‘Misbruik cabotage is loos alarm’

De beschuldiging van de Belgische binnentankvaart, dat de zeetanker Orinoco B uit Panama cabotage heeft verricht in de haven van Antwerpen, is onjuist. Dat bevestigen de Havenkapiteinsdienst en inspecteurs van de International Transportworkers Federation (ITF). Het schip heeft op reguliere wijze op twee plaatsen in de haven lading van een overzeese herkomst gelost.

Door Justin Gleissner
De binnentankvaart verdacht het zeeschip van ‘broodroof’, omdat het vletwerk in de haven zou doen en opslagwerk voor BASF heeft overgenomen van binnenvaarttankers. De malaise in de zeevaart zou er de oorzaak van zijn dat het zeeschip de binnenvaarttankers concurrentie aandoet.Woordvoerder Jan Van Doorslaer van BASF zegt de binnenvaart gerust te kunnen stellen. BASF chartert de Orinoco B nog tot midden februari als opslagplaats, omdat aan wal een naftatank is gaan lekken en buiten dienst moest worden gesteld. Van Doorslaer verzekert dat de Orinoco B niet van zijn ligplaats komt en alleen wordt gebruikt om de naftavoorraad van BASF op peil te houden. De voorraad in de Orinoco B wordt wel tweemaal per week aangevuld door twee zeeschepen die elk een capaciteit hebben van 40.000 ton. Bovendien wordt ook met binnenvaarttankers nog nafta aangevoerd, die eveneens in de Orinoco B wordt overgepompt. Zo ontving BASF in december acht binnenvaarttankers voor de wal en tot 10 januari van dit jaar waren dat er drie.‘Het is een groot misverstand te veronderstellen dat wij met nafta zouden gaan leuren bij andere raffinaderijen in de haven, want wij hebben het product, een basisgrondstof voor de chemische industrie,  zelf nodig. Wij kunnen dan ook niet aanvaarden dat de binnenvaart ons verdenkt van ongeoorloofde cabotage en van deloyale concurrentie’, zegt woordvoerder Van Doorslaer.
Niet gerustMaar Karel Verberght, voorzitter van de tankvaartafdeling van de VBR, is niet gerustgesteld. ‘Als er dan niet werd gevaren, dan kan men zich toch de vraag stellen of ook storage geen oneigenlijk gebruik is van de cabotagewetgeving.’ Hij wijst op het ontbreken van de reële band tussen een zeeschip van buiten de EU en het land waar het voor opslag wordt ingezet. En hoe zit het met de opleiding van het personeel aan boord, de bekwaamheidsbrevetten en de arbeidsvergunningen? Verberght verwijst verder naar de haven van Amsterdam. Hij meent te weten dat daar vorig jaar de aanvoer van petroleumproducten aanzienlijk is toegenomen en dat de olieterminals daar tientallen binnenvaarttankers hebben ingezet voor opslag. ‘Waarom kan dat niet in Antwerpen?’ Hij heeft de Vlaamse overheid dan ook om opheldering gevraagd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Misbruik cabotage is loos alarm’ | Schuttevaer.nl

‘Misbruik cabotage is loos alarm’

De beschuldiging van de Belgische binnentankvaart, dat de zeetanker Orinoco B uit Panama cabotage heeft verricht in de haven van Antwerpen, is onjuist. Dat bevestigen de Havenkapiteinsdienst en inspecteurs van de International Transportworkers Federation (ITF). Het schip heeft op reguliere wijze op twee plaatsen in de haven lading van een overzeese herkomst gelost.

Door Justin Gleissner
De binnentankvaart verdacht het zeeschip van ‘broodroof’, omdat het vletwerk in de haven zou doen en opslagwerk voor BASF heeft overgenomen van binnenvaarttankers. De malaise in de zeevaart zou er de oorzaak van zijn dat het zeeschip de binnenvaarttankers concurrentie aandoet.Woordvoerder Jan Van Doorslaer van BASF zegt de binnenvaart gerust te kunnen stellen. BASF chartert de Orinoco B nog tot midden februari als opslagplaats, omdat aan wal een naftatank is gaan lekken en buiten dienst moest worden gesteld. Van Doorslaer verzekert dat de Orinoco B niet van zijn ligplaats komt en alleen wordt gebruikt om de naftavoorraad van BASF op peil te houden. De voorraad in de Orinoco B wordt wel tweemaal per week aangevuld door twee zeeschepen die elk een capaciteit hebben van 40.000 ton. Bovendien wordt ook met binnenvaarttankers nog nafta aangevoerd, die eveneens in de Orinoco B wordt overgepompt. Zo ontving BASF in december acht binnenvaarttankers voor de wal en tot 10 januari van dit jaar waren dat er drie.‘Het is een groot misverstand te veronderstellen dat wij met nafta zouden gaan leuren bij andere raffinaderijen in de haven, want wij hebben het product, een basisgrondstof voor de chemische industrie,  zelf nodig. Wij kunnen dan ook niet aanvaarden dat de binnenvaart ons verdenkt van ongeoorloofde cabotage en van deloyale concurrentie’, zegt woordvoerder Van Doorslaer.
Niet gerustMaar Karel Verberght, voorzitter van de tankvaartafdeling van de VBR, is niet gerustgesteld. ‘Als er dan niet werd gevaren, dan kan men zich toch de vraag stellen of ook storage geen oneigenlijk gebruik is van de cabotagewetgeving.’ Hij wijst op het ontbreken van de reële band tussen een zeeschip van buiten de EU en het land waar het voor opslag wordt ingezet. En hoe zit het met de opleiding van het personeel aan boord, de bekwaamheidsbrevetten en de arbeidsvergunningen? Verberght verwijst verder naar de haven van Amsterdam. Hij meent te weten dat daar vorig jaar de aanvoer van petroleumproducten aanzienlijk is toegenomen en dat de olieterminals daar tientallen binnenvaarttankers hebben ingezet voor opslag. ‘Waarom kan dat niet in Antwerpen?’ Hij heeft de Vlaamse overheid dan ook om opheldering gevraagd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer