie van Shipping-Technics-Logistics (STL), de enige Duitse vakbeurs voor de binnenvaart. De beursorganisator verwacht circa 5000 bezoekers in Messe Kalkar op het terrein van pretpark Kernwasser Wunderland in Kalkar.

Zakendoen op de grens van Nederland en Duitsland
  • Shipping-Technics-Logistics in Kalkar verwacht 5000 bezoekers
  • In kopersmarkt is het goed zakendoen voor schippers

Door Patrick Naaraat
De Duitse binnenvaartvloot telt een kleine 2600 schepen en bezet daarmee in West-Europa de tweede plaats, na Nederland met een drie keer zo grote vloot van circa 7500 schepen. De Duitse maritieme toeleveringsindustrie is dan ook kleiner dan de Nederlandse. Veel Duitse schippers zijn voor nieuwbouw, reparatie en onderhoud op Nederland georiënteerd. Om hen van dienst te zijn presenteert de Nederlandse toeleveringsindustrie zich de laatste jaren ook over de grens in Duitsland.

Volgens beursmanager Leon Westerhof is de tentoonstellingsruimte dit jaar met 240 bedrijven helemaal volgeboekt. Gaven de eerste jaren nog vooral Nederlandse bedrijven acte de présence, nu hebben volgens Westerhof Duitse toeleveranciers de overhand genomen. ‘Het grootste deel bestaat uit Duitse bedrijven. We hebben onder meer de Neptun Werft erbij gekregen.’

De voorgaande edities telde de beurs Shipping-Technics-Logistics veel Nederlands bezoek. Kennelijk wil de Duitse industrie graag een graantje meepikken van de Nederlandse markt.

Handelspartner

Duitsland is op alle fronten de belangrijkste handelspartner van Nederland. Ons land exporteert jaarlijks voor zo’n 87 miljard euro aan goederen over de oostgrens. Daarvan gaat het grootste deel (43%) naar de deelstaat Noordrijn-Westfalen in het stroomgebied van de Rijn. De binnenvaart speelt hierin een leidende rol. Niet alleen bestaat bijna de helft uit minerale brandstoffen, die per tankschip worden vervoerd, ook praktisch alle basisgrondstoffen en veel containers bereiken Noordrijn-Westfalen per binnenvaartschip. Nederlandse vervoerders zijn hierin ruimschoots marktleider met een marktaandeel van rond 70%.

De Nederlandse binnenvaart is dus van levensbelang voor Duitsland en de rest van Europa. Met de modernste vloot ter wereld dragen circa 4500 veelal particuliere ondernemers zorg voor de bevoorrading van miljoenen Europeanen in het achterland en ontsluiten het continent voor exportlading naar alle andere werelddelen.

Vergroenen

De Europese binnenvaart heeft de laatste decennia een enorme schaalvergroting doorgemaakt en is daardoor veel beter dan het wegvervoer of het spoor in staat ook de komende jaren de groei van het goederenvervoer op te vangen. Toch staat de sector onder druk. Critici wijzen er voortdurend op dat de scheepvaart te weinig milieuwinst boekt. De uitstoot van scheepsdiesels is, zeker op papier, aanzienlijk vervuilender dan die van truckmotoren. De binnenvaart raakt achterop, zo luidt de waarschuwing.

Met name onder druk van Europese regelgeving heeft de toeleveringsindustrie intussen grote stappen gezet om de scheepvaart te ‘vergroenen’. Zo zijn de motorenbouwers klaar voor de volgende stap in beperking van de uitstoot. In 2019 wordt Euro Stage V ingevoerd. De uitlaatgassen van deze nieuwe dieselmotoren zouden zelfs schoner zijn dan die van de buitenlucht in een stedelijke omgeving.

Daarnaast zijn elektrische en hybride voortstuwingsinstallaties en gasmotoren in opkomst. De pioniers in de vervoersector hebben er intussen ervaring meer opgedaan. Er zijn nu kant en klare, doorontwikkelde producten beschikbaar die schepen niet alleen aanzienlijk schoner maken, maar ook flinke besparingen op de brandstofkosten opleveren.

Kopersmarkt

Op scheepsbouwgebied speelt Nederland eveneens een vooraanstaande rol. Nergens in Europa is een grotere cluster van moderne binnenvaartwerven te vinden. De werven beschikken over een mondiaal netwerk om casco’s zo goedkoop en snel mogelijk te produceren. De afbouw in Nederland staat bekend om zijn hoge kwaliteit en tijdige levering. Na de grote nieuwbouwgolf van rond de eeuwwisseling is nu een kopersmarkt ontstaan, waarin investeerders in de binnenvaart uiterst gunstige deals kunnen sluiten. Men staat voor u klaar in Kalkar.

De beurs is 27 en 28 september 2016 dagelijks geopend van 11 tot 19 uur en gratis toegankelijk voor beroepsmatig geïnteresseerden. Bezoekers dienen zich wel te registreren op de website van de beurs: www.messekalkar.de. Het adres van de beurs is: Griether Strasse 110-120, 47546 Kalkar in Duitsland.

Zakendoen op de grens van Nederland en Duitsland | Schuttevaer.nl

Zakendoen op de grens van Nederland en Duitsland

De toeleveringsindustrie voor de binnenvaart presenteert zich dinsdag 27 en woensdag 28 september op de derde editie van Shipping-Technics-Logistics (STL), de enige Duitse vakbeurs voor de binnenvaart. De beursorganisator verwacht circa 5000 bezoekers in Messe Kalkar op het terrein van pretpark Kernwasser Wunderland in Kalkar.

Zakendoen op de grens van Nederland en Duitsland
  • Shipping-Technics-Logistics in Kalkar verwacht 5000 bezoekers
  • In kopersmarkt is het goed zakendoen voor schippers

Door Patrick Naaraat
De Duitse binnenvaartvloot telt een kleine 2600 schepen en bezet daarmee in West-Europa de tweede plaats, na Nederland met een drie keer zo grote vloot van circa 7500 schepen. De Duitse maritieme toeleveringsindustrie is dan ook kleiner dan de Nederlandse. Veel Duitse schippers zijn voor nieuwbouw, reparatie en onderhoud op Nederland georiënteerd. Om hen van dienst te zijn presenteert de Nederlandse toeleveringsindustrie zich de laatste jaren ook over de grens in Duitsland.

Volgens beursmanager Leon Westerhof is de tentoonstellingsruimte dit jaar met 240 bedrijven helemaal volgeboekt. Gaven de eerste jaren nog vooral Nederlandse bedrijven acte de présence, nu hebben volgens Westerhof Duitse toeleveranciers de overhand genomen. ‘Het grootste deel bestaat uit Duitse bedrijven. We hebben onder meer de Neptun Werft erbij gekregen.’

De voorgaande edities telde de beurs Shipping-Technics-Logistics veel Nederlands bezoek. Kennelijk wil de Duitse industrie graag een graantje meepikken van de Nederlandse markt.

Handelspartner

Duitsland is op alle fronten de belangrijkste handelspartner van Nederland. Ons land exporteert jaarlijks voor zo’n 87 miljard euro aan goederen over de oostgrens. Daarvan gaat het grootste deel (43%) naar de deelstaat Noordrijn-Westfalen in het stroomgebied van de Rijn. De binnenvaart speelt hierin een leidende rol. Niet alleen bestaat bijna de helft uit minerale brandstoffen, die per tankschip worden vervoerd, ook praktisch alle basisgrondstoffen en veel containers bereiken Noordrijn-Westfalen per binnenvaartschip. Nederlandse vervoerders zijn hierin ruimschoots marktleider met een marktaandeel van rond 70%.

De Nederlandse binnenvaart is dus van levensbelang voor Duitsland en de rest van Europa. Met de modernste vloot ter wereld dragen circa 4500 veelal particuliere ondernemers zorg voor de bevoorrading van miljoenen Europeanen in het achterland en ontsluiten het continent voor exportlading naar alle andere werelddelen.

Vergroenen

De Europese binnenvaart heeft de laatste decennia een enorme schaalvergroting doorgemaakt en is daardoor veel beter dan het wegvervoer of het spoor in staat ook de komende jaren de groei van het goederenvervoer op te vangen. Toch staat de sector onder druk. Critici wijzen er voortdurend op dat de scheepvaart te weinig milieuwinst boekt. De uitstoot van scheepsdiesels is, zeker op papier, aanzienlijk vervuilender dan die van truckmotoren. De binnenvaart raakt achterop, zo luidt de waarschuwing.

Met name onder druk van Europese regelgeving heeft de toeleveringsindustrie intussen grote stappen gezet om de scheepvaart te ‘vergroenen’. Zo zijn de motorenbouwers klaar voor de volgende stap in beperking van de uitstoot. In 2019 wordt Euro Stage V ingevoerd. De uitlaatgassen van deze nieuwe dieselmotoren zouden zelfs schoner zijn dan die van de buitenlucht in een stedelijke omgeving.

Daarnaast zijn elektrische en hybride voortstuwingsinstallaties en gasmotoren in opkomst. De pioniers in de vervoersector hebben er intussen ervaring meer opgedaan. Er zijn nu kant en klare, doorontwikkelde producten beschikbaar die schepen niet alleen aanzienlijk schoner maken, maar ook flinke besparingen op de brandstofkosten opleveren.

Kopersmarkt

Op scheepsbouwgebied speelt Nederland eveneens een vooraanstaande rol. Nergens in Europa is een grotere cluster van moderne binnenvaartwerven te vinden. De werven beschikken over een mondiaal netwerk om casco’s zo goedkoop en snel mogelijk te produceren. De afbouw in Nederland staat bekend om zijn hoge kwaliteit en tijdige levering. Na de grote nieuwbouwgolf van rond de eeuwwisseling is nu een kopersmarkt ontstaan, waarin investeerders in de binnenvaart uiterst gunstige deals kunnen sluiten. Men staat voor u klaar in Kalkar.

De beurs is 27 en 28 september 2016 dagelijks geopend van 11 tot 19 uur en gratis toegankelijk voor beroepsmatig geïnteresseerden. Bezoekers dienen zich wel te registreren op de website van de beurs: www.messekalkar.de. Het adres van de beurs is: Griether Strasse 110-120, 47546 Kalkar in Duitsland.