De Braziliaanse
export van ijzererts naar China is de eerste maanden van dit jaar al fors
gedaald. Maar door de grote hoeveelheden erts die in de laatste maanden
van 2011 werden ingevoerd zijn de voorraden bij de Chinese hoogovens zo groot
dat de vraag naar erts wel moest inzakken.
De capesizers moeten
lagere huren en vrachten accepteren. De Navios Pollux (180.727 dwt, 2009) werd
gecharterd oplevering Gijon voor een Atlantische rondreis, teruglevering
West-Europa voor een barre $ 2500 per dag. In het Verre Oosten was het iets
beter maar ook pover. De Rahi (173.000 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering
Mandra, via Goa, teruglevering Qingdao voor $ 13.000 per dag.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?