Koppelverband krijgt FLEX-tunnel

Van der Velden Marine systems uit Krimpen aan de Lek levert een FLEX-tunnel voor een nieuw, dubbelschroefs, koppelverband, dat in de zomer van 2015 in de vaart komt. Het is voor het eerst dat een binnenvaartschip met dit systeem wordt uitgerust.

hh flex-tunnel

Van der Velden ontwikkelde de schroeftunnel met het Entwicklungszentrum für Schiffstechnik und Transportsysteme in Duisburg (DST). De FLEX-tunnel wordt gecombineerd met vier Dolphin XR-roeren en een Dolphin XR-T-spoiler van Van der Velden. Het koppelverband is bestemd voor een Duitse rederij die het in samenwerking met Rensen-Driessen Shipbuilding bouwt.

De wanden van de FLEX-tunnel kunnen worden weggeklapt wanneer het schip voldoende diepgang heeft. De tunnelwanden verdwijnen dan in twee beunen, zodat een glad achterschip ontstaat en de schroeven efficiënter water kunnen aanzuigen via de zijkanten van het schip. Omdat binnenvaartschepen meestal vrij weinig water onder de kiel hebben, verbetert het rendement van de voortstuwing hierdoor aanzienlijk. Volgens de onderzoekers van DST levert dit een lager brandstofverbruik op.

Als het schip leeg is, of door lage waterstanden maar weinig lading kan meenemen, worden de tunnelwanden helemaal neergeklapt. De tunnelwanden sluiten dan goed aan op de straalbuizen, zodat het schip beter vaart met weinig diepgang. Het schip is dan efficiënter inzetbaar in periodes van laagwater. (HH)

 

Koppelverband krijgt FLEX-tunnel | Schuttevaer.nl

Koppelverband krijgt FLEX-tunnel

Van der Velden Marine systems uit Krimpen aan de Lek levert een FLEX-tunnel voor een nieuw, dubbelschroefs, koppelverband, dat in de zomer van 2015 in de vaart komt. Het is voor het eerst dat een binnenvaartschip met dit systeem wordt uitgerust.

hh flex-tunnel

Van der Velden ontwikkelde de schroeftunnel met het Entwicklungszentrum für Schiffstechnik und Transportsysteme in Duisburg (DST). De FLEX-tunnel wordt gecombineerd met vier Dolphin XR-roeren en een Dolphin XR-T-spoiler van Van der Velden. Het koppelverband is bestemd voor een Duitse rederij die het in samenwerking met Rensen-Driessen Shipbuilding bouwt.

De wanden van de FLEX-tunnel kunnen worden weggeklapt wanneer het schip voldoende diepgang heeft. De tunnelwanden verdwijnen dan in twee beunen, zodat een glad achterschip ontstaat en de schroeven efficiënter water kunnen aanzuigen via de zijkanten van het schip. Omdat binnenvaartschepen meestal vrij weinig water onder de kiel hebben, verbetert het rendement van de voortstuwing hierdoor aanzienlijk. Volgens de onderzoekers van DST levert dit een lager brandstofverbruik op.

Als het schip leeg is, of door lage waterstanden maar weinig lading kan meenemen, worden de tunnelwanden helemaal neergeklapt. De tunnelwanden sluiten dan goed aan op de straalbuizen, zodat het schip beter vaart met weinig diepgang. Het schip is dan efficiënter inzetbaar in periodes van laagwater. (HH)