Zeevrachtenmarkt: Tegenvallers voor capesizers

De dramatische daling van de huren en vrachten voor de capesizers veroorzaakt een groot pessimisme voor de hele droge-ladingmarkt. De vooruitzichten zijn niet best. Weliswaar ging er een recordaantal droge-ladingschepen naar de slopers, tot nu toe zo’n 300 schepen met een draagvermogen van ongeveer tien miljoen deadweight (dwt). Als dit in het vierde kwartaal in dezelfde mate doorgaat dan zou voor het eerst sinds 2004 de droge-ladingvloot krimpen.

Echter lang niet genoeg om een herstel van de vrachtenmarkt teweeg te brengen. Daar is een fors herstel van de wereldhandel voor nodig. Ondanks de kleine krimp van de capaciteit in dit jaar zal de capaciteit in de periode 2009-2013 met bijna 2,5 procent stijgen door de vele orders die bij de werven werden geplaatst en in 2010 en 2011 in de vaart komen. De capesizers hebben het moeilijk. De Bulk Asia (170.578 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Fangcheng, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 10.500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Tegenvallers voor capesizers | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Tegenvallers voor capesizers

De dramatische daling van de huren en vrachten voor de capesizers veroorzaakt een groot pessimisme voor de hele droge-ladingmarkt. De vooruitzichten zijn niet best. Weliswaar ging er een recordaantal droge-ladingschepen naar de slopers, tot nu toe zo’n 300 schepen met een draagvermogen van ongeveer tien miljoen deadweight (dwt). Als dit in het vierde kwartaal in dezelfde mate doorgaat dan zou voor het eerst sinds 2004 de droge-ladingvloot krimpen.

Echter lang niet genoeg om een herstel van de vrachtenmarkt teweeg te brengen. Daar is een fors herstel van de wereldhandel voor nodig. Ondanks de kleine krimp van de capaciteit in dit jaar zal de capaciteit in de periode 2009-2013 met bijna 2,5 procent stijgen door de vele orders die bij de werven werden geplaatst en in 2010 en 2011 in de vaart komen. De capesizers hebben het moeilijk. De Bulk Asia (170.578 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Fangcheng, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 10.500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer