Zeevrachtenmarkt: Ladingmarkt tankers nog beroerder dan voor bulkers

De huren en vrachten voor de capesizers staan weer flink onder druk. Voor ertsreizen van Brazilië naar China daalden de vrachten tot onder $ 23 per ton, van West-Australië naar China tot onder $ 9 per ton. De Cape Trust (176.925 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Kokura, via West-Australië, teruglevering China voor $ 18.000 per dag. De panamaxen beleefden een korte opleving door onder meer een groter graanaanbod, maar dat was van korte duur. Intussen daalden voor dit type schip de huren en vrachten alweer.

Zowel op de Atlantische routes als in het Verre Oosten is er overcapaciteit en de charterers hebben de schepen voor het uitzoeken. De Eleftheria (76.009 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Immingham, via US Gulf, teruglevering Singapore/Japan voor $ 28.500 per dag, de Catalina (74.432 dwt, 2005) werd gecharterd oplevering Kaohsiung, via Indonesië, teruglevering Hongkong voor $ 16.000 per dag, de Pioneer Atlantic (69.146 dwt, 1998) oplevering Gibraltar, via US Gulf, teruglevering Noord-Europa voor $ 24.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Ladingmarkt tankers nog beroerder dan voor bulkers | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Ladingmarkt tankers nog beroerder dan voor bulkers

De huren en vrachten voor de capesizers staan weer flink onder druk. Voor ertsreizen van Brazilië naar China daalden de vrachten tot onder $ 23 per ton, van West-Australië naar China tot onder $ 9 per ton. De Cape Trust (176.925 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Kokura, via West-Australië, teruglevering China voor $ 18.000 per dag. De panamaxen beleefden een korte opleving door onder meer een groter graanaanbod, maar dat was van korte duur. Intussen daalden voor dit type schip de huren en vrachten alweer.

Zowel op de Atlantische routes als in het Verre Oosten is er overcapaciteit en de charterers hebben de schepen voor het uitzoeken. De Eleftheria (76.009 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Immingham, via US Gulf, teruglevering Singapore/Japan voor $ 28.500 per dag, de Catalina (74.432 dwt, 2005) werd gecharterd oplevering Kaohsiung, via Indonesië, teruglevering Hongkong voor $ 16.000 per dag, de Pioneer Atlantic (69.146 dwt, 1998) oplevering Gibraltar, via US Gulf, teruglevering Noord-Europa voor $ 24.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer