Zeevaart kan en moet schoner

De zeescheepvaartsector kan en moet haar milieubelasting flink verminderen. Technisch is het mogelijk, de natuur vraagt er om, maar dan wel met heldere kaders en regelgeving. Dat zijn de conclusies van het symposium Zeescheepvaart heeft toekomst van De Vereenigde Compagnie Scheepsinvesteringen. De directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), het hoofd van de afdeling Shipdesign van de TU Delft en de coördinator scheepvaart van Stichting de Noordzee gaven hun visie.

De milieubelasting van zeeschepen is nu nog enorm groot. Uit een rapport van de Verenigde Naties blijkt dat de CO²-uitstoot wereldwijd elk jaar ruim een miljard ton bedraagt, bijna het dubbele van de CO²-uitstoot die de luchtvaart jaarlijks veroorzaakt. Die vervuiling neemt volgens KVNR-directeur Guido Hollaar van de KVNR op korte termijn alleen maar toe. ‘Alle maatregelen ten spijt. Zolang de wereldbevolking groeit en de welvaart wereldwijd toeneemt groeit de consumptie en is er behoefte aan meer transport. Daarbij moet worden aangetekend dat negentig procent van het intercontinentale goederenvervoer met zeeschepen plaatsvindt. De milieubelasting van de scheepvaart in absolute zin is dus zo groot omdat de hoeveelheid vracht zo enorm is. In verhouding tot andere vervoersvormen, zoals vervoer per truck of trein, is de milieubelasting van schepen geringer.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevaart kan en moet schoner | Schuttevaer.nl

Zeevaart kan en moet schoner

De zeescheepvaartsector kan en moet haar milieubelasting flink verminderen. Technisch is het mogelijk, de natuur vraagt er om, maar dan wel met heldere kaders en regelgeving. Dat zijn de conclusies van het symposium Zeescheepvaart heeft toekomst van De Vereenigde Compagnie Scheepsinvesteringen. De directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), het hoofd van de afdeling Shipdesign van de TU Delft en de coördinator scheepvaart van Stichting de Noordzee gaven hun visie.

De milieubelasting van zeeschepen is nu nog enorm groot. Uit een rapport van de Verenigde Naties blijkt dat de CO²-uitstoot wereldwijd elk jaar ruim een miljard ton bedraagt, bijna het dubbele van de CO²-uitstoot die de luchtvaart jaarlijks veroorzaakt. Die vervuiling neemt volgens KVNR-directeur Guido Hollaar van de KVNR op korte termijn alleen maar toe. ‘Alle maatregelen ten spijt. Zolang de wereldbevolking groeit en de welvaart wereldwijd toeneemt groeit de consumptie en is er behoefte aan meer transport. Daarbij moet worden aangetekend dat negentig procent van het intercontinentale goederenvervoer met zeeschepen plaatsvindt. De milieubelasting van de scheepvaart in absolute zin is dus zo groot omdat de hoeveelheid vracht zo enorm is. In verhouding tot andere vervoersvormen, zoals vervoer per truck of trein, is de milieubelasting van schepen geringer.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer