Stuwadoors staan voor ‘coal rush’

Ook European Bulk Services (EBS) investeert in de uitbreiding van zijn kolenoverslag. De massagoedstuwadoor creëert op de terminal in de Laurenshaven (Botlek, Rotterdam) vijf hectare aan open terrein om daar ongeveer 300.000 ton kolen extra te kunnen neerleggen. De totale onoverdekte opslagruimte komt daarmee op 20 hectare, goed voor ongeveer 1,6 miljoen ton. Afgelopen voorjaar was er al ruimte voor 100.000 ton geschapen door oude opstallen te slopen en de interne routing te rationaliseren.

ebs

Door Harry de Wilt
De nieuwe vijf hectare wordt momenteel verhard en moet begin 2012 in gebruik komen, meldt aandeelhouder HES Beheer. Een andere recente koleninvestering op de terminal aan de Laurenshaven betreft een 800 meter lang nieuw transportbandsysteem met een elektromagnetische installatie waarmee ijzererts uit de kolen afgevangen kan worden. Dat is vooral bij Russische kolen nodig. Ook werden de drie drijvende kranen volledig overhauled.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Stuwadoors staan voor ‘coal rush’ | Schuttevaer.nl

Stuwadoors staan voor ‘coal rush’

Ook European Bulk Services (EBS) investeert in de uitbreiding van zijn kolenoverslag. De massagoedstuwadoor creëert op de terminal in de Laurenshaven (Botlek, Rotterdam) vijf hectare aan open terrein om daar ongeveer 300.000 ton kolen extra te kunnen neerleggen. De totale onoverdekte opslagruimte komt daarmee op 20 hectare, goed voor ongeveer 1,6 miljoen ton. Afgelopen voorjaar was er al ruimte voor 100.000 ton geschapen door oude opstallen te slopen en de interne routing te rationaliseren.

ebs

Door Harry de Wilt
De nieuwe vijf hectare wordt momenteel verhard en moet begin 2012 in gebruik komen, meldt aandeelhouder HES Beheer. Een andere recente koleninvestering op de terminal aan de Laurenshaven betreft een 800 meter lang nieuw transportbandsysteem met een elektromagnetische installatie waarmee ijzererts uit de kolen afgevangen kan worden. Dat is vooral bij Russische kolen nodig. Ook werden de drie drijvende kranen volledig overhauled.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer