Vrachtenmarkt: Hoeveel lager kan het gaan?

Hoe laag moeten de huren en vrachten in de droge-ladingmarkt worden voor er massaal schepen worden opgelegd? Voor de panamaxen daalden de huren opnieuw, vooral in het Verre Oosten is de markt slecht. De Star Sawara (76.500 dwt, 2008) werd voor een kolenreis gecharterd van Indonesië naar Taiwan voor $ 4500 per dag, de Fu Da (71.330 dwt, 1997) oplevering Lanshan teruglevering Singapore/Japan voor $ 7000 per dag.

Op de Atlantische routes is het voor de panamaxen iets beter, maar niet veel. De Francesco Corrado (76.300 dwt, 2008) werd voor twee Atlantische reizen gecharterd voor $ 9000 per dag. Partijen hebben er duidelijk geen vertrouwen in dat de markt snel zal verbeteren, want bij periodecharters liggen de huren maar iets hoger dan wat voor spotreizen wordt betaald. De Apollo (77.326 dwt, 2006) werd voor vier tot zes maanden gecharterd voor $ 11.000 per dag. Makelaars zijn erg pessimistisch en vanuit hun gezichtspunt is dat wel te begrijpen. Hun commissie is bij de lage huren en vrachten uiteraard sterk gedaald en als charterers failliet gaan, of om andere redenen niet betalen, is er helemaal geen commissie. En ook al worden flink wat nieuwbouworders geannuleerd, er blijven nieuwe schepen in de vaart komen, wat de hoop op een snelle verbetering niet versterkt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Hoeveel lager kan het gaan? | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Hoeveel lager kan het gaan?

Hoe laag moeten de huren en vrachten in de droge-ladingmarkt worden voor er massaal schepen worden opgelegd? Voor de panamaxen daalden de huren opnieuw, vooral in het Verre Oosten is de markt slecht. De Star Sawara (76.500 dwt, 2008) werd voor een kolenreis gecharterd van Indonesië naar Taiwan voor $ 4500 per dag, de Fu Da (71.330 dwt, 1997) oplevering Lanshan teruglevering Singapore/Japan voor $ 7000 per dag.

Op de Atlantische routes is het voor de panamaxen iets beter, maar niet veel. De Francesco Corrado (76.300 dwt, 2008) werd voor twee Atlantische reizen gecharterd voor $ 9000 per dag. Partijen hebben er duidelijk geen vertrouwen in dat de markt snel zal verbeteren, want bij periodecharters liggen de huren maar iets hoger dan wat voor spotreizen wordt betaald. De Apollo (77.326 dwt, 2006) werd voor vier tot zes maanden gecharterd voor $ 11.000 per dag. Makelaars zijn erg pessimistisch en vanuit hun gezichtspunt is dat wel te begrijpen. Hun commissie is bij de lage huren en vrachten uiteraard sterk gedaald en als charterers failliet gaan, of om andere redenen niet betalen, is er helemaal geen commissie. En ook al worden flink wat nieuwbouworders geannuleerd, er blijven nieuwe schepen in de vaart komen, wat de hoop op een snelle verbetering niet versterkt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer