Supersleper voor Ulrich Harms

Rederij Ulrich Harms in Hamburg heeft opnieuw een zeesleper aan haar snelgroeiende vloot toegevoegd. Het betreft de Uranus met een trekkracht van 280 ton. Hiermee is deze zeesleper de sterkste van de Harms-vloot en ook de sterkste ooit in Duitsland gebouwd.

De doop en overdracht hebben plaatsgehad bij de Mützelfeldt-werf in Cuxhaven, waar de Uranus eerder dit jaar ook van stapel is gelopen. Bijzonder zijn haar grote vermogen van 18.000 kW (24.500 pk) en trekkracht van 280 ton. Verantwoordelijk hiervoor zijn vier MaK 9 M32C hoofdmotoren van elk 4500 kW, die via tandwielkasten twee verstelbare schroeven in straalbuizen aandrijven. Vrijvarend kan een snelheid van achttien knopen worden gehaald. Verder is de sleper uitgerust met twee 1200 kW boegschroeven en een 400 kW hekschroef. De sleper is 74,30 meter lang, 18,50 meter breed, heeft een holte van 9,50 meter en een diepgang van acht meter.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Supersleper voor Ulrich Harms | Schuttevaer.nl

Supersleper voor Ulrich Harms

Rederij Ulrich Harms in Hamburg heeft opnieuw een zeesleper aan haar snelgroeiende vloot toegevoegd. Het betreft de Uranus met een trekkracht van 280 ton. Hiermee is deze zeesleper de sterkste van de Harms-vloot en ook de sterkste ooit in Duitsland gebouwd.

De doop en overdracht hebben plaatsgehad bij de Mützelfeldt-werf in Cuxhaven, waar de Uranus eerder dit jaar ook van stapel is gelopen. Bijzonder zijn haar grote vermogen van 18.000 kW (24.500 pk) en trekkracht van 280 ton. Verantwoordelijk hiervoor zijn vier MaK 9 M32C hoofdmotoren van elk 4500 kW, die via tandwielkasten twee verstelbare schroeven in straalbuizen aandrijven. Vrijvarend kan een snelheid van achttien knopen worden gehaald. Verder is de sleper uitgerust met twee 1200 kW boegschroeven en een 400 kW hekschroef. De sleper is 74,30 meter lang, 18,50 meter breed, heeft een holte van 9,50 meter en een diepgang van acht meter.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer