Droge Lading Comité werkt aan ‘Pool-overeenkomst’

‘Het Droge Lading Comité voelt zich gesteund door het grote aantal steunbetuigingen’, stelt het DLC maandag in een persbericht, waarmee het de stilte na het congres ‘Bakens Verzetten!’ van 14 september in Gorinchem verbreekt. Er zijn gesprekken gaande en aan een ‘Pool-overeenkomst’ wordt gewerkt.

Het DLC is na het congres aan de slag gegaan met de aanbevelingen uit het rapport van de Universiteit Antwerpen. Deze aanbevelingen betroffen het slopen van oudere grote schepen, het niet in de vaart brengen van nieuwe schepen (denk aan de casco’s die her en der nog liggen), het heroverwegen van de staatsgarantie en de samenwerking in pools.

Met elkaar verbonden

‘Deze aanbevelingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden’, aldus het DLC. Zo is het bijvoorbeeld dweilen met de kraan open wanneer er wel schepen worden gesloopt, maar er vervolgens casco’s worden afgebouwd. Ook heeft het volgens het DLC weinig zin om pools te vormen wanneer de andere aanbevelingen niet worden opgevolgd.

‘De pools zullen door de binnenvaartondernemers zelf moeten worden gevormd. Voor de andere aanbevelingen zijn ook de banken en de overheid nodig’, meldt het comité. Om te voorkomen dat er straks wel pools zijn, maar nog geen afspraken over bijvoorbeeld het slopen van oudere schepen, is het DLC in gesprek met de banken en de overheid om die afspraken te concretiseren. Gezien de uitspraken van de banken tijdens het congres en de voortgang van de gesprekken heeft het DLC er vertrouwen in dat er straks een uitgebalanceerd pakket van maatregelen ligt om de drogeladingvaart in een verantwoord economisch vaarwater te brengen.

Zodra de afspraken met banken en overheid concreter worden zal het DLC ook de binnenvaartondernemers weer benaderen. Er wordt op dit moment gewerkt aan een algemene ‘Pool-overeenkomst’ die bij die gelegenheid aan de binnenvaartondernemers kan worden voorgelegd.

Website

Vanaf heden is ook de website www.drogeladingcomite.eu operationeel. Op deze website is voor eigenaren van grotere schepen naast de actuele stand van zaken ook achtergrond informatie te vinden. Tevens is er via deze website nog steeds de mogelijkheid voor diegenen die dat nog niet hebben gedaan om zich aan te melden.

Droge Lading Comité werkt aan ‘Pool-overeenkomst’ | Schuttevaer.nl

Droge Lading Comité werkt aan ‘Pool-overeenkomst’

‘Het Droge Lading Comité voelt zich gesteund door het grote aantal steunbetuigingen’, stelt het DLC maandag in een persbericht, waarmee het de stilte na het congres ‘Bakens Verzetten!’ van 14 september in Gorinchem verbreekt. Er zijn gesprekken gaande en aan een ‘Pool-overeenkomst’ wordt gewerkt.

Het DLC is na het congres aan de slag gegaan met de aanbevelingen uit het rapport van de Universiteit Antwerpen. Deze aanbevelingen betroffen het slopen van oudere grote schepen, het niet in de vaart brengen van nieuwe schepen (denk aan de casco’s die her en der nog liggen), het heroverwegen van de staatsgarantie en de samenwerking in pools.

Met elkaar verbonden

‘Deze aanbevelingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden’, aldus het DLC. Zo is het bijvoorbeeld dweilen met de kraan open wanneer er wel schepen worden gesloopt, maar er vervolgens casco’s worden afgebouwd. Ook heeft het volgens het DLC weinig zin om pools te vormen wanneer de andere aanbevelingen niet worden opgevolgd.

‘De pools zullen door de binnenvaartondernemers zelf moeten worden gevormd. Voor de andere aanbevelingen zijn ook de banken en de overheid nodig’, meldt het comité. Om te voorkomen dat er straks wel pools zijn, maar nog geen afspraken over bijvoorbeeld het slopen van oudere schepen, is het DLC in gesprek met de banken en de overheid om die afspraken te concretiseren. Gezien de uitspraken van de banken tijdens het congres en de voortgang van de gesprekken heeft het DLC er vertrouwen in dat er straks een uitgebalanceerd pakket van maatregelen ligt om de drogeladingvaart in een verantwoord economisch vaarwater te brengen.

Zodra de afspraken met banken en overheid concreter worden zal het DLC ook de binnenvaartondernemers weer benaderen. Er wordt op dit moment gewerkt aan een algemene ‘Pool-overeenkomst’ die bij die gelegenheid aan de binnenvaartondernemers kan worden voorgelegd.

Website

Vanaf heden is ook de website www.drogeladingcomite.eu operationeel. Op deze website is voor eigenaren van grotere schepen naast de actuele stand van zaken ook achtergrond informatie te vinden. Tevens is er via deze website nog steeds de mogelijkheid voor diegenen die dat nog niet hebben gedaan om zich aan te melden.