Rijn van A tot Z: Ondanks laagwater weinig lading

‘De markt stemt mij niet vrolijk’, zegt een bevrachter. ‘Het is oktober en het is laag water en toch heb ik hele lijsten met lege schepen. Dat is niet goed. Een tijdje geleden was ik huiverig om prijzen voor 2010 af te spreken. Ik durfde bijvoorbeeld niet een tientje naar Regensburg te noemen en was bang volgend jaar hoger uit te komen. Maar Regensburg doet op dit moment nog steeds een tientje en nu durf ik het wel aan. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat daar volgend voorjaar al heel veel bij is gekomen.’

Het was begin deze week lastig om te bepalen wat meegenomen kon worden. Tegen het weekeinde wordt weer lager water verwacht. ‘En een blokvracht met vrij lichten zit er op dit moment niet in’, zegt een bevrachter. De KWZ was te laag voor de verwachte waterstand. ‘Je krijgt bij laden 20%, terwijl je bij passeren eigenlijk 80% zou moeten hebben.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Rijn van A tot Z: Ondanks laagwater weinig lading | Schuttevaer.nl

Rijn van A tot Z: Ondanks laagwater weinig lading

‘De markt stemt mij niet vrolijk’, zegt een bevrachter. ‘Het is oktober en het is laag water en toch heb ik hele lijsten met lege schepen. Dat is niet goed. Een tijdje geleden was ik huiverig om prijzen voor 2010 af te spreken. Ik durfde bijvoorbeeld niet een tientje naar Regensburg te noemen en was bang volgend jaar hoger uit te komen. Maar Regensburg doet op dit moment nog steeds een tientje en nu durf ik het wel aan. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat daar volgend voorjaar al heel veel bij is gekomen.’

Het was begin deze week lastig om te bepalen wat meegenomen kon worden. Tegen het weekeinde wordt weer lager water verwacht. ‘En een blokvracht met vrij lichten zit er op dit moment niet in’, zegt een bevrachter. De KWZ was te laag voor de verwachte waterstand. ‘Je krijgt bij laden 20%, terwijl je bij passeren eigenlijk 80% zou moeten hebben.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer