Meer dan 14.000 kinderen maken kennis met zeevaart

Kapitein Ewoud voor in ’t Holt van de Sardius (rederij De Bock Maritiem) heeft gezorgd voor de 500ste gastles in het kader van de actie Zeebenen in de Klas. Hij gaf die les afgelopen maandag in Rotterdam, aan groep 7/8 van de Jacob Marisschool.

Meer dan 14.000 kinderen maken kennis met zeevaart

Dat betekent dat nu ruim 14.000 Nederlandse
basisscholieren een kapitein, loods, stuurman of wtk in de klas hebben gehad die
kwam vertellen over de wereld van de zeevaart. Ruim 1000 kinderen gaven daarbij
aan interesse te hebben om later iets met zeevaart te gaan doen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Wat heeft jouw verhaaltje te maken met mijn kritiek,gefundeerd op hedendaagse realiteit?
    Op geen enkel feit weerleg je mijn kritiek op de leugenachtige voorlichting,die gegeven schijnt te worden over de zeevaart,zoals die er nu voorstaat.

    Ook hier weer een ongepaste reaktie,die nergens op slaat.gr.George

    Geplaatst door: georgevan op
  • @Georgevan
    Ik weet niet waarom je zo gefrustreerd over de zeevaart schrijft, ook ik ken wel collega’s die alleen vrienden in een krat hadden.
    Maar over het algemeen heb ik toch echt veel positieve ervaringen.
    Ik ben in 1964 begonnen op de kustvaart als lichtmatroos en ben toen opgevoed door een Spaanse bootsman,waar ik hem nog steeds dankbaar voor ben.
    In de 15 jaar dat ik op zee gevaren heb,heb ik met legio nationaliteiten samen gevaren,Spanjolen Kaapverdiërs Gevluchte Oost-Duitsers Nigerianen Ethiopiërs Filipijnen enz, en niet te vergeten Friezen Groningers Kattikers scheveningers en nog zo’n paar.
    Ik ben in 1984 gestopt in de zeevaart maar heb nog veel contacten met collega’s maar er is niet een zo zuur als jij schrijft.
    Ik zit nu al weer 28 jaar in de binnenvaart op enkele incidenten na met veel plezier.
    Misschien moet je is bij je zelf nagaan of het ook niet een cultuur is om zo negatief te zijn.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Ik heb nog geen enkel ter zake doend antwoord gezien tav mijn argumenten,dat er over het zeemansleven,-zoals het zich al enige tijd ontwikkelt-,verkeerde voorlichting aan de Nederlandse jeugd gegeven schijnt te worden.Dit baseer ik op bijgaand kranteartikel.

    Als ik dan als persoon in negatief daglicht gezet moet worden,om Uw mening te ventileren,heeft dat niets te maken met het oorspronkelijke onderwerp,waar deze diskussie over behoort te gaan.

    Om deze reden ga ik ook niet inhoudelijk in,op de reakties van R.A of Zeeman,want ieder weldenkend persoon,kan uit deze bijdrages het zijne destilleren.Vr.gr.George

    Geplaatst door: georgevan op
  • @Georgevan
    Ik heb van 1997 tot 2001 continu op zee gevaren (12 maanden per jaar) en van 2001 tot 2010 3 tot 4 maanden per jaar. En ben nooit met tegenzin gegaan…
    Misschien maakt George het leven voor zichzelf moeilijk? Doemdenken?

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Men probeert kinderen enthoesiast te maken met valse voorspiegelingen en verkeerde informatie.
    Dat klopt niet.
    Kop in het zand,maar,en “je eigen aanpassen…”
    gr.George

    Geplaatst door: georgevan op
  • Tjonge jonge George. Tuurlijk heb jij nogmaals je punt. Maar dit gaat over de kinderen die je enthousiast moet maken voor dit vak!Jij helpt daar niet echt bij. Vroeger..jawel..Had ik ook met kapiteins gevaren die zeiden :dat alles vroeger beter was , en daar zat ik als jong piepeltje van: waar ben ik nu in terrecht gekomen. Nu ben ik zelf kapitein en ik voel me verantwoord voor de jongere mensen om niet zo negatief te zijn en al dat gedoe gewoon over je laten komen, en anders kap dan dr gewoon mee!!Je zegt dat je maanden met gezeur zit aan boord…maar je vergeet dat je daarna weer een paar maanden thuis kan zitten en de boot de boot laat.(of moet ik schip zeggen) Dat heb je aan wal absoluut niet.Maar ach ieder zn mening. suc6 George.

    Geplaatst door: zeeman op
  • @Zeeman:
    Ik kan het niet nalaten een enkele kanttekening te plaatsen bij Uw reaktie,omdat deze enigszins ”off topic” is.
    Het artikel gaat over voorlichting op scholen over de zeevaart,om kinderen enthoesiast te maken voor deze bedrijfstak.
    Naar mijn mening,gebaseerd op eigen ervaring,recente verhalen van varende kennissen,kranteartikelen,en bijv.ook Uw bijdrage,is het zeemansberoep als aantrekkelijk en met toekomst perspektief voor te stellen,diskutabel.

    Het tegendeel is juist waar.
    Er is geen toekomst voor een Nederlander als zeeman,en de werkomstandigheden zijn miserabel.

    Degene,die verantwoordelijk is voor dit initiatief,en degenen,die hun goede tijd eraan verspillen,doen aan volksverlakkerij.
    Hierin is de zeevaartsektor toch voorloper,de beloftes van “rendement tot 24 %” in herinnering roepend…

    Het afgeven op een walbaan is goedkoop,en niet helemaal naar waarheid.Ik zie in mijn omgeving schares mensen,die met plezier ´s-ochtends de deur uit gaan,hun hobby´s kunnen beoefenen,hun kinderen zien opgroeien,en in twee weken vakantie in het buitenland,meer van de wereld zien,dan een gemiddelde zeeman in een jaar.
    Zeurende baas…???
    Wat had je gedacht van zelfingenomen kapiteintjes,kleine diktator machinisten,vervelende autoriteiten,en onbekwaam walpersoneel…?
    Daar zit je maanden achtereen mee opgescheept,of kom je konstant weer tegen.

    ”Aanpassen” als argument,om zaken te aksepteren,die niet normaal zijn….???
    Maar als je er vrolijk bij kunt blijven,zul je geen last hebben van verzuring…

    Een bevriende kapitein had als spreuk:”Een dag niet gelachen,is een dag niet geleefd”…
    Daar moeten we ons maar aan vast houden…Vr.gr.George
    .

    Geplaatst door: georgevan op
  • Wat George betreft heeft hij wel gelijk. Maar het gaat mij de manier hoe er mee om te gaan. aanpassen dus. Op de wal is ook niet alles. 9 tot 5,files, zeurende bazen,goede tijden,slechte tijden.etc. Ondanks wat George zegt vind ik het na 15 jaar nog een fantasties beroep.Ik heb en zie nog veel van de wereld en maak goede dingen mee en de rest ach.Je moet gewoon mazzel hebben en door de crisis betalen reders momenteel minder overtime,zodat je toch wel tijd heb om bij te komen. En ook de periode 2 mnd op/af is ideaal. nogmaals het ligt aan jezelf en de instelling die je hebt. suc6 en verzuur niet mensen!!

    Geplaatst door: zeeman op
  • @R.A.Steenbergen:
    Dus een werkende internetaansluiting en mooie hut weegt dus op tegen,dat je naar zee gestuurd wordt met niet altijd kapabel personeel,waarmee kommunikatie juist slecht verloopt.
    Dat je aan tafel moet,met mensen,wiens sociale vaardigheden erg verschillen met door ons als beschaafd aanvaarde gewoontes.
    Dat je in vele havens als zeeman behandeld wordt als uitschot,zonder rechten.
    Dat je in delen van de wereld je leven niet zeker bent.Op zee,in de havens en ten anker!
    Dat je door drukke vaart vermoeid raakt,zonder dat rederij of vakbond iets voor je kunnen betekenen.Klaag bij de rederij,en er komt iemand in jouw plaats,die zekere omstandigheden wel aksepteert.

    Uit mijn eigen beleving durf ik te stellen,dat ik, in de tijd van Radio Nederland Wereldoproep en het organiseren van muntjes en zoeken naar werkende telefooncellen,in ieder geval even tevreden was,als U voorgeeft nu te zijn.
    Toen had ik de telefoon rekening nog wel in de hand…
    Zoals reeds opgemerkt:Eenieder mag zijn mening hierover hebben.Maar men moet de werkelijkheid niet mooier voorstellen,dan die is.
    Diverse varende kennissen,waarmee ik nog kontakt heb,en door wie ik mijn mening regelmatig bevestigd zie,gaan met de grootst mogelijke tegenzin iedere keer weer naar een schip.
    Maar vrouw,kindjes,huisje,boompje,beestje geven hen niet de gelegenheid.Vr.gr.George

    Geplaatst door: georgevan op
  • @georgevan,

    In sommige dingen heb je gelijk, zoals veel te veel papieren rompslomp, afgesloten terreinen enzovoort.
    Echter is niet alles verslechterd. Het comfort aan boord is veel beter dan vroeger (verwarming/koeling/decibels). Verder heeft tegenwoordig iedereen z’n mobieltje waarmee je vanuit alle landen kunt bellen en hebben veel schepen continu (vaak gratis) internet, ook op de grote plas, met in elke hut een aansluiting. Internet via de satelliet wordt kwalitatief steeds beter.
    Hieruit vloeit voort Skype en VoIP.
    Dat is toch wat anders dan vroeger lopend naar een telefooncel, muntjes zoeken, en een brief op de post doen in de hoop dat hij binnen twee weken aankomt.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Wat een klinkklare onzin,om tegenwoordig het zeemansberoep nog als “interessant” te willen verkopen.
    Die tijd is geweest,en onder de tegenwoordige omstandigheden komt dat niet meer terug.
    Ik vraag me af,of de mensen,die dit soort sprookjes op scholen gaan vertellen,wel in de werkelijkheid leven.
    Geen sociaal leven aan boord,dank zij verschillende nationaliteiten,die niet op elkaar
    aansluiten qua mentaliteit,opleiding en levensgewoonten.
    Zeer korte ligtijden,in afgesloten havens,zodat
    “overal”,waar kapitein Voor in´t Holt wel niet geweest is,een diskutabele uitspraak is.
    De zeer slechte medewerking,die je van rederijen en Nederlandse vakbond kunt verwachten.
    Veel havens met eksotische namen zijn voor de zeeman een nachtmerrie.
    Zelfs Europese havens worden steeds ingewikkelder.Bijv lijst van aan te bevelen kontroles,door kapitein,voor aanlopen van bepaalde havens,is een burokratisch obstakel.Uitgevonden door burokraten,om burokratie in stand te houden.
    Op papier klopt alles,maar niet kapabel personeel
    en gevaarlijke omstandigheden aan boord wordt te weinig aandacht aan geschonken.
    Eenieder mag hierover een eigen mening hebben,maar die van dagdromers zijn niet op de werkelijkheid gebaseerd.Vr.gr.George

    Geplaatst door: georgevan op
  • Ik vind het een prima initiatief om jongeren op deze manier geïnteresseerd te krijgen voor het varend beroep.
    Jaren geleden heb dit eens voorgesteld aan mijn zoon, maar vanwege zijn vaarperioden van 4 maanden op en 2 maanden af kwam het er niet van, hoewel ik hem daar wel bij wilde bijstaan.
    Hij heeft gevaren bij Spliethoff en de Holland America Lijn als wtk en heeft promoties gemaakt tot 1e machinist (1st Engineer)
    Het is een mooi beroep je moet natuurlijk wel in een klein team kunnen werken en als je later een partner hebt moet ook die tegen de perioden kunnen als je als zeeman van huis bent.

    Geplaatst door: Jan Bakker op
  • Tja helaas is het niet alleen in de zeevaart zo. In de binnvaart word je in Nederland geroepen met: Schippertje, maar in Duitsland ben je ineens Herr Schiffman. De instroom naar de binnenvaart is al vele jaren veel te laag. Als je in de bijstand het als alleenstaand ouder zelfs €1800 met alle toeslagen kunt krijgen en een Politieagent het met €1900 mag doen zal er ook nooit wat veranderen, helaas

    Geplaatst door: Gerrie op
  • Ja en die achterlijke belasting verhoging voor de reders(voor stel D66)achter wegen laten,anders is er zo wie zo niks meer te varen.
    En wat Peter zegt,werd je in Nederland als zeeman met de nek aan gekeken,terwijl je in het buitenland met walging het opkomend sekstoerisme moest aanzien.
    Veel zeelui missen na een loopbaan op zee de aansluiting met de wal volledig en keren gedesillusioneerd terug naar de zeevaart.
    Anderen vervallen in alcoholisme en bevestigen daarmee het vooroordeel,sommigen gaat het wat beter af houden zich vast aan hun gezin en onderhouden nog contact met oud collega’s.
    Maar als dit allemaal weglaat,is het werkelijk een van de mooiste beroepen die er bestaan,meestal onvoorwaardelijke collegialiteit,het samen uit samen thuis,niet weglopen voor gevaar,het op elkaar letten bij werkzaam heden.
    Natuurlijk zitten er soms fouten tussen,maar dat is toch een uitzondering.
    Ik hoop dat de toekomstige zeelui zich niet laten afschrikken door mijn mijmeringen,het is nogmaals een prachtig beroep die je de rest van je leven niet meer los laat,zowel positief of negatief.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Eindelijk een positieve benadering, beter laat dan nooit.
    In de jaren na de oorlog en tot voor kort werd je negatief behandeld als je zij ik ben zeevarende.
    Maar ik voel het wel, er is een groot te kort aan mensen die voor de zeevaart kiezen. De tijden zijn veranderd niet meer voor jaren weg tegen slechte beloning, maar betere verlof en studie regeling. Nu maar hopen dat ook de ouders een ander beeld hebben van de zeevarende, want daar begint het mee

    Geplaatst door: Peter op

Reageer

Meer dan 14.000 kinderen maken kennis met zeevaart | Schuttevaer.nl

Meer dan 14.000 kinderen maken kennis met zeevaart

Kapitein Ewoud voor in ’t Holt van de Sardius (rederij De Bock Maritiem) heeft gezorgd voor de 500ste gastles in het kader van de actie Zeebenen in de Klas. Hij gaf die les afgelopen maandag in Rotterdam, aan groep 7/8 van de Jacob Marisschool.

Meer dan 14.000 kinderen maken kennis met zeevaart

Dat betekent dat nu ruim 14.000 Nederlandse
basisscholieren een kapitein, loods, stuurman of wtk in de klas hebben gehad die
kwam vertellen over de wereld van de zeevaart. Ruim 1000 kinderen gaven daarbij
aan interesse te hebben om later iets met zeevaart te gaan doen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Wat heeft jouw verhaaltje te maken met mijn kritiek,gefundeerd op hedendaagse realiteit?
    Op geen enkel feit weerleg je mijn kritiek op de leugenachtige voorlichting,die gegeven schijnt te worden over de zeevaart,zoals die er nu voorstaat.

    Ook hier weer een ongepaste reaktie,die nergens op slaat.gr.George

    Geplaatst door: georgevan op
  • @Georgevan
    Ik weet niet waarom je zo gefrustreerd over de zeevaart schrijft, ook ik ken wel collega’s die alleen vrienden in een krat hadden.
    Maar over het algemeen heb ik toch echt veel positieve ervaringen.
    Ik ben in 1964 begonnen op de kustvaart als lichtmatroos en ben toen opgevoed door een Spaanse bootsman,waar ik hem nog steeds dankbaar voor ben.
    In de 15 jaar dat ik op zee gevaren heb,heb ik met legio nationaliteiten samen gevaren,Spanjolen Kaapverdiërs Gevluchte Oost-Duitsers Nigerianen Ethiopiërs Filipijnen enz, en niet te vergeten Friezen Groningers Kattikers scheveningers en nog zo’n paar.
    Ik ben in 1984 gestopt in de zeevaart maar heb nog veel contacten met collega’s maar er is niet een zo zuur als jij schrijft.
    Ik zit nu al weer 28 jaar in de binnenvaart op enkele incidenten na met veel plezier.
    Misschien moet je is bij je zelf nagaan of het ook niet een cultuur is om zo negatief te zijn.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Ik heb nog geen enkel ter zake doend antwoord gezien tav mijn argumenten,dat er over het zeemansleven,-zoals het zich al enige tijd ontwikkelt-,verkeerde voorlichting aan de Nederlandse jeugd gegeven schijnt te worden.Dit baseer ik op bijgaand kranteartikel.

    Als ik dan als persoon in negatief daglicht gezet moet worden,om Uw mening te ventileren,heeft dat niets te maken met het oorspronkelijke onderwerp,waar deze diskussie over behoort te gaan.

    Om deze reden ga ik ook niet inhoudelijk in,op de reakties van R.A of Zeeman,want ieder weldenkend persoon,kan uit deze bijdrages het zijne destilleren.Vr.gr.George

    Geplaatst door: georgevan op
  • @Georgevan
    Ik heb van 1997 tot 2001 continu op zee gevaren (12 maanden per jaar) en van 2001 tot 2010 3 tot 4 maanden per jaar. En ben nooit met tegenzin gegaan…
    Misschien maakt George het leven voor zichzelf moeilijk? Doemdenken?

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Men probeert kinderen enthoesiast te maken met valse voorspiegelingen en verkeerde informatie.
    Dat klopt niet.
    Kop in het zand,maar,en “je eigen aanpassen…”
    gr.George

    Geplaatst door: georgevan op
  • Tjonge jonge George. Tuurlijk heb jij nogmaals je punt. Maar dit gaat over de kinderen die je enthousiast moet maken voor dit vak!Jij helpt daar niet echt bij. Vroeger..jawel..Had ik ook met kapiteins gevaren die zeiden :dat alles vroeger beter was , en daar zat ik als jong piepeltje van: waar ben ik nu in terrecht gekomen. Nu ben ik zelf kapitein en ik voel me verantwoord voor de jongere mensen om niet zo negatief te zijn en al dat gedoe gewoon over je laten komen, en anders kap dan dr gewoon mee!!Je zegt dat je maanden met gezeur zit aan boord…maar je vergeet dat je daarna weer een paar maanden thuis kan zitten en de boot de boot laat.(of moet ik schip zeggen) Dat heb je aan wal absoluut niet.Maar ach ieder zn mening. suc6 George.

    Geplaatst door: zeeman op
  • @Zeeman:
    Ik kan het niet nalaten een enkele kanttekening te plaatsen bij Uw reaktie,omdat deze enigszins ”off topic” is.
    Het artikel gaat over voorlichting op scholen over de zeevaart,om kinderen enthoesiast te maken voor deze bedrijfstak.
    Naar mijn mening,gebaseerd op eigen ervaring,recente verhalen van varende kennissen,kranteartikelen,en bijv.ook Uw bijdrage,is het zeemansberoep als aantrekkelijk en met toekomst perspektief voor te stellen,diskutabel.

    Het tegendeel is juist waar.
    Er is geen toekomst voor een Nederlander als zeeman,en de werkomstandigheden zijn miserabel.

    Degene,die verantwoordelijk is voor dit initiatief,en degenen,die hun goede tijd eraan verspillen,doen aan volksverlakkerij.
    Hierin is de zeevaartsektor toch voorloper,de beloftes van “rendement tot 24 %” in herinnering roepend…

    Het afgeven op een walbaan is goedkoop,en niet helemaal naar waarheid.Ik zie in mijn omgeving schares mensen,die met plezier ´s-ochtends de deur uit gaan,hun hobby´s kunnen beoefenen,hun kinderen zien opgroeien,en in twee weken vakantie in het buitenland,meer van de wereld zien,dan een gemiddelde zeeman in een jaar.
    Zeurende baas…???
    Wat had je gedacht van zelfingenomen kapiteintjes,kleine diktator machinisten,vervelende autoriteiten,en onbekwaam walpersoneel…?
    Daar zit je maanden achtereen mee opgescheept,of kom je konstant weer tegen.

    ”Aanpassen” als argument,om zaken te aksepteren,die niet normaal zijn….???
    Maar als je er vrolijk bij kunt blijven,zul je geen last hebben van verzuring…

    Een bevriende kapitein had als spreuk:”Een dag niet gelachen,is een dag niet geleefd”…
    Daar moeten we ons maar aan vast houden…Vr.gr.George
    .

    Geplaatst door: georgevan op
  • Wat George betreft heeft hij wel gelijk. Maar het gaat mij de manier hoe er mee om te gaan. aanpassen dus. Op de wal is ook niet alles. 9 tot 5,files, zeurende bazen,goede tijden,slechte tijden.etc. Ondanks wat George zegt vind ik het na 15 jaar nog een fantasties beroep.Ik heb en zie nog veel van de wereld en maak goede dingen mee en de rest ach.Je moet gewoon mazzel hebben en door de crisis betalen reders momenteel minder overtime,zodat je toch wel tijd heb om bij te komen. En ook de periode 2 mnd op/af is ideaal. nogmaals het ligt aan jezelf en de instelling die je hebt. suc6 en verzuur niet mensen!!

    Geplaatst door: zeeman op
  • @R.A.Steenbergen:
    Dus een werkende internetaansluiting en mooie hut weegt dus op tegen,dat je naar zee gestuurd wordt met niet altijd kapabel personeel,waarmee kommunikatie juist slecht verloopt.
    Dat je aan tafel moet,met mensen,wiens sociale vaardigheden erg verschillen met door ons als beschaafd aanvaarde gewoontes.
    Dat je in vele havens als zeeman behandeld wordt als uitschot,zonder rechten.
    Dat je in delen van de wereld je leven niet zeker bent.Op zee,in de havens en ten anker!
    Dat je door drukke vaart vermoeid raakt,zonder dat rederij of vakbond iets voor je kunnen betekenen.Klaag bij de rederij,en er komt iemand in jouw plaats,die zekere omstandigheden wel aksepteert.

    Uit mijn eigen beleving durf ik te stellen,dat ik, in de tijd van Radio Nederland Wereldoproep en het organiseren van muntjes en zoeken naar werkende telefooncellen,in ieder geval even tevreden was,als U voorgeeft nu te zijn.
    Toen had ik de telefoon rekening nog wel in de hand…
    Zoals reeds opgemerkt:Eenieder mag zijn mening hierover hebben.Maar men moet de werkelijkheid niet mooier voorstellen,dan die is.
    Diverse varende kennissen,waarmee ik nog kontakt heb,en door wie ik mijn mening regelmatig bevestigd zie,gaan met de grootst mogelijke tegenzin iedere keer weer naar een schip.
    Maar vrouw,kindjes,huisje,boompje,beestje geven hen niet de gelegenheid.Vr.gr.George

    Geplaatst door: georgevan op
  • @georgevan,

    In sommige dingen heb je gelijk, zoals veel te veel papieren rompslomp, afgesloten terreinen enzovoort.
    Echter is niet alles verslechterd. Het comfort aan boord is veel beter dan vroeger (verwarming/koeling/decibels). Verder heeft tegenwoordig iedereen z’n mobieltje waarmee je vanuit alle landen kunt bellen en hebben veel schepen continu (vaak gratis) internet, ook op de grote plas, met in elke hut een aansluiting. Internet via de satelliet wordt kwalitatief steeds beter.
    Hieruit vloeit voort Skype en VoIP.
    Dat is toch wat anders dan vroeger lopend naar een telefooncel, muntjes zoeken, en een brief op de post doen in de hoop dat hij binnen twee weken aankomt.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Wat een klinkklare onzin,om tegenwoordig het zeemansberoep nog als “interessant” te willen verkopen.
    Die tijd is geweest,en onder de tegenwoordige omstandigheden komt dat niet meer terug.
    Ik vraag me af,of de mensen,die dit soort sprookjes op scholen gaan vertellen,wel in de werkelijkheid leven.
    Geen sociaal leven aan boord,dank zij verschillende nationaliteiten,die niet op elkaar
    aansluiten qua mentaliteit,opleiding en levensgewoonten.
    Zeer korte ligtijden,in afgesloten havens,zodat
    “overal”,waar kapitein Voor in´t Holt wel niet geweest is,een diskutabele uitspraak is.
    De zeer slechte medewerking,die je van rederijen en Nederlandse vakbond kunt verwachten.
    Veel havens met eksotische namen zijn voor de zeeman een nachtmerrie.
    Zelfs Europese havens worden steeds ingewikkelder.Bijv lijst van aan te bevelen kontroles,door kapitein,voor aanlopen van bepaalde havens,is een burokratisch obstakel.Uitgevonden door burokraten,om burokratie in stand te houden.
    Op papier klopt alles,maar niet kapabel personeel
    en gevaarlijke omstandigheden aan boord wordt te weinig aandacht aan geschonken.
    Eenieder mag hierover een eigen mening hebben,maar die van dagdromers zijn niet op de werkelijkheid gebaseerd.Vr.gr.George

    Geplaatst door: georgevan op
  • Ik vind het een prima initiatief om jongeren op deze manier geïnteresseerd te krijgen voor het varend beroep.
    Jaren geleden heb dit eens voorgesteld aan mijn zoon, maar vanwege zijn vaarperioden van 4 maanden op en 2 maanden af kwam het er niet van, hoewel ik hem daar wel bij wilde bijstaan.
    Hij heeft gevaren bij Spliethoff en de Holland America Lijn als wtk en heeft promoties gemaakt tot 1e machinist (1st Engineer)
    Het is een mooi beroep je moet natuurlijk wel in een klein team kunnen werken en als je later een partner hebt moet ook die tegen de perioden kunnen als je als zeeman van huis bent.

    Geplaatst door: Jan Bakker op
  • Tja helaas is het niet alleen in de zeevaart zo. In de binnvaart word je in Nederland geroepen met: Schippertje, maar in Duitsland ben je ineens Herr Schiffman. De instroom naar de binnenvaart is al vele jaren veel te laag. Als je in de bijstand het als alleenstaand ouder zelfs €1800 met alle toeslagen kunt krijgen en een Politieagent het met €1900 mag doen zal er ook nooit wat veranderen, helaas

    Geplaatst door: Gerrie op
  • Ja en die achterlijke belasting verhoging voor de reders(voor stel D66)achter wegen laten,anders is er zo wie zo niks meer te varen.
    En wat Peter zegt,werd je in Nederland als zeeman met de nek aan gekeken,terwijl je in het buitenland met walging het opkomend sekstoerisme moest aanzien.
    Veel zeelui missen na een loopbaan op zee de aansluiting met de wal volledig en keren gedesillusioneerd terug naar de zeevaart.
    Anderen vervallen in alcoholisme en bevestigen daarmee het vooroordeel,sommigen gaat het wat beter af houden zich vast aan hun gezin en onderhouden nog contact met oud collega’s.
    Maar als dit allemaal weglaat,is het werkelijk een van de mooiste beroepen die er bestaan,meestal onvoorwaardelijke collegialiteit,het samen uit samen thuis,niet weglopen voor gevaar,het op elkaar letten bij werkzaam heden.
    Natuurlijk zitten er soms fouten tussen,maar dat is toch een uitzondering.
    Ik hoop dat de toekomstige zeelui zich niet laten afschrikken door mijn mijmeringen,het is nogmaals een prachtig beroep die je de rest van je leven niet meer los laat,zowel positief of negatief.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Eindelijk een positieve benadering, beter laat dan nooit.
    In de jaren na de oorlog en tot voor kort werd je negatief behandeld als je zij ik ben zeevarende.
    Maar ik voel het wel, er is een groot te kort aan mensen die voor de zeevaart kiezen. De tijden zijn veranderd niet meer voor jaren weg tegen slechte beloning, maar betere verlof en studie regeling. Nu maar hopen dat ook de ouders een ander beeld hebben van de zeevarende, want daar begint het mee

    Geplaatst door: Peter op

Reageer