Opinie: Binnenvaartmarkt werkt niet

Door Ger Veuger, ex Cambio, lid ASV Denktank

Zoals we in de Schuttevaer van 5 mei hebben kunnen lezen is het rapport over het onderzoek naar de binnenvaartmarkt vrijgegeven. Dit onderzoek op verzoek van het Transitiecomité en uitgevoerd door prof. Van Dijk van universiteit Nyenrode en medewerkers van de universiteit Wageningen, trekt de conclusie dat de binnenvaartmarkt niet werkt. Is dit opzienbarend nieuws? Nee, niet voor een schipper. Die weet dat al sinds 1898, het jaar waarin voor het eerst door de Rijnschippers werd gestaakt voor betere vrachten en voorwaarden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (34)

  • Net zoals vroeger DAMCO

    Geplaatst door: Ab op
  • Je kunt zeggen van Ger Veuger wat je wil, maar hij heeft volkomen gelijk. Daar is niets aan toe te voegen.Via een geordende markt hadden wij allen een bestaan. Nu met de geliberaliseerde markt gaat bijna iedereen kapot

    Geplaatst door: Jan van Strien op
  • Schipper die wil ondernemen,
    < Dus de oude eigenaar kan blijven varen voor wat etensgeld en de rest is om zijn schulden af te lossen. >

    Denkt U dat iemand die failliet gaat voor wat etensgeld op zijn oude schip blijft varen?

    In de meeste gevallen zal de ex eigenaar er voor kiezen om aan de wal te gaan om nooit meer aan boord van zijn oude schip te gaan of het zal moeten zijn om zwart wat bij te verdienen als aflosser, daar het veel verstandiger is om in de schuldsanering te gaan in plaats van de rest van je leven te blijven betalen aan een schuld die je nooit meer afbetaald krijgt
    Tevens zal een rederij ook moeten voldoen aan de bemanningseisen en op de prijs is er nog nooit een rederij geweest die heeft kunnen concurreren met een particulier ondernemer.

    < Met 150% bedoel ik, dat de schepen efficiënt ingezet worden zonder leegtijd, >

    De meeste bevrachters proberen nu ook zo efficiënt mogelijk de schepen in te zetten, al was het alleen maar om de vrachtprijs zo goedkoop mogelijk te houden.
    Dat een heel grote rederij iets in efficiëntie kan winnen geloof ik wel maar 50% winst lijkt mij veel.

    Mvg.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Veel mensen denken wanneer veel schepen voor minder verkocht gaan worden de prijzen nog meer zakken, maar is dit wel zo?
    Immers die ondernemers met dat z.g. goedkope schip staan er veel gunstiger voor en durven/kunnen daarom om veel beter nee zeggen als hen iets onredelijks wordt aangeboden. Als je goedkoper kunt wil dat niet zeggen of je zo goedkoop wilt varen. Iedereen probeert toch zoveel mogelijk te verdienen naar arbeid.
    Nu wordt er veel te vaak gereageerd; laat ik het maar snel doen anders heb ik niks en komt het ook niet goed. Je word met je te dure schip gedwongen door je schuldeisers en terecht natuurlijk.
    Maar al met al is het alleen het belang van de banken dat de overgefinancieerde schepen niet worden verkocht en dat is heel wat anders dan het algemene belang van de binnenvaart.

    Toch weer een leuk signaal van de ASV trouwens. Ze moeten oppassen niet te radikaal te worden ,maar ze denken wel na.
    Zeker als het gaat om ons inkomen, daar kunnen ze met de andere bonden samen niet eens tegenop.
    Net als met de ccr eisen zullen ze de ASV wel eerst weer proberen te negeren. Tot ze er na een paar jaar weer achter komen dat ze weer gelijk hebben. Maar ja dan moet je samen werken in het algemeen belang van de binnenvaart. En dat is heel wat anders dan de ambassadeur ( dus de overheid ) en onze opdrachtgevers te vriend houden.

    Geplaatst door: ondernemer op
  • 2 Peter,

    Ook al zijn we het niet 100% met elkaar eens.
    Door onze discussie ben ik ook dingen anders gaan zien en wil ook u bedanken voor het uitwisselen van gedachten.Bedankt hiervoor.
    P/S ben al 34 jaar aktief in de binnenvaart waarvan 20 jaar zelfstandig.

    Geplaatst door: kees op
  • Borealis@– Net als de rederijen, maar dan met een tophypotheek al die schepen opkopen en voorzien van personeel in loondienst en voor 150% concurrent van je zelf worden?
    —————————————————-

    Wanneer de rederij goedkoop een schip koopt, ( van de bank) heeft hij personeel nodig. de schipper/ eigenaar heeft een rest schuld. Dus de oude eigenaar kan blijven varen voor wat etensgeld en de rest is om zijn schulden af te lossen.
    Met 150% bedoel ik, dat de schepen efficiënt ingezet worden zonder leegtijd, En door dreiging om het schip goedkoop in te zetten de spotmarkt ook helemaal naar beneden trekt. Vaak kan zo dreiging zoveel besparen op de spotmarkt, dat de schepen zelf met verlies kunnen varen. Gebeurd in de beunwereld al jaren!! Als voorbeeld, je hebt 5 miljoen lading, trekt de spotmarkt een euro naar beneden, heb je al 5 milj. gespaard op transport kosten.

    Geplaatst door: Schipper die wil Ondernemen op
  • Beste Kees,

    Dat samen eens worden is en blijft een droom.
    Dat we van de overheid niets verwachten hebben klopt. Dat de overheid nog nooit iets gedaan heeft,ben ik het volsterkt mee oneens. Misschien dat U nog niet zo lang mee loopt, maar wij hebben
    de ene sloopmaatregel en sanering na de andere meegemaakt. Door deze regelingen, waar in sommige gevallen de ondernemer aan heeft meebetaald, is er kapitaal in de binnenvaart gekomen. Ook de beurzen zijn door de overheid in de wet 70 jaar beschermd. Ja, wat betreft betuwelijn en olieleidingen, daar zijn we nog niet over uitgepraat. Een project als betuwelijn is ook niet 100% overheid. De vaarwegen is wel 100 % overheid. Terwijl NS cargo aan prorail moet betalen voor het spoor. Maar we praten hier over
    multinationals en niet, zoals wij zijn, kleine zelfsstandigen.
    Laat ik voor de duidelijkheid zeggen dat ik niemand een faillesement gun. Maar het is natuurlijk wel zo dat ondernemen risico,s met zich meebrengt.Uiteindelijk is het zo dat de meeste binnenvaarders ook hun wortels uit de binnenvaart hebben en dat er momenteel in alle families wel een probleemgeval is. Persoonlijk heb ik het overantwoord gevonden dat mensen 5 miljoen investeren met 20 % eigen vermogen, wat dan ook nog eens met malveraties in taxatie gecreerd is. Het zijn uiteindelijk bedrijven met twee poten in de vorm van, man=vrouw of een VOF.
    Deze lasten kun je niet op twee poten zetten want dan loop je heel snel mank! Voor mij was het een leuke discussie en dank U hier voor.

    Geplaatst door: peter op
  • Beste Peter,
    Ben het weer een beetje met je eens.
    Maar kleine en groote belegers willen ook geen verlies maken.
    De banken gaan net zolang door tot het echt niet meer kan,krijgen we dus geen hulp van.
    Overheid hebben we nog nooit hulp van gekregen zie Betuwenlijn en olie transporten naar achter land via navo pijplijn.
    De bonden zie ik persoonlijk niet zitten,gunnen elkaar het licht niet eens laat staan dat ze ons kunnen helpen.
    Dus er blijft maar een optie over de schippers/eigenaren moeten het samen doen met elkaar, maar ook die gunnen elkaar het licht in de ogen niet dus het blijft moeilijk.
    En zoals een oude zakenman ooit tegen mij heeft gezegd “bij zaken doen moet je geen emotie tonen/hebben en er is nog nooit iemand falliet gegaan aan winst maken” ik hoop dan ook dat we binnen kort met zijn allen gaan beginnen met winst te maken zodat er straks niet een heleboel ondernemers falliet gaan en door de emotie niet meer weten hoe het verder moet.

    Geplaatst door: kees op
  • Mooi duidelijk stuk ger veuger!

    Maar wat nu? dat de bbu geen oplossing zou zijn had ik wel gedacht, spreken uit een mond klinkt erg 2012 en is eff in maar het gaat er om wat die ene mond zegt en wat zijn bedoelingen werkelijk zijn.
    Ik heb altijd het idee dat veel bobo,s uit eigenbelang handelen.en dat is vaak ook zo gebleken, of men schatte de gevolgen niet zo goed in. Kleinigheidje heb je gauw.
    Maar banken zijn ook een grote partij geworden in onze vrije markt die hebben met hun hypotheken te verstrekken in een paar jaar de binnenvaart plat gekregen, of was daar over na gedacht door de banken? Zijn hun nog grotere klanten waar de schipper voor vaart bediend? En de nma helpt de klant ook al graag, alles voor de grote bedrijven! Lang leve de vrije markt. De grootste is de baas!
    Natuurlijk deden schippers hier aan mee, het lonkte zo mooi!
    Maar de banken haddden het overzicht hoeveel er besteld werd! En we kennen de verhalen hoe ze het gestimuleerd hebbben.
    Tja het grote wat nu? er zitten niet meer uren in de dag de week is niet langer het jaar ook al niet, staken voelen velen zich te goed voor, of de diesel moet vele malen duurder worden, de zomer super slecht en dan een maand of 4 geen werk. Nee het moet eerst nog slechter worden voordat het tot ieders botte hersens doordringt dat dit het niet is! En dan blijft de vraag wat dan wel? Cooperatie is dat het? Men is hier erg enthousiast over, o ja de bobo,s die gestudeerd hebben, de meeste schippers niet. Cooperatie alsof de Sovjets Nederland alsnog met een omweggetje onopvallend binnen is geslopen. Is dat het antwoord dat je goedkoper word in een cooperatie omdat je gezamelijk een werf onderdruk zet voor heeel goedkoop te werven maar als kado krijgt hij de hele vloot en nu hopen dat de werf hapt. Gezamelijk inkoop dus de schipper verft met de verf v.d. Cooperatie etc en die kleine winst die hier gewonnen wordt concureren we de volgende cooperatie mee en in mum van tijd varen we weer voor een nog lager tarief?
    Nee het is heel ouderwets maar stil gooien de vaart is volgens mij de enige effectieve weg, knokken voor een normale vergoeding en respect afdwingen want er wordt over ons gelopen! voor jou immers honderden andere schippers.
    We moeten dit en dat van brussel, we moeten zus en zo van de ccr, we moeten duurzaam, we moeten schoner, we moeten vanalles voor de verlader en de bevrachter en de losserij, we moeten aan heel veel eisen van iedereen voldoen, nog nooit is de vloot zo modern geweest vanwaar al die regels? Moeten de schepen nog meer op elkaar gaan lijken? Maar sociaal mogen we het uitzoeken en economisch zeker ook!
    Wie niet voor zichzelf opkomt hoeft niks te verwachten!
    Blij dat ik lid ben geworden van de asv! Zijn de enige mensen met verstand zo langzamerhand! Zijn ook schippers en geen bobo,s !

    Geplaatst door: Tic tac op
  • Het is vooral jammer dat er zoveel schippers zijn en zo weinig ondernemers. Als ondernemer leer je namelijk als allereerste dat er meer moet binnenkomen dan er uit gaat. Zou een goede opsteker voor de binnenvaartmarkt zijn als een ieder een begroting maakt aan het begin van een jaar, vanwege de crisis gebaseerd op 300 vaardagen en aan de hand daarvan zijn dagprijs bepaald. Als iedereen eerlijk rekent, dan komt het vanzelf goed.

    Geplaatst door: Theo op
  • Beste Kees,

    We schetsen allemaal een scenario zoals wij het graag zouden willen. Allemaal gezellig met elkaar een biertje drinken, hard schelden op banken en bevrachters en de volgende dag gewoon weer varen.
    Dit is het beeld van de schipper eigenaar. De waarheid is echter anders. Er is een patstelling tussen de bank en de schipper. De bank geeft nog lucht aan de schippers, in de vorm van een nieuwe auto en wat prive geld. Als de bank dat niet doet stapt de schipper er af. Het gevolg is inderdaad
    een kapitaalvernietiging. Maar nu komt de vraag,hoe lang gaat de bank hiermee door?
    U moet ook niet vergeten dat die massale leningen in veel gevallen ook zijn omgezet in
    suprime hypotheken, hier zitten dus grote beleggers in, welke fondsen weer gevoed worden door kleine beleggers. Dus dat omvallen van de banken zal wel meevallen. Er is 1 ding zeker een redding van de overheid komt er niet. Het word nu de vraag stapt de schipper eraf of zegt de bank de hypotheek op. En in een hypotheek akte komt het woord emotie niet voor!

    Geplaatst door: peter op
  • Beste peter,

    Ik ben het voor een gedeelte met u eens.
    Wij leven nu eenmaal in een maatschappij waarin iedereen zich overal mee bemoeit.
    Wij de schipper,Brussel,NMA, landelijke politiek,overheid enzv enzv.
    Dat is altijd al zo geweest. [ al 100 jaar zoals u zelf al opmerkte].
    Zachte heelmeesters maken stinkende wonde dat is algemeen bekend en ik zelf ben ook niet van de softe aanpak als dat helpt.
    Maar stel er gaan 100 schepen/colegaas falliet.
    De volgens u te dure schepen worden in beslag genomen door de bank.[vind ik zelf ook]
    Uit het verleden blijkt dat deze op een veiling te weinig opbrengen.
    Ook is het zo als er teveel schepen openbaar moeten worden verkocht de waarde van deze schepen erg zal verminderen en niemand weet waar dat zal eindige.[zie huizen markt]
    De banken blijven met een rest schuld van 1 miljoen euro per schip zitten. = 100 miljoen.
    100 miljoen afschrijven van je ballans wil niemand dus ook de banken niet.
    De DSB bank viel al om bij 50 miljoen.
    En zoals schipper die wil ondernemen al schrijft de groote rederijen kopen deze schepen “goedkoop”op en zetten deze terug in de markt.
    Zeker voor groote tankrederijen een goedkope manier om hun oude [enkelwandige] vloot op een “goedkope”manier dubbelwandig te krijgen.
    En als je een paar maanden je aflossing niet betaald vinden de banken dit ook niet zo erg als je een jong/nieuw ship hebt zolang je de rente maar kan betalen.
    Een paar maanden exstra rente op je lening is voor de banken tenslotte ook winst.

    Geplaatst door: kees op
  • Dat het zo niet werkt in de scheepvaart zal iedereen inmiddels wel merken.
    Je kunt er allemaal mooie termen voor bedenken, maar het feit is er gewoon dat er een overcapaciteit is.
    Je kunt dan wel als ondernemer nauwer gaan samenwerken,maar de conclusie word dat ook dit niet werkt.
    Voorbeeld: als een schipper een goede tonprijs aangeboden krijgt en hij heeft een week mooi daggeld, is dat natuurlijk leuk op papier.
    Maar als hij vervolgens anderhalve week moet wachten op weer zo een goede reis, is het daggeld alsnog slecht en zijn we gewoon terug bij af.(of zoals we nu varen)
    Mocht de markt aantrekken zullen waarschijnlijk bij de mooie reizen de kop er zijn afgehaald..

    Wat ik wel als oplossing zou werken is een betere handhaving van bemanning/vaartijden .

    Geplaatst door: Rob op
  • Schipper die wil ondernemen,

    < Dan maar zelf een rederij opstarten , waarbij de schippers zelf eigenaar zijn.>

    Leuk idee, maar hoe ga je dat doen?

    Net als de rederijen, maar dan met een tophypotheek al die schepen opkopen en voorzien van personeel in loondienst en voor 150% concurrent van je zelf worden?

    Volgens mij kansloos.

    Mvg.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Peter,
    Wat een U hier schrijft is totale onzin,

    < Dat hebben we de laatste 100 jaar wel gedaan, dat gaf ook het gevoel bij veel schippers er komt wel weer een paraplu, in de vorm van beurzen sloopregelingen enz. Dat is de reden dat er zo weinig failesementen zijn geweest. >

    Sinds het verdwijnen van de geordende markten, nu alweer zo’n vijftien jaar terug, leven we in een totaal geliberaliseerde vrijemarktsector, waar enig ingrijpen van uit de sector onmogelijk is gebleken en een overgroot deel van de ondernemers de hoop op enig ordening in de markt allang hebben opgegeven.

    Denkt U dan echt dat ondernemers, die niet meer aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen ook maar enige invloed hebben op een naderend faillissement?

    Nee beste Peter, die beslissingen worden uitsluitend door de banken genomen en het enige wat je kunt doen is zelf je faillissement aan vragen, als je het helemaal niet meer ziet zitten, maar dat doet bijna niemand, want zolang er leven is, is er hoop.

    Mvg.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Dag Dirk,

    De inkt van de BBU is nog nat, de leden zijn nog nooit bij elkaar geweest, laat staan dat er een bestuur gekozen is en het dreigt al weer om zeep geholpen te worden. En dat alles omdat Dhr Kraay zijn missie zo snel mogelijk wilt klaar maken. Uit onvrede vanwege de manier van communiceren met elkaar zijn er dus vier betrokken en ervaren bestuursleden opgestapt en dreigen trouwe leden af te haken. Tel uit je winst.

    Geplaatst door: Alex op
  • Als 1 vuist naar Brussel, voor de binnenvaart, lijkt mij niet verkeerd.

    Schepen per opbod verkopen is kapitaal vernietiging en lost het probleem niet op. De schepen blijven varen, met wat minder Hypo. Eigenlijk wordt de spiraal naar lager vracht gewoon door gezet.

    Oplossing: schippers gooien emotie-vooroordelen en blijven hopen overboord. Gaan denken als een ondernemer.

    Winst maken lukt niet alleen, want dan prijs je op dit moment jezelf uit de markt. verlies beperking lijkt mooier dan het is en is ook geen oplossing.

    We kunnen beter samen een strategie uitdenken: “hoe gaan we verder” Want de paar grote lading aanbieders, kunnen straks wel heel goedkoop een schip uit de markt kopen. En een schip die verkocht wordt aan een rederij wordt geen 100% concurrent maar 150%. Want zij kunnen de schepen heel efficiënt inzetten en de rest ligt stil bij te weinig lading.

    Dan maar zelf een rederij opstarten , waarbij de schippers zelf eigenaar zijn.

    Geplaatst door: Schipper die wil ondernemen op
  • Ger Veuger bedankt voor je heldere schrijven.
    Dit geef toch weer behoorlijk stof tot nadenken.Ik hoop dat de BBU dit ook doet, en niet als de vorige keren het een beetje lacherig weg zet en zegd,daar hebben we de ASV weer.
    Het kost de CBOB tenslote ook al 3 bestuursleden,die min of meer om deze kwestie zijn afgedreden.

    Geplaatst door: dirk op
  • Piet,
    < dat met een mond praten richting Brussel altijd gunstig is.>
    Het is maar de vraag of dat wel zo is.

    De belangen van de verschillende partijen onderling is zo divers, dat wanneer je streeft naar een unanieme stem richting Brussel of Den Haag, de kans groot is dat er niet meer uitkomt dan een of ander onwerkbaar slap aftreksel en hoe denkt U als binnenvaart ondernemer nog invloed te kunnen uitoefenen op besluiten die U aan gaan en waar een een paar mensen over beslissen die op een loon lijst staan van bedrijven die eerder Uw tegenstanders, dan Uw medestanders zijn.

    Dus collega’s let op uw zaak, voordat u mandaten afgeeft waarvan u nu niet de gevolgen van kunt overzien.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Beste Kees,

    De oplossing is simpel schrijft U.

    In principe heeft U gelijk, een aantal schippers
    gedraagd zich ook als een grote jongen, zoals U het formuleerd. We weten echter, diep in ons hart,
    dat we de zaak niet in on eentje kunnen redden.
    Dat gaat nu niet en ook 100 jaar geleden niet. Ons grootste probleem is, dat een groot aantal schippers financieel met de rug tegen de muur staat. Zelfs schippers die een paar jaar geleden
    met 2 of 3 miljoen eigen vermogen een nieuw schip lieten bouwen hebben hun vermogen zien verdampen
    en kunnen het hoofd met moeite boven water houden. We moeten van ons calimero gedrag af. We moeten niet proberen al die schepen te redden, er zij n er immers veel te veel. In principe hebben we nu ook een verdeelsysteem van lading alleen zonder tarief. Laten we hard zijn, want U weet toch, slechte heelmeesters maken stinkende wonden.
    Een groot aantal schippers gaat het niet redden.
    Niet alleen door de slechte markt maar ook door de veel te dure schepen. Er spookt immers minimaal nog een miljoen euro aan superwinst voor makelaars en toeleveranciers door die schepen en niet te vergeten de oud voor nieuw boete.
    We kunnen maar 1 ding doen en dat is de markt zijn werk laten doen en niet iedere keer ingrijpen.Dat hebben we de laatste 100 jaar wel gedaan, dat gaf ook het gevoel bij veel schippers er komt wel weer een paraplu, in de vorm van beurzen sloopregelingen enz. Dat is de reden dat er zo weinig failesementen zijn geweest. Ik zou zeggen op naar een gezonde binnenvaart waar vraag en aanbod op elkaar zijn afgestemd en de schipper een gezonde financiele positie bereikt, want dan pas kun je een keer nee zeggen!

    Geplaatst door: peter op
  • @ Piet,

    Ik heb nu al een aantal jaren het gevoel dat er met alle geweld van de wereld de binnenvaart met een mond moet gaan praten in Brussel.
    Dit is nu het beste voor de binnenvaart diverse professoren en andere geleerde worden hierbij ingezet.

    Waarom?

    Ik krijg sterk de indruk dat het een organisatie word die met de verkeerde mond gaat praten.
    Of men kan ons in een keer monddood maken.
    Vandaar als je getekent heb kan je niet meer eruit.
    Daarmee bedoel ik niet een mond in het belang van de schipper.
    Ik heb hun bevindingen gelezen goede weergave hoe de binnenvaart werkt.
    Maar de oplossing zit volgens mij niet in het vormen van een brancheorganisatie en aansluiten bij coöperaties.
    Daar zijn we veel te individualisties voor het geen wat ze zelf ook tot conclusie zijn gekomen.

    Zoals ik al eerder heb geschreven vrije markt oké, maar niet op deze manier.
    Slopen of openbaar verkopen heeft wel zin dat is de werking van de vrije markt en niet zoals het nu gaat, blijf maar varen en we zien welwat u binnenbrengt.

    Goede vaart!
    P.Bennik

    Geplaatst door: P.Bennik op
  • Dude

    U begrijp er geen sikkepit van. Wel of geen BLN het zal de lage vrachten nooit kunnen beinvloeden. Dus economisch gaan we er niet op vooruit, maar dat neemt niet weg dat met eèn mond praten richting Brussel altijd gunstig is.

    Geplaatst door: Piet op
  • Eindelijk iemand die durft te zeggen wat niemand wil of mag erkennen. De markt kan zijn werk niet doen, dus is het onmogelijk dat er vanuit de markt oplossingen komen voor een betere inkomens- en daaraan gerelateerde concurrentiepositie. Kom maar op met alle argumenten die bestrijden dat er wat concreet en dicht op de markt moet gaan gebeuren. Zoals de vlag er nu bij hangt gaat er niks gebeuren voor uw inkomenspositie. Als u, als binnenvaartondernemer, dat wilt/ moet u het transitieproces blijven steunen. Dat mag u zelf weten, maar weet dan wel dat gezwam over lage vrachtprijzen en andere zaken die uw inkomen beïnvloeden direct tot non issue gedegradeerd wordt.

    Mvg

    Geplaatst door: dude op
  • @ Henk,

    Ik vind dat u gelijk heb.
    Maar in veel gevallen zijn banken geen eigenaar van winkelpanden , maar in een heleboel gevallen zijn ze wel groot aandeelhouder van schepen.
    Volgens mij is er geen een bank die een miljoenen afschrijving ga doen op zijn uitgeleende kapitaal.
    Ook moeten ze deze schepen per opbod zien te verkopen als dat in deze tijd al lukt.
    En deze schepen zullen weer door de banken moeten worden gefinancierd dus het circeltje is weer rond.
    Het heeft dus in zijn geheel geen zin om met kreeten te komen van stil liggen deze schepen of zoals sommigen roepen slopen al is het schip maar een jaar oud.
    Ga toch niet gebeuren.
    De oplossing is simpel stop met elkaar te beliegen en bedriegen en weigert als een grote jongen gewoon een reis te doen die niet uitkan.
    En wat de nma betreft als ik van Groningen naar Maastricht rij zijn alle brandstof prijzen bij de pomp hetzelfde [esso , Bp ,Shell enzv enzv en dat zijn dan geen prijs afspraken?????

    Geplaatst door: kees op
  • Wat een visie van Ger. Maakten maar eens meer bestuurders van ons zich druk over onze marktpositie en daarmee ons inkomen, I.p.v. achter onze ambassadeur c.q opdrachtgevers aan te lopen. Dat de CBRB niks aan de huidige marktwerking wil doen zegt natuurlijk veel voor wie ze staan. En als ik ik hun schoenen stond zou ik ook hetzelfde gezegd hebben. Echter dit is niet het belang van de particuliere binnenvaartondernemers die niet alleen willen varen maar ook nog wat willen verdienen.
    En om nu samen te gaan werken met dit soort clubs die zich dus bepaald niet druk willen maken voor mijn inkomen gaat mij dan ook een stap te ver.
    Als dit op termijn ook gaat gebeuren ban ik lid af. Ik ga daar echt niet aan meedoen.

    Geplaatst door: part.b.v.o. op
  • Bartje,

    U valt in herhaling, steeds de zelfde kreten, zoals, verdeel en heers is het credo van de bevrachters. We kunnen het ook omdraaien, schippers varen liever voor niets, dan dat ze leeg liggen, want dan voelen, ze zich zo nutteloos.

    Vrachten gaan alleen naar beneden bij een overschot aan scheepsruimte. Wie heeft er voor dat overschot gezorgd? Niet de bevrachter!

    Geplaatst door: peter op
  • Bartje,

    U valt in herhaling, steeds de zelfde kreten, zoals, verdeel en heers is het credo van de bevrachters. We kunnen het ook omdraaien, schippers varen liever voor niets, dan dat ze leeg liggen, want dan voelen, ze zich zo nutteloos.

    Vrachten gaan alleen naar beneden bij een overschot aan scheepsruimte. Wie heeft er voor dat overschot gezorgd? Niet de bevrachter!

    Geplaatst door: peter op
  • in plaats van denktanks op te richten en te zeuren zoude beter allemaal eens jullie bank betalen. het is omdat jullie de bank niet betalen dat er lage vrachten zijn en niet andersom. daar moet je volgens mij ook niet voor gestudeerd hebben!

    Geplaatst door: jv op
  • Heel makkelijk wat we nu moeten doen,iedereen die niet aan zijn verplichtingen kan voldoen tegen de kant…. de buurtsuper of de bakker op de hoek moet zijn toko ook sluiten als hij het niet red

    Geplaatst door: Henk op
  • Mr Veuger,u heeft hier een heel sterk punt.
    Wat moeten we nu doen?

    Geplaatst door: J.S. op
  • Sie lassen uns keine schansse zum leben , wen das so weiter geht wir werden stärben

    Geplaatst door: Mark op
  • geacht BBu lid uw reactie op het artikel van de heer veuger geeft duidelijk aan waar het probleem ligt in de scheepvaart,men heeft totaal geen respect voor een andermans mening en zolang men nog denkt dat men het beter weet moet men dat zolangzamerhand is bewijsen persoonlijk ben ik meer als 40 jaar lid geweest van een organisatie technisch heeft de scheepvaart het ver gebracht maar voor het binnenhalen van de eventuele voordelen hebben al deze organisatie,s duidelijk bewesen dat zij absoluut niet staan voor het belang van de ondernemer anders was het niet zo een grote afgang geworden als de afgelopen jaren.

    Geplaatst door: hof op
  • En daar is een congres voor nodig?.
    een ieder met meer dan drie hersencellen begrijpt dat anders waren de vrachtprijzen niet zo laag.
    Is ook niet op te lossen.
    Verdeel en heers is het credo van de bevrachters en verladers en tot heden lukt dat geweldig

    Geplaatst door: bartje op
  • ASV-denktank? Wow , wellicht kan er daar nagedacht worden over samenwerken??

    Geplaatst door: BBU-lid op

Reageer

Opinie: Binnenvaartmarkt werkt niet | Schuttevaer.nl

Opinie: Binnenvaartmarkt werkt niet

Door Ger Veuger, ex Cambio, lid ASV Denktank

Zoals we in de Schuttevaer van 5 mei hebben kunnen lezen is het rapport over het onderzoek naar de binnenvaartmarkt vrijgegeven. Dit onderzoek op verzoek van het Transitiecomité en uitgevoerd door prof. Van Dijk van universiteit Nyenrode en medewerkers van de universiteit Wageningen, trekt de conclusie dat de binnenvaartmarkt niet werkt. Is dit opzienbarend nieuws? Nee, niet voor een schipper. Die weet dat al sinds 1898, het jaar waarin voor het eerst door de Rijnschippers werd gestaakt voor betere vrachten en voorwaarden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (34)

  • Net zoals vroeger DAMCO

    Geplaatst door: Ab op
  • Je kunt zeggen van Ger Veuger wat je wil, maar hij heeft volkomen gelijk. Daar is niets aan toe te voegen.Via een geordende markt hadden wij allen een bestaan. Nu met de geliberaliseerde markt gaat bijna iedereen kapot

    Geplaatst door: Jan van Strien op
  • Schipper die wil ondernemen,
    < Dus de oude eigenaar kan blijven varen voor wat etensgeld en de rest is om zijn schulden af te lossen. >

    Denkt U dat iemand die failliet gaat voor wat etensgeld op zijn oude schip blijft varen?

    In de meeste gevallen zal de ex eigenaar er voor kiezen om aan de wal te gaan om nooit meer aan boord van zijn oude schip te gaan of het zal moeten zijn om zwart wat bij te verdienen als aflosser, daar het veel verstandiger is om in de schuldsanering te gaan in plaats van de rest van je leven te blijven betalen aan een schuld die je nooit meer afbetaald krijgt
    Tevens zal een rederij ook moeten voldoen aan de bemanningseisen en op de prijs is er nog nooit een rederij geweest die heeft kunnen concurreren met een particulier ondernemer.

    < Met 150% bedoel ik, dat de schepen efficiënt ingezet worden zonder leegtijd, >

    De meeste bevrachters proberen nu ook zo efficiënt mogelijk de schepen in te zetten, al was het alleen maar om de vrachtprijs zo goedkoop mogelijk te houden.
    Dat een heel grote rederij iets in efficiëntie kan winnen geloof ik wel maar 50% winst lijkt mij veel.

    Mvg.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Veel mensen denken wanneer veel schepen voor minder verkocht gaan worden de prijzen nog meer zakken, maar is dit wel zo?
    Immers die ondernemers met dat z.g. goedkope schip staan er veel gunstiger voor en durven/kunnen daarom om veel beter nee zeggen als hen iets onredelijks wordt aangeboden. Als je goedkoper kunt wil dat niet zeggen of je zo goedkoop wilt varen. Iedereen probeert toch zoveel mogelijk te verdienen naar arbeid.
    Nu wordt er veel te vaak gereageerd; laat ik het maar snel doen anders heb ik niks en komt het ook niet goed. Je word met je te dure schip gedwongen door je schuldeisers en terecht natuurlijk.
    Maar al met al is het alleen het belang van de banken dat de overgefinancieerde schepen niet worden verkocht en dat is heel wat anders dan het algemene belang van de binnenvaart.

    Toch weer een leuk signaal van de ASV trouwens. Ze moeten oppassen niet te radikaal te worden ,maar ze denken wel na.
    Zeker als het gaat om ons inkomen, daar kunnen ze met de andere bonden samen niet eens tegenop.
    Net als met de ccr eisen zullen ze de ASV wel eerst weer proberen te negeren. Tot ze er na een paar jaar weer achter komen dat ze weer gelijk hebben. Maar ja dan moet je samen werken in het algemeen belang van de binnenvaart. En dat is heel wat anders dan de ambassadeur ( dus de overheid ) en onze opdrachtgevers te vriend houden.

    Geplaatst door: ondernemer op
  • 2 Peter,

    Ook al zijn we het niet 100% met elkaar eens.
    Door onze discussie ben ik ook dingen anders gaan zien en wil ook u bedanken voor het uitwisselen van gedachten.Bedankt hiervoor.
    P/S ben al 34 jaar aktief in de binnenvaart waarvan 20 jaar zelfstandig.

    Geplaatst door: kees op
  • Borealis@– Net als de rederijen, maar dan met een tophypotheek al die schepen opkopen en voorzien van personeel in loondienst en voor 150% concurrent van je zelf worden?
    —————————————————-

    Wanneer de rederij goedkoop een schip koopt, ( van de bank) heeft hij personeel nodig. de schipper/ eigenaar heeft een rest schuld. Dus de oude eigenaar kan blijven varen voor wat etensgeld en de rest is om zijn schulden af te lossen.
    Met 150% bedoel ik, dat de schepen efficiënt ingezet worden zonder leegtijd, En door dreiging om het schip goedkoop in te zetten de spotmarkt ook helemaal naar beneden trekt. Vaak kan zo dreiging zoveel besparen op de spotmarkt, dat de schepen zelf met verlies kunnen varen. Gebeurd in de beunwereld al jaren!! Als voorbeeld, je hebt 5 miljoen lading, trekt de spotmarkt een euro naar beneden, heb je al 5 milj. gespaard op transport kosten.

    Geplaatst door: Schipper die wil Ondernemen op
  • Beste Kees,

    Dat samen eens worden is en blijft een droom.
    Dat we van de overheid niets verwachten hebben klopt. Dat de overheid nog nooit iets gedaan heeft,ben ik het volsterkt mee oneens. Misschien dat U nog niet zo lang mee loopt, maar wij hebben
    de ene sloopmaatregel en sanering na de andere meegemaakt. Door deze regelingen, waar in sommige gevallen de ondernemer aan heeft meebetaald, is er kapitaal in de binnenvaart gekomen. Ook de beurzen zijn door de overheid in de wet 70 jaar beschermd. Ja, wat betreft betuwelijn en olieleidingen, daar zijn we nog niet over uitgepraat. Een project als betuwelijn is ook niet 100% overheid. De vaarwegen is wel 100 % overheid. Terwijl NS cargo aan prorail moet betalen voor het spoor. Maar we praten hier over
    multinationals en niet, zoals wij zijn, kleine zelfsstandigen.
    Laat ik voor de duidelijkheid zeggen dat ik niemand een faillesement gun. Maar het is natuurlijk wel zo dat ondernemen risico,s met zich meebrengt.Uiteindelijk is het zo dat de meeste binnenvaarders ook hun wortels uit de binnenvaart hebben en dat er momenteel in alle families wel een probleemgeval is. Persoonlijk heb ik het overantwoord gevonden dat mensen 5 miljoen investeren met 20 % eigen vermogen, wat dan ook nog eens met malveraties in taxatie gecreerd is. Het zijn uiteindelijk bedrijven met twee poten in de vorm van, man=vrouw of een VOF.
    Deze lasten kun je niet op twee poten zetten want dan loop je heel snel mank! Voor mij was het een leuke discussie en dank U hier voor.

    Geplaatst door: peter op
  • Beste Peter,
    Ben het weer een beetje met je eens.
    Maar kleine en groote belegers willen ook geen verlies maken.
    De banken gaan net zolang door tot het echt niet meer kan,krijgen we dus geen hulp van.
    Overheid hebben we nog nooit hulp van gekregen zie Betuwenlijn en olie transporten naar achter land via navo pijplijn.
    De bonden zie ik persoonlijk niet zitten,gunnen elkaar het licht niet eens laat staan dat ze ons kunnen helpen.
    Dus er blijft maar een optie over de schippers/eigenaren moeten het samen doen met elkaar, maar ook die gunnen elkaar het licht in de ogen niet dus het blijft moeilijk.
    En zoals een oude zakenman ooit tegen mij heeft gezegd “bij zaken doen moet je geen emotie tonen/hebben en er is nog nooit iemand falliet gegaan aan winst maken” ik hoop dan ook dat we binnen kort met zijn allen gaan beginnen met winst te maken zodat er straks niet een heleboel ondernemers falliet gaan en door de emotie niet meer weten hoe het verder moet.

    Geplaatst door: kees op
  • Mooi duidelijk stuk ger veuger!

    Maar wat nu? dat de bbu geen oplossing zou zijn had ik wel gedacht, spreken uit een mond klinkt erg 2012 en is eff in maar het gaat er om wat die ene mond zegt en wat zijn bedoelingen werkelijk zijn.
    Ik heb altijd het idee dat veel bobo,s uit eigenbelang handelen.en dat is vaak ook zo gebleken, of men schatte de gevolgen niet zo goed in. Kleinigheidje heb je gauw.
    Maar banken zijn ook een grote partij geworden in onze vrije markt die hebben met hun hypotheken te verstrekken in een paar jaar de binnenvaart plat gekregen, of was daar over na gedacht door de banken? Zijn hun nog grotere klanten waar de schipper voor vaart bediend? En de nma helpt de klant ook al graag, alles voor de grote bedrijven! Lang leve de vrije markt. De grootste is de baas!
    Natuurlijk deden schippers hier aan mee, het lonkte zo mooi!
    Maar de banken haddden het overzicht hoeveel er besteld werd! En we kennen de verhalen hoe ze het gestimuleerd hebbben.
    Tja het grote wat nu? er zitten niet meer uren in de dag de week is niet langer het jaar ook al niet, staken voelen velen zich te goed voor, of de diesel moet vele malen duurder worden, de zomer super slecht en dan een maand of 4 geen werk. Nee het moet eerst nog slechter worden voordat het tot ieders botte hersens doordringt dat dit het niet is! En dan blijft de vraag wat dan wel? Cooperatie is dat het? Men is hier erg enthousiast over, o ja de bobo,s die gestudeerd hebben, de meeste schippers niet. Cooperatie alsof de Sovjets Nederland alsnog met een omweggetje onopvallend binnen is geslopen. Is dat het antwoord dat je goedkoper word in een cooperatie omdat je gezamelijk een werf onderdruk zet voor heeel goedkoop te werven maar als kado krijgt hij de hele vloot en nu hopen dat de werf hapt. Gezamelijk inkoop dus de schipper verft met de verf v.d. Cooperatie etc en die kleine winst die hier gewonnen wordt concureren we de volgende cooperatie mee en in mum van tijd varen we weer voor een nog lager tarief?
    Nee het is heel ouderwets maar stil gooien de vaart is volgens mij de enige effectieve weg, knokken voor een normale vergoeding en respect afdwingen want er wordt over ons gelopen! voor jou immers honderden andere schippers.
    We moeten dit en dat van brussel, we moeten zus en zo van de ccr, we moeten duurzaam, we moeten schoner, we moeten vanalles voor de verlader en de bevrachter en de losserij, we moeten aan heel veel eisen van iedereen voldoen, nog nooit is de vloot zo modern geweest vanwaar al die regels? Moeten de schepen nog meer op elkaar gaan lijken? Maar sociaal mogen we het uitzoeken en economisch zeker ook!
    Wie niet voor zichzelf opkomt hoeft niks te verwachten!
    Blij dat ik lid ben geworden van de asv! Zijn de enige mensen met verstand zo langzamerhand! Zijn ook schippers en geen bobo,s !

    Geplaatst door: Tic tac op
  • Het is vooral jammer dat er zoveel schippers zijn en zo weinig ondernemers. Als ondernemer leer je namelijk als allereerste dat er meer moet binnenkomen dan er uit gaat. Zou een goede opsteker voor de binnenvaartmarkt zijn als een ieder een begroting maakt aan het begin van een jaar, vanwege de crisis gebaseerd op 300 vaardagen en aan de hand daarvan zijn dagprijs bepaald. Als iedereen eerlijk rekent, dan komt het vanzelf goed.

    Geplaatst door: Theo op
  • Beste Kees,

    We schetsen allemaal een scenario zoals wij het graag zouden willen. Allemaal gezellig met elkaar een biertje drinken, hard schelden op banken en bevrachters en de volgende dag gewoon weer varen.
    Dit is het beeld van de schipper eigenaar. De waarheid is echter anders. Er is een patstelling tussen de bank en de schipper. De bank geeft nog lucht aan de schippers, in de vorm van een nieuwe auto en wat prive geld. Als de bank dat niet doet stapt de schipper er af. Het gevolg is inderdaad
    een kapitaalvernietiging. Maar nu komt de vraag,hoe lang gaat de bank hiermee door?
    U moet ook niet vergeten dat die massale leningen in veel gevallen ook zijn omgezet in
    suprime hypotheken, hier zitten dus grote beleggers in, welke fondsen weer gevoed worden door kleine beleggers. Dus dat omvallen van de banken zal wel meevallen. Er is 1 ding zeker een redding van de overheid komt er niet. Het word nu de vraag stapt de schipper eraf of zegt de bank de hypotheek op. En in een hypotheek akte komt het woord emotie niet voor!

    Geplaatst door: peter op
  • Beste peter,

    Ik ben het voor een gedeelte met u eens.
    Wij leven nu eenmaal in een maatschappij waarin iedereen zich overal mee bemoeit.
    Wij de schipper,Brussel,NMA, landelijke politiek,overheid enzv enzv.
    Dat is altijd al zo geweest. [ al 100 jaar zoals u zelf al opmerkte].
    Zachte heelmeesters maken stinkende wonde dat is algemeen bekend en ik zelf ben ook niet van de softe aanpak als dat helpt.
    Maar stel er gaan 100 schepen/colegaas falliet.
    De volgens u te dure schepen worden in beslag genomen door de bank.[vind ik zelf ook]
    Uit het verleden blijkt dat deze op een veiling te weinig opbrengen.
    Ook is het zo als er teveel schepen openbaar moeten worden verkocht de waarde van deze schepen erg zal verminderen en niemand weet waar dat zal eindige.[zie huizen markt]
    De banken blijven met een rest schuld van 1 miljoen euro per schip zitten. = 100 miljoen.
    100 miljoen afschrijven van je ballans wil niemand dus ook de banken niet.
    De DSB bank viel al om bij 50 miljoen.
    En zoals schipper die wil ondernemen al schrijft de groote rederijen kopen deze schepen “goedkoop”op en zetten deze terug in de markt.
    Zeker voor groote tankrederijen een goedkope manier om hun oude [enkelwandige] vloot op een “goedkope”manier dubbelwandig te krijgen.
    En als je een paar maanden je aflossing niet betaald vinden de banken dit ook niet zo erg als je een jong/nieuw ship hebt zolang je de rente maar kan betalen.
    Een paar maanden exstra rente op je lening is voor de banken tenslotte ook winst.

    Geplaatst door: kees op
  • Dat het zo niet werkt in de scheepvaart zal iedereen inmiddels wel merken.
    Je kunt er allemaal mooie termen voor bedenken, maar het feit is er gewoon dat er een overcapaciteit is.
    Je kunt dan wel als ondernemer nauwer gaan samenwerken,maar de conclusie word dat ook dit niet werkt.
    Voorbeeld: als een schipper een goede tonprijs aangeboden krijgt en hij heeft een week mooi daggeld, is dat natuurlijk leuk op papier.
    Maar als hij vervolgens anderhalve week moet wachten op weer zo een goede reis, is het daggeld alsnog slecht en zijn we gewoon terug bij af.(of zoals we nu varen)
    Mocht de markt aantrekken zullen waarschijnlijk bij de mooie reizen de kop er zijn afgehaald..

    Wat ik wel als oplossing zou werken is een betere handhaving van bemanning/vaartijden .

    Geplaatst door: Rob op
  • Schipper die wil ondernemen,

    < Dan maar zelf een rederij opstarten , waarbij de schippers zelf eigenaar zijn.>

    Leuk idee, maar hoe ga je dat doen?

    Net als de rederijen, maar dan met een tophypotheek al die schepen opkopen en voorzien van personeel in loondienst en voor 150% concurrent van je zelf worden?

    Volgens mij kansloos.

    Mvg.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Peter,
    Wat een U hier schrijft is totale onzin,

    < Dat hebben we de laatste 100 jaar wel gedaan, dat gaf ook het gevoel bij veel schippers er komt wel weer een paraplu, in de vorm van beurzen sloopregelingen enz. Dat is de reden dat er zo weinig failesementen zijn geweest. >

    Sinds het verdwijnen van de geordende markten, nu alweer zo’n vijftien jaar terug, leven we in een totaal geliberaliseerde vrijemarktsector, waar enig ingrijpen van uit de sector onmogelijk is gebleken en een overgroot deel van de ondernemers de hoop op enig ordening in de markt allang hebben opgegeven.

    Denkt U dan echt dat ondernemers, die niet meer aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen ook maar enige invloed hebben op een naderend faillissement?

    Nee beste Peter, die beslissingen worden uitsluitend door de banken genomen en het enige wat je kunt doen is zelf je faillissement aan vragen, als je het helemaal niet meer ziet zitten, maar dat doet bijna niemand, want zolang er leven is, is er hoop.

    Mvg.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Dag Dirk,

    De inkt van de BBU is nog nat, de leden zijn nog nooit bij elkaar geweest, laat staan dat er een bestuur gekozen is en het dreigt al weer om zeep geholpen te worden. En dat alles omdat Dhr Kraay zijn missie zo snel mogelijk wilt klaar maken. Uit onvrede vanwege de manier van communiceren met elkaar zijn er dus vier betrokken en ervaren bestuursleden opgestapt en dreigen trouwe leden af te haken. Tel uit je winst.

    Geplaatst door: Alex op
  • Als 1 vuist naar Brussel, voor de binnenvaart, lijkt mij niet verkeerd.

    Schepen per opbod verkopen is kapitaal vernietiging en lost het probleem niet op. De schepen blijven varen, met wat minder Hypo. Eigenlijk wordt de spiraal naar lager vracht gewoon door gezet.

    Oplossing: schippers gooien emotie-vooroordelen en blijven hopen overboord. Gaan denken als een ondernemer.

    Winst maken lukt niet alleen, want dan prijs je op dit moment jezelf uit de markt. verlies beperking lijkt mooier dan het is en is ook geen oplossing.

    We kunnen beter samen een strategie uitdenken: “hoe gaan we verder” Want de paar grote lading aanbieders, kunnen straks wel heel goedkoop een schip uit de markt kopen. En een schip die verkocht wordt aan een rederij wordt geen 100% concurrent maar 150%. Want zij kunnen de schepen heel efficiënt inzetten en de rest ligt stil bij te weinig lading.

    Dan maar zelf een rederij opstarten , waarbij de schippers zelf eigenaar zijn.

    Geplaatst door: Schipper die wil ondernemen op
  • Ger Veuger bedankt voor je heldere schrijven.
    Dit geef toch weer behoorlijk stof tot nadenken.Ik hoop dat de BBU dit ook doet, en niet als de vorige keren het een beetje lacherig weg zet en zegd,daar hebben we de ASV weer.
    Het kost de CBOB tenslote ook al 3 bestuursleden,die min of meer om deze kwestie zijn afgedreden.

    Geplaatst door: dirk op
  • Piet,
    < dat met een mond praten richting Brussel altijd gunstig is.>
    Het is maar de vraag of dat wel zo is.

    De belangen van de verschillende partijen onderling is zo divers, dat wanneer je streeft naar een unanieme stem richting Brussel of Den Haag, de kans groot is dat er niet meer uitkomt dan een of ander onwerkbaar slap aftreksel en hoe denkt U als binnenvaart ondernemer nog invloed te kunnen uitoefenen op besluiten die U aan gaan en waar een een paar mensen over beslissen die op een loon lijst staan van bedrijven die eerder Uw tegenstanders, dan Uw medestanders zijn.

    Dus collega’s let op uw zaak, voordat u mandaten afgeeft waarvan u nu niet de gevolgen van kunt overzien.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Beste Kees,

    De oplossing is simpel schrijft U.

    In principe heeft U gelijk, een aantal schippers
    gedraagd zich ook als een grote jongen, zoals U het formuleerd. We weten echter, diep in ons hart,
    dat we de zaak niet in on eentje kunnen redden.
    Dat gaat nu niet en ook 100 jaar geleden niet. Ons grootste probleem is, dat een groot aantal schippers financieel met de rug tegen de muur staat. Zelfs schippers die een paar jaar geleden
    met 2 of 3 miljoen eigen vermogen een nieuw schip lieten bouwen hebben hun vermogen zien verdampen
    en kunnen het hoofd met moeite boven water houden. We moeten van ons calimero gedrag af. We moeten niet proberen al die schepen te redden, er zij n er immers veel te veel. In principe hebben we nu ook een verdeelsysteem van lading alleen zonder tarief. Laten we hard zijn, want U weet toch, slechte heelmeesters maken stinkende wonden.
    Een groot aantal schippers gaat het niet redden.
    Niet alleen door de slechte markt maar ook door de veel te dure schepen. Er spookt immers minimaal nog een miljoen euro aan superwinst voor makelaars en toeleveranciers door die schepen en niet te vergeten de oud voor nieuw boete.
    We kunnen maar 1 ding doen en dat is de markt zijn werk laten doen en niet iedere keer ingrijpen.Dat hebben we de laatste 100 jaar wel gedaan, dat gaf ook het gevoel bij veel schippers er komt wel weer een paraplu, in de vorm van beurzen sloopregelingen enz. Dat is de reden dat er zo weinig failesementen zijn geweest. Ik zou zeggen op naar een gezonde binnenvaart waar vraag en aanbod op elkaar zijn afgestemd en de schipper een gezonde financiele positie bereikt, want dan pas kun je een keer nee zeggen!

    Geplaatst door: peter op
  • @ Piet,

    Ik heb nu al een aantal jaren het gevoel dat er met alle geweld van de wereld de binnenvaart met een mond moet gaan praten in Brussel.
    Dit is nu het beste voor de binnenvaart diverse professoren en andere geleerde worden hierbij ingezet.

    Waarom?

    Ik krijg sterk de indruk dat het een organisatie word die met de verkeerde mond gaat praten.
    Of men kan ons in een keer monddood maken.
    Vandaar als je getekent heb kan je niet meer eruit.
    Daarmee bedoel ik niet een mond in het belang van de schipper.
    Ik heb hun bevindingen gelezen goede weergave hoe de binnenvaart werkt.
    Maar de oplossing zit volgens mij niet in het vormen van een brancheorganisatie en aansluiten bij coöperaties.
    Daar zijn we veel te individualisties voor het geen wat ze zelf ook tot conclusie zijn gekomen.

    Zoals ik al eerder heb geschreven vrije markt oké, maar niet op deze manier.
    Slopen of openbaar verkopen heeft wel zin dat is de werking van de vrije markt en niet zoals het nu gaat, blijf maar varen en we zien welwat u binnenbrengt.

    Goede vaart!
    P.Bennik

    Geplaatst door: P.Bennik op
  • Dude

    U begrijp er geen sikkepit van. Wel of geen BLN het zal de lage vrachten nooit kunnen beinvloeden. Dus economisch gaan we er niet op vooruit, maar dat neemt niet weg dat met eèn mond praten richting Brussel altijd gunstig is.

    Geplaatst door: Piet op
  • Eindelijk iemand die durft te zeggen wat niemand wil of mag erkennen. De markt kan zijn werk niet doen, dus is het onmogelijk dat er vanuit de markt oplossingen komen voor een betere inkomens- en daaraan gerelateerde concurrentiepositie. Kom maar op met alle argumenten die bestrijden dat er wat concreet en dicht op de markt moet gaan gebeuren. Zoals de vlag er nu bij hangt gaat er niks gebeuren voor uw inkomenspositie. Als u, als binnenvaartondernemer, dat wilt/ moet u het transitieproces blijven steunen. Dat mag u zelf weten, maar weet dan wel dat gezwam over lage vrachtprijzen en andere zaken die uw inkomen beïnvloeden direct tot non issue gedegradeerd wordt.

    Mvg

    Geplaatst door: dude op
  • @ Henk,

    Ik vind dat u gelijk heb.
    Maar in veel gevallen zijn banken geen eigenaar van winkelpanden , maar in een heleboel gevallen zijn ze wel groot aandeelhouder van schepen.
    Volgens mij is er geen een bank die een miljoenen afschrijving ga doen op zijn uitgeleende kapitaal.
    Ook moeten ze deze schepen per opbod zien te verkopen als dat in deze tijd al lukt.
    En deze schepen zullen weer door de banken moeten worden gefinancierd dus het circeltje is weer rond.
    Het heeft dus in zijn geheel geen zin om met kreeten te komen van stil liggen deze schepen of zoals sommigen roepen slopen al is het schip maar een jaar oud.
    Ga toch niet gebeuren.
    De oplossing is simpel stop met elkaar te beliegen en bedriegen en weigert als een grote jongen gewoon een reis te doen die niet uitkan.
    En wat de nma betreft als ik van Groningen naar Maastricht rij zijn alle brandstof prijzen bij de pomp hetzelfde [esso , Bp ,Shell enzv enzv en dat zijn dan geen prijs afspraken?????

    Geplaatst door: kees op
  • Wat een visie van Ger. Maakten maar eens meer bestuurders van ons zich druk over onze marktpositie en daarmee ons inkomen, I.p.v. achter onze ambassadeur c.q opdrachtgevers aan te lopen. Dat de CBRB niks aan de huidige marktwerking wil doen zegt natuurlijk veel voor wie ze staan. En als ik ik hun schoenen stond zou ik ook hetzelfde gezegd hebben. Echter dit is niet het belang van de particuliere binnenvaartondernemers die niet alleen willen varen maar ook nog wat willen verdienen.
    En om nu samen te gaan werken met dit soort clubs die zich dus bepaald niet druk willen maken voor mijn inkomen gaat mij dan ook een stap te ver.
    Als dit op termijn ook gaat gebeuren ban ik lid af. Ik ga daar echt niet aan meedoen.

    Geplaatst door: part.b.v.o. op
  • Bartje,

    U valt in herhaling, steeds de zelfde kreten, zoals, verdeel en heers is het credo van de bevrachters. We kunnen het ook omdraaien, schippers varen liever voor niets, dan dat ze leeg liggen, want dan voelen, ze zich zo nutteloos.

    Vrachten gaan alleen naar beneden bij een overschot aan scheepsruimte. Wie heeft er voor dat overschot gezorgd? Niet de bevrachter!

    Geplaatst door: peter op
  • Bartje,

    U valt in herhaling, steeds de zelfde kreten, zoals, verdeel en heers is het credo van de bevrachters. We kunnen het ook omdraaien, schippers varen liever voor niets, dan dat ze leeg liggen, want dan voelen, ze zich zo nutteloos.

    Vrachten gaan alleen naar beneden bij een overschot aan scheepsruimte. Wie heeft er voor dat overschot gezorgd? Niet de bevrachter!

    Geplaatst door: peter op
  • in plaats van denktanks op te richten en te zeuren zoude beter allemaal eens jullie bank betalen. het is omdat jullie de bank niet betalen dat er lage vrachten zijn en niet andersom. daar moet je volgens mij ook niet voor gestudeerd hebben!

    Geplaatst door: jv op
  • Heel makkelijk wat we nu moeten doen,iedereen die niet aan zijn verplichtingen kan voldoen tegen de kant…. de buurtsuper of de bakker op de hoek moet zijn toko ook sluiten als hij het niet red

    Geplaatst door: Henk op
  • Mr Veuger,u heeft hier een heel sterk punt.
    Wat moeten we nu doen?

    Geplaatst door: J.S. op
  • Sie lassen uns keine schansse zum leben , wen das so weiter geht wir werden stärben

    Geplaatst door: Mark op
  • geacht BBu lid uw reactie op het artikel van de heer veuger geeft duidelijk aan waar het probleem ligt in de scheepvaart,men heeft totaal geen respect voor een andermans mening en zolang men nog denkt dat men het beter weet moet men dat zolangzamerhand is bewijsen persoonlijk ben ik meer als 40 jaar lid geweest van een organisatie technisch heeft de scheepvaart het ver gebracht maar voor het binnenhalen van de eventuele voordelen hebben al deze organisatie,s duidelijk bewesen dat zij absoluut niet staan voor het belang van de ondernemer anders was het niet zo een grote afgang geworden als de afgelopen jaren.

    Geplaatst door: hof op
  • En daar is een congres voor nodig?.
    een ieder met meer dan drie hersencellen begrijpt dat anders waren de vrachtprijzen niet zo laag.
    Is ook niet op te lossen.
    Verdeel en heers is het credo van de bevrachters en verladers en tot heden lukt dat geweldig

    Geplaatst door: bartje op
  • ASV-denktank? Wow , wellicht kan er daar nagedacht worden over samenwerken??

    Geplaatst door: BBU-lid op

Reageer