Laatste nieuws:
Zoek bedrijf

DEN HAAG, 11 april 2009 07:38

Terschelling blijft tegen eigen terminal voor EVT

Met een hoger beroep bij de Raad van State probeert de gemeente Terschelling alsnog goedkeuring te krijgen voor zijn besluit om de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) een aanlegplaats in de haven te weigeren.

Advocaat R. van der Velde van de gemeente betoogde onlangs voor de Raad van Stat dat het oordeel van de rechtbank Leeuwarden om het besluit te vernietigen, niet deugt. De gemeente ziet grote praktische bezwaren in de haven als EVT een eigen terminal krijgt. Volgens Van der Velde wordt het een chaos in de haven als daar een terminal bij komt, naast de bestaande van TSM. Het is er volgens hem al krap met de verschillende gebruikers als vissersschepen, recreatievaart en de chartervloot.

De rechters in Leeuwarden vonden de motivatie om EVT een vergunning te weigeren voor een eigen plek bij de terminal van TSM, te mager. Maar volgens Van der Velde zijn de genoemde argumenten meer dan duidelijk. Bovendien claimt hij beleidsvrijheid voor de gemeente om in dit soort situaties te beslissen. Rechters horen volgens hem terughoudend te toetsen. Maar dat is in deze zaak niet gebeurd.

De advocate van EVT zegt dat praktische bezwaren niet de ware reden zijn om EVT een goede aanlegplek met eigen terminal naast TSM te gunnen. Terschelling zou gewoon willen voorkomen dat EVT kan concurreren met TSM. En dat is in strijd met Europees recht.

Om die reden heeft EVT zelfs al geklaagd bij de Europese Commissie over een komende regeling met concessies voor een veerdienst. Die speelt TSM volkomen in de kaart, aldus EVT. De eerste concessie zou dan namelijk voor een periode van vijftien jaar worden gegeven aan de zittende rederij, TSM dus.

EVT meent dat de huidige regeling nog de meeste kansen biedt voor EVT om een eigen plek te bemachtigen. Die tijdelijke regeling, in afwachting van de omstreden concessieregeling, geeft derden namelijk het recht ook gebruik te maken van de aanlegplek in de haven.

EVT maakt nu gebruik van de terminal van TSM voor zover de dienstregeling van TSM dit toelaat. De Raad van State doet binnenkort uitspraak. (AvdW)

Neem nu een gratis abonnement op de Nieuwsbrief. U krijgt dan twee keer per week alle maritieme nieuws in uw emailpostbus.  

Reacties (5)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kun u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Kijk naar de feiten: Doeksen is zeer duur en wil dat graag zo houden. Als de prijzen reeel waren, is er ook geen ruimte voor concurrentie. Ik ben weer met EVT gevaren. Nauwelijks passagiers. En dat ligt niet aan service, tijdigheid (veerdienst versus veerdienst). Maar wel aan de krappe keuze van afvaartijden denk ik. De genoemde redenen om ze niet toe te laten zijn drogredenen. Verbaast me dat er zo veel mensen zijn die dat niet zien. En dat is zelfs waar wanneer het "doeksen pesten" zou zijn.

DJ

20-06-2010 op 10:58

EVT moet zo snel mogelijk een eigen plekje krijgen vindt ik doeksen wordt elk jaar duurde en daarom vindt ik het wel goed van evt dat ze het willen doen ga zo door haantje,smit en rob tot van het zomer

w de haan

21-02-2010 op 16:21

Doeksen en de gemeente Terschelling spelen onder 1 hoedje. Hoe noem je dit ook al weer???

Henk van Hoorn

01-07-2009 op 17:22

M.Vissers spreekt zijn eigen standpunt tegen.
"Het is en zal nooit iets worden" tegen "Prima idee ect".Tevens onderbouwt hij zijn stelling niet.Volgens mij is concurrentie altijd goed.Vissers misschien een medewerker van Doeksen?
g.bries

g.bries

20-05-2009 op 12:52

De EVT is een farce. Het is niets en zal nooit iets worden. Dit is pure pesterij naar Doeksen. Prima idee om Doeksen te prikkelen,goed voor de klantgerichtheid. Maar vertrouwen in een veerboot toekomst geeft Haantjes en c niet

m vissers

16-04-2009 op 21:07

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
Ingestorte brug Tisselt stremt... (20-9-14)
Ankerligger bij Xanten aangevaren (17-9-14)
Opinie: Lokale omzetgroei niet... (6-9-14)
Nieuwe Young Maritime... (5-9-14)
Hommage aan redders (5-9-14)
Cruise- en chartervaart » RSS
Nederlandse charterschippers willen... (15-9-14)
Alle lappen omhoog tijdens Y-zeilen (10-9-14)
Meer dan 200 historische schepen in... (8-8-14)
‘Overheid laat varend erfgoed in... (8-8-14)
Uitdrijven Quantum of the Seas... (8-8-14)
Havens en vaarwegen » RSS
Evergem gaat met halve kolk... (19-9-14)
Haven Rotterdam maakt minder... (19-9-14)
Milieuprijs voor Rijncommissie (19-9-14)
COV over Rijksbegroting 2015:... (17-9-14)
‘Sluis in Nieuwe Waterweg beter... (17-9-14)
Offshore » RSS
Tweede FCS 2008 naar OWS (18-9-14)
Nieuw hefschip in Rotterdam (23-8-14)
Maersk Supply Service breidt vloot... (22-8-14)
Hartinfarct bovenop scheepsbrug in... (13-8-14)
Monopile Gripper gemonteerd aan... (8-8-14)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Arklow Beacon van stapel in... (20-9-14)
Helling met fraai gazonnetje (13-9-14)
Netherlands Maritime Technology... (12-9-14)
HAL bestelt grootste cruiseschip in... (7-9-14)
KNVTS nomineert Atlantic Dawn,... (5-9-14)
Techniek » RSS
SMM focust op zuinig en schoon (17-9-14)
Koppelverband krijgt FLEX-tunnel (5-9-14)
China ontwikkelt raketduikboot (5-9-14)
X-kont Ulstein verhoogt... (2-9-14)
Holland Paviljoen SMM spant de... (29-8-14)
Telematica » RSS
Scheepvaart speeltuin voor... (3-9-14)
Schippers testen nieuwe BICS-versie (3-7-14)
Veel strafbare fouten in AIS (2-7-14)
Vlaamse walstroom gaat online (5-5-14)
Beurs app voor Maritime Industry (30-4-14)
Varend bestaan » RSS
Schippers weigeren 7,50 nog langer... (19-9-14)
HZS Antwerpen breidt monumentaal... (19-9-14)
Maasbracht herdenkt... (19-9-14)
Column: De Franse slag (19-9-14)
Koninklijk paar op Prins Hendrik... (17-9-14)
Vervoermarkt » RSS
Vlaamse subsidie voor... (17-9-14)
Aan de Reis: Duits werk trekt aan (17-9-14)
Zeevrachtenmarkt: Ebola-angst neemt... (17-9-14)
Tankvaart wacht ‘tankslag' (12-9-14)
BVB stuurt de keuringsdienst van... (12-9-14)
Visserij » RSS
Experimenteel vleugeltuig met... (19-9-14)
Spotlights op langoustines (6-9-14)
‘Muren van haring en makreel' (5-9-14)
Garnalenkotter WR 230 doorzocht... (2-9-14)
Mosselzaad aan touwtjes (27-8-14)
Zeevaart » RSS
‘Kennis over ijsafzetting... (19-9-14)
Weg kwijt na ‘twee biertjes' en... (19-9-14)
Zware Kees: Doorgaand vaarwater (18-9-14)
‘Stugge overheid kost zeevaart... (12-9-14)
Nederlandse marine bezet 44ste... (11-9-14)






Product van de maand RSS

Nieuwsbrief ontvangen?

 

NieuwsbriefWilt u ook 2x per week op de hoogte worden gehouden van alle actualiteiten uit de maritieme sector?

Meldt u zich dan nu hier aan voor de gratis nieuwsbrief van Schuttevaer.nl!