Op de Atlantische routes is het voor de panamaxen iets beter, maar niet veel. De Francesco Corrado (76.300 dwt, 2008) werd voor twee Atlantische reizen gecharterd voor $ 9000 per dag. Partijen hebben er duidelijk geen vertrouwen in dat de markt snel zal verbeteren, want bij periodecharters liggen de huren maar iets hoger dan wat voor spotreizen wordt betaald. De Apollo (77.326 dwt, 2006) werd voor vier tot zes maanden gecharterd voor $ 11.000 per dag. Makelaars zijn erg pessimistisch en vanuit hun gezichtspunt is dat wel te begrijpen. Hun commissie is bij de lage huren en vrachten uiteraard sterk gedaald en als charterers failliet gaan, of om andere redenen niet betalen, is er helemaal geen commissie. En ook al worden flink wat nieuwbouworders geannuleerd, er blijven nieuwe schepen in de vaart komen, wat de hoop op een snelle verbetering niet versterkt.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?