Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Verhoging Franse gasolieaccijns

PARIJS

De Franse TICPE (taxe intérieure de consommation sur les produits énergétiques) op gasolie stijgt dit jaar van 56,60 euro naar 72 euro per ton.

Voor de binnenvaart is dit goed nieuws, omdat deze modaliteit sinds vorig jaar is vrijgesteld van deze energiebelasting, in tegenstelling tot het wegvervoer. Alleen moet die 72 euro extra voorlopig nog steeds bij het bunkerstation worden afgerekend, waarna binnenvaartondernemers deze via een vrij omslachtige procedure weer kunnen terugvragen bij de Franse douane. Veel Franse schippers hebben hun vorig jaar teruggevraagde TICPE overigens nog steeds niet ontvangen, omdat niet alle regionale douanekantoren van de binnenvaartregeling op de hoogte zijn. (AvO)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • kees

    Gerrold, Zo eenvoudig is dat niet. Als wij dit zouden gaan doen dan krijg je Noord Koreaanse toestanden. Je gooit de deur dicht voor im-en export. Nederland is heel goed in technologie en exporteer veel kennis en goederen naar die gebieden waar olie vandaan komt. Ook de prijs zal niet veranderen want olie en belasting gaan hand in hand.
    Tobber, Zou Europa niet meer moeten liberaliseren. Weg met CCR en Akte van Mannheim en Schelde-verdrag en toeslagen voor olie en andere heffingen. Allemaal zaken uit de tijd van krijgsheren en baronnen. Een Europa zonder dat ieder land een apart scheepvaart-reglement heeft. Gelijk gewaardeerde diploma’s en certificaten voor alle E.U.staten. Het zal wennen zijn maar wel de weg naar een Europa en met streng toezicht op feestvierders met de euro. Vakkennis en moderne materialen zullen het winnen.

  • gerrold

    het is misschien heel dom wat ik ga zeggen maar is er niet een mogelijkheid dat wij als nederlanders zelf een brandstof gaan produceren waar we ons zelf mee kunnen helpen ik bedoel we zijn nu met alles zoon beetje afhankelijk van andere landen en kunnen die dus met ons doen wat ze willen en als wij dus onszelf kunnen helpen is dat probleem dek ik een heel eind over wij hebben vast ook wel mensen die daar verstand van hebben dus ik zou zeggen waarom niet?

  • Tobber

    Hoe lang gaan we dit concurrentievoordeel nog houden? Hoe verdedigen we ons als het weg- en spoorvervoer dit op Europees niveau gaan aanvechten? Hoe sterk staat de CCR als hoeder van de vrije -onbelaste- vaart binnen Europa? Wordt de CCR niet te vaak aangevallen door het bedrijfsleven en de EU? Is de CCR als autonome organisatie nog wel houdbaar binnen de EU als ze zich zo blijft gedragen als ze doet? En als we het recht op onbelaste doorvaart kwijtraken, wat betekent dat dan voor ons?
    Is onze Europese lobby sterk genoeg om dit overeind te houden? Is daar over nagedacht door onze beleidsmakers en door de ondernemers? Zijn de ondernemers sterk genoeg georganiseerd om zich een positie in het politieke geweld te verwerven? Vragen, vragen, vragen….

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook