Zeevrachtenmarkt: Haperingen in stijgende lijn

Bij de capesizers lijkt de mars naar boven tot staan gebracht. Het kan zijn dat de daling van de vraag naar capesizers een gevolg is van de viering van de Chinese Golden Week. Ook de gestegen prijs van ijzererts kan een rol spelen bij een vermindering van de invoer door China. Vooral bij periodecharters stijgen de huren niet meer. De Cape Friendship (185.000 dwt, 2005) werd voor 12 tot 15 maanden gecharterd voor $ 19.250 per dag. Bij tijdcharters zijn de huren nog redelijk. De Bulk India (177.640 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Zuid-Korea, via Indonesië, teruglevering Taiwan voor $ 27.500 per dag.

Voor de panamaxen liggen de meeste charterhuren rond $ 20.000 per dag met hier en daar een positieve uitschieter zoals voor de Georgitsi (81.310 dwt, 2012). Dit schip werd gecharterd oplevering Redcar, via Kokkola, teruglevering China voor $ 29.500 per dag. Bij wat langere periodecharters zijn de huren niet geweldig. De Great Mind (75.474 dwt, 2011) werd voor 11 tot 13 maanden gecharterd voor $ 14.500 per dag. De huren voor de supramaxen liggen vrijwel op hetzelfde niveau als de huren van de panamaxen, rond $ 20.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Haperingen in stijgende lijn | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Haperingen in stijgende lijn

Bij de capesizers lijkt de mars naar boven tot staan gebracht. Het kan zijn dat de daling van de vraag naar capesizers een gevolg is van de viering van de Chinese Golden Week. Ook de gestegen prijs van ijzererts kan een rol spelen bij een vermindering van de invoer door China. Vooral bij periodecharters stijgen de huren niet meer. De Cape Friendship (185.000 dwt, 2005) werd voor 12 tot 15 maanden gecharterd voor $ 19.250 per dag. Bij tijdcharters zijn de huren nog redelijk. De Bulk India (177.640 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Zuid-Korea, via Indonesië, teruglevering Taiwan voor $ 27.500 per dag.

Voor de panamaxen liggen de meeste charterhuren rond $ 20.000 per dag met hier en daar een positieve uitschieter zoals voor de Georgitsi (81.310 dwt, 2012). Dit schip werd gecharterd oplevering Redcar, via Kokkola, teruglevering China voor $ 29.500 per dag. Bij wat langere periodecharters zijn de huren niet geweldig. De Great Mind (75.474 dwt, 2011) werd voor 11 tot 13 maanden gecharterd voor $ 14.500 per dag. De huren voor de supramaxen liggen vrijwel op hetzelfde niveau als de huren van de panamaxen, rond $ 20.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer