Plan voor laad- en bunkerfaciliteiten LNG

Er is een grote kans dat de binnenvaart op de Maasvlakte LNG kan gaan laden en misschien zelfs direct bunkeren. Gasunie en Vopak – de partners in de vrijdag 23 september door de koningin geopende GATE-terminal – zijn zeer serieus over een aparte faciliteit om shortsea, binnenvaart en zelfs tankwagens met vloeibaar aardgas te beladen.

Bea

Door Harry de Wilt
Deze ‘kleine’ LNG-terminal zou zijn eigen waltanks en steiger krijgen, om zowel shortsea-tankschepen als binnenvaart LNG-tankers te kunnen beladen. Er is ruimte direct naast de GATE-terminal (Gas Access to Europe) op de noordoever van de Yangtzehaven, op de (eerste) Maasvlakte. Dat terrein is nu nog in optie bij ECT (Euromax).
Terminalpartners Gasunie en Vopak hebben boven dit volgende project de noemer ‘Small Scale LNG’ gezet en willen hiermee vooral inzetten op vloeibaar aardgas als brandstof voor transportmiddelen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Plan voor laad- en bunkerfaciliteiten LNG | Schuttevaer.nl

Plan voor laad- en bunkerfaciliteiten LNG

Er is een grote kans dat de binnenvaart op de Maasvlakte LNG kan gaan laden en misschien zelfs direct bunkeren. Gasunie en Vopak – de partners in de vrijdag 23 september door de koningin geopende GATE-terminal – zijn zeer serieus over een aparte faciliteit om shortsea, binnenvaart en zelfs tankwagens met vloeibaar aardgas te beladen.

Bea

Door Harry de Wilt
Deze ‘kleine’ LNG-terminal zou zijn eigen waltanks en steiger krijgen, om zowel shortsea-tankschepen als binnenvaart LNG-tankers te kunnen beladen. Er is ruimte direct naast de GATE-terminal (Gas Access to Europe) op de noordoever van de Yangtzehaven, op de (eerste) Maasvlakte. Dat terrein is nu nog in optie bij ECT (Euromax).
Terminalpartners Gasunie en Vopak hebben boven dit volgende project de noemer ‘Small Scale LNG’ gezet en willen hiermee vooral inzetten op vloeibaar aardgas als brandstof voor transportmiddelen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer