Vrachtenmarkt: Containernieuwbouw zonder werk

In de droge-ladingmarkt daalden de vrachten op de Atlantische routes tot er een punt kwan waar de reders weigerden nog langer ladingen te accepteren tegen afbraakprijzen. Daarop kwam er een lichte verbetering, maar goed is het nog lang niet. De S. Nicole (77.096dwt, 2007) werd gecharterd oplevering Barcelona voor een Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor $ 24.000 per dag. De Flag Tom (63.866 dwt, 1983) werd voor een vergelijkbare reis gecharterd, oplevering Gibraltar voor een Atlantische reis, teruglevering West-Europa voor $ 14.000 per dag. Het grote verschil tussen de twee huren zit hem, naast het mindere tonnage, vooral in het verschil in leeftijd.

In het Verre Oosten is het al wat langer slecht voor de panamaxen. De Torm Pacific (76.200dwt, 2007) werd gecharterd oplevering Oshima, teruglevering Singapore/Japan voor $ 17.000 per dag. Voor de capesizers is de markt erg kalm nu de grote ijzererts producenten even geen schepen charteren. De huren en vrachten voor de capesizers stabiliseerden zich op een vrij laag niveau, voor ijzererts van Brazilië naar China werd rond $ 25 per ton betaald, van Australië naar China ongeveer $ 11,50 per ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Containernieuwbouw zonder werk | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Containernieuwbouw zonder werk

In de droge-ladingmarkt daalden de vrachten op de Atlantische routes tot er een punt kwan waar de reders weigerden nog langer ladingen te accepteren tegen afbraakprijzen. Daarop kwam er een lichte verbetering, maar goed is het nog lang niet. De S. Nicole (77.096dwt, 2007) werd gecharterd oplevering Barcelona voor een Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor $ 24.000 per dag. De Flag Tom (63.866 dwt, 1983) werd voor een vergelijkbare reis gecharterd, oplevering Gibraltar voor een Atlantische reis, teruglevering West-Europa voor $ 14.000 per dag. Het grote verschil tussen de twee huren zit hem, naast het mindere tonnage, vooral in het verschil in leeftijd.

In het Verre Oosten is het al wat langer slecht voor de panamaxen. De Torm Pacific (76.200dwt, 2007) werd gecharterd oplevering Oshima, teruglevering Singapore/Japan voor $ 17.000 per dag. Voor de capesizers is de markt erg kalm nu de grote ijzererts producenten even geen schepen charteren. De huren en vrachten voor de capesizers stabiliseerden zich op een vrij laag niveau, voor ijzererts van Brazilië naar China werd rond $ 25 per ton betaald, van Australië naar China ongeveer $ 11,50 per ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer