Harlingen Seaport heeft in 2009, net als in 2008, een daling laten zien in de overslag met zee- en binnenvaartschepen.
Vervoermarkt
Er is weinig lading en de tarieven zijn onverminderd slecht. Veel werk (vooral kolen) wordt geweigerd, mede dankzij de ge...
Het is nog steeds rustig, maar de verwachting is wel dat er een opleving komt als de vorst weg is. ‘Het ijs moet weg, dan...
De markt wordt er niet vanzelf beter op, dat is inmiddels wel duidelijk. Er is weinig werk en er wordt weinig betaald. Sc...
Januari was bar slecht en februari nog slechter, vindt een bevrachter. ‘Het lijkt wel alsof er per week nog een kwartje a...
Het vervoer van afvalstoffen is een potentieel sterke groeimarkt voor de binnenvaart, maar wordt bemoeilijkt door een ing...
‘Er wordt gevaren voor de gasolie plus een kleine vergoeding’, zegt een bevrachter. ‘En retour is er heel weinig, d...
Er worden nog steeds veel reizen geweigerd. Maar stilliggen helpt niet veel, zo ondervindt de binnenvaart, want de markt ...
‘Januari is verloren’, constateert een bevrachter. ‘Het verlies van de binnenvaart bedraagt deze maand gemiddeld per schi...
Er is te weinig lading om iedereen aan het werk te houden. Veel binnenvaartondernemers zijn, voornamelijk uit onvrede ove...
De beschuldiging van de Belgische binnentankvaart, dat de zeetanker Orinoco B uit Panama cabotage heeft verricht in de ha...
Vooral de grotere schepen hebben het slecht, maar ook de 1000-tonners verdienen veel te weinig. ‘Een 110-meter moet het d...
Een aantal binnenvaartondernemers ligt al sinds de feestdagen stil. Ze vonden de vrachtprijzen te laag en bleven nog even...
Spoorvervoerders kunnen dit en volgend jaar meer dan veertig procent korting krijgen op het gebruik van de Betuwelijn. Di...
Er zijn 135-meterschepen die sinds de jaarwisseling nog niet hebben gevaren, omdat ze geen geschikte lading kunnen vinden...