Aan de reis: Meeste schippers tevreden

Over het algemeen zijn veel schippers tevreden, omdat de tarieven toch een stuk hoger liggen dan afgelopen zomer. Het openingsbod was meestal niet zo hoog, maar na enig aandringen werd er veel bijbetaald, soms wel meer dan 2 euro per ton. Eind vorige week was het erg druk, maar begin deze week viel het ladingaanbod wat terug en daarmee werden de vrachtprijzen ook meteen lager. In het Ruhrgebied was er wel werk, maar werd slecht betaald.

De EMO verwacht deze week drie schepen met kolen en drie met erts. De Cape Tavor lag tot maandag 8 november kolen te lossen en de Fortune Miracle loste maandag en dinsdag erts. De Alpha Era lost donderdag en vrijdag erts en de IVS Cabernet lost van donderdag tot zondag kolen. De Torm Pacific wordt zondag en maandag verwacht met kolen en de Amagisan loopt zondag binnen met erts.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • vrijdag 24 uur vastmaken maandag morgen weer opstarten
    als we dat allemaal deden dan kwam er weer schot in de vaart
    en dat kan zonder pijn zaterdag lekker winkelen en zondag
    leuke dingen doen .

    Geplaatst door: manus op
  • @ klaas,
    ondernemen houdt echt niet bij het kopen van een binnenvaartschip,
    Ondernemen is het weten van je positie in de markt en die op een voor jou verantwoorde wijze invullen zodat je al je verplichtingen na kunt komen.

    Als de eubo met de verhuur van scheepsruimte deze week goedkoper was als jij dan heb je waarschijnlijk gespeculeerd dat met het idee dat bevrachters de eubo wel zouden mijden en daarom hoger ingezet met de vracht onderhandeling dan normaal, en de goedkoopste vaart dat weet je toch zelf intussen ook wel!!

    De enige manier om onderbieden van elkaars prijs te voorkomen is SAMENWERKING

    Geplaatst door: p op
  • We moeten niet vergeten dat de EUBO in het najaar is begonnen. Dan trekt de markt altijd een beetje aan. Denk dat het effect van RAS minimaal te merken is op de vrije markt. Ergo: Ik liep van de week een reis mis omdat de EUBO goedkoper was. Wist niet dat ze ook onderhandelden. Dan hebben we dus een veredelde NPRC nu. Ben nieuwsgierig hoe het gaat in ak em beet januari, februari. Als traditioneel de markt weer een tikkeltje in zakt. Ik blijf zeggen: Vertrouw in je eigen kunnen. Bundelen is niet nodig als je zelf blijft ondernemen. Ondernemen begint misschien wel bij het opzetten van je bedrijf, ofwel het kopen van een binnenvaartschip.

    Geplaatst door: klaas op
  • Jantje en dat is JUIST het probleem er vallen geen mensen om dus waarom aan sluiten….
    Denk niet dat ik er zo over denk, ik vind dat nl een kronkel-mentaliteit Maar goed wie ben ik
    Er zullen, hoe vervelend het ook klinkt, door de hogere machten ingegrepen moeten worden want anders komt er niets van terecht, ben ik bang

    Geplaatst door: ………….. op
  • Laat maar,

    Je kunt wel denken dat die 70 schepen macht hebben, maar volgens mij zijn ze gewoon over, en dat bevrachters bakken huren is niets nieuws. Ik Vroeger ging het in sleepschepen of ze maakten er
    liggen/varen/oplossen van via de beurs. Hoe weet U trouwens dat er momenteel schepen voor shittarieven varen? Met een 135 mtr. van 5 milj. zul je nooit een kostendekkende prijs meer krijgen!

    Geplaatst door: jantje op
  • Aan “laat maar”en “me”

    het punt is dat de eubo in de opstart fase vanaf juli dit jaar open heeft willen zijn en dit door de bevrachtings wereld tegen ons gebruikt is, vandaar dat enige terughoudendheid op dit moment.
    ik kan jullie wel vertellen dat het an schepen dat genoemd wordt en intentieverklaring die genoemd wordt niet kloppend is met de werkelijkheid.
    dit is meer dan genoeg info voor mensen die denken te kunnen meeliften op de cooperatie en als de cooperatie zou mislukken om het hardste schreeuwen : zie je wel, ik wist het wel dat het zou mislukken.
    we gaan onze onderhandelings positie niet ondermijnen met teveel info naar buiten te brengen

    Geplaatst door: mister x op
  • ja daar heb je oo helemaal gelijk in, alleen zijn dat 2 verschillende zaken voor zover ze mij verteld hebben. op zich ben ik ook gematigd voorstander van, alleen waarom doen 140 intentieverklaringen nog niet mee, hebben een aantal mannen die nu braaf betaald stil liggen, nog verleden week onder kostprijs gevaren, en worden er komend jaar nog meer tonnen nieuw in de vaart gebracht, dan nu stilliggen(over marktmacht gesproken)?? verder alle succes en een behouden vaart voor allen!

    Geplaatst door: me op
  • @ pietje puk
    Het is ook niet belangrijk wat de EUBO wel en niet verteld. Ik reageerde op de reactie van ‘laat maar’. Hij/zij noemt namelijk die cijfers. Ten tweede zie ik hier en daar wel een paarse vlag wapperen, maar zeker geen 200. Dit terwijl er door EUBO-leden zelf wordt verteld dat er meer dam 200 leden zich hebben aangesloten of een intentieverklaring hebben getekend. Ik snap alleen het idee van die intentieverklaring niet. Je doet toch gewoon wel of niet mee?
    EUBO staat toch voor transparantie?
    Ik merk dat de geheimzinnigheid rond de werkwijze van de EUBO vragen en twijfels wekt bij ondernemers die zich wellicht aan willen sluiten.
    Het lijkt nu een gesloten clubje schippers.
    Voor de duidelijkheid hoop ik voor alle leden dat het een succes wordt zonder dat ik er zelf beter van wordt.

    Geplaatst door: ruhrdamper op
  • De stoere ruhrdamper,

    Laat hem vast een boek schrijven hoe hij ter onder ging.
    Waarschijnlijk is het stemming makerij maar vooruit 1 reactie op de waarschijnlijke bevrachter die zit te lachen achter ze,n bureau.
    Bill Daanen misschien.

    Geplaatst door: laat maar op
  • sorry ruhrdampher, maar info krijg je niet over het aantal intentieverklaringhouders en contract tekenaars dat is voorbehouden aan de EUBO LEDEN

    Geplaatst door: pietje puk op
  • als een bevrachter jou een reis aan bied voor bv woensdag laden – vrijdag lossen , dan zegt hij er geheid bij: dat kan wel voor die prijs want het is een lekker snel reisje
    kom je dan aan op de losplaats wordt er gezegt meneer er wordt maaandag pas begonnen met lossen en dinsdag bent u leeg. wie heeft er hier dan de pijn??
    als de bevrachter deze reis via de eubo laat lopen dan klagen ze steen en been want dan komen pas de werkelijke prijzen die de schipper zou moeten krijgen boven water want dan hebben de bevrachters de pijn
    dat is de pijn die op ons als schippers wordt afgeschoven onder het mom DOMME schippers en zolang die mentaliteit van de bevrachters niet door broken wordt zijn we het inderdaad ook nog gewoon DOMME SCHIPPERS, want wij als schipperij laten ons dus blijkbaar bewust uitbuiten.
    besef allemaal toch eens hoe een sterke positie we hebben als we tot collectief samenwerken komen

    Geplaatst door: mister x op
  • Er waren toch al over de 200 leden????
    Of nu toch weer niet?

    Geplaatst door: ruhrdamper op
  • Er wordt een heel hoog spelletje gespeeld door bevrachters pokeren van de hoogste orde, maar sommige schepen blijven nog varen voor shit tarieven aannemen voorbeelden genoeg,ongelooflijk
    En wat ik helemaal niet begrijp is dat ze het gewoon opslaan in bakken met extra overslag, bv toonaarde Essen wat mijn het gevoel geeft dat ze het heel hoog willen spelen dit kan nooit goedkoper zijn, dubbele overslag en bak huren en dan toch weer 4,5 betalen tobbers.
    Twee weken geleden gevraagd 4,75 met garantie leeg nee niet over te praten 3,5 nou ga maar op je bek!
    Is het de schippers niet gegunt of zogenaamd een voordelig oplossing en 4,5 is een heel normale prijs niets te duur aan.

    70 schepen liggen nu leeg bij de EUBO maar volhouden dat de EUBO geen marktmacht zou hebben.
    En voor het NMA ligt er ook een rol in het verschiet want de EUBO is niet duurder sterker nog soms zelfs goedkoper maar de bevrachter betaald liever 0,50 cent meet om de EUBO maar niet te laten draaien.
    Ik zou zeggen nu stoppen EUBO met Rent a Ship en als de contracten getekend op het kantoor liggen vanaf 200 schepen terug in de markt brengen.
    Iedereen zie dat het effect heeft.
    Bevrachtings kantoren zijn al rond tafel geweest hoe hier mee om te gaan de EUBO heeft veel meer macht dan iedereen denk.
    Als je vanaf 70 schepen al zo,n marktmacht heb wat gebeurt er dan als er 250 schepen zich hebben aangesloten.
    Dan staat het systeem als een huis.
    Voor nu stoppen en terug komen met minimaal 200 getekende contracten en gelijk goed in de markt zetten en niet dat de een 2 weken stil leg en de andere leden nog stil moeten gaan.
    Hou de leden bij elkaar en mensen laten tekenen met we gaan pas starten als er minimaal 200 getekende contracten op het kantoor liggen.

    Geplaatst door: laat maar op
  • dat is nu ook toevallig, de eubo doet z’n werk nu 1 week, maar vooral volhouden dat het daar niet door komt.

    Geplaatst door: pietje puk op
  • 1 zwaluw maakt nog GEEN zomer.

    Geplaatst door: woestijnvis op

Reageer

Aan de reis: Meeste schippers tevreden | Schuttevaer.nl

Aan de reis: Meeste schippers tevreden

Over het algemeen zijn veel schippers tevreden, omdat de tarieven toch een stuk hoger liggen dan afgelopen zomer. Het openingsbod was meestal niet zo hoog, maar na enig aandringen werd er veel bijbetaald, soms wel meer dan 2 euro per ton. Eind vorige week was het erg druk, maar begin deze week viel het ladingaanbod wat terug en daarmee werden de vrachtprijzen ook meteen lager. In het Ruhrgebied was er wel werk, maar werd slecht betaald.

De EMO verwacht deze week drie schepen met kolen en drie met erts. De Cape Tavor lag tot maandag 8 november kolen te lossen en de Fortune Miracle loste maandag en dinsdag erts. De Alpha Era lost donderdag en vrijdag erts en de IVS Cabernet lost van donderdag tot zondag kolen. De Torm Pacific wordt zondag en maandag verwacht met kolen en de Amagisan loopt zondag binnen met erts.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • vrijdag 24 uur vastmaken maandag morgen weer opstarten
    als we dat allemaal deden dan kwam er weer schot in de vaart
    en dat kan zonder pijn zaterdag lekker winkelen en zondag
    leuke dingen doen .

    Geplaatst door: manus op
  • @ klaas,
    ondernemen houdt echt niet bij het kopen van een binnenvaartschip,
    Ondernemen is het weten van je positie in de markt en die op een voor jou verantwoorde wijze invullen zodat je al je verplichtingen na kunt komen.

    Als de eubo met de verhuur van scheepsruimte deze week goedkoper was als jij dan heb je waarschijnlijk gespeculeerd dat met het idee dat bevrachters de eubo wel zouden mijden en daarom hoger ingezet met de vracht onderhandeling dan normaal, en de goedkoopste vaart dat weet je toch zelf intussen ook wel!!

    De enige manier om onderbieden van elkaars prijs te voorkomen is SAMENWERKING

    Geplaatst door: p op
  • We moeten niet vergeten dat de EUBO in het najaar is begonnen. Dan trekt de markt altijd een beetje aan. Denk dat het effect van RAS minimaal te merken is op de vrije markt. Ergo: Ik liep van de week een reis mis omdat de EUBO goedkoper was. Wist niet dat ze ook onderhandelden. Dan hebben we dus een veredelde NPRC nu. Ben nieuwsgierig hoe het gaat in ak em beet januari, februari. Als traditioneel de markt weer een tikkeltje in zakt. Ik blijf zeggen: Vertrouw in je eigen kunnen. Bundelen is niet nodig als je zelf blijft ondernemen. Ondernemen begint misschien wel bij het opzetten van je bedrijf, ofwel het kopen van een binnenvaartschip.

    Geplaatst door: klaas op
  • Jantje en dat is JUIST het probleem er vallen geen mensen om dus waarom aan sluiten….
    Denk niet dat ik er zo over denk, ik vind dat nl een kronkel-mentaliteit Maar goed wie ben ik
    Er zullen, hoe vervelend het ook klinkt, door de hogere machten ingegrepen moeten worden want anders komt er niets van terecht, ben ik bang

    Geplaatst door: ………….. op
  • Laat maar,

    Je kunt wel denken dat die 70 schepen macht hebben, maar volgens mij zijn ze gewoon over, en dat bevrachters bakken huren is niets nieuws. Ik Vroeger ging het in sleepschepen of ze maakten er
    liggen/varen/oplossen van via de beurs. Hoe weet U trouwens dat er momenteel schepen voor shittarieven varen? Met een 135 mtr. van 5 milj. zul je nooit een kostendekkende prijs meer krijgen!

    Geplaatst door: jantje op
  • Aan “laat maar”en “me”

    het punt is dat de eubo in de opstart fase vanaf juli dit jaar open heeft willen zijn en dit door de bevrachtings wereld tegen ons gebruikt is, vandaar dat enige terughoudendheid op dit moment.
    ik kan jullie wel vertellen dat het an schepen dat genoemd wordt en intentieverklaring die genoemd wordt niet kloppend is met de werkelijkheid.
    dit is meer dan genoeg info voor mensen die denken te kunnen meeliften op de cooperatie en als de cooperatie zou mislukken om het hardste schreeuwen : zie je wel, ik wist het wel dat het zou mislukken.
    we gaan onze onderhandelings positie niet ondermijnen met teveel info naar buiten te brengen

    Geplaatst door: mister x op
  • ja daar heb je oo helemaal gelijk in, alleen zijn dat 2 verschillende zaken voor zover ze mij verteld hebben. op zich ben ik ook gematigd voorstander van, alleen waarom doen 140 intentieverklaringen nog niet mee, hebben een aantal mannen die nu braaf betaald stil liggen, nog verleden week onder kostprijs gevaren, en worden er komend jaar nog meer tonnen nieuw in de vaart gebracht, dan nu stilliggen(over marktmacht gesproken)?? verder alle succes en een behouden vaart voor allen!

    Geplaatst door: me op
  • @ pietje puk
    Het is ook niet belangrijk wat de EUBO wel en niet verteld. Ik reageerde op de reactie van ‘laat maar’. Hij/zij noemt namelijk die cijfers. Ten tweede zie ik hier en daar wel een paarse vlag wapperen, maar zeker geen 200. Dit terwijl er door EUBO-leden zelf wordt verteld dat er meer dam 200 leden zich hebben aangesloten of een intentieverklaring hebben getekend. Ik snap alleen het idee van die intentieverklaring niet. Je doet toch gewoon wel of niet mee?
    EUBO staat toch voor transparantie?
    Ik merk dat de geheimzinnigheid rond de werkwijze van de EUBO vragen en twijfels wekt bij ondernemers die zich wellicht aan willen sluiten.
    Het lijkt nu een gesloten clubje schippers.
    Voor de duidelijkheid hoop ik voor alle leden dat het een succes wordt zonder dat ik er zelf beter van wordt.

    Geplaatst door: ruhrdamper op
  • De stoere ruhrdamper,

    Laat hem vast een boek schrijven hoe hij ter onder ging.
    Waarschijnlijk is het stemming makerij maar vooruit 1 reactie op de waarschijnlijke bevrachter die zit te lachen achter ze,n bureau.
    Bill Daanen misschien.

    Geplaatst door: laat maar op
  • sorry ruhrdampher, maar info krijg je niet over het aantal intentieverklaringhouders en contract tekenaars dat is voorbehouden aan de EUBO LEDEN

    Geplaatst door: pietje puk op
  • als een bevrachter jou een reis aan bied voor bv woensdag laden – vrijdag lossen , dan zegt hij er geheid bij: dat kan wel voor die prijs want het is een lekker snel reisje
    kom je dan aan op de losplaats wordt er gezegt meneer er wordt maaandag pas begonnen met lossen en dinsdag bent u leeg. wie heeft er hier dan de pijn??
    als de bevrachter deze reis via de eubo laat lopen dan klagen ze steen en been want dan komen pas de werkelijke prijzen die de schipper zou moeten krijgen boven water want dan hebben de bevrachters de pijn
    dat is de pijn die op ons als schippers wordt afgeschoven onder het mom DOMME schippers en zolang die mentaliteit van de bevrachters niet door broken wordt zijn we het inderdaad ook nog gewoon DOMME SCHIPPERS, want wij als schipperij laten ons dus blijkbaar bewust uitbuiten.
    besef allemaal toch eens hoe een sterke positie we hebben als we tot collectief samenwerken komen

    Geplaatst door: mister x op
  • Er waren toch al over de 200 leden????
    Of nu toch weer niet?

    Geplaatst door: ruhrdamper op
  • Er wordt een heel hoog spelletje gespeeld door bevrachters pokeren van de hoogste orde, maar sommige schepen blijven nog varen voor shit tarieven aannemen voorbeelden genoeg,ongelooflijk
    En wat ik helemaal niet begrijp is dat ze het gewoon opslaan in bakken met extra overslag, bv toonaarde Essen wat mijn het gevoel geeft dat ze het heel hoog willen spelen dit kan nooit goedkoper zijn, dubbele overslag en bak huren en dan toch weer 4,5 betalen tobbers.
    Twee weken geleden gevraagd 4,75 met garantie leeg nee niet over te praten 3,5 nou ga maar op je bek!
    Is het de schippers niet gegunt of zogenaamd een voordelig oplossing en 4,5 is een heel normale prijs niets te duur aan.

    70 schepen liggen nu leeg bij de EUBO maar volhouden dat de EUBO geen marktmacht zou hebben.
    En voor het NMA ligt er ook een rol in het verschiet want de EUBO is niet duurder sterker nog soms zelfs goedkoper maar de bevrachter betaald liever 0,50 cent meet om de EUBO maar niet te laten draaien.
    Ik zou zeggen nu stoppen EUBO met Rent a Ship en als de contracten getekend op het kantoor liggen vanaf 200 schepen terug in de markt brengen.
    Iedereen zie dat het effect heeft.
    Bevrachtings kantoren zijn al rond tafel geweest hoe hier mee om te gaan de EUBO heeft veel meer macht dan iedereen denk.
    Als je vanaf 70 schepen al zo,n marktmacht heb wat gebeurt er dan als er 250 schepen zich hebben aangesloten.
    Dan staat het systeem als een huis.
    Voor nu stoppen en terug komen met minimaal 200 getekende contracten en gelijk goed in de markt zetten en niet dat de een 2 weken stil leg en de andere leden nog stil moeten gaan.
    Hou de leden bij elkaar en mensen laten tekenen met we gaan pas starten als er minimaal 200 getekende contracten op het kantoor liggen.

    Geplaatst door: laat maar op
  • dat is nu ook toevallig, de eubo doet z’n werk nu 1 week, maar vooral volhouden dat het daar niet door komt.

    Geplaatst door: pietje puk op
  • 1 zwaluw maakt nog GEEN zomer.

    Geplaatst door: woestijnvis op

Reageer