Zeevrachtenmarkt: Groeiend optimisme containermarkt

Als de enorme investeringen in de Chinese infrastructuur inderdaad afnemen, zoals wordt aangenomen, dan zal de invoer van ijzererts ook sterk verminderen. Maar zo’n omslag komt niet van de ene dag op de andere dag, want dat zou een enorme werkloosheid veroorzaken. De mogelijke toename van de werkloosheid is het grote dilemma voor de beleidmakers in China, ook bij het al of niet openhouden van verliesgevende scheepswerven. Voor de vrachtenmarkt zou het een zegen zijn als de werven worden gesloten.

De Braziliaanse
export van ijzererts naar China is de eerste maanden van dit jaar al fors
gedaald. Maar door de grote hoeveelheden erts die in de laatste maanden
van 2011 werden ingevoerd zijn de voorraden bij de Chinese hoogovens zo groot
dat de vraag naar erts wel moest inzakken.
De capesizers moeten
lagere huren en vrachten accepteren. De Navios Pollux (180.727 dwt, 2009) werd
gecharterd oplevering Gijon voor een Atlantische rondreis, teruglevering
West-Europa voor een barre $ 2500 per dag. In het Verre Oosten was het iets
beter maar ook pover. De Rahi (173.000 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering
Mandra, via Goa, teruglevering Qingdao voor $ 13.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Groeiend optimisme containermarkt | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Groeiend optimisme containermarkt

Als de enorme investeringen in de Chinese infrastructuur inderdaad afnemen, zoals wordt aangenomen, dan zal de invoer van ijzererts ook sterk verminderen. Maar zo’n omslag komt niet van de ene dag op de andere dag, want dat zou een enorme werkloosheid veroorzaken. De mogelijke toename van de werkloosheid is het grote dilemma voor de beleidmakers in China, ook bij het al of niet openhouden van verliesgevende scheepswerven. Voor de vrachtenmarkt zou het een zegen zijn als de werven worden gesloten.

De Braziliaanse
export van ijzererts naar China is de eerste maanden van dit jaar al fors
gedaald. Maar door de grote hoeveelheden erts die in de laatste maanden
van 2011 werden ingevoerd zijn de voorraden bij de Chinese hoogovens zo groot
dat de vraag naar erts wel moest inzakken.
De capesizers moeten
lagere huren en vrachten accepteren. De Navios Pollux (180.727 dwt, 2009) werd
gecharterd oplevering Gijon voor een Atlantische rondreis, teruglevering
West-Europa voor een barre $ 2500 per dag. In het Verre Oosten was het iets
beter maar ook pover. De Rahi (173.000 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering
Mandra, via Goa, teruglevering Qingdao voor $ 13.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer