ASV hekelt Antwerpse weigering wasschoon op te leveren

Schipper Jaring Ruijtenberg van het ms Duplus is eind februari in Antwerpen in de problemen gekomen toen de ontvanger zijn waswater weigerde in te nemen. ‘De schipper is in het CDNI-verdrag altijd de dupe’, stelt de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV), die het voor de schipper opneemt.

Ruijtenberg had vóór het laden van de kalkammonsalpeter (kas) voor Antwerpen zijn schip schoon aangeleverd en had het volste vertrouwen dat hij zijn schip vervolgens ook na lossing weer schoon kon opleveren aan de volgende klant. De ontvanger wist daar met het ‘oude’ CDNI-verdrag in de hand onderuit te komen.

Wijziging CDNI

Het CDNI-verdrag, waarin het schoonmaken van de ruimen internationaal is geregeld, werd in december na meerdere soortgelijke klachten gewijzigd. Vanaf 1 juli 2016 staat in de toepassingsbepalingen art. 7.04 en 7.02 duidelijk omschreven dat de ladingontvanger verantwoordelijk is voor een schoon ruim (bezemschoon danwel wasschoon, afhankelijk van de losstandaard).

Maar daar had Ruijtenberg nu nog niet veel aan. Hij nam contact op met het meldpunt van havenbedrijf Antwerpen en schakelde schippersbond Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) in. Het meldpunt had begrip voor de zaak en probeerde of het waswater elders kon worden ingenomen, maar dat lukte niet. Het eind van het liedje was dat Ruijtenberg op eigen kosten zijn ruim heeft laten leegpompen. Hij heeft contact gezocht met zijn advocaat om te kijken of de kosten (280 euro) verhaald kunnen worden op de ontvanger, van wie de naam vooralsnog onvermeld blijft.

Spijkers op laag water

Volgens artikel 7.04 van het huidige internationale afvalverdrag CDNI hoeft de ladingontvanger het schip alleen wasschoon op te leveren als aan de hand van de losverklaring van de voorgaande lading kan worden aangetoond dat het schip ook wasschoon was voor belading. Maar Ruijtenberg had geen bewijs dat het ruim schoon gewassen was voor belading.

Hij had alvorens de kunstmest bij Yara Sluiskil te laden een reis veevoer gelost. ‘Iedere schipper weet dat de keuring daar erg streng is en dat men geen genoegen neemt met een bezemschoon ruim’, zegt ASV-voorzitter Sunniva Fluitsma. ‘Men kan dus weten dat het schip voor belading uitgewassen moet zijn geweest.’ Maar omdat Ruijtenberg er geen papiertje van had, was de ladingontvanger niet verplicht om zijn waswater in ontvangst te nemen.

‘Dit voorval in Antwerpen is spijkers op laag water zoeken en in strijd met de geest van het verdrag. Zullen we "de vervuiler betaalt" nu eens echt uitvoeren zoals de bedoeling moet zijn?’, verzucht Fluitsma.

De ASV stoort zich eraan dat ‘de schipper constant benaderd wordt als zijnde degene die zich aan (bijna) milieudelicten schuldig zou maken, terwijl diezelfde schipper afhankelijk is van het gedrag van anderen’. ‘Het losbedrijf is op papier verantwoordelijk voor het schoon opleveren van het ruim, maar als ze het niet doen, is de schipper de dupe en dat stoort ons aan het CDNI-verdrag’, zeg Fluitsma. ‘En dat zal na 1 juli niet gaan veranderen. Op papier is het allemaal mooi geregeld, maar in de praktijk werkt het anders.’

ASV hekelt Antwerpse weigering wasschoon op te leveren | Schuttevaer.nl

ASV hekelt Antwerpse weigering wasschoon op te leveren

Schipper Jaring Ruijtenberg van het ms Duplus is eind februari in Antwerpen in de problemen gekomen toen de ontvanger zijn waswater weigerde in te nemen. ‘De schipper is in het CDNI-verdrag altijd de dupe’, stelt de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV), die het voor de schipper opneemt.

Ruijtenberg had vóór het laden van de kalkammonsalpeter (kas) voor Antwerpen zijn schip schoon aangeleverd en had het volste vertrouwen dat hij zijn schip vervolgens ook na lossing weer schoon kon opleveren aan de volgende klant. De ontvanger wist daar met het ‘oude’ CDNI-verdrag in de hand onderuit te komen.

Wijziging CDNI

Het CDNI-verdrag, waarin het schoonmaken van de ruimen internationaal is geregeld, werd in december na meerdere soortgelijke klachten gewijzigd. Vanaf 1 juli 2016 staat in de toepassingsbepalingen art. 7.04 en 7.02 duidelijk omschreven dat de ladingontvanger verantwoordelijk is voor een schoon ruim (bezemschoon danwel wasschoon, afhankelijk van de losstandaard).

Maar daar had Ruijtenberg nu nog niet veel aan. Hij nam contact op met het meldpunt van havenbedrijf Antwerpen en schakelde schippersbond Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) in. Het meldpunt had begrip voor de zaak en probeerde of het waswater elders kon worden ingenomen, maar dat lukte niet. Het eind van het liedje was dat Ruijtenberg op eigen kosten zijn ruim heeft laten leegpompen. Hij heeft contact gezocht met zijn advocaat om te kijken of de kosten (280 euro) verhaald kunnen worden op de ontvanger, van wie de naam vooralsnog onvermeld blijft.

Spijkers op laag water

Volgens artikel 7.04 van het huidige internationale afvalverdrag CDNI hoeft de ladingontvanger het schip alleen wasschoon op te leveren als aan de hand van de losverklaring van de voorgaande lading kan worden aangetoond dat het schip ook wasschoon was voor belading. Maar Ruijtenberg had geen bewijs dat het ruim schoon gewassen was voor belading.

Hij had alvorens de kunstmest bij Yara Sluiskil te laden een reis veevoer gelost. ‘Iedere schipper weet dat de keuring daar erg streng is en dat men geen genoegen neemt met een bezemschoon ruim’, zegt ASV-voorzitter Sunniva Fluitsma. ‘Men kan dus weten dat het schip voor belading uitgewassen moet zijn geweest.’ Maar omdat Ruijtenberg er geen papiertje van had, was de ladingontvanger niet verplicht om zijn waswater in ontvangst te nemen.

‘Dit voorval in Antwerpen is spijkers op laag water zoeken en in strijd met de geest van het verdrag. Zullen we "de vervuiler betaalt" nu eens echt uitvoeren zoals de bedoeling moet zijn?’, verzucht Fluitsma.

De ASV stoort zich eraan dat ‘de schipper constant benaderd wordt als zijnde degene die zich aan (bijna) milieudelicten schuldig zou maken, terwijl diezelfde schipper afhankelijk is van het gedrag van anderen’. ‘Het losbedrijf is op papier verantwoordelijk voor het schoon opleveren van het ruim, maar als ze het niet doen, is de schipper de dupe en dat stoort ons aan het CDNI-verdrag’, zeg Fluitsma. ‘En dat zal na 1 juli niet gaan veranderen. Op papier is het allemaal mooi geregeld, maar in de praktijk werkt het anders.’