Aan de Reis: Veel leegvaart in vakantietijd

Het is erg rustig met weinig aanbod. Er wordt veel leeggevaren, omdat er zo weinig werk is. De vrachtprijzen zijn laag. ‘Er is geen markt en geen onderhandeling’, verzucht een schipper. Ook op de Duitse kanalen was het erg rustig met weinig retourwerk. De silo’s zijn daar intussen leeg in afwachting van de nieuwe oogst. De aanvoer over zee valt deze week scherp terug, het is nu volop vakantietijd en dat betekent dat er over de hele linie minder wordt vervoerd.

Voor kleine schepen was er relatief meer werk, maar ook in dat marktsegment kon vrijwel niet over de prijs worden onderhandeld. Schippers voelen zich machteloos. Als ze willen varen, moeten ze een slechte reis nemen. Ze weten dat ze daarmee de markt geen goed doen, maar kunnen geen hogere vrachtprijs bedingen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Aan de Reis: Veel leegvaart in vakantietijd | Schuttevaer.nl

Aan de Reis: Veel leegvaart in vakantietijd

Het is erg rustig met weinig aanbod. Er wordt veel leeggevaren, omdat er zo weinig werk is. De vrachtprijzen zijn laag. ‘Er is geen markt en geen onderhandeling’, verzucht een schipper. Ook op de Duitse kanalen was het erg rustig met weinig retourwerk. De silo’s zijn daar intussen leeg in afwachting van de nieuwe oogst. De aanvoer over zee valt deze week scherp terug, het is nu volop vakantietijd en dat betekent dat er over de hele linie minder wordt vervoerd.

Voor kleine schepen was er relatief meer werk, maar ook in dat marktsegment kon vrijwel niet over de prijs worden onderhandeld. Schippers voelen zich machteloos. Als ze willen varen, moeten ze een slechte reis nemen. Ze weten dat ze daarmee de markt geen goed doen, maar kunnen geen hogere vrachtprijs bedingen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer