‘Kwart containerschepen opgelegd in 2011′

De crisis in de containervaart bereikt zijn dieptepunt pas in de loop van 2011. Dat stelt Claus-Peter Offen, een van Duitslands grootste reders. Maersk-Chef Nils Andersen zei eerder al geen marktherstel te verwachten voor het einde van 2010. Tot 2011 neemt de overcapaciteit nog toe door het grote aantal nieuwbouwschepen dat op de markt komt.

Pas vanaf 2012 komen er geen nieuwe containerschepen meer bij en begint de overcapaciteit af te nemen. ‘Een jaar later kunnen de charterprijzen weer gaan stijgen’, denkt Offen, die verwacht dat de markt pas in 2015 weer in evenwicht komt. Offen deed zijn uitspraken tijdens het achtste German Ship Finance Forum in Hamburg.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Kwart containerschepen opgelegd in 2011′ | Schuttevaer.nl

‘Kwart containerschepen opgelegd in 2011′

De crisis in de containervaart bereikt zijn dieptepunt pas in de loop van 2011. Dat stelt Claus-Peter Offen, een van Duitslands grootste reders. Maersk-Chef Nils Andersen zei eerder al geen marktherstel te verwachten voor het einde van 2010. Tot 2011 neemt de overcapaciteit nog toe door het grote aantal nieuwbouwschepen dat op de markt komt.

Pas vanaf 2012 komen er geen nieuwe containerschepen meer bij en begint de overcapaciteit af te nemen. ‘Een jaar later kunnen de charterprijzen weer gaan stijgen’, denkt Offen, die verwacht dat de markt pas in 2015 weer in evenwicht komt. Offen deed zijn uitspraken tijdens het achtste German Ship Finance Forum in Hamburg.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer