Vrachtenmarkt: Verbetering van korte duur

De verbetering van de huren en vrachten voor de panamaxen was helaas van korte duur. De opleving werd vooral gedragen door het grotere aanbod van graan in Zuid-Amerika en kolen vanuit India. De CSE Harmony Express (76.000 dwt, 2002) werd gecharterd voor een kolenreis vanuit India, teruglevering Pacific voor $ 14.250 per dag, de Annoula (70.000 dwt, 1997) voor een graanreis van de Oostkust van Zuid-Amerika naar Europa voor $ 13.500 per dag. Maar inmiddels is het graanaanbod in Zuid-Amerika sterk verminderd.

De import van kolen door China gaat wel door, maar er zijn zoveel capesizers beschikbaar dat er voor de panamaxen niet voldoende overblijft om de vrachtprijzen te laten stijgen. Voor de capesizers bewogen de vrachten niet veel. Voor ijzererts van Brazilië naar China lagen de vrachten rond $ 17,50 per ton, van Australië naar China rond $ 7,15 per ton. De NSS Advance (173.246 dwt, 1995) werd gecharterd oplevering West-Europa, via Brazilië, teruglevering Verre Oosten voor $ 32.000 per dag, een naar omstandigheden redelijke huur. Bij periodecharters zijn de huren nog steeds laag. De Alpha Century (170.415 dwt, 2000) werd voor drie tot vijf maanden gecharterd voor $ 22.500 per dag. Er is wel een redelijke hoop dat de Chinese import van kolen zal aanhouden. Door de grote infrastructurele werken hebben de fabrikanten van cement en staal meer kolen nodig.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Verbetering van korte duur | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Verbetering van korte duur

De verbetering van de huren en vrachten voor de panamaxen was helaas van korte duur. De opleving werd vooral gedragen door het grotere aanbod van graan in Zuid-Amerika en kolen vanuit India. De CSE Harmony Express (76.000 dwt, 2002) werd gecharterd voor een kolenreis vanuit India, teruglevering Pacific voor $ 14.250 per dag, de Annoula (70.000 dwt, 1997) voor een graanreis van de Oostkust van Zuid-Amerika naar Europa voor $ 13.500 per dag. Maar inmiddels is het graanaanbod in Zuid-Amerika sterk verminderd.

De import van kolen door China gaat wel door, maar er zijn zoveel capesizers beschikbaar dat er voor de panamaxen niet voldoende overblijft om de vrachtprijzen te laten stijgen. Voor de capesizers bewogen de vrachten niet veel. Voor ijzererts van Brazilië naar China lagen de vrachten rond $ 17,50 per ton, van Australië naar China rond $ 7,15 per ton. De NSS Advance (173.246 dwt, 1995) werd gecharterd oplevering West-Europa, via Brazilië, teruglevering Verre Oosten voor $ 32.000 per dag, een naar omstandigheden redelijke huur. Bij periodecharters zijn de huren nog steeds laag. De Alpha Century (170.415 dwt, 2000) werd voor drie tot vijf maanden gecharterd voor $ 22.500 per dag. Er is wel een redelijke hoop dat de Chinese import van kolen zal aanhouden. Door de grote infrastructurele werken hebben de fabrikanten van cement en staal meer kolen nodig.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer