Aan de Reis: Geen verbetering in zicht

Schippers zien op de korte termijn geen verbetering in de vervoermarkt en worden er intussen moedeloos van. Wat ze ook doen, het is bijna niet mogelijk op een normale manier aan de kost te komen. Zeker in de Rijnvaart niet.

Kleine schepen doen het nog redelijk, maar voor grote schepen is de spoeling dun. Af en toe nemen ze dan maar een partij van 1000 ton aan, omdat er niets anders is.
De EMO verwacht deze week acht schepen met kolen en drie met erts. De Graceful Madonna kwam maandag leeg van kolen en de Chin Shan lag tot dinsdag erts en kolen te lossen. De Key Guardian loste maandag en dinsdag kolen en de Eleni en de Ultra Tiger lagen van dinsdag tot donderdag kolen te lossen. De Hebei Joyce lost van woensdag tot zaterdag kolen en de Bulk Mexico lost van donderdag tot vrijdag erts. De New Endeavour wordt vrijdag verwacht en ligt tot zondag kolen te lossen en de Skythia wordt zaterdag verwacht met erts.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • Vergat nog te vermelden,dat ik wel degelijk bij NMa meegedeelt heb om papieren aan te levren als bewijsmateriaal waar nooit verder om werd gevraagd.
    En ik was alleen maar geen voorstander van Eubo omdat er verschillende mensen aan meewerkten die op de markt de boel grondig aan het verzieken waren en dus niet als voorbeeld kunnen dienen voor anderen,het idee was best goed.
    Maar daar heb je de verschillen van mening weer en er zijn al cooperaties genoeg die goed kunnen werken.
    Groeten van Gerrit

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Goedenmiddag Piet.

    Wij hebben een poosje geleden hetzelfde gedaan,en bij NMA een klacht ingediend.
    Dit was al een maand of 4 geleden.
    Ik kreeg binnen 24 uur reactie dat er aandacht aan geschonken zou worden,maar daar is het bij gebleven.
    Zulke jongens worden in het geheel niet gecontroleerfd of aangepakt en het verhaal dat ze zogenaamd van niks wisten gaat dus niet op waar u natuurlijk niks aan kunt doen.
    Er zijn al meer mensen die daar voor u en ons een klacht hadden ingediend,maar dat gaat daar in de grote doofpot daar ze bij NMA echt hun etentjes en uitstapjes niet willen missen.
    Ik bedoel hier sommige medewerkers van het NMA mee.
    Al was ik niet Eubo voorstander,vindt ik het nog steeds onbeschoft dat Dhr van Megen wel op het matje moest komen en die andere mensen niet.
    Wou wat anders schrijven maar het moet netjes blijven,u snapt wel wat.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • [ Reactie is door de redactie verwijderd, omdat geen werkend e-mailadres werd achtergelaten ]

    Geplaatst door: Piet op
  • Goeden morgen.

    Wat gaan we weer tekeer met elkaar en onder elkaar.
    Mensen je krijgt in de scheepvaart nooit en te nimmer een eenheid met 1 mening dat is onmogelijk.
    We hadden een Eubo,Blue Road,een werkgroep de Korte en nu weer groene petjes die het weer wel niet eens zullen zijn met de andere groepen.
    Dan hebben we nog een zeer partijdige NMA,met mensen die wel wat smeergeld kunnen gebruiken wat onder tafel wordt doorgeschoven.
    Er is er geen eentje die het op kan lossen wat niet verwonderlijk is doordat er geen eenheid is en er altijd wel iemand is die het onderkruipt.
    Vele bevrachters onderling snoepen nu ook elkaars werk af tegen dumpprijzen wetende dat er altijd schippers zullen zijn die het wegvaren.
    Je hoeft hier alleen maar de reactie`s van velen te lezen en je ziet hoe het in de binnenvaart is gesteld.
    Er wordt nu net als in elke economische neergang ver onder de kostprijs gevaren wat volgens de overleveringen van oudere genaraties vroeger ook gebeurde.
    Men gooide collega`s van de Homberger brug en stak het charter in de zak en ging de reis doen(schijnt echt gebeurt te zijn).
    De meeste zien niet dat de rij schepen in de Rotterdamse waalhaven gestaag aan het groeien is en er liggen niet alleen koppelverbanden en 135m schepen.
    Wij zitten vanaf de opening van het Main-donaukanaal altijd richting donau te varen,en natuurlijk is het niet leuk dat er velen maar leeg naar de donau karren om ver onder de prijs het werk weg te halen,maar dit zijn de gevolgen van………
    Je kan ook niet al is het makkelijk en vlug gezegd,alle schuld bij de 135m schepen in de schoenen schuiven.
    In de gebieden waar geen 135m kan komen is de prijs ook naar de bliksem en hoe wil je dat de grote schepen in de schoenen schuiven?beetje raar.
    De economische neergang is nu veel groter als in 2009 en er zijn nog een hoop schepen bijgekomen,dus het gaat nog veel verder onderuit als u en ik denken of kunnen overzien.
    Er is wel 1 ding wat en hele berg zou schelen en wat al een stukje kan helpen,en dat is dat we ons eigen zo veel als mogelijk is aan de vaartijd gaan houden dan wordt de omloopsnelheid een stuk trager.
    Het is bewezen,en ik ben ook geen heilig boontje dat van alles wat A2 of B vaart bijna 80& hier niet de bemanning voor aan boord heeft.
    Verder zouden we ook wat inmiddels al velen doen de regulateur een stuk terug kunnen zetten.
    Maar we zijn er weer,ook hier heb je eenheid voor nodig.
    Nu zijn vele schepen nog nieuw en oudere goed doorgerapareerd,maar wat dachten we te doen als er onderhoud moet gebeuren of een motor gereviseerd moet worden?
    Ik weet dat er al mensen stilliggen die geen nieuwe plunjers voor de brandstofpompen meer konden kopen,en dan heb je het ver gebracht.
    Het is een hard gelag,en het is goed dat er mensen zijn die hun hoofd uitsteken voor de binnenvaart en toch proberen er iets van te maken.
    Maar kuddedieren als wij op 1 lijn krijgen???petje af voor wie het lukt.
    Goeie reis aan iedereen en laten we eens beter nadenken met zn allen in plaats van elkaar de zwarte piet toe te schuiven
    Iedereen probeert op zijn manier te leven en dat zullen we moeten respecteren al vinden we het soms niet leuk zo zit de wereld in elkaar.
    Als u af en toe eens op nieuwsblad transport kijkt bij faillisementen krijgt u een idee wat er speelt.
    Het regent van de faillisementen in transportbedrijven en dit gaat al langere tijd zo.

    Gerrit van den Adel ms Sunisha (voor de tegenwoordige begrippen met een klein pispotje varende)

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • vorige week nen boze klant aan de lijn ( de stoom kwam bijna uit de gsm) !

    onze bevrachter had mijn liggeld verhoogd met 50 %
    maar alleen voor zijne portefuile en als ik hem vertelde dat wij alleen maar duitse 94 hadde geloofde hij mij ni .

    de klant heeft mij leegemaakt en ik had niks en de bevrachter was boos omdat nu niemand iets had !

    als dat is zou stoppe met de gretigheid de “andere kant” en alles naar ons zou komen dan is het probleem voor vele grotendeels opgelost !

    Geplaatst door: André op
  • Als de ontvangers hun lading gewoon blyven ontvangen gebeurt er niets! Voor het jaartal 1900 waren de eerste acties door (voor)schippers en de jaren daarna heeft zich dat nog vele malen herhaalt! Met praten is in de binnenvaart enkel wat bereikt als het vervoer stopte.De macht van PETERSON met huurlingen is zo groot dat je niet meer van een vrije markt kan spreken! (binnenlands)! Met ze”n allen blyven tobben of met ze”n allen stoppen?

    Geplaatst door: s.z.n op
  • Er zat 1 bericht bij wat allemaal klopt die van ,, Toon” . Heb ik ook tegen mijn bank gezegd onlangs maar die doen niets en blijven de mensen door laten varen.

    Geplaatst door: anton op
  • 135 metre.

    Dit gaat de goede kant op.

    Ik heb met mijn kvb van 8000 ton, 2 x 4000 ton aangenomen. Best tevreden. Maar ja met zo,n 4000
    tonner, ben je net effe te klein.

    Geplaatst door: pietje op
  • @p

    dat is nu precies wat er fout is aan de binnenvaart. Je wilt varen en kiest de hoogste vracht. Maar stilliggen is ook een optie. En daarmee haal je capaciteit uit de markt en drijf je de prijs op. Kijk eens wat er gebeurde toen de Eubo in 2010 actief was. Twee keer gingen er tussen de 50-100 schepen even liggen en wat gebeurde met de tarieven ?

    Geplaatst door: …… op
  • als 1000 ton meer opbrengt dan 4000 vaart deze jongen met 1000 dat heet ondernemen

    Geplaatst door: p op
  • We hebben er onder elkaar naar toe gestreefd zoals het nu is .Ik ben wel een zwart kijker .Misschien is het wel realiteit?

    Geplaatst door: peter op
  • Elkaar de schuld geven lost niets op!!

    De banken zo raar beleid voeren, hebben wij als schippers ook geen invloed op!

    Dat de vrachten zo laag zijn, hebben we als eenlingen niet in de hand.

    Dus kunnen we beter op een ander manier, de vrachtprijs op een normaal niveau proberen te krijgen. Wat hebben we te verliezen?? Heel veel kunnen niet aflossen en reparaties worden gewoon niet uitgevoerd.
    We lopen een groot risico, dat 1 van de grote spelers goedkoop schepen opkoopt en alleen al met de dreiging die schepen goedkoop in te zetten. Heel de spotmarkt met miljoenen per jaar aan vracht naar beneden haalt.

    Ik zie als oplossing een eigen rederij of zoiets. Met een eigen afdeling bevrachting en acquisitie.
    Een voor inschrijving van schippers die het zien zitten, om bij ongeveer 200 leden ,op te starten.
    In het begin, met 200 man achter een runner. Zodat je elkaar niet onderbied. Ontstaat er leegtijd, op beurt bevrachten.
    Door de eigen rederij, ook geen gezeur van de NMA, Want als rederij mag je een eigen koers varen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • @kees,ik heb ze zelfs met 500 ton zien varen.Dus niks gezwets.En het klopt exact wat Skipper en Toon zeggen.Dat is niet om elkaar op te hitsen,het is gewoon de waarheid en die mag zolangzaam aan best eens gezegd worden.

    Geplaatst door: saskia op
  • @Kees, sinds meer dan een jaar kunnen binnenvaart- ondernemers met heel weinig hypotheek bijna niet meer aflossen, dus niemand maakt niemand gek maar dit is wel de realiteit.

    Geplaatst door: Toon op
  • Van wie heeft u gehoord dat maar 10 procent alles kan betalen lijkt mij sterk. Jullie maken elkaar allemaal helemaal gek net als het gezwets van 1000 in 4000 ik heb het nog niet gezien. Zo zorgen de bevrachters voor verdeelheid

    Geplaatst door: Kees op
  • Saskia@, ik heb gisteren mijn collega gesproken die vertelde dat de Rabo maar 10% van hun klanten ALLES betaald. De rest betaald rente en misschien een HEEEEEEEEEEEEEL klein beetje aflossing. Zolang dit niet veranderd blijf je die rare praktijken houden wat die 135 er verteld (doet).

    Geplaatst door: Skipper op
  • Zolang men de ondernemers die door allerlei kunstmatige constructies aan eigen startkapitaal zijn geraakt en niet aflossen niet uit de vaart worden genomen zal er geen verbetering komen. Nu nog worden er schepen voor meer dan 100% gefinancierd!
    Door deze in de vaart gebrachte overcapaciteit worden gezonde ondernemers uitgemolken omdat niet betalers aan dumpingprijzen vervoeren.
    Dit is en blijft concurrentievervalsing.
    Toon
    16-05-2012 op 14:45

    Dit zegt genoeg…en als u met 1000 net zoveel verdiend als 4000 ton……tja………
    Dan snap ik ook waarom je geen schade aan het ruim wilt,want je hebt geen geld om het te repareren…..dus waar zit het nu fout?
    Zo…en nu ga ik iets nuttigs doen.

    Geplaatst door: saskia op
  • @135 meter aanlegsteiger
    Is wel goed gedacht van Saskia met je 135m aanlegsteiger heb je helemaal geen slijtage in je ruim en je machinekamer (lol)

    Geplaatst door: 110 er op
  • @Saskia, dit is een heel simpele reactie op die heel verstandige eerste opmerking van u.

    Kunstmatig rif van die grote apparaten maken,of aanlegsteigers….dan hebben ze nog een beetje nut.Ze hebben toen de keuze gemaakt om zo”n groot schip te kopen,dan moet je nu op de blaren zitten en er geen 1000 tons partijen in gaan gooien.

    Saskia

    16-05-2012 op 13:50

    Of wil u nou zeggen dat dit zo’n nuttige was?? Het is wel heel makkelijk om alles op ons af te schuiven.

    Als een 1000 tons partijtje mij evenveel opbrengt dan een 4000 ton partij ga ik niet moeilijk lopen doen. Kun je natuurlijk zien als slecht ondernemerschap of iets dergelijks, voor mij is het minder slijtage. 4000 tons partijen zijn altijd grote bulk dus met groot materiaal gelost, dus schade in en rondom het ruim plus dat hier ook nog eens altijd een vreselijke haast achter zit dus in de machinekamer wordt het ook niet beter. Stilliggen is geen optie tenzij dit iets gezamelijks is.

    Als u hier nu eens een verstandige reactie op hebt, laat het dan vooral horen en houdt anders net als ik vanaf nu gewoon je loze opmerkingen thuis en ga iets nuttigs doen!

    Geplaatst door: 135 meter aanlegsteiger op
  • Wat lees ik?? weinig werk-lage prijzen en dan 8 zeeschepen bij de Emo??
    Op korte termijn geen verbetering!!

    Hebben wij als schippers wel in de gaten, dat de crisis ons aangepraat wordt!! Okee er is wat minder te vervoeren en wat kan Den-Haag daar aan doen.??

    Wij schippers kunnen beter goed overleggen, hoe we verder willen??
    Waar zijn we het over eens en met die punten verder gaan.
    1 we willen meer vracht.
    2 bij weinig werk en daardoor leegtijd, op toerbeurt laden.
    3 invloed hebben op de contractprijs onderhandelingen.
    Ben je met 200 schepen, heb je zoveel marktinvloed, dat in het begin de leegtijd betaald is. Later komt er een stijgende lijn in je netto resultaat. Iedereen blij.

    Geplaatst door: Schipper die wil Ondernemen op
  • @135 meter aanlegsteiger….jouw antwoord zegt al genoeg over waar jouw verstand zit……….

    Geplaatst door: saskia op
  • Het word tijd dat de alles verziekende ondernemers die je eigenlijk geen ondernemer mag noemen tegen de kant gaan ! Heel de binnenvaart is de dupe van deze ondernemers die kost wat kost willen varen . Ook al moet het voor NIKS ! Het is schandalig dat Den Haag hier niks aan doet . Er word totaal niet aan de ondernemers gedacht die wel een leefbaar bedrijf hebben ! De top hypotheken zijn op sterven na dood , dus moet je deze bedrijven niet meer helpen en de markt zijn werk laten doen . Ook de banken moeten op de vingers getikt worden . Er moet onmiddellijk gestopt worden met het in leven cq vaart houden van deze bedrijven . Als dit niet gebeurd dan zijn we nog niet klaar in Nederland . Want als al de goede bedrijven ook naar de klote geholpen zijn wie gaan er dan nog de economie draaiende houden ? ?

    Geplaatst door: R68 op
  • Zolang men de ondernemers die door allerlei kunstmatige constructies aan eigen startkapitaal zijn geraakt en niet aflossen niet uit de vaart worden genomen zal er geen verbetering komen. Nu nog worden er schepen voor meer dan 100% gefinancierd!
    Door deze in de vaart gebrachte overcapaciteit worden gezonde ondernemers uitgemolken omdat niet betalers aan dumpingprijzen vervoeren.
    Dit is en blijft concurrentievervalsing.

    Geplaatst door: Toon op
  • Lachen joh, net vier 1000 tonpartijtjes aangenomen… Of is dat ook niet goed?

    Geplaatst door: 135 meter aanlegsteiger op
  • Kunstmatig rif van die grote apparaten maken,of aanlegsteigers….dan hebben ze nog een beetje nut.Ze hebben toen de keuze gemaakt om zo”n groot schip te kopen,dan moet je nu op de blaren zitten en er geen 1000 tons partijen in gaan gooien.

    Geplaatst door: Saskia op
  • Het is ook haast onmogelijk dat er verbetering komt,in grote delen van Europa is het economisch gezien matig tot slecht,en als je dan ziet dat er nog met regelmaat grote tonnage bij komt,zie wat er overal nog afgebouwd wordt,dan is dat voor mij niet zo vreemd !

    Geplaatst door: Adri op
  • op korte termijn” geen verbetering inzicht ” wanneer word iedereen eens wakker en komt tot de conclusie dat de eerstkomende jaren geen verbetering in zicht is .

    Geplaatst door: a op
  • “. Af en toe nemen ze dan maar een partij van 1000 ton aan, omdat er niets anders is.”

    Laten die ‘marktverziekers’ even hun eigen tonnen laden , er is al genoeg door hun verprutst!!

    Geplaatst door: Rob op

Reageer

Aan de Reis: Geen verbetering in zicht | Schuttevaer.nl

Aan de Reis: Geen verbetering in zicht

Schippers zien op de korte termijn geen verbetering in de vervoermarkt en worden er intussen moedeloos van. Wat ze ook doen, het is bijna niet mogelijk op een normale manier aan de kost te komen. Zeker in de Rijnvaart niet.

Kleine schepen doen het nog redelijk, maar voor grote schepen is de spoeling dun. Af en toe nemen ze dan maar een partij van 1000 ton aan, omdat er niets anders is.
De EMO verwacht deze week acht schepen met kolen en drie met erts. De Graceful Madonna kwam maandag leeg van kolen en de Chin Shan lag tot dinsdag erts en kolen te lossen. De Key Guardian loste maandag en dinsdag kolen en de Eleni en de Ultra Tiger lagen van dinsdag tot donderdag kolen te lossen. De Hebei Joyce lost van woensdag tot zaterdag kolen en de Bulk Mexico lost van donderdag tot vrijdag erts. De New Endeavour wordt vrijdag verwacht en ligt tot zondag kolen te lossen en de Skythia wordt zaterdag verwacht met erts.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • Vergat nog te vermelden,dat ik wel degelijk bij NMa meegedeelt heb om papieren aan te levren als bewijsmateriaal waar nooit verder om werd gevraagd.
    En ik was alleen maar geen voorstander van Eubo omdat er verschillende mensen aan meewerkten die op de markt de boel grondig aan het verzieken waren en dus niet als voorbeeld kunnen dienen voor anderen,het idee was best goed.
    Maar daar heb je de verschillen van mening weer en er zijn al cooperaties genoeg die goed kunnen werken.
    Groeten van Gerrit

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Goedenmiddag Piet.

    Wij hebben een poosje geleden hetzelfde gedaan,en bij NMA een klacht ingediend.
    Dit was al een maand of 4 geleden.
    Ik kreeg binnen 24 uur reactie dat er aandacht aan geschonken zou worden,maar daar is het bij gebleven.
    Zulke jongens worden in het geheel niet gecontroleerfd of aangepakt en het verhaal dat ze zogenaamd van niks wisten gaat dus niet op waar u natuurlijk niks aan kunt doen.
    Er zijn al meer mensen die daar voor u en ons een klacht hadden ingediend,maar dat gaat daar in de grote doofpot daar ze bij NMA echt hun etentjes en uitstapjes niet willen missen.
    Ik bedoel hier sommige medewerkers van het NMA mee.
    Al was ik niet Eubo voorstander,vindt ik het nog steeds onbeschoft dat Dhr van Megen wel op het matje moest komen en die andere mensen niet.
    Wou wat anders schrijven maar het moet netjes blijven,u snapt wel wat.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • [ Reactie is door de redactie verwijderd, omdat geen werkend e-mailadres werd achtergelaten ]

    Geplaatst door: Piet op
  • Goeden morgen.

    Wat gaan we weer tekeer met elkaar en onder elkaar.
    Mensen je krijgt in de scheepvaart nooit en te nimmer een eenheid met 1 mening dat is onmogelijk.
    We hadden een Eubo,Blue Road,een werkgroep de Korte en nu weer groene petjes die het weer wel niet eens zullen zijn met de andere groepen.
    Dan hebben we nog een zeer partijdige NMA,met mensen die wel wat smeergeld kunnen gebruiken wat onder tafel wordt doorgeschoven.
    Er is er geen eentje die het op kan lossen wat niet verwonderlijk is doordat er geen eenheid is en er altijd wel iemand is die het onderkruipt.
    Vele bevrachters onderling snoepen nu ook elkaars werk af tegen dumpprijzen wetende dat er altijd schippers zullen zijn die het wegvaren.
    Je hoeft hier alleen maar de reactie`s van velen te lezen en je ziet hoe het in de binnenvaart is gesteld.
    Er wordt nu net als in elke economische neergang ver onder de kostprijs gevaren wat volgens de overleveringen van oudere genaraties vroeger ook gebeurde.
    Men gooide collega`s van de Homberger brug en stak het charter in de zak en ging de reis doen(schijnt echt gebeurt te zijn).
    De meeste zien niet dat de rij schepen in de Rotterdamse waalhaven gestaag aan het groeien is en er liggen niet alleen koppelverbanden en 135m schepen.
    Wij zitten vanaf de opening van het Main-donaukanaal altijd richting donau te varen,en natuurlijk is het niet leuk dat er velen maar leeg naar de donau karren om ver onder de prijs het werk weg te halen,maar dit zijn de gevolgen van………
    Je kan ook niet al is het makkelijk en vlug gezegd,alle schuld bij de 135m schepen in de schoenen schuiven.
    In de gebieden waar geen 135m kan komen is de prijs ook naar de bliksem en hoe wil je dat de grote schepen in de schoenen schuiven?beetje raar.
    De economische neergang is nu veel groter als in 2009 en er zijn nog een hoop schepen bijgekomen,dus het gaat nog veel verder onderuit als u en ik denken of kunnen overzien.
    Er is wel 1 ding wat en hele berg zou schelen en wat al een stukje kan helpen,en dat is dat we ons eigen zo veel als mogelijk is aan de vaartijd gaan houden dan wordt de omloopsnelheid een stuk trager.
    Het is bewezen,en ik ben ook geen heilig boontje dat van alles wat A2 of B vaart bijna 80& hier niet de bemanning voor aan boord heeft.
    Verder zouden we ook wat inmiddels al velen doen de regulateur een stuk terug kunnen zetten.
    Maar we zijn er weer,ook hier heb je eenheid voor nodig.
    Nu zijn vele schepen nog nieuw en oudere goed doorgerapareerd,maar wat dachten we te doen als er onderhoud moet gebeuren of een motor gereviseerd moet worden?
    Ik weet dat er al mensen stilliggen die geen nieuwe plunjers voor de brandstofpompen meer konden kopen,en dan heb je het ver gebracht.
    Het is een hard gelag,en het is goed dat er mensen zijn die hun hoofd uitsteken voor de binnenvaart en toch proberen er iets van te maken.
    Maar kuddedieren als wij op 1 lijn krijgen???petje af voor wie het lukt.
    Goeie reis aan iedereen en laten we eens beter nadenken met zn allen in plaats van elkaar de zwarte piet toe te schuiven
    Iedereen probeert op zijn manier te leven en dat zullen we moeten respecteren al vinden we het soms niet leuk zo zit de wereld in elkaar.
    Als u af en toe eens op nieuwsblad transport kijkt bij faillisementen krijgt u een idee wat er speelt.
    Het regent van de faillisementen in transportbedrijven en dit gaat al langere tijd zo.

    Gerrit van den Adel ms Sunisha (voor de tegenwoordige begrippen met een klein pispotje varende)

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • vorige week nen boze klant aan de lijn ( de stoom kwam bijna uit de gsm) !

    onze bevrachter had mijn liggeld verhoogd met 50 %
    maar alleen voor zijne portefuile en als ik hem vertelde dat wij alleen maar duitse 94 hadde geloofde hij mij ni .

    de klant heeft mij leegemaakt en ik had niks en de bevrachter was boos omdat nu niemand iets had !

    als dat is zou stoppe met de gretigheid de “andere kant” en alles naar ons zou komen dan is het probleem voor vele grotendeels opgelost !

    Geplaatst door: André op
  • Als de ontvangers hun lading gewoon blyven ontvangen gebeurt er niets! Voor het jaartal 1900 waren de eerste acties door (voor)schippers en de jaren daarna heeft zich dat nog vele malen herhaalt! Met praten is in de binnenvaart enkel wat bereikt als het vervoer stopte.De macht van PETERSON met huurlingen is zo groot dat je niet meer van een vrije markt kan spreken! (binnenlands)! Met ze”n allen blyven tobben of met ze”n allen stoppen?

    Geplaatst door: s.z.n op
  • Er zat 1 bericht bij wat allemaal klopt die van ,, Toon” . Heb ik ook tegen mijn bank gezegd onlangs maar die doen niets en blijven de mensen door laten varen.

    Geplaatst door: anton op
  • 135 metre.

    Dit gaat de goede kant op.

    Ik heb met mijn kvb van 8000 ton, 2 x 4000 ton aangenomen. Best tevreden. Maar ja met zo,n 4000
    tonner, ben je net effe te klein.

    Geplaatst door: pietje op
  • @p

    dat is nu precies wat er fout is aan de binnenvaart. Je wilt varen en kiest de hoogste vracht. Maar stilliggen is ook een optie. En daarmee haal je capaciteit uit de markt en drijf je de prijs op. Kijk eens wat er gebeurde toen de Eubo in 2010 actief was. Twee keer gingen er tussen de 50-100 schepen even liggen en wat gebeurde met de tarieven ?

    Geplaatst door: …… op
  • als 1000 ton meer opbrengt dan 4000 vaart deze jongen met 1000 dat heet ondernemen

    Geplaatst door: p op
  • We hebben er onder elkaar naar toe gestreefd zoals het nu is .Ik ben wel een zwart kijker .Misschien is het wel realiteit?

    Geplaatst door: peter op
  • Elkaar de schuld geven lost niets op!!

    De banken zo raar beleid voeren, hebben wij als schippers ook geen invloed op!

    Dat de vrachten zo laag zijn, hebben we als eenlingen niet in de hand.

    Dus kunnen we beter op een ander manier, de vrachtprijs op een normaal niveau proberen te krijgen. Wat hebben we te verliezen?? Heel veel kunnen niet aflossen en reparaties worden gewoon niet uitgevoerd.
    We lopen een groot risico, dat 1 van de grote spelers goedkoop schepen opkoopt en alleen al met de dreiging die schepen goedkoop in te zetten. Heel de spotmarkt met miljoenen per jaar aan vracht naar beneden haalt.

    Ik zie als oplossing een eigen rederij of zoiets. Met een eigen afdeling bevrachting en acquisitie.
    Een voor inschrijving van schippers die het zien zitten, om bij ongeveer 200 leden ,op te starten.
    In het begin, met 200 man achter een runner. Zodat je elkaar niet onderbied. Ontstaat er leegtijd, op beurt bevrachten.
    Door de eigen rederij, ook geen gezeur van de NMA, Want als rederij mag je een eigen koers varen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • @kees,ik heb ze zelfs met 500 ton zien varen.Dus niks gezwets.En het klopt exact wat Skipper en Toon zeggen.Dat is niet om elkaar op te hitsen,het is gewoon de waarheid en die mag zolangzaam aan best eens gezegd worden.

    Geplaatst door: saskia op
  • @Kees, sinds meer dan een jaar kunnen binnenvaart- ondernemers met heel weinig hypotheek bijna niet meer aflossen, dus niemand maakt niemand gek maar dit is wel de realiteit.

    Geplaatst door: Toon op
  • Van wie heeft u gehoord dat maar 10 procent alles kan betalen lijkt mij sterk. Jullie maken elkaar allemaal helemaal gek net als het gezwets van 1000 in 4000 ik heb het nog niet gezien. Zo zorgen de bevrachters voor verdeelheid

    Geplaatst door: Kees op
  • Saskia@, ik heb gisteren mijn collega gesproken die vertelde dat de Rabo maar 10% van hun klanten ALLES betaald. De rest betaald rente en misschien een HEEEEEEEEEEEEEL klein beetje aflossing. Zolang dit niet veranderd blijf je die rare praktijken houden wat die 135 er verteld (doet).

    Geplaatst door: Skipper op
  • Zolang men de ondernemers die door allerlei kunstmatige constructies aan eigen startkapitaal zijn geraakt en niet aflossen niet uit de vaart worden genomen zal er geen verbetering komen. Nu nog worden er schepen voor meer dan 100% gefinancierd!
    Door deze in de vaart gebrachte overcapaciteit worden gezonde ondernemers uitgemolken omdat niet betalers aan dumpingprijzen vervoeren.
    Dit is en blijft concurrentievervalsing.
    Toon
    16-05-2012 op 14:45

    Dit zegt genoeg…en als u met 1000 net zoveel verdiend als 4000 ton……tja………
    Dan snap ik ook waarom je geen schade aan het ruim wilt,want je hebt geen geld om het te repareren…..dus waar zit het nu fout?
    Zo…en nu ga ik iets nuttigs doen.

    Geplaatst door: saskia op
  • @135 meter aanlegsteiger
    Is wel goed gedacht van Saskia met je 135m aanlegsteiger heb je helemaal geen slijtage in je ruim en je machinekamer (lol)

    Geplaatst door: 110 er op
  • @Saskia, dit is een heel simpele reactie op die heel verstandige eerste opmerking van u.

    Kunstmatig rif van die grote apparaten maken,of aanlegsteigers….dan hebben ze nog een beetje nut.Ze hebben toen de keuze gemaakt om zo”n groot schip te kopen,dan moet je nu op de blaren zitten en er geen 1000 tons partijen in gaan gooien.

    Saskia

    16-05-2012 op 13:50

    Of wil u nou zeggen dat dit zo’n nuttige was?? Het is wel heel makkelijk om alles op ons af te schuiven.

    Als een 1000 tons partijtje mij evenveel opbrengt dan een 4000 ton partij ga ik niet moeilijk lopen doen. Kun je natuurlijk zien als slecht ondernemerschap of iets dergelijks, voor mij is het minder slijtage. 4000 tons partijen zijn altijd grote bulk dus met groot materiaal gelost, dus schade in en rondom het ruim plus dat hier ook nog eens altijd een vreselijke haast achter zit dus in de machinekamer wordt het ook niet beter. Stilliggen is geen optie tenzij dit iets gezamelijks is.

    Als u hier nu eens een verstandige reactie op hebt, laat het dan vooral horen en houdt anders net als ik vanaf nu gewoon je loze opmerkingen thuis en ga iets nuttigs doen!

    Geplaatst door: 135 meter aanlegsteiger op
  • Wat lees ik?? weinig werk-lage prijzen en dan 8 zeeschepen bij de Emo??
    Op korte termijn geen verbetering!!

    Hebben wij als schippers wel in de gaten, dat de crisis ons aangepraat wordt!! Okee er is wat minder te vervoeren en wat kan Den-Haag daar aan doen.??

    Wij schippers kunnen beter goed overleggen, hoe we verder willen??
    Waar zijn we het over eens en met die punten verder gaan.
    1 we willen meer vracht.
    2 bij weinig werk en daardoor leegtijd, op toerbeurt laden.
    3 invloed hebben op de contractprijs onderhandelingen.
    Ben je met 200 schepen, heb je zoveel marktinvloed, dat in het begin de leegtijd betaald is. Later komt er een stijgende lijn in je netto resultaat. Iedereen blij.

    Geplaatst door: Schipper die wil Ondernemen op
  • @135 meter aanlegsteiger….jouw antwoord zegt al genoeg over waar jouw verstand zit……….

    Geplaatst door: saskia op
  • Het word tijd dat de alles verziekende ondernemers die je eigenlijk geen ondernemer mag noemen tegen de kant gaan ! Heel de binnenvaart is de dupe van deze ondernemers die kost wat kost willen varen . Ook al moet het voor NIKS ! Het is schandalig dat Den Haag hier niks aan doet . Er word totaal niet aan de ondernemers gedacht die wel een leefbaar bedrijf hebben ! De top hypotheken zijn op sterven na dood , dus moet je deze bedrijven niet meer helpen en de markt zijn werk laten doen . Ook de banken moeten op de vingers getikt worden . Er moet onmiddellijk gestopt worden met het in leven cq vaart houden van deze bedrijven . Als dit niet gebeurd dan zijn we nog niet klaar in Nederland . Want als al de goede bedrijven ook naar de klote geholpen zijn wie gaan er dan nog de economie draaiende houden ? ?

    Geplaatst door: R68 op
  • Zolang men de ondernemers die door allerlei kunstmatige constructies aan eigen startkapitaal zijn geraakt en niet aflossen niet uit de vaart worden genomen zal er geen verbetering komen. Nu nog worden er schepen voor meer dan 100% gefinancierd!
    Door deze in de vaart gebrachte overcapaciteit worden gezonde ondernemers uitgemolken omdat niet betalers aan dumpingprijzen vervoeren.
    Dit is en blijft concurrentievervalsing.

    Geplaatst door: Toon op
  • Lachen joh, net vier 1000 tonpartijtjes aangenomen… Of is dat ook niet goed?

    Geplaatst door: 135 meter aanlegsteiger op
  • Kunstmatig rif van die grote apparaten maken,of aanlegsteigers….dan hebben ze nog een beetje nut.Ze hebben toen de keuze gemaakt om zo”n groot schip te kopen,dan moet je nu op de blaren zitten en er geen 1000 tons partijen in gaan gooien.

    Geplaatst door: Saskia op
  • Het is ook haast onmogelijk dat er verbetering komt,in grote delen van Europa is het economisch gezien matig tot slecht,en als je dan ziet dat er nog met regelmaat grote tonnage bij komt,zie wat er overal nog afgebouwd wordt,dan is dat voor mij niet zo vreemd !

    Geplaatst door: Adri op
  • op korte termijn” geen verbetering inzicht ” wanneer word iedereen eens wakker en komt tot de conclusie dat de eerstkomende jaren geen verbetering in zicht is .

    Geplaatst door: a op
  • “. Af en toe nemen ze dan maar een partij van 1000 ton aan, omdat er niets anders is.”

    Laten die ‘marktverziekers’ even hun eigen tonnen laden , er is al genoeg door hun verprutst!!

    Geplaatst door: Rob op

Reageer