Vrachtenmarkt: Verdere verbetering capesizers

De capesizers genoten van een verdere verbetering van de markt. De vrachten voor ijzererts van Australië naar China stegen inmiddels tot rond $ 16,50 per ton, van Brazilië naar China tot rond $ 38,50 per ton. De Pitsa D (170.188 dwt, 2002) werd gecharterd oplevering Bayuquan, teruglevering China voor $ 64.000 per dag, de Mineral Capeasia (175.000 dwt, 2005) oplevering Rotterdam, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 73.000 per dag.

De congestie in de Chinese havens begint weer op te spelen, zo’n tachtig schepen zouden al liggen te wachten. Een eerste charter met een huur van boven de $ 100.000 per dag werd reeds gesloten. Er bestaat echter grote twijfel of deze snelle verdubbeling van de huren stand zal houden. De grote vraag naar capesizers wordt voornamelijk gedragen door de vergroting van de ijzerertsvoorraden door China, niet echt door een grotere staalproductie. Als China vindt dat de voorraad groot genoeg is kan de knop zo weer worden omgedraaid.
Eindelijk profiteren ook de panamaxen van een verbetering. De plotselinge sterke stijging van de huren en vrachten van de capesizers speelt daarbij een rol. Charterers zullen proberen partijen op te splitsen en te vervoeren met panamaxen om de capesizers wat onder druk te zetten. De Mitose (77.376 dwt, 2008) werd gecharterd oplevering Rotterdam voor een Atlantische reis, teruglevering West-Europa voor $ 30.000 per dag. In het Verre Oosten bleven de huren wat achter vergeleken met de Atlantische routes. De Anna (75.592 dwt, 1999) werd gecharterd oplevering Xingang voor een reis in het Verre Oosten teruglevering China voor $ 21.000 per dag.
Voor de handysizers is van een echte verbetering nog geen sprake, met uitzondering van graanreizen vanuit de US Gulf waarvoor redelijke huren werden betaald. De Anni Selmer (55.639 dwt, 2009) werd gecharterd voor een reis van de US Gulf naar de Middellandse Zee voor $ 31.000 per dag. Op de andere routes lagen de huren voor de handysizers beduidend lager.
Voor de koelschepen ziet de zomer er niet best uit. Rond de dertig schepen zijn inmiddels opgelegd. Vooral in april daalden de vrachten voor de koelschepen scherp. Dat verbeterde iets in mei, maar de kans op  verbetering is minimaal. Positief is wel dat oude koelschepen sneller aan de slopers worden verkocht.
In de containermarkt is nog geen sprake van verbetering. Vooral voor schepen van rond 2500 teu zijn de huren sterk gedaald. Schepen van rond de 1000 teu blijken het best in de markt te liggen. De Lantau Bay (1049 teu, 2007) werd voor achttien maanden gecharterd voor $ 5000 per dag, de Pacific Voyager (1118 teu, 2008) voor twaalf maanden voor $ 4600 per dag.
De tankermarkt blijft een grote treurnis. Voor reizen van dubbelwandige vlcc’s vanuit het Golfgebied naar het Verre Oosten lagen de vrachten rond worldscale 30 of rond $ 10.000 per dag. In West-Afrika kwamen er wat meer ladingen voor suezmaxen op de markt, maar er is zoveel tonnage beschikbaar dat de vrachten verder daalden. Voor reizen van West-Afrika naar de US Gulf werd rond worldscale 44 betaald of rond $ 9300 per dag. Het ladingaanbod in de Zwarte Zee nam af voor de suezmaxen, waardoor de vrachten voor reizen naar de Middellandse Zee daalden tot rond worldscale 53 of $ 3700 per dag. Voor de aframaxen is het al net zo bar slecht. Voor reizen in de Noordzee lagen de vrachten rond worldscale 64 of ongeveer $ 4500 per dag. De brandstofprijzen beginnen weer te stijgen en bij de huidige vrachten moeten de reders dik geld toeleggen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Verdere verbetering capesizers | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Verdere verbetering capesizers

De capesizers genoten van een verdere verbetering van de markt. De vrachten voor ijzererts van Australië naar China stegen inmiddels tot rond $ 16,50 per ton, van Brazilië naar China tot rond $ 38,50 per ton. De Pitsa D (170.188 dwt, 2002) werd gecharterd oplevering Bayuquan, teruglevering China voor $ 64.000 per dag, de Mineral Capeasia (175.000 dwt, 2005) oplevering Rotterdam, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 73.000 per dag.

De congestie in de Chinese havens begint weer op te spelen, zo’n tachtig schepen zouden al liggen te wachten. Een eerste charter met een huur van boven de $ 100.000 per dag werd reeds gesloten. Er bestaat echter grote twijfel of deze snelle verdubbeling van de huren stand zal houden. De grote vraag naar capesizers wordt voornamelijk gedragen door de vergroting van de ijzerertsvoorraden door China, niet echt door een grotere staalproductie. Als China vindt dat de voorraad groot genoeg is kan de knop zo weer worden omgedraaid.
Eindelijk profiteren ook de panamaxen van een verbetering. De plotselinge sterke stijging van de huren en vrachten van de capesizers speelt daarbij een rol. Charterers zullen proberen partijen op te splitsen en te vervoeren met panamaxen om de capesizers wat onder druk te zetten. De Mitose (77.376 dwt, 2008) werd gecharterd oplevering Rotterdam voor een Atlantische reis, teruglevering West-Europa voor $ 30.000 per dag. In het Verre Oosten bleven de huren wat achter vergeleken met de Atlantische routes. De Anna (75.592 dwt, 1999) werd gecharterd oplevering Xingang voor een reis in het Verre Oosten teruglevering China voor $ 21.000 per dag.
Voor de handysizers is van een echte verbetering nog geen sprake, met uitzondering van graanreizen vanuit de US Gulf waarvoor redelijke huren werden betaald. De Anni Selmer (55.639 dwt, 2009) werd gecharterd voor een reis van de US Gulf naar de Middellandse Zee voor $ 31.000 per dag. Op de andere routes lagen de huren voor de handysizers beduidend lager.
Voor de koelschepen ziet de zomer er niet best uit. Rond de dertig schepen zijn inmiddels opgelegd. Vooral in april daalden de vrachten voor de koelschepen scherp. Dat verbeterde iets in mei, maar de kans op  verbetering is minimaal. Positief is wel dat oude koelschepen sneller aan de slopers worden verkocht.
In de containermarkt is nog geen sprake van verbetering. Vooral voor schepen van rond 2500 teu zijn de huren sterk gedaald. Schepen van rond de 1000 teu blijken het best in de markt te liggen. De Lantau Bay (1049 teu, 2007) werd voor achttien maanden gecharterd voor $ 5000 per dag, de Pacific Voyager (1118 teu, 2008) voor twaalf maanden voor $ 4600 per dag.
De tankermarkt blijft een grote treurnis. Voor reizen van dubbelwandige vlcc’s vanuit het Golfgebied naar het Verre Oosten lagen de vrachten rond worldscale 30 of rond $ 10.000 per dag. In West-Afrika kwamen er wat meer ladingen voor suezmaxen op de markt, maar er is zoveel tonnage beschikbaar dat de vrachten verder daalden. Voor reizen van West-Afrika naar de US Gulf werd rond worldscale 44 betaald of rond $ 9300 per dag. Het ladingaanbod in de Zwarte Zee nam af voor de suezmaxen, waardoor de vrachten voor reizen naar de Middellandse Zee daalden tot rond worldscale 53 of $ 3700 per dag. Voor de aframaxen is het al net zo bar slecht. Voor reizen in de Noordzee lagen de vrachten rond worldscale 64 of ongeveer $ 4500 per dag. De brandstofprijzen beginnen weer te stijgen en bij de huidige vrachten moeten de reders dik geld toeleggen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer