Opinie: Coördinatiecentrum voor 20% hogere tarieven

Binnenvaartondernemer Maurits Langendam wacht niet langer af. Hij wil actief het tij keren voor kostendekkende vrachttarieven. Zijn oplossing? Geen koude sanering, maar met voldoende draagkracht marktmacht opbouwen vanuit een coördinatiecentrum dat bemiddelt in (20% hogere) tarieven. Het Coördinatie Centrum Binnenvaart is per 1 juli operationeel, belooft Langendam.

Door Maurits Langendam
Na lange tijd van voorbereiding en nadenken heb ik de stap genomen om niet langer af te wachten en de stap te nemen om het gewoon ‘te doen’.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (34)

  • Hoi Maurits
    in reactie op je schrijven van 26-05 16 uur 14, waarin je stelt het kost niets.
    Hier wil ik het volgende aan je vragen ga met deze stelling het kost je niets eens langs bij ongeveer 100 ex-leden van de Eubo.
    Die zullen hetzelfde zeggen als mij het kost veel geld en energie om 2 weken tegen de kant te liggen en zien dat de markt verbeterd maar jij hebt er niks aan.
    Je moet is aan de voorzitter vragen HET KOST JE NIETS, die fijne schippers hebben hem nog met een negatief saldo achter gelaten.
    Nee ik heb daar mijn lesje wel geleerd, ook al gaat het nog zo slecht met die fijne schippers men wil dan gelijk de hoofdprijs.
    Over gezamelijk inkopen is er op de toenmalige site schippersvoorschippers ook al een voorstel gedaan, je kan het niet meer lezen, maar daar werd het voorstel gelijk met de grond gelijk gemaakt.
    Dus beste Maurits een oud plan in een mooi nieuw jasje, niks mis mee hoor.
    Met 500 man achter 1 telefoonnummer het is fantastisch maar gaat je helaas niet lukken, want men kruipt liever voor de goede relaties dan proberen samen iets goeds op te zetten, voor de verdienste, sociaal goede ligplaatsen etc.
    Na de les Eubo avontuur modder ik gewoon maar voort en zie wel wanneer men in Lobith met de ketting staan, wanneer de bank dit doet zal ik opgelucht adem halen.
    Eindelijk klaar.

    Geplaatst door: oranje op
  • Jammer dat er altijd mensen zijn die met modder gaan gooien.Kijk naar alle grote bevrachtingskantoren die zijn ook gaan samenwerken.Dus het gaat er om doe je mee of niet en verder kan je je slechte uitlatingen beter voor je houden want onze opdrachtgevers lezen ook mee en die zullen van al die uitlatingen gebruik maken.

    Geplaatst door: Theo. Nuij op
  • Wanneer zien schippers eens in, dat ze voor oordelen en emotie beter overboord kunnen gooien. Kijk naar het EUBO verhaal. Voordat de schepen tegen de dijk een touwtje vast hadden, gingen de vrachten al omhoog. Dus alleen door de dreiging!!!

    Je weet nu, bij weigering voor een lage vrachtprijs, is er wel een buurman die het doet . Dus waar wacht je op??

    Weiger je met een grote groep, die paar goedkope schepen buiten de groep zijn een keer op en niet beschikbaar.

    Door dit systeem, krijg je een bodem in de markt. Daarmee bereik je ook. Dat ladingaanbieders niet heel laag inschrijven op werk,

    Maurits ik wens de schippers veel wijsheid, de keus lijkt mij niet moeilijk. Want wie heeft het nu nog naar de zin aan boord en is tevreden met de vrachtprijzen die betaald worden.

    Geplaatst door: Hein Danser m/s Itasca op
  • meneer van buuren uw heeft gelijk.
    zo als uw voor je eigen bent begonnen dat is niet meer van deze tijd.of misschien circa 30 jaar terug de kans niet gehad ik ook niet .
    waar voor word dan in de tankvaart niet zo gewerkt.met grote partijen over te nemen door partieclieren.
    zoals in de tankvaart is de situatie het zelfde in de vrachtvaart.
    bevrachter en rederijen en makelaars zitten
    financieel in de schepen.bijna voor 40 % in deze schepen die mogen ook hier niet in meewerken.niet 100 % eigen naar
    de banken werken ook niet mee en .in de hoek gelegde koppelvaerbanden verkocht. die hoeven 5 jaar niet af te lossen.en dan nog met
    bepaalde subsiedie regelingen verlengen
    zolang circa 40 % afhankelijk is van een bevrachter of rederij word dit alleen maar erger.
    zo als beweerd in de tankvaart GEFO konstrukties.
    we hebben alles in de tankvaart en in de vrachtvaart.hier in niks uitgesloten. maar het word niet gebruikt.er moet weer een kantoor bij .
    en je hebt misschien maar 5 grote spelers op de markt.er zijn bevrachtigskantooren wel meerdere bevrachtigs kantooren onder een andere naam maar beconcureren me kaar niet .
    dus gewoon proberen te overleven .en dan maar zien

    Geplaatst door: wat wil je op
  • Mijnheer Schoenmaker,

    Het is niet mijn bedoeling om mensen te beledigen of te choqeren. Maar het is natuurlijk wel zo, hoe erg het ook is, we grote concurenten van elkaar zijn. U kunt toch niet ontkennen dat de schaalvergroting totaal is doorgeslagen? Je hoefde geen helderziend te zijn om dit te zien aankomen. We kunnen het tij echter niet keren en U kunt dan wel denken, we zitten nu met een probleem, dat lossen we met z,n allen wel even op. Maar dat ziet U dan verkeerd! Mijn markt is in ieder geval om zeep door de schaalvergroting.
    Jammer dat we het nu allemaal slecht hebben. Maar voor mij nooit samenwerking met mijn killers!

    Geplaatst door: peter op
  • De reacties, op de plannen van Maurits Langedam zijn tekenend voor de bedrijfstak. Het is onbegrijpelijk dat ondernemers met goed materiaal zich zo laten knippen en scheren, zonder zich hiertegen te verzetten. Langedam komt met een plan waarmee een flink deel van de ondernemers kan overleven.Praat, praat, praat. Ga toch met al die grote schepen en verbanden samenwerken. Stap naar de grote Duitse energiereuzen en bied vervoerszekerheid.
    Neem heel het logestieke probleem van de klanten uit handen. Steek jullie nek uit. Deze branche, met zijn huidige opstelling, vraagt erom om, om naar de donder te gaan. Ondernemer zijn is iets heel anders dan ondernemer spelen. Zeiken en zeuren over hypotheken en staatsgaraties hebben nu helemaal geen zin meer. Het is nu redden wat er te redden valt. Het is onbegrijpelijk dat de halve branche achter een Afrikaanse firma aan rent. Wie heeft er de tonnen? Het is jullie enigste machtsmiddel. Gebruik het wel verstandig.
    Van de overheid moeten we niets verwachten en van Brussel nog minder. Leg niet wakker van de NMA, is er al iemand door de rechter veroordeeld die probeerd te overleven. Maak gebruik van de vrije markt, maar hanteer wel de spelregels van de vrijmarkt. Ik wens Maurits Langedam veel succes en de branche veel wijsheid toe.

    Hens van Buren

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Nu komt het bijvoorbeeld wel eens voor als wij ergens voor de kant komen om te lossen (of te laden) en de kraan is stuk (of machinist is ziek), dan heet dat ‘pech’ en wordt het al gauw ons probleem. We hebben geen poot om op te staan omdat we 48 uur los- en laadtijd hebben. Dus een tarief voor 24 uur los- laadtijd en een tarief voor 48 uur los- laadtijd. We kennen het allemaal…….sorry schipper! Er moeten ook op dit gebied duidelijke afspraken worden gemaakt, zodat er geen verrassingen zijn voor ontvanger en schipper.

    Als ik dit lees dan denk ik wat een prutser die Maurits Langendam !
    Bij het aannemen van een reis word er toch een bepaalde laad en
    lostijd afgesproken . Ben je binnen deze tijd niet leeg dan ontvang
    je toch liggeld ! Ik zie dan ook niet in welke afspraken er nog meer
    gemaakt moeten worden . Ik weet ook niet wat voor een verrassing
    hier word bedoeld ! Kom ik van een andere planeet of heb ik het verkeerd
    gelezen .

    Maan , Pluto of Mars ?

    Geplaatst door: Maan , Pluto of Mars op
  • er zijn 2 soorten mensen die schepen hebben, mensen die een schip hebben en daar mee proberen hun brood te verdienen in goede en slechte tijden en je hebt goudzoekers die in de opleving van 2003 schepen gingen kopen en dat met personeel gingen exploiteren en als het dan goed ging, nog een en nog een totdat de crisis kwam en het goud stront bleek te worden. en voor dat verhaal is geen oplossing en komt geen oplossing.

    Geplaatst door: een andere peter op
  • @PETER.

    Wat vindt ik dit onder de gordel om de heer Langendam met zijn koppelverband en zijn plan voor een betere markt hier op deze site af te kraken en dat geheel annoniem.
    Nee je bent echt een geweldige vent.
    Persoonlijk vindt ik het plan eigenlijk niet zo gek.
    In de tijd dat we RAS wilden opstarten zagen veel mensen erg tegenop om in de huur te varen wat men niet gewend was,zijn vaste relatie te verlaten,enz.
    Misschien zien collega,s juist meer in dit plan vanwege zijn andere opzet.Ook misschien voor de opdrachtgevers omdat zij als partij graag met tonnenprijs werken in grote lijnen.
    Maarja nu alleen nog draagvlak.Een beetje ondernemer weet dat in de markt die wij kennen niet meer als eenling te opereren valt,alleen,waar zijn ze?
    Wij gaan ondanks de koude douche van een paar jaar geleden toch over deze vorm van samenwerking onderzoeken.Nu na al die jaren saneren is helaas te laat en gaat gegarendeerd een neerwaartse spiraal verder in de markt brengen.Dat hadden de banken gelijk moeten doen dus die optie is technisch gezien passee.
    Blijft enkel over dat de markt zelf moet veranderen en blijft toch samenwerken over.
    Wij wensen in ieder geval de heer Langendam veel succes toe de komende tijd en we vinden het moedig dat er toch weer iemand op staat die de moed heeft om voor ons ALLEN naar een betere markt te strijden.
    Wat is daar nu mis mee.

    Met vriendelijke groet,

    Fam.Schoenmakers.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • Men is in binnenvaartland altijd sceptisch en heeft men de gewoonte om naar de anderen te wijzen. We praten dagelijks over de slechte resultaten, maar als iemand daar iets aan wil veranderen gaan we de ‘buurman’ de schuld geven. Het is totaal niet relevant of men op een groot of klein schip vaart en of ie nou 5 jaar of 50 jaar oud is en al dan niet middels staatsgarantie gefinancierd is.
    Al deze schepen zijn er en gaan niet tegen de dijk!! We zullen dus moeten accepteren dat er bij een normale rivierstand sprake is van een overcapaciteit, maar dat wil niet zeggen dat we ook onder de kostprijs moeten varen. Bij een acceptabele kostendekkende reis kunnen we ons permitteren om enkele dagen stil te liggen en hoeven we ook niet tegen elk tarief aan te nemen.
    Het coördinatiecentrum wil uiteindelijk een transparant en overzichtelijk inzicht verkrijgen in de goederenstromen over het water met daaraan gekoppeld de prijs die ervoor betaald wordt.
    Een dergelijk informatiecentrum is er op dit moment niet en kan alleen maar iets toevoegen aan de binnenvaart.

    Geplaatst door: Maurits op
  • peter is dat niet een beetje kort door de bocht
    het is niet alleen de koppelverbanden ,op het noord zuid verkeer gebeurd het al te vaak dat 110 135 3 a4 partijen laden en door heel nederland te varen .dus dat is dan ook broodroof van de kleine schepen en dat doen ze ook onder de kostprijs en het gaat zo ook steeds meer naar boven toe .het is zielig om zo te reageren .modder gooien heeft geen zin .

    Geplaatst door: een schipper op
  • @Borealis Omtrent de staatsgarantie heeft u het bijna goed.Toen de staatsgaranties zijn afgegeven waren er wel degenlijk ook spelregels aan verbonden.Zo was het ook dat je maar 2 jaar mocht afwijken van rente en aflossing.En dat is ook wel te begrijpen,als je een schip laat bouwen heb je tijdens de bouw geen inkomen met zo een schip.Maar in 2009 zijn de kantoorbonden en het CBRB naar het ministerie gegaan,en hebben daar gevraagd om de tijd van staatsgarantie op te rekken.En toen het ministerie dat heeft toegezegd is de valse concurentie in de binnenvaart ontstaan.Dus de staatsgarantie in deze vorm is weldegenlijk concurentie vervalsend.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • Weer zo,n hemelbestormer.Zijn zelf de veroorzakers
    van de crisis in de binnenvaart. Sinds er KVB zijn
    is het voor een normaal schip niet meer mogelijk erts of kolen te varen. Voor mij is dat geen probleem want als je er uit geconccureerd bent, moet je de bakens verzetten. Maaaar, je moet nu niet proberen, de geen die, je er eerst, uit geconcureerd hebt nu op jullie lijn te krigen.

    Het klinkt allemaal een beetje NoordZuid achtig.

    Nee, Heren het is niet een kwestie van samenwerken, het is een kwestie van boosheid.
    Het merendeel van de ondernemrs heeft deze misaire aan zien komen met die hebzuchtige nieuwbouwondernemers!

    Geplaatst door: peter op
  • Schipper,

    < dat zijn juist degene die leeg naar boven komen...... om voor een paar euro's minder een vracht te komen halen >

    Sorry dat weet ik niet ik ken hem niet persoonlijk en het is voor mij ook niet belangrijk, naar elkaar wijzen heeft totaal geen zin en zal ook de financiële problemen in de binnenvaart niet oplossen, want aan de lage tarieven is iedereen schuldig die nu vaart en denkt dat een geliberaliseerde markt een werkbare oplossing is in ons beroep.
    Willen wij tot een structurele vrachtprijs verbetering komen dan zal er gestreden moeten worden om op Europees niveau een wettelijk verplicht minimum tarief ingevoerd te krijgen.
    Maar aangezien dat in het huidige binnenvaart klimaat het zelfde is als vloeken in de kerk, is het niet mogelijk met wat voor goede ideeën of bedoelingen iemand ook komt, daar ook maar enige vrachtprijs verbetering in zal kunnen bewerkstelligen.
    Dus zolang er geen mentaliteits-verandering komt is het gewoon uitzieken en wachten op tijden met minder overcapaciteit.
    Tot het zover is zal ik zeggen, leer er mee te leven en probeer Uw collega’s er niet teveel op aan te kijken, want daar wordt de sfeer onderling ook nog onleefbaar door en niemand schiet er iets mee op.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Borealis op
  • borealis
    dat zijn juist degene die leeg naar boven komen en zeker de main in om voor een paar euro’s minder een vracht te komen halen,waren er van de week al een paar en dan moeten ze nog eerst laden ook ,en dan zijn er nog bij die grote monden hebben ook omdat niet iedereen nieuwbouw wilt (ZIJN ER NIET JALOERS OP) , zijn nederlanders en belgen

    Geplaatst door: schipper op
  • Schipper,

    < het zijn juist de schepen die weinig hypotheek hebben …...... en de wat oudere schepen die ze failliet verklaren want dan legt de bank er minder op toe >

    Ja, waar maakt U op uit dat ik dat niet erken, want dat was niet de stelling van ‘Freedomfighter’.

    Mijn statement was, dat je ondernemers met een staats-garantie simpel weg niet de schuld kunt geven van de slechte tarieven in de binnenvaart en dat dit bijna geen invloed heeft op de bedrijfsvoering in de binnenvaart, maar dat alleen te maken heeft met het beleid van de banken, zo heb ik begrepen dat b.v. De ABN-AMRO bijna altijd staats-garanties eisen en de Rabobank dit van geval tot geval bekijken.
    Dus waar onze “Vrijheidsstrijder” die wetenschap vandaan haalt is voor mij een raadsel.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Borealis op
  • borealis
    het zijn juist de schepen die weinig hypotheek hebben en die een of twee keer niet aan hun verplichtingen hebben kunnen voldoen doordat de vrachten te laag zijn of grote reparaties moeten doen en de wat oudere schepen die ze failliet verklaren want dan legt de bank er minder op toe

    Geplaatst door: schipper op
  • Freedomfighter,

    Beetje simplistisch gedacht van U.
    Een staatsgarantie wordt afgegeven voor een derde van de afgesloten hypotheek bedrag, dus ingeval van het niet meer voldoen van Uw verplichtingen is er een fonds welke gevuld is door de provisies die de hypotheek-nemers zelf moeten inleggen onder beheer van de overheid, die in geval van faillissement een derde van de afgesloten hypotheek uitkeert aan de desbetreffende bank.
    Dus als U nu eens nuchter nadenkt, zal U tot de conclusie moeten komen dat ondernemers met een staatsgarantie veel eerder failliet verklaart gaan worden dan ondernemers zonder een staatsgarantie
    Want de banken hebben de garantie altijd het eerst een derde deel plus de dagwaarde van het schip uitgekeerd te krijgen, dit in tegenstelling tot ondernemers zonder een staatsgarantie, daar staat allen het schip garant en die is niet meer waard ‘dan wat de gek er voor geeft’ ofwel in de meeste gevallen totaal onverkoopbaar en zal een hypotheek-gever de ondernemer “zonder” veel langer laten aan modderen dan de gene “met”.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Borealis op
  • zo tezien is het jouw niet gelukt anders was je niet zo gefrustreerd

    Geplaatst door: de waarheid op
  • een nepondernemer is iemand die met een zogezegd langetermijnkontrakt van een of ander bevrachtingskantoor naar de bank stapt en een lening met staatsgarantie krijgt om dan zijn collega kapot te concurreren aan veel lager prijzen.ps ik heb geen staatsgarantie op mijn schip maar moet wel concurreren met zo bevrachterschaakstuk

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • Het is altijd weer moedig,als er weer iemand z,n nek uitsteekt,om de inkomenspositie van de binnenvaartondernemer te versterken! De bonden en de banken doen dit niet. Dus zelf uit de branche moet het gebeuren! Als ik de site van bargelink en de schepen tussen 2800 en 4300 ton ziet, liggen er maar bijzonder weinig langdurig ledig. Dus alles vaart als een raket,en wel tegen telage tarieven. Geef deze Maurits een kans,je weet maar nooit ,hoe het deze keer gaat lopen, Een ding is zeker,als niemand wat doet,blijven we mekaar afzeiken! En inderdaad,de meeste ondernemers die reeds failliet zijn gegaan,varen deze schepen onder een andere naam weer verder.Ze hadden ze beter gesloopt! Maar dat gebeurt niet in de binnenvaart

    Geplaatst door: Martin op
  • Freedomfighter,

    < cowboys met een staatsgarantie zijn vogelvrij en mogen dus blijven varen!!! als de banken 20% van die nepondernemers uit de vaart neemt,dan is het probleem opgelost >

    Een vraag aan U, wie zijn die “nep ondernemende Cowboys” eigenlijk?

    Bent U zelf ook zo’n cowboy, want ik heb nog geen schip stil zien liggen vanaf eind 2008, dus neem ik aan dat U voor die zelfde tarieven vaart als die cowboys en weet U zeker dat collega’s met een staatsgarantie het financieel slechter doen als U?
    Ik weet het namelijk niet en kan het aan de buitenkant niet zien ook.

    On topic,

    Maurits,

    Achterover blijven leunen helpt inderdaad niet en ik bewonder dan ook Uw enthousiasme waarmee U een en ander probeert op te starten ik hoop dan ook van ganse harte dat het een daverend succes mag worden.
    Maar ben bang dat het op een grote teleurstelling voor U gaat uitlopen, want in de binnenvaart zal u nooit geen eenheid krijgen en ik kan wel uitleggen waarom, maar dan wordt dit een lang verhaal, laat ik het zo zeggen, bij veel collega’s is een snel reisje zonder een acceptabele vrachtprijs te eisen op de een of andere manier aantrekkelijker dan varen tegen een structurele normale (kost)prijs en vrachtprijs onderbiedingen kunt U maar op een manier voorkomen door er fikse sancties aan te hangen met de benodigde controle daarop en boetes kunnen maar door een orgaan opgelegd worden en dat is de overheid en laat die overheid nu net een geliberaliseerde markt voorstaan.

    Daar moet ik nog een kanttekening bij plaatsen, in de tijd van de Rijksverkeers-inspectie (wettelijk verplichte toerbeurt) waren er al collega’s genoeg die niet te beroerd waren om buiten de beurs om aan te nemen, dit ondanks de sancties die daar opstonden, dus ben ik bang dat op het moment dat U ook maar een kwartje meer vrachtprijs weet te bedingen er direct vijf andere collega’s zijn die er met een dubbeltje onder doorgaan.

    Hoe vervelend het ook mag klinken, zonder wettelijk verplichte tarieven zal in perioden van laagconjunctuur met de nu aanwezige overcapaciteit aan scheepsruimte er nooit een fatsoenlijk tarief bedongen kunnen worden, hoe graag we dat ook willen.

    Sorry Maurits leuker kan ik het niet brengen, maar hoop tegen beter weten in dat het een succes mag worden.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Borealis op
  • eerst het verhaal goed lezen en dan reageren

    Geplaatst door: fred op
  • Maurits@ Jij loopt op iemand af te zeiken om zijn naam eronder te zetten, maar hoeveel Mauritsen zijn er ??? Kom op zeg, ik persoonlijk vind dat de voorgaande schrijvers gelijk hebben. EUBO was ook iets wat een toekomst zou hebben, dat werd afgezeken door……. en nu zou dit wel slagen? Ik vaar maar 45 weken per jaar en elk weekend lig ik stil, wat denken die mensen met 28 zondagen vrij!! kom op zeg, alle zaterdagen EN zondagen stil, moet je eens kijken wat er aan werk doorgeschoven kan worden. Het is zo eenvoudig, dat het te moeilijk is om op te lossen.

    Geplaatst door: Skipper op
  • Freedomfighter
    Blijkbaar heb je een ernstig probleem met Staatsgarantie. Het is echter een normaal fenomeen en ook op de wal zijn veel bedrijven gefinancierd met staatssteun.
    Banken nemen geen 20% van dergelijke ondernemers uit de vaart en dan is het probleem dus nog steeds niet opgelost.
    Beetje jammer dat je niet onder je eigen naam staat en maar blijft trappen en zeiken als iemand iets probeert om de binnenvaart naar een hoger niveau te tillen.

    Hoorn
    Nog zo iemand die niet onder z’n eigen naam durft te reageren en ook maar zeiken!!
    Er zijn maar weinig schepen die 4 weken tegen de kant gaan, dus is er toch sprake van capaciteitsreductie!
    En ja, in het begin is het coördinatiecentrum op werkdagen bereikbaar. Er is geen bedrijf dat begint met 500 relaties en een continu bezetting met voltallig personeel. Zoiets moet groeien en zich uiteraard bewijzen. Koude sanering zal waarschijnlijk niet gebeuren en als het dan toch gebeurd, komen deze schepen gewoon weer op de markt. Alle schepen die de afgelopen jaren failliet zijn gegaan varen inmiddels weer en is een nog grotere concurrent geworden.

    Geplaatst door: Maurits op
  • sipke de vries
    bij normale werking van de economie gaat een bakker of beenhouwer bij mijn weten failliet als ie zijn schulden niet kan betalen.
    sipke vind het dus normaal sterker nog een binnenvaartbedrijf met een staatsgarantie mag niet failliet gaan bij niet nakomen van die verplichtingen en moet blijven varen ten nadelen van de normale ondernemer.
    een normale ondernemer zonder staatsgarantie moet tegen de kant.
    cowboys met een staatsgarantie zijn vogelvrij en mogen dus blijven varen!!!
    als de banken 20% van die nepondernemers uit de vaart neemt,dan is het probleem opgelost

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • 4 Weken vakantie van de 365 dagen. Dus 337 dagen werken. Volgens mij zijn er maar weining schepen die deze aantal dagen per kalenderjaar varen.

    Het coördinatiecentrum vraagt 1% provisie van de vrachtprijs en ook nog provisie aan de bevrachter.

    Het coördinatiecentrum op werkdagen berijkbaar. Als we als schippers de zelfde werdagen hanteren als het coördinatiecentrum is het probleem ook op gelost.

    Conclusie: Het gaat niet werken. Koude sanering van schepen/schippers zal onvermijdelijkzijn. Dit noemen we marktwerking.

    Geplaatst door: Hoorn op
  • Heren,

    Hof je nou veel of weinig hypotheek of staatsgarantie heb dat heeft niks met dit onderwerp temaken.
    We willen allemaal meer vracht de een om zijn pensioen op te bouwen de ander om zijn schip af te lossen.
    Daarom ben ik benieuwt of er voor dit idee veel voorstanders zijn ,want dit systeem kan werken.!
    Iedereen is het er over eens dat het zo niet verder kan.
    Dus zeker voor de spotmarkt schippers gaat dit voordelen opleveren.
    Natuurlijk krijg je tegenstand.
    Natuurlijk word het afgekraakt.
    Maar bijna niemand steek zijn nek uit
    Als er dan een idee komt dat een kans van slagen heeft hoop ik dat er veel mensen achter staan.
    De BBU zou ook kleur moeten bekennen,want een bond is voor een beter inkomen van zijn leden.
    Want als er vertrouwen is van grote club dan heb je zo een vlink aantal mensen bij elkaar.
    Of je nou groot of klein bent jong of oud
    als we op deze manier verder gaan werk je je hele leven voor niks.

    Geplaatst door: sipke de vries op
  • maurits strijden voor een hogere prijs kost niks dat snap ik,maar varen met een staatsgarantie en niks terugbetalen dat snap ik niet.

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • zouden ze eerst niet de staatsgarantievloot in de waalhaven opleggen daartegen kun je niet concurreren,varen onder de kostprijs op kosten van de belastingbetaler.

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • Maurits zijn er al zoveel geweest die is hebben geprobeerd ,maar eenheid lukt je niet
    je moet iedere keer meer vracht vragen en dikwijls lukt het, als die andere die hun eigen goedkoop aanbieden dat ook eens zouden doen en reizen weigeren als men de gasolie er nog niet van kan betalen zijn we al een stuk verder

    Geplaatst door: schipper op
  • Achterover blijven leunen hekpt ook niet, ik zou zeggen steun dergelijke initiatieven en laat zien dat we willen en kunnen strijden voor betere vrachtprijzen. Het kost je niets!!!

    Geplaatst door: Maurits op
  • je kan hogere vrachten krijgen ,maar zolang er schippers zijn die hun eigen voor soms bijna de helft minder aanbieden en dan ook nog leeg komen opvaren voor een reis zal je dit niet lukken

    Geplaatst door: schipper op
  • Werkte de bevrachters maar voor 5% provisie dan was het al een stuk beter,maar dat vinden de meeste te weinig dus afromen maar.

    Geplaatst door: D v Weelden op

Reageer

Opinie: Coördinatiecentrum voor 20% hogere tarieven | Schuttevaer.nl

Opinie: Coördinatiecentrum voor 20% hogere tarieven

Binnenvaartondernemer Maurits Langendam wacht niet langer af. Hij wil actief het tij keren voor kostendekkende vrachttarieven. Zijn oplossing? Geen koude sanering, maar met voldoende draagkracht marktmacht opbouwen vanuit een coördinatiecentrum dat bemiddelt in (20% hogere) tarieven. Het Coördinatie Centrum Binnenvaart is per 1 juli operationeel, belooft Langendam.

Door Maurits Langendam
Na lange tijd van voorbereiding en nadenken heb ik de stap genomen om niet langer af te wachten en de stap te nemen om het gewoon ‘te doen’.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (34)

  • Hoi Maurits
    in reactie op je schrijven van 26-05 16 uur 14, waarin je stelt het kost niets.
    Hier wil ik het volgende aan je vragen ga met deze stelling het kost je niets eens langs bij ongeveer 100 ex-leden van de Eubo.
    Die zullen hetzelfde zeggen als mij het kost veel geld en energie om 2 weken tegen de kant te liggen en zien dat de markt verbeterd maar jij hebt er niks aan.
    Je moet is aan de voorzitter vragen HET KOST JE NIETS, die fijne schippers hebben hem nog met een negatief saldo achter gelaten.
    Nee ik heb daar mijn lesje wel geleerd, ook al gaat het nog zo slecht met die fijne schippers men wil dan gelijk de hoofdprijs.
    Over gezamelijk inkopen is er op de toenmalige site schippersvoorschippers ook al een voorstel gedaan, je kan het niet meer lezen, maar daar werd het voorstel gelijk met de grond gelijk gemaakt.
    Dus beste Maurits een oud plan in een mooi nieuw jasje, niks mis mee hoor.
    Met 500 man achter 1 telefoonnummer het is fantastisch maar gaat je helaas niet lukken, want men kruipt liever voor de goede relaties dan proberen samen iets goeds op te zetten, voor de verdienste, sociaal goede ligplaatsen etc.
    Na de les Eubo avontuur modder ik gewoon maar voort en zie wel wanneer men in Lobith met de ketting staan, wanneer de bank dit doet zal ik opgelucht adem halen.
    Eindelijk klaar.

    Geplaatst door: oranje op
  • Jammer dat er altijd mensen zijn die met modder gaan gooien.Kijk naar alle grote bevrachtingskantoren die zijn ook gaan samenwerken.Dus het gaat er om doe je mee of niet en verder kan je je slechte uitlatingen beter voor je houden want onze opdrachtgevers lezen ook mee en die zullen van al die uitlatingen gebruik maken.

    Geplaatst door: Theo. Nuij op
  • Wanneer zien schippers eens in, dat ze voor oordelen en emotie beter overboord kunnen gooien. Kijk naar het EUBO verhaal. Voordat de schepen tegen de dijk een touwtje vast hadden, gingen de vrachten al omhoog. Dus alleen door de dreiging!!!

    Je weet nu, bij weigering voor een lage vrachtprijs, is er wel een buurman die het doet . Dus waar wacht je op??

    Weiger je met een grote groep, die paar goedkope schepen buiten de groep zijn een keer op en niet beschikbaar.

    Door dit systeem, krijg je een bodem in de markt. Daarmee bereik je ook. Dat ladingaanbieders niet heel laag inschrijven op werk,

    Maurits ik wens de schippers veel wijsheid, de keus lijkt mij niet moeilijk. Want wie heeft het nu nog naar de zin aan boord en is tevreden met de vrachtprijzen die betaald worden.

    Geplaatst door: Hein Danser m/s Itasca op
  • meneer van buuren uw heeft gelijk.
    zo als uw voor je eigen bent begonnen dat is niet meer van deze tijd.of misschien circa 30 jaar terug de kans niet gehad ik ook niet .
    waar voor word dan in de tankvaart niet zo gewerkt.met grote partijen over te nemen door partieclieren.
    zoals in de tankvaart is de situatie het zelfde in de vrachtvaart.
    bevrachter en rederijen en makelaars zitten
    financieel in de schepen.bijna voor 40 % in deze schepen die mogen ook hier niet in meewerken.niet 100 % eigen naar
    de banken werken ook niet mee en .in de hoek gelegde koppelvaerbanden verkocht. die hoeven 5 jaar niet af te lossen.en dan nog met
    bepaalde subsiedie regelingen verlengen
    zolang circa 40 % afhankelijk is van een bevrachter of rederij word dit alleen maar erger.
    zo als beweerd in de tankvaart GEFO konstrukties.
    we hebben alles in de tankvaart en in de vrachtvaart.hier in niks uitgesloten. maar het word niet gebruikt.er moet weer een kantoor bij .
    en je hebt misschien maar 5 grote spelers op de markt.er zijn bevrachtigskantooren wel meerdere bevrachtigs kantooren onder een andere naam maar beconcureren me kaar niet .
    dus gewoon proberen te overleven .en dan maar zien

    Geplaatst door: wat wil je op
  • Mijnheer Schoenmaker,

    Het is niet mijn bedoeling om mensen te beledigen of te choqeren. Maar het is natuurlijk wel zo, hoe erg het ook is, we grote concurenten van elkaar zijn. U kunt toch niet ontkennen dat de schaalvergroting totaal is doorgeslagen? Je hoefde geen helderziend te zijn om dit te zien aankomen. We kunnen het tij echter niet keren en U kunt dan wel denken, we zitten nu met een probleem, dat lossen we met z,n allen wel even op. Maar dat ziet U dan verkeerd! Mijn markt is in ieder geval om zeep door de schaalvergroting.
    Jammer dat we het nu allemaal slecht hebben. Maar voor mij nooit samenwerking met mijn killers!

    Geplaatst door: peter op
  • De reacties, op de plannen van Maurits Langedam zijn tekenend voor de bedrijfstak. Het is onbegrijpelijk dat ondernemers met goed materiaal zich zo laten knippen en scheren, zonder zich hiertegen te verzetten. Langedam komt met een plan waarmee een flink deel van de ondernemers kan overleven.Praat, praat, praat. Ga toch met al die grote schepen en verbanden samenwerken. Stap naar de grote Duitse energiereuzen en bied vervoerszekerheid.
    Neem heel het logestieke probleem van de klanten uit handen. Steek jullie nek uit. Deze branche, met zijn huidige opstelling, vraagt erom om, om naar de donder te gaan. Ondernemer zijn is iets heel anders dan ondernemer spelen. Zeiken en zeuren over hypotheken en staatsgaraties hebben nu helemaal geen zin meer. Het is nu redden wat er te redden valt. Het is onbegrijpelijk dat de halve branche achter een Afrikaanse firma aan rent. Wie heeft er de tonnen? Het is jullie enigste machtsmiddel. Gebruik het wel verstandig.
    Van de overheid moeten we niets verwachten en van Brussel nog minder. Leg niet wakker van de NMA, is er al iemand door de rechter veroordeeld die probeerd te overleven. Maak gebruik van de vrije markt, maar hanteer wel de spelregels van de vrijmarkt. Ik wens Maurits Langedam veel succes en de branche veel wijsheid toe.

    Hens van Buren

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Nu komt het bijvoorbeeld wel eens voor als wij ergens voor de kant komen om te lossen (of te laden) en de kraan is stuk (of machinist is ziek), dan heet dat ‘pech’ en wordt het al gauw ons probleem. We hebben geen poot om op te staan omdat we 48 uur los- en laadtijd hebben. Dus een tarief voor 24 uur los- laadtijd en een tarief voor 48 uur los- laadtijd. We kennen het allemaal…….sorry schipper! Er moeten ook op dit gebied duidelijke afspraken worden gemaakt, zodat er geen verrassingen zijn voor ontvanger en schipper.

    Als ik dit lees dan denk ik wat een prutser die Maurits Langendam !
    Bij het aannemen van een reis word er toch een bepaalde laad en
    lostijd afgesproken . Ben je binnen deze tijd niet leeg dan ontvang
    je toch liggeld ! Ik zie dan ook niet in welke afspraken er nog meer
    gemaakt moeten worden . Ik weet ook niet wat voor een verrassing
    hier word bedoeld ! Kom ik van een andere planeet of heb ik het verkeerd
    gelezen .

    Maan , Pluto of Mars ?

    Geplaatst door: Maan , Pluto of Mars op
  • er zijn 2 soorten mensen die schepen hebben, mensen die een schip hebben en daar mee proberen hun brood te verdienen in goede en slechte tijden en je hebt goudzoekers die in de opleving van 2003 schepen gingen kopen en dat met personeel gingen exploiteren en als het dan goed ging, nog een en nog een totdat de crisis kwam en het goud stront bleek te worden. en voor dat verhaal is geen oplossing en komt geen oplossing.

    Geplaatst door: een andere peter op
  • @PETER.

    Wat vindt ik dit onder de gordel om de heer Langendam met zijn koppelverband en zijn plan voor een betere markt hier op deze site af te kraken en dat geheel annoniem.
    Nee je bent echt een geweldige vent.
    Persoonlijk vindt ik het plan eigenlijk niet zo gek.
    In de tijd dat we RAS wilden opstarten zagen veel mensen erg tegenop om in de huur te varen wat men niet gewend was,zijn vaste relatie te verlaten,enz.
    Misschien zien collega,s juist meer in dit plan vanwege zijn andere opzet.Ook misschien voor de opdrachtgevers omdat zij als partij graag met tonnenprijs werken in grote lijnen.
    Maarja nu alleen nog draagvlak.Een beetje ondernemer weet dat in de markt die wij kennen niet meer als eenling te opereren valt,alleen,waar zijn ze?
    Wij gaan ondanks de koude douche van een paar jaar geleden toch over deze vorm van samenwerking onderzoeken.Nu na al die jaren saneren is helaas te laat en gaat gegarendeerd een neerwaartse spiraal verder in de markt brengen.Dat hadden de banken gelijk moeten doen dus die optie is technisch gezien passee.
    Blijft enkel over dat de markt zelf moet veranderen en blijft toch samenwerken over.
    Wij wensen in ieder geval de heer Langendam veel succes toe de komende tijd en we vinden het moedig dat er toch weer iemand op staat die de moed heeft om voor ons ALLEN naar een betere markt te strijden.
    Wat is daar nu mis mee.

    Met vriendelijke groet,

    Fam.Schoenmakers.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • Men is in binnenvaartland altijd sceptisch en heeft men de gewoonte om naar de anderen te wijzen. We praten dagelijks over de slechte resultaten, maar als iemand daar iets aan wil veranderen gaan we de ‘buurman’ de schuld geven. Het is totaal niet relevant of men op een groot of klein schip vaart en of ie nou 5 jaar of 50 jaar oud is en al dan niet middels staatsgarantie gefinancierd is.
    Al deze schepen zijn er en gaan niet tegen de dijk!! We zullen dus moeten accepteren dat er bij een normale rivierstand sprake is van een overcapaciteit, maar dat wil niet zeggen dat we ook onder de kostprijs moeten varen. Bij een acceptabele kostendekkende reis kunnen we ons permitteren om enkele dagen stil te liggen en hoeven we ook niet tegen elk tarief aan te nemen.
    Het coördinatiecentrum wil uiteindelijk een transparant en overzichtelijk inzicht verkrijgen in de goederenstromen over het water met daaraan gekoppeld de prijs die ervoor betaald wordt.
    Een dergelijk informatiecentrum is er op dit moment niet en kan alleen maar iets toevoegen aan de binnenvaart.

    Geplaatst door: Maurits op
  • peter is dat niet een beetje kort door de bocht
    het is niet alleen de koppelverbanden ,op het noord zuid verkeer gebeurd het al te vaak dat 110 135 3 a4 partijen laden en door heel nederland te varen .dus dat is dan ook broodroof van de kleine schepen en dat doen ze ook onder de kostprijs en het gaat zo ook steeds meer naar boven toe .het is zielig om zo te reageren .modder gooien heeft geen zin .

    Geplaatst door: een schipper op
  • @Borealis Omtrent de staatsgarantie heeft u het bijna goed.Toen de staatsgaranties zijn afgegeven waren er wel degenlijk ook spelregels aan verbonden.Zo was het ook dat je maar 2 jaar mocht afwijken van rente en aflossing.En dat is ook wel te begrijpen,als je een schip laat bouwen heb je tijdens de bouw geen inkomen met zo een schip.Maar in 2009 zijn de kantoorbonden en het CBRB naar het ministerie gegaan,en hebben daar gevraagd om de tijd van staatsgarantie op te rekken.En toen het ministerie dat heeft toegezegd is de valse concurentie in de binnenvaart ontstaan.Dus de staatsgarantie in deze vorm is weldegenlijk concurentie vervalsend.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • Weer zo,n hemelbestormer.Zijn zelf de veroorzakers
    van de crisis in de binnenvaart. Sinds er KVB zijn
    is het voor een normaal schip niet meer mogelijk erts of kolen te varen. Voor mij is dat geen probleem want als je er uit geconccureerd bent, moet je de bakens verzetten. Maaaar, je moet nu niet proberen, de geen die, je er eerst, uit geconcureerd hebt nu op jullie lijn te krigen.

    Het klinkt allemaal een beetje NoordZuid achtig.

    Nee, Heren het is niet een kwestie van samenwerken, het is een kwestie van boosheid.
    Het merendeel van de ondernemrs heeft deze misaire aan zien komen met die hebzuchtige nieuwbouwondernemers!

    Geplaatst door: peter op
  • Schipper,

    < dat zijn juist degene die leeg naar boven komen...... om voor een paar euro's minder een vracht te komen halen >

    Sorry dat weet ik niet ik ken hem niet persoonlijk en het is voor mij ook niet belangrijk, naar elkaar wijzen heeft totaal geen zin en zal ook de financiële problemen in de binnenvaart niet oplossen, want aan de lage tarieven is iedereen schuldig die nu vaart en denkt dat een geliberaliseerde markt een werkbare oplossing is in ons beroep.
    Willen wij tot een structurele vrachtprijs verbetering komen dan zal er gestreden moeten worden om op Europees niveau een wettelijk verplicht minimum tarief ingevoerd te krijgen.
    Maar aangezien dat in het huidige binnenvaart klimaat het zelfde is als vloeken in de kerk, is het niet mogelijk met wat voor goede ideeën of bedoelingen iemand ook komt, daar ook maar enige vrachtprijs verbetering in zal kunnen bewerkstelligen.
    Dus zolang er geen mentaliteits-verandering komt is het gewoon uitzieken en wachten op tijden met minder overcapaciteit.
    Tot het zover is zal ik zeggen, leer er mee te leven en probeer Uw collega’s er niet teveel op aan te kijken, want daar wordt de sfeer onderling ook nog onleefbaar door en niemand schiet er iets mee op.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Borealis op
  • borealis
    dat zijn juist degene die leeg naar boven komen en zeker de main in om voor een paar euro’s minder een vracht te komen halen,waren er van de week al een paar en dan moeten ze nog eerst laden ook ,en dan zijn er nog bij die grote monden hebben ook omdat niet iedereen nieuwbouw wilt (ZIJN ER NIET JALOERS OP) , zijn nederlanders en belgen

    Geplaatst door: schipper op
  • Schipper,

    < het zijn juist de schepen die weinig hypotheek hebben …...... en de wat oudere schepen die ze failliet verklaren want dan legt de bank er minder op toe >

    Ja, waar maakt U op uit dat ik dat niet erken, want dat was niet de stelling van ‘Freedomfighter’.

    Mijn statement was, dat je ondernemers met een staats-garantie simpel weg niet de schuld kunt geven van de slechte tarieven in de binnenvaart en dat dit bijna geen invloed heeft op de bedrijfsvoering in de binnenvaart, maar dat alleen te maken heeft met het beleid van de banken, zo heb ik begrepen dat b.v. De ABN-AMRO bijna altijd staats-garanties eisen en de Rabobank dit van geval tot geval bekijken.
    Dus waar onze “Vrijheidsstrijder” die wetenschap vandaan haalt is voor mij een raadsel.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Borealis op
  • borealis
    het zijn juist de schepen die weinig hypotheek hebben en die een of twee keer niet aan hun verplichtingen hebben kunnen voldoen doordat de vrachten te laag zijn of grote reparaties moeten doen en de wat oudere schepen die ze failliet verklaren want dan legt de bank er minder op toe

    Geplaatst door: schipper op
  • Freedomfighter,

    Beetje simplistisch gedacht van U.
    Een staatsgarantie wordt afgegeven voor een derde van de afgesloten hypotheek bedrag, dus ingeval van het niet meer voldoen van Uw verplichtingen is er een fonds welke gevuld is door de provisies die de hypotheek-nemers zelf moeten inleggen onder beheer van de overheid, die in geval van faillissement een derde van de afgesloten hypotheek uitkeert aan de desbetreffende bank.
    Dus als U nu eens nuchter nadenkt, zal U tot de conclusie moeten komen dat ondernemers met een staatsgarantie veel eerder failliet verklaart gaan worden dan ondernemers zonder een staatsgarantie
    Want de banken hebben de garantie altijd het eerst een derde deel plus de dagwaarde van het schip uitgekeerd te krijgen, dit in tegenstelling tot ondernemers zonder een staatsgarantie, daar staat allen het schip garant en die is niet meer waard ‘dan wat de gek er voor geeft’ ofwel in de meeste gevallen totaal onverkoopbaar en zal een hypotheek-gever de ondernemer “zonder” veel langer laten aan modderen dan de gene “met”.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Borealis op
  • zo tezien is het jouw niet gelukt anders was je niet zo gefrustreerd

    Geplaatst door: de waarheid op
  • een nepondernemer is iemand die met een zogezegd langetermijnkontrakt van een of ander bevrachtingskantoor naar de bank stapt en een lening met staatsgarantie krijgt om dan zijn collega kapot te concurreren aan veel lager prijzen.ps ik heb geen staatsgarantie op mijn schip maar moet wel concurreren met zo bevrachterschaakstuk

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • Het is altijd weer moedig,als er weer iemand z,n nek uitsteekt,om de inkomenspositie van de binnenvaartondernemer te versterken! De bonden en de banken doen dit niet. Dus zelf uit de branche moet het gebeuren! Als ik de site van bargelink en de schepen tussen 2800 en 4300 ton ziet, liggen er maar bijzonder weinig langdurig ledig. Dus alles vaart als een raket,en wel tegen telage tarieven. Geef deze Maurits een kans,je weet maar nooit ,hoe het deze keer gaat lopen, Een ding is zeker,als niemand wat doet,blijven we mekaar afzeiken! En inderdaad,de meeste ondernemers die reeds failliet zijn gegaan,varen deze schepen onder een andere naam weer verder.Ze hadden ze beter gesloopt! Maar dat gebeurt niet in de binnenvaart

    Geplaatst door: Martin op
  • Freedomfighter,

    < cowboys met een staatsgarantie zijn vogelvrij en mogen dus blijven varen!!! als de banken 20% van die nepondernemers uit de vaart neemt,dan is het probleem opgelost >

    Een vraag aan U, wie zijn die “nep ondernemende Cowboys” eigenlijk?

    Bent U zelf ook zo’n cowboy, want ik heb nog geen schip stil zien liggen vanaf eind 2008, dus neem ik aan dat U voor die zelfde tarieven vaart als die cowboys en weet U zeker dat collega’s met een staatsgarantie het financieel slechter doen als U?
    Ik weet het namelijk niet en kan het aan de buitenkant niet zien ook.

    On topic,

    Maurits,

    Achterover blijven leunen helpt inderdaad niet en ik bewonder dan ook Uw enthousiasme waarmee U een en ander probeert op te starten ik hoop dan ook van ganse harte dat het een daverend succes mag worden.
    Maar ben bang dat het op een grote teleurstelling voor U gaat uitlopen, want in de binnenvaart zal u nooit geen eenheid krijgen en ik kan wel uitleggen waarom, maar dan wordt dit een lang verhaal, laat ik het zo zeggen, bij veel collega’s is een snel reisje zonder een acceptabele vrachtprijs te eisen op de een of andere manier aantrekkelijker dan varen tegen een structurele normale (kost)prijs en vrachtprijs onderbiedingen kunt U maar op een manier voorkomen door er fikse sancties aan te hangen met de benodigde controle daarop en boetes kunnen maar door een orgaan opgelegd worden en dat is de overheid en laat die overheid nu net een geliberaliseerde markt voorstaan.

    Daar moet ik nog een kanttekening bij plaatsen, in de tijd van de Rijksverkeers-inspectie (wettelijk verplichte toerbeurt) waren er al collega’s genoeg die niet te beroerd waren om buiten de beurs om aan te nemen, dit ondanks de sancties die daar opstonden, dus ben ik bang dat op het moment dat U ook maar een kwartje meer vrachtprijs weet te bedingen er direct vijf andere collega’s zijn die er met een dubbeltje onder doorgaan.

    Hoe vervelend het ook mag klinken, zonder wettelijk verplichte tarieven zal in perioden van laagconjunctuur met de nu aanwezige overcapaciteit aan scheepsruimte er nooit een fatsoenlijk tarief bedongen kunnen worden, hoe graag we dat ook willen.

    Sorry Maurits leuker kan ik het niet brengen, maar hoop tegen beter weten in dat het een succes mag worden.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Borealis op
  • eerst het verhaal goed lezen en dan reageren

    Geplaatst door: fred op
  • Maurits@ Jij loopt op iemand af te zeiken om zijn naam eronder te zetten, maar hoeveel Mauritsen zijn er ??? Kom op zeg, ik persoonlijk vind dat de voorgaande schrijvers gelijk hebben. EUBO was ook iets wat een toekomst zou hebben, dat werd afgezeken door……. en nu zou dit wel slagen? Ik vaar maar 45 weken per jaar en elk weekend lig ik stil, wat denken die mensen met 28 zondagen vrij!! kom op zeg, alle zaterdagen EN zondagen stil, moet je eens kijken wat er aan werk doorgeschoven kan worden. Het is zo eenvoudig, dat het te moeilijk is om op te lossen.

    Geplaatst door: Skipper op
  • Freedomfighter
    Blijkbaar heb je een ernstig probleem met Staatsgarantie. Het is echter een normaal fenomeen en ook op de wal zijn veel bedrijven gefinancierd met staatssteun.
    Banken nemen geen 20% van dergelijke ondernemers uit de vaart en dan is het probleem dus nog steeds niet opgelost.
    Beetje jammer dat je niet onder je eigen naam staat en maar blijft trappen en zeiken als iemand iets probeert om de binnenvaart naar een hoger niveau te tillen.

    Hoorn
    Nog zo iemand die niet onder z’n eigen naam durft te reageren en ook maar zeiken!!
    Er zijn maar weinig schepen die 4 weken tegen de kant gaan, dus is er toch sprake van capaciteitsreductie!
    En ja, in het begin is het coördinatiecentrum op werkdagen bereikbaar. Er is geen bedrijf dat begint met 500 relaties en een continu bezetting met voltallig personeel. Zoiets moet groeien en zich uiteraard bewijzen. Koude sanering zal waarschijnlijk niet gebeuren en als het dan toch gebeurd, komen deze schepen gewoon weer op de markt. Alle schepen die de afgelopen jaren failliet zijn gegaan varen inmiddels weer en is een nog grotere concurrent geworden.

    Geplaatst door: Maurits op
  • sipke de vries
    bij normale werking van de economie gaat een bakker of beenhouwer bij mijn weten failliet als ie zijn schulden niet kan betalen.
    sipke vind het dus normaal sterker nog een binnenvaartbedrijf met een staatsgarantie mag niet failliet gaan bij niet nakomen van die verplichtingen en moet blijven varen ten nadelen van de normale ondernemer.
    een normale ondernemer zonder staatsgarantie moet tegen de kant.
    cowboys met een staatsgarantie zijn vogelvrij en mogen dus blijven varen!!!
    als de banken 20% van die nepondernemers uit de vaart neemt,dan is het probleem opgelost

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • 4 Weken vakantie van de 365 dagen. Dus 337 dagen werken. Volgens mij zijn er maar weining schepen die deze aantal dagen per kalenderjaar varen.

    Het coördinatiecentrum vraagt 1% provisie van de vrachtprijs en ook nog provisie aan de bevrachter.

    Het coördinatiecentrum op werkdagen berijkbaar. Als we als schippers de zelfde werdagen hanteren als het coördinatiecentrum is het probleem ook op gelost.

    Conclusie: Het gaat niet werken. Koude sanering van schepen/schippers zal onvermijdelijkzijn. Dit noemen we marktwerking.

    Geplaatst door: Hoorn op
  • Heren,

    Hof je nou veel of weinig hypotheek of staatsgarantie heb dat heeft niks met dit onderwerp temaken.
    We willen allemaal meer vracht de een om zijn pensioen op te bouwen de ander om zijn schip af te lossen.
    Daarom ben ik benieuwt of er voor dit idee veel voorstanders zijn ,want dit systeem kan werken.!
    Iedereen is het er over eens dat het zo niet verder kan.
    Dus zeker voor de spotmarkt schippers gaat dit voordelen opleveren.
    Natuurlijk krijg je tegenstand.
    Natuurlijk word het afgekraakt.
    Maar bijna niemand steek zijn nek uit
    Als er dan een idee komt dat een kans van slagen heeft hoop ik dat er veel mensen achter staan.
    De BBU zou ook kleur moeten bekennen,want een bond is voor een beter inkomen van zijn leden.
    Want als er vertrouwen is van grote club dan heb je zo een vlink aantal mensen bij elkaar.
    Of je nou groot of klein bent jong of oud
    als we op deze manier verder gaan werk je je hele leven voor niks.

    Geplaatst door: sipke de vries op
  • maurits strijden voor een hogere prijs kost niks dat snap ik,maar varen met een staatsgarantie en niks terugbetalen dat snap ik niet.

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • zouden ze eerst niet de staatsgarantievloot in de waalhaven opleggen daartegen kun je niet concurreren,varen onder de kostprijs op kosten van de belastingbetaler.

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • Maurits zijn er al zoveel geweest die is hebben geprobeerd ,maar eenheid lukt je niet
    je moet iedere keer meer vracht vragen en dikwijls lukt het, als die andere die hun eigen goedkoop aanbieden dat ook eens zouden doen en reizen weigeren als men de gasolie er nog niet van kan betalen zijn we al een stuk verder

    Geplaatst door: schipper op
  • Achterover blijven leunen hekpt ook niet, ik zou zeggen steun dergelijke initiatieven en laat zien dat we willen en kunnen strijden voor betere vrachtprijzen. Het kost je niets!!!

    Geplaatst door: Maurits op
  • je kan hogere vrachten krijgen ,maar zolang er schippers zijn die hun eigen voor soms bijna de helft minder aanbieden en dan ook nog leeg komen opvaren voor een reis zal je dit niet lukken

    Geplaatst door: schipper op
  • Werkte de bevrachters maar voor 5% provisie dan was het al een stuk beter,maar dat vinden de meeste te weinig dus afromen maar.

    Geplaatst door: D v Weelden op

Reageer