Stremming

Nieuwe overnachtingshaven Spijk drie dagen dicht voor de binnenvaart

De vorige week geopende overnachtingshaven in Spijk is sinds dinsdag 19 maart 07:00 uur gestremd voor de binnenvaart. De nieuwe haven blijft dicht tot donderdag 21 maart 17:00 uur. In die tijd voert Rijkswaterstaat een vollast-test uit op het walstroomsysteem.

De nieuwe overnachtingshaven in Spijk is aangelegd door Boskalis. Foto Rijkswaterstaat

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Beste R.A. Steenbergen. Dank voor uw terechte punten, de meeste wist ik al.
    Kun je die trafokern niet aarden aan het schip i.p.v. aan de wal? Ik mag toch aannemen dat de primaire en secondaire spoelen wel geisoleerd zijn t.o.v. van de trafokern. En maakt een bloktrafo c.q. ringkerntrafo nog veel verschil?
    Jammer dat het trafo nullast verbruik zo hoog is. Inschakelvertragers zijn mij ook bekend. Dat van die spudpaal is wel een eyeopener ja.
    Mijns inziens is het slimmer om steeds in de walaarde een tweestrooms diodeblok op te nemen, met 3 diodes in serie heen, en ook 3 diodes in serie terug van 16, 32 of 63 Amperes. De spanningsval over de diodes is dan voldoende groot om de corrosieve gelijkstroom tegen te houden, maar de weerstand laag genoeg om een een aardlek en/of kortsluiting van 230/400 Vac~ wel door te laten en zo de zekering c.q. AardLekSchakelaars uit te laten schakelen. Bij nog grotere vermogens van b.v. 400 Amperes bij passagiersschepen ontkom je denk ik niet aan kathodische bescherming met opgedrukte stroom, maar daar heb ik geen ervaring mee. De walstroomkast en ook de walkabel tot aan de scheidingstrafo vallen wel onder het bouwbesluit en dus ook onder NEN1010. Een havenmeester kan een klant (zonder trafo) de walstroom weigeren, b.v. als de AardLekSchakelaar aan wal er te vaak uitvliegt. Bij een generatorverbod moet je dan gaan verhalen. Op meerdere locaties mag de schipper die AardLekSchakelaar aan wal niet zelf resetten, maar moet de havenmeester of monteur van de walstroom installatie dat doen. Daar zou een juridische reden voor zijn, al ben ik er nog niet achter welke dat dan is? O.a. in Wageningen speelt dat. Ik vind dat wel krom, want thuis kun je die ALS ook zelf resetten, moet 2 x per jaar (zomertijdwissel) ter voorkoming van vast gaan zitten. Echter ook op een schip zijn AardLekSchakelaars echt wel slim voor bescherming van mens en dier, zeker bij veel staal en vocht. Sinds 1995 zijn overal randgeaarde stopcontacten verplicht, 2-polig zonder aarde mogen (bij nieuwbouw of verbouw) terecht niet meer.
    Bij meerdere walaansluitingen op een schip, BB/SB c.q. voor/achter, zou je dat toch met een meerpolige meerstanden schakelaar kunnen opvangen, en dan is slechts een (of 3) scheidingstrafo(’s bij 3 fasen) voldoende i.p.v. zo’n hele set trafo’s per walaansluiting. Voordeel is dan ook dat er op de andere walaansluitingen geen spanning kan komen te staan.
    Misschien kunnen wij als vaste reageerders eens een keer ergens gezellig bijpraten?

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Nog een keer @Henri.Derksen,
    Over de kookplaat op laag vermogen, ik heb zelf een 1-fase laag vermogen 4-pits inductiekookplaat (die kan niet eens op hoog vermogen). Hij schakelt dan telkens tussen de pitten als er meer dan 2 aan staan. Je zult het verschil alleen merken als je meer dan 2 pitten tegelijk aan de kook wilt brengen, want eenmaal kokende hoeft alles maar op laag vermogen op aan de kook gehouden te worden. Ik zie elke paar seconden de borreltjes omhoog komen.
    Pas bij een schipper met een Pelgrim kookplaat die ‘per ongeluk’ op laag vermogen terecht kwam, dat kan komen door stroomstoringen, zei de fabrikant/importeur. En ja, een stroomstoring gebeurt meestal dagelijks op een schip wat niet continu draait.
    Nogmaals over de NEN: NEN is een norm, geen wet. En omdat NEN niet gratis (zelfs heel duur) is, hoef je je er niet aan te houden.
    Hier zijn rechtszaken over geweest. Maar, toen bleek: Ten diepste klopt dit, maar in het Bouwbesluit staat dat je je aan de NEN moet houden, en het Bouwbesluit schijnt wel weer onder een wet te vallen, dus is NEN indirect toch verplicht.
    Echter heb je met een schip niks met het Bouwbesluit te maken.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • @Henri.Derksen, ik heb ervaring met scheidingstrafo’s. Werkt goed, ook tegen elektrolytische corrosie (zegt men), mits de aarde van de wal niet verbonden is met de aarde van het schip. Soms sluit men de aarde van de wal niet aan, maar dan is je trafokern niet geaard. Ik heb er geleverd waarvan de trafo zelf op isolatoren in de trafo-behuizing staat. Aarde van de wal op de trafokern, aarde en nul van secundair op het schip.
    Toch mat ik pas bijna 0 ohm tussen de twee aardes. Oorzaak? Spudpaal in de grond!
    Er speelt nog een probleem met scheidingstrafo’s: Steeds meer (vooral lange) schepen hebben de laatste tijd 2 walstroom-aansluitingen, 1x voorop en 1x achterop. Dan heb je dus ook twee scheidingstrafo’s nodig. Want je sjouwt hem niet zomaar even heen en weer, een 10 kVA weegt al meer dan 100 kg.
    Een trafo heeft ook een groot eigen verbruik, dat kan zelfs onbelast al meer dan 300W zijn.
    En een hoge inschakelpiek, waardoor er bij een goede trafo een inschakelpiekbegrenzer op zit. Anders vliegt de zekering aan de wal er al uit bij het inschakelen.
    Uw opmerking over dat een schip aan de walstroom aan de NEN moet voldoen…. Waar staat dat? Het zou kunnen.
    Maar met een scheidingstrafo heb je daar niks meer mee te maken lijkt me. Je bent dan niet meer verbonden met de wal.
    Op een schip zitten zelden aardlekschakelaars. Soms wel.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Bij deze een update, De straatstenen van de Arnhemse Lage RijnKade waar de electrokabels voor de werkzaamheden langs de rand onder het zand zijn begraven, zijn nu grotendeels weer netjes teruggelegd. Dus zijn de bolders ook weer bruikbaar voor wie wil overnachten, want ’s avonds en ’s nachts wordt er niet aan de Hoge RijnKade gewerkt. Als je ’s morgens maar op tijd weer weg bent voor ze verder gaan klussen. Da’s toch wel handig nu de haven van Spijk enkele dagen dicht zit.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • @ R.A. Steenbergen. De AardLekSchakelaar storingen kun je grotendeels minimaliseren met een 1:1 scheidingstrafo van 16, 32 of 63 Amperes in elke Fase. Wel moet je dan de secondaire zijn “nullen” en aarden aan het scheepscasco en van een Hoofdzekering voorzien, daarachter een scheiding maken tussen 3 fasen krachtgroepen en 1 fase lichtgroepen en alle huishoud groepen met stopcontacten voorzien van een 1 Fase AardLekSchakelaar en zekeringen. Vast gemonteerde verbruikers zoals wasmachines en kookplaten hoefden niet achter een AardlekSchakelaar, nu wel dacht ik. Kookplaten voor 2 of 3 Fasen moeten ook achter een 3 Fasen AardLekSchakelaar., Echter achter een 3 Fasen AardLek (krachtgroep) mogen (bij verbouw of nieuwbouw) geen 1 Fase verbuikers (meer) zitten, sinds NEN 1010 van 2015. Oude installaties van voor 2015 dus nog wel. Voor walstroom moeten ook schepen aan de NEN 1010 voldoen!
    Voor een hobby schipper heb ik recent een kookplaat onderzoekje gedaan, en toen kwam ook de mogelijkheid van de vermogensbegrenzer in nieuwe inductiekookplaten boven water. Dan kun je wel op een lager vermogen (langzamer) koken met alle kookzones, zelfs met maar 1 Fase beschikbaar, b.v. op een enkele 1 fase omvormer. Met slechts 1 kookzone in gebruik is wel hoog vermogen (max. 3,7 kW) mogelijk. Ook op standje 6 i.p.v. 9 op meerdere pitten kun je prima koken, duurt het enkele minuten langer, so watt?
    In Nieuwegein mag de generator wel draaien als alle walaansluitingen bezet zijn, of als er meer vermogen nodig is dan de walaansluiting kan leveren. Dat kwam ik tegen in de APV van die gemeente. Toch handig om te weten nietwaar?
    https://www.nieuwegein.nl/parkeren-en-vervoer/bruggen-en-schepen/beroepsvaartuig-aanmeren
    https://www.nieuwegein.nl/parkeren-en-vervoer/bruggen-en-schepen/pleziervaartuig-aanmeren
    Alleen snappen ze daar niet dat er ook voormalige bedrijfsvaartuigen, thans CvO-plichtige pleziervaartuigen bestaan met een lengte van 20 meter of meer. Die zijn een Groot schip en mogen dus eveneens op zulke plaatsen gaan liggen. Het RPR en BPR kennen geen Beroepsvaartuigen, alleen Groot of Klein Schip.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Wat een geweldige planning is dit weer van RWS. Zo’n totale walstroom test had toch reeds in 2023 of begin 2024 ruim voor de opening al gedaan kunnen zijn toen er ook andere testen waren?
    Daarnaast wordt er weer veel meer (onnodige) ruimte geclaimd dan strikt nodig voor hun taak. Waarom moeten al die schepen wegblijven? Alleen de walstroom installaties tijdelijk stremmen voor schepen zou voldoende moeten zijn.
    Ja dan moet tijdelijk op enkele schepen hun generator enkele nachten draaien, of meerdere schepen pluggen bij de buurman in, scheelt ook al, en sommigen hebben voldoende zonnepanelen, hoeven dus geen generator te laten draaien. Die zouden al helemaal niet geweerd mogen worden.
    Bij het Arnhemse Hoge RijnKade project zouden alle werkzaamheden met electrische machines gedaan gaan worden en is er een zware tijdelijke infrastructuur met dikke kabels (onder het zand) aangelegd, maar kwam ik wel een dieseltank op de Lage RijnKade tegen, huh?. Het lijkt er op dat sommige maatregelen alleen voor de show dienen om politiek correct te zijn.
    Die electra containers met kabels in het zand zijn de reden dat er niet aan de Arnhemse Lage RijnKade gemeerd kan worden, want menige meerpaal ligt (onnodig) onder een stapel straatstenen, terwijl er wel een grote beunbak ligt. Het overgrote deel van de Lage RijnKade is prima beloopbaar en berijdbaar. Als je dan ook nog een overnachtingshaven (onnodig) afsluit, jaag je daarmee wel veel schippers tegen je in het harnas.
    Gun die schippers ook hun nachtrust in een veilige haven, i.p.v. over hun vaartijden te gaan zeuren en broodnodige ligplekken onnodig af te sluiten.
    Nu moeten ze uitwijken en daarmee hun vaartijd overschrijden. Regelmatig wordt het schippers onnodig moeilijk gemaakt. Terecht dat men ageert tegen de vele controles en veel te weinig voorzieningen.
    Een alternatief is de ankerplaats aan de Duitse zijde van de Rijn tegenover Lobith Tolkamer, maar dan slaapt men onrustig.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • En waarom moeten dan de schepen er uit?
    En zijn dit nu eens kasten zonder aarlekschakelaars?
    In een huis mogen maar 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar, bij walstroom komt een compleet bedrijf achter 1 aardlekschakelaar.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Te gek voor woorden. Mag toch aannemen dat RWS het benodigde vermogen had gespecificcerd en dat de aannemer bij het opleveren van de installatie moest aantonen, dat ze aan de specificatie voldeed. En nu moet zo’n test nog gedaan worden nadat de haven al in gebruik is. Onbegrijpelijk.

    Geplaatst door: wim52 op

Reageer

Nieuwe overnachtingshaven Spijk drie dagen dicht voor de binnenvaart | Schuttevaer.nl
Stremming

Nieuwe overnachtingshaven Spijk drie dagen dicht voor de binnenvaart

De vorige week geopende overnachtingshaven in Spijk is sinds dinsdag 19 maart 07:00 uur gestremd voor de binnenvaart. De nieuwe haven blijft dicht tot donderdag 21 maart 17:00 uur. In die tijd voert Rijkswaterstaat een vollast-test uit op het walstroomsysteem.

De nieuwe overnachtingshaven in Spijk is aangelegd door Boskalis. Foto Rijkswaterstaat

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Beste R.A. Steenbergen. Dank voor uw terechte punten, de meeste wist ik al.
    Kun je die trafokern niet aarden aan het schip i.p.v. aan de wal? Ik mag toch aannemen dat de primaire en secondaire spoelen wel geisoleerd zijn t.o.v. van de trafokern. En maakt een bloktrafo c.q. ringkerntrafo nog veel verschil?
    Jammer dat het trafo nullast verbruik zo hoog is. Inschakelvertragers zijn mij ook bekend. Dat van die spudpaal is wel een eyeopener ja.
    Mijns inziens is het slimmer om steeds in de walaarde een tweestrooms diodeblok op te nemen, met 3 diodes in serie heen, en ook 3 diodes in serie terug van 16, 32 of 63 Amperes. De spanningsval over de diodes is dan voldoende groot om de corrosieve gelijkstroom tegen te houden, maar de weerstand laag genoeg om een een aardlek en/of kortsluiting van 230/400 Vac~ wel door te laten en zo de zekering c.q. AardLekSchakelaars uit te laten schakelen. Bij nog grotere vermogens van b.v. 400 Amperes bij passagiersschepen ontkom je denk ik niet aan kathodische bescherming met opgedrukte stroom, maar daar heb ik geen ervaring mee. De walstroomkast en ook de walkabel tot aan de scheidingstrafo vallen wel onder het bouwbesluit en dus ook onder NEN1010. Een havenmeester kan een klant (zonder trafo) de walstroom weigeren, b.v. als de AardLekSchakelaar aan wal er te vaak uitvliegt. Bij een generatorverbod moet je dan gaan verhalen. Op meerdere locaties mag de schipper die AardLekSchakelaar aan wal niet zelf resetten, maar moet de havenmeester of monteur van de walstroom installatie dat doen. Daar zou een juridische reden voor zijn, al ben ik er nog niet achter welke dat dan is? O.a. in Wageningen speelt dat. Ik vind dat wel krom, want thuis kun je die ALS ook zelf resetten, moet 2 x per jaar (zomertijdwissel) ter voorkoming van vast gaan zitten. Echter ook op een schip zijn AardLekSchakelaars echt wel slim voor bescherming van mens en dier, zeker bij veel staal en vocht. Sinds 1995 zijn overal randgeaarde stopcontacten verplicht, 2-polig zonder aarde mogen (bij nieuwbouw of verbouw) terecht niet meer.
    Bij meerdere walaansluitingen op een schip, BB/SB c.q. voor/achter, zou je dat toch met een meerpolige meerstanden schakelaar kunnen opvangen, en dan is slechts een (of 3) scheidingstrafo(’s bij 3 fasen) voldoende i.p.v. zo’n hele set trafo’s per walaansluiting. Voordeel is dan ook dat er op de andere walaansluitingen geen spanning kan komen te staan.
    Misschien kunnen wij als vaste reageerders eens een keer ergens gezellig bijpraten?

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Nog een keer @Henri.Derksen,
    Over de kookplaat op laag vermogen, ik heb zelf een 1-fase laag vermogen 4-pits inductiekookplaat (die kan niet eens op hoog vermogen). Hij schakelt dan telkens tussen de pitten als er meer dan 2 aan staan. Je zult het verschil alleen merken als je meer dan 2 pitten tegelijk aan de kook wilt brengen, want eenmaal kokende hoeft alles maar op laag vermogen op aan de kook gehouden te worden. Ik zie elke paar seconden de borreltjes omhoog komen.
    Pas bij een schipper met een Pelgrim kookplaat die ‘per ongeluk’ op laag vermogen terecht kwam, dat kan komen door stroomstoringen, zei de fabrikant/importeur. En ja, een stroomstoring gebeurt meestal dagelijks op een schip wat niet continu draait.
    Nogmaals over de NEN: NEN is een norm, geen wet. En omdat NEN niet gratis (zelfs heel duur) is, hoef je je er niet aan te houden.
    Hier zijn rechtszaken over geweest. Maar, toen bleek: Ten diepste klopt dit, maar in het Bouwbesluit staat dat je je aan de NEN moet houden, en het Bouwbesluit schijnt wel weer onder een wet te vallen, dus is NEN indirect toch verplicht.
    Echter heb je met een schip niks met het Bouwbesluit te maken.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • @Henri.Derksen, ik heb ervaring met scheidingstrafo’s. Werkt goed, ook tegen elektrolytische corrosie (zegt men), mits de aarde van de wal niet verbonden is met de aarde van het schip. Soms sluit men de aarde van de wal niet aan, maar dan is je trafokern niet geaard. Ik heb er geleverd waarvan de trafo zelf op isolatoren in de trafo-behuizing staat. Aarde van de wal op de trafokern, aarde en nul van secundair op het schip.
    Toch mat ik pas bijna 0 ohm tussen de twee aardes. Oorzaak? Spudpaal in de grond!
    Er speelt nog een probleem met scheidingstrafo’s: Steeds meer (vooral lange) schepen hebben de laatste tijd 2 walstroom-aansluitingen, 1x voorop en 1x achterop. Dan heb je dus ook twee scheidingstrafo’s nodig. Want je sjouwt hem niet zomaar even heen en weer, een 10 kVA weegt al meer dan 100 kg.
    Een trafo heeft ook een groot eigen verbruik, dat kan zelfs onbelast al meer dan 300W zijn.
    En een hoge inschakelpiek, waardoor er bij een goede trafo een inschakelpiekbegrenzer op zit. Anders vliegt de zekering aan de wal er al uit bij het inschakelen.
    Uw opmerking over dat een schip aan de walstroom aan de NEN moet voldoen…. Waar staat dat? Het zou kunnen.
    Maar met een scheidingstrafo heb je daar niks meer mee te maken lijkt me. Je bent dan niet meer verbonden met de wal.
    Op een schip zitten zelden aardlekschakelaars. Soms wel.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Bij deze een update, De straatstenen van de Arnhemse Lage RijnKade waar de electrokabels voor de werkzaamheden langs de rand onder het zand zijn begraven, zijn nu grotendeels weer netjes teruggelegd. Dus zijn de bolders ook weer bruikbaar voor wie wil overnachten, want ’s avonds en ’s nachts wordt er niet aan de Hoge RijnKade gewerkt. Als je ’s morgens maar op tijd weer weg bent voor ze verder gaan klussen. Da’s toch wel handig nu de haven van Spijk enkele dagen dicht zit.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • @ R.A. Steenbergen. De AardLekSchakelaar storingen kun je grotendeels minimaliseren met een 1:1 scheidingstrafo van 16, 32 of 63 Amperes in elke Fase. Wel moet je dan de secondaire zijn “nullen” en aarden aan het scheepscasco en van een Hoofdzekering voorzien, daarachter een scheiding maken tussen 3 fasen krachtgroepen en 1 fase lichtgroepen en alle huishoud groepen met stopcontacten voorzien van een 1 Fase AardLekSchakelaar en zekeringen. Vast gemonteerde verbruikers zoals wasmachines en kookplaten hoefden niet achter een AardlekSchakelaar, nu wel dacht ik. Kookplaten voor 2 of 3 Fasen moeten ook achter een 3 Fasen AardLekSchakelaar., Echter achter een 3 Fasen AardLek (krachtgroep) mogen (bij verbouw of nieuwbouw) geen 1 Fase verbuikers (meer) zitten, sinds NEN 1010 van 2015. Oude installaties van voor 2015 dus nog wel. Voor walstroom moeten ook schepen aan de NEN 1010 voldoen!
    Voor een hobby schipper heb ik recent een kookplaat onderzoekje gedaan, en toen kwam ook de mogelijkheid van de vermogensbegrenzer in nieuwe inductiekookplaten boven water. Dan kun je wel op een lager vermogen (langzamer) koken met alle kookzones, zelfs met maar 1 Fase beschikbaar, b.v. op een enkele 1 fase omvormer. Met slechts 1 kookzone in gebruik is wel hoog vermogen (max. 3,7 kW) mogelijk. Ook op standje 6 i.p.v. 9 op meerdere pitten kun je prima koken, duurt het enkele minuten langer, so watt?
    In Nieuwegein mag de generator wel draaien als alle walaansluitingen bezet zijn, of als er meer vermogen nodig is dan de walaansluiting kan leveren. Dat kwam ik tegen in de APV van die gemeente. Toch handig om te weten nietwaar?
    https://www.nieuwegein.nl/parkeren-en-vervoer/bruggen-en-schepen/beroepsvaartuig-aanmeren
    https://www.nieuwegein.nl/parkeren-en-vervoer/bruggen-en-schepen/pleziervaartuig-aanmeren
    Alleen snappen ze daar niet dat er ook voormalige bedrijfsvaartuigen, thans CvO-plichtige pleziervaartuigen bestaan met een lengte van 20 meter of meer. Die zijn een Groot schip en mogen dus eveneens op zulke plaatsen gaan liggen. Het RPR en BPR kennen geen Beroepsvaartuigen, alleen Groot of Klein Schip.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Wat een geweldige planning is dit weer van RWS. Zo’n totale walstroom test had toch reeds in 2023 of begin 2024 ruim voor de opening al gedaan kunnen zijn toen er ook andere testen waren?
    Daarnaast wordt er weer veel meer (onnodige) ruimte geclaimd dan strikt nodig voor hun taak. Waarom moeten al die schepen wegblijven? Alleen de walstroom installaties tijdelijk stremmen voor schepen zou voldoende moeten zijn.
    Ja dan moet tijdelijk op enkele schepen hun generator enkele nachten draaien, of meerdere schepen pluggen bij de buurman in, scheelt ook al, en sommigen hebben voldoende zonnepanelen, hoeven dus geen generator te laten draaien. Die zouden al helemaal niet geweerd mogen worden.
    Bij het Arnhemse Hoge RijnKade project zouden alle werkzaamheden met electrische machines gedaan gaan worden en is er een zware tijdelijke infrastructuur met dikke kabels (onder het zand) aangelegd, maar kwam ik wel een dieseltank op de Lage RijnKade tegen, huh?. Het lijkt er op dat sommige maatregelen alleen voor de show dienen om politiek correct te zijn.
    Die electra containers met kabels in het zand zijn de reden dat er niet aan de Arnhemse Lage RijnKade gemeerd kan worden, want menige meerpaal ligt (onnodig) onder een stapel straatstenen, terwijl er wel een grote beunbak ligt. Het overgrote deel van de Lage RijnKade is prima beloopbaar en berijdbaar. Als je dan ook nog een overnachtingshaven (onnodig) afsluit, jaag je daarmee wel veel schippers tegen je in het harnas.
    Gun die schippers ook hun nachtrust in een veilige haven, i.p.v. over hun vaartijden te gaan zeuren en broodnodige ligplekken onnodig af te sluiten.
    Nu moeten ze uitwijken en daarmee hun vaartijd overschrijden. Regelmatig wordt het schippers onnodig moeilijk gemaakt. Terecht dat men ageert tegen de vele controles en veel te weinig voorzieningen.
    Een alternatief is de ankerplaats aan de Duitse zijde van de Rijn tegenover Lobith Tolkamer, maar dan slaapt men onrustig.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • En waarom moeten dan de schepen er uit?
    En zijn dit nu eens kasten zonder aarlekschakelaars?
    In een huis mogen maar 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar, bij walstroom komt een compleet bedrijf achter 1 aardlekschakelaar.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Te gek voor woorden. Mag toch aannemen dat RWS het benodigde vermogen had gespecificcerd en dat de aannemer bij het opleveren van de installatie moest aantonen, dat ze aan de specificatie voldeed. En nu moet zo’n test nog gedaan worden nadat de haven al in gebruik is. Onbegrijpelijk.

    Geplaatst door: wim52 op

Reageer